Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

fredag

#435
Sitat fra: Olauten på onsdag 13. november 2013, klokken 13:22
Noen som har hørt noe mer rundt leveranse av disse adapterne, spesielt rød 400V? Får min bil levert om en ukes tid og har lagt opp en finfin 16A 400V kurs til garasjeplassen, men den får jeg jo ikke brukt som jeg hadde planlagt før adapterne kommer.

Kom ellers over dette på Tesla sine sider:

"Den ene enden av mobilladeren plugges inn i ladeporten, og den andre enden plugges inn i et strømuttak. To strømuttaksadaptere er inkludert: en til et standard hjemmestrømuttak og en annen adapter til et industrielle strømuttak 400 Volt)."

Betyr ikke dette at den røde adapteren skulle vært inkludert i prisen med bilen? Har fått den påført faktura til en på 572kr  :P Syntes dte er dårlig at de ikke har gått ut proaktivt til kunder med at dette faktisk mangler.

Før var det slik at blått adapter skulle komme med bilen, og rødt adapter kunne bestilles i tillegg.

I andre land som feks Tyskland er det motsatt. Der følger rødt adapter med som standard.

Derfor mistenker jeg at dette er en oversettelsesfeil.

Men det kan jo også være at de har endret på hvilke adaptere som følger med enten i forbindelse med de nye prisene, eller fordi det blå adapteret jo rett og slett ikke eksisterer enda. Det er bedre for Tesla å ikke love mer enn de kan holde, levere ut det røde adaptere til nye kjøpere, og slippe adapter-maset fra nye kjøpere.

De burde uansett endre på den websiden der ASAP, spesielt avsnittet "FØR LEVERING ANBEFALER VI INSTALLASJON AV". Der anbefaler de installasjon av HPWC (som ikke finnes enda), eller blå enfase industrikontakt (som krever blått adapter som ikke finnes enda). Å gi slike råd til sine kunder er å be om problemer.

For å unngå problemer bør anbefalingene på denne websiden endres til:
- 16A jordet stikkontakt, men dette gir treg lading
- Type2 ladestasjon fra feks Salto
- rød eller blå industrikontakt, avhengig av om 400V er tilgjengelig eller ikke, med TYDELIG informasjon om forventet dato for etterlevering

Slik den websiden er nå, så skyter de seg selv i foten.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: EvenSteven på onsdag 13. november 2013, klokken 14:17
Jeg har også tatt opp dette med min DS, da jeg har lagt opp til Blå hjemme og Rød kontakt på hytta ( Sverige ). Men får kun svar på Q1.2014 - Så da har jeg nå også et stort problem vedrørende lading begge steder. Litt flaut å må gå til naboen å "snylte" strøm.
Ender vel muligens opp med at jeg må til en under fordeling til 16A kontakt og nytt besøk av elektriker... Sende regningen til Tesla?  :o

Clas Ohlsson har et adapter fra 400V 16A rød plugg til 230V 16A schuko. Kan være en midlertidig løsning.

Adapter fra 32A kurs til 16A schuko er imidlertid ulovlig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cra

Ja, jeg mener å huske at det i UK, Norge, Spania og Frankrike (?) skulle være blå adapter, og rød i andre europeiske land. (Jeg finner ikke sida med denne infoen akkurat nå.)

Kan ikke tenke meg at det skal være stor forskjell i pris på slike adaptere, sp om noen vil ha rød i stedet for blått så kan jeg ikke se noe stort problem i det. Tipper at mange kommer til å komplettere med begge uansett, ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olauten

Fredag: Nå finnes jo heller ikke det røde adapteret lenger, de har jo hverken blått eller rødt adapter! Det er jo helt natta det greiene der  :D I tillegg skal de ha betalt for det røde, enda det ikke finnes , og det til tross for at websidene sier at det følger med gratis!

Hvem kan man kontakte for å få eskalert dette problemet? De virker jo ikke til å ha videre god informasjonsflyt innad i Tesla, de norske ansatte vet jo nesten ingenting.
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

Cato76

Fra TM-Norge sine hjemmesider

Din Model S leveres med:
  • Mobil kontakt kan velges med adaptere til et 230 Volt strømuttak (3-pin blå) eller ??? et 400 Volt strømuttak (5-pin rød)

I mailen jeg fikk fra Tesla før jeg mottok bilen stod dette:
Dette følger med din Model S:

  • Et vanlig 13 A/220 V Schuko støpsel, slik som du bruker i stikkontakten hjemme
  • En 1-fase, 32 A/240 V Blå 3-pin adapter, kan brukes i alle norske hushold, men uttaket må installeres av en godkjent elektriker.
Adaptere:

  • 3-fase, Rød 5-pin 16 A/400 V. NOK 572 - Dette er et alternativ til 1-fase, 32 A/240 V Blå 3-pin adapter, som følger med som standard til din Model S


Ikke rart vi blir forvirret - Det holder ikke at TM kun gir muntlige beskjeder  >:(
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

fredag

Sitat fra: Olauten på onsdag 13. november 2013, klokken 14:43
Fredag: Nå finnes jo heller ikke det røde adapteret lenger, de har jo hverken blått eller rødt adapter! Det er jo helt natta det greiene der  :D I tillegg skal de ha betalt for det røde, enda det ikke finnes , og det til tross for at websidene sier at det følger med gratis!

Hvem kan man kontakte for å få eskalert dette problemet? De virker jo ikke til å ha videre god informasjonsflyt innad i Tesla, de norske ansatte vet jo nesten ingenting.

Det røde adapteret finnes. Bare ikke i Norge.

Akkurat som iPhone appen. Finnes i alle land i Europa, unntatt Norge.

Det blå adapteret finnes ikke overhodet i noe land.

Jeg har desverre ingen tro på at det hjelper å eskalere noen ting som helst i dette tilfellet. Med mindre du har behov for å bruse deg opp.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Olauten

Har fortrinnsvis behov for å lade, ikke bruse meg opp, men kan sikkert gjøre begge deler dersom det hjelper på ladingen. Mistenker bare at Tesla i Norge ikke klarer å synliggjøre innad i sin organisasjon (opp og ut av landet) at det begynner å bli et problem og unødig irritasjonsmoment for mange at vi mangler adapterne.
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

andvib

Monterte blå 32 i fellesgarasje etter anbefaling fra Tesla, bil levert i august uten blå adapter, kommer Q1,2014.
Monterte derfor hjemmemekket blå32 til 16 schuko (Tesla sa ved levering at et slikt adapter kunne jeg kjøpe i en hvilken som helt elektroforretning, men det kan man jo ikke fordi det er ulovlig). Tesla løper vel ganske stor risiko ift. hjemmemekkede overganger i tiden frem til adapteret leveres?

cra

Sitat fra: andvib på onsdag 13. november 2013, klokken 15:05
Tesla løper vel ganske stor risiko ift. hjemmemekkede overganger i tiden frem til adapteret leveres?

Tesla løper null risk her - det vil nok være den som mekker selv som sitter med all risk. At folk gjør det når adaptere uteblir fra leveransen skjønner jeg godt. Folk trenger å lade.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Sitat fra: andvib på onsdag 13. november 2013, klokken 15:05
Monterte blå 32 i fellesgarasje etter anbefaling fra Tesla, bil levert i august uten blå adapter, kommer Q1,2014.
Monterte derfor hjemmemekket blå32 til 16 schuko (Tesla sa ved levering at et slikt adapter kunne jeg kjøpe i en hvilken som helt elektroforretning, men det kan man jo ikke fordi det er ulovlig). Tesla løper vel ganske stor risiko ift. hjemmemekkede overganger i tiden frem til adapteret leveres?

Det er du som benytter en hjemmemekket, ulovlig elektrisk installasjon, ikke Tesla...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Olauten

Andvib: Nå finnes jo overgang for 400v 3-fas til schuko (rød til schuko):
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak,/36-3292
Samt overgang fra blå til schuko, (kan det være denne de mente?)
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Og en drøss til her:
http://www.clasohlson.com/no/b/Elektro/Grenuttak-kabelvinder/CEE-kontakter
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

fredag

Sitat fra: Olauten på onsdag 13. november 2013, klokken 15:11
Andvib: Nå finnes jo overgang for 400v 3-fas til schuko (rød til schuko):
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak,/36-3292
Samt overgang fra blå til schuko, (kan det være denne de mente?)
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Og en drøss til her:
http://www.clasohlson.com/no/b/Elektro/Grenuttak-kabelvinder/CEE-kontakter

Det adapteret der er for CEE16. Det er CEE32 som de fleste av oss har installert i garasjen.

Elsentralen (36-2969) gjør jobben, lovlig. Koster litt penger, men sikkert billigere enn å få en elektriker til å legge opp en ny kurs.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Teslafrank

Jeg har rødt adapter (men ikke 400V) og venter på blått....

Vi kan jo alltids rotte oss sammen og sende et kollektivt krav til Tesla?

De vil slite juridisk så det holder, og det vil bli meget negativt i media om dette kommer massivt ut:

Tenk dere 1. siden på VG:

- "Teslaeiere raser - kan ikke lade"

"Teslaeiere landet over er i harnisk da de ikke får bruke bilene sine som de er tiltenkt. Tesla har tilsynelatende store leveringsproblemer på adaptere som skal brukes for å kunne øke ladehastigheten.
Nå må eierne av den flotte luksusbilen nøye seg med lading fra vanlig stikkontakt- som tar over 30 timer...."
" Dette medfører at mange av kundene ikke får utnytte lovet kjørelengde- det er rett og slett ikke tid nok for å fylle batteriet

EvenSteven

+1

Fikk svar fra DS i dag at man gjerne kan sende inn en formell klage på Engelsk. Denne blir da videresendt til rette instans.
Hmmm... Har jo alt sendt inn flere Mail med min frustrasjon rundt dette som jeg trodde ble ansett som en klage! Men blir vel da ikke formidlet videre i systemet grunnet feil språk!??
Må ærlig få si at hele denne problematikken virker utrolig klønete håndtert av Tesla Norge.
Er dette i hele tatt videreformidlet oppover i systemet / hovedkontor?

Tesla S P85+ sølv

Olauten

Det bekrefter jo mine mistanker når vi får beskjed om å sende klage på engelsk, hvis ikke blir den ikke formidlet videre - håpløst! >:(

Om det hjelper å få dette i media så gjerne for meg, men får be de skrive en artikkel på engelsk også Tesla HQ får det med seg  :)
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA