Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Balrog

Jeg er blant dem som ikke klarer å bli så eitrandes forbannet over utsettelser på deler av en bestilling.

Det som imidlertid er helt ufattelig teit er at Tesla ikke kan kommunisere noe "før det er klart". Som kunde ønsker man selvsagt å vite at man ikke er glemt og at det faktisk gjøres grep for å løse problemet. Dette svaret var jo i beste "supperåd"-stil. Hvor vanskelig er det å lage en epostliste over kunder som ikke har fått det de har betalt og holde dem løpende orientert om utviklingen? De aller fleste av oss (som ikke ringer ned Forbrukerrådet) utviser vesentlig mer tålmodighet om vi får livstegn i stedet for at hver og en må ringe eller maile og mase. Bare å få kontakt med noen i Tesla-systemet er jo tidvis som å få tak i en enhjørning.

Er denne manglende kundekommunikasjonen vanlig og akseptert i USA? (Min erfaring med selskaper som Microsoft og Apple er langt værre enn med Tesla)
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

El-boy

#391
Sitat fra: Balrog på fredag 01. november 2013, klokken 00:38
Jeg er blant dem som ikke klarer å bli så eitrandes forbannet over utsettelser på deler av en bestilling.

Da greier du deg helt fint med Schuko kontakten skjønner jeg.

For den som parkerer om kvelden og våkner til rekkeviddeangst om morgenen forholder det seg litt anderledes...

Griffel

#392
Sitat fra: El-boy på fredag 01. november 2013, klokken 12:00
Sitat fra: Balrog på fredag 01. november 2013, klokken 00:38
Jeg er blant dem som ikke klarer å bli så eitrandes forbannet over utsettelser på deler av en bestilling.

Da greier deg deg helt fint med Schuko kontakten skjønner jeg.

For den som parkerer om kvelden og våkner til rekkeviddeangst om morgenen forholder det seg litt anderledes...
Det er klart at for de som kjører mindre 100-150 km i snitt på hverdager og en lenger tur i helgen er dette et ikke et problem, heller ikke for de som kjører 200km daglig og kan lade hjemme og på jobb. De som derimot kjører over 200 km daglig og bare kan lade hjemme eller bare på jobbe har det jo derimot vanskelig, og det er disse Tesla bør hjelpe ut av knipa.

De av disse som har dobbellader kan uten videre benytte en Saltoboks, som uansett er en bedere permanent løsning enn en blå stikkontakt og UMC.

Sitat fra: El-boy på torsdag 31. oktober 2013, klokken 07:42
Tror neppe det bare er adapteret som må skiftes for å få dette til. Hvis det kun var adapteret skulle dette være enkelt å fikse. Det er tross alt bare ett blått plaststykke med noen kobberpinner, det tar ikke lang tid å lage når alt er klart... antar problemet stikker dypere ved tekniske begrensninger i UMC eller manglende godkjenning/el-sikkerhet o.l.
Sitat fra: El-boy på onsdag 30. oktober 2013, klokken 20:18
Jeg har selv fått ladet bilen på enfas 48A 230V hos Tesla Servicesenter... jeg stilte selv opp strømmen...
Min teori er at det er i den med sendte UMC kabelen begrensningen ligger på 13A...
Du har jo selv bekreftet at din Single-lader EU modell kan lades med 230V 1-fas med over 32A.

Det betyr at det skulle være problemløst for Salto og levere en 230V enfas Boks med 32A kabel spesielt beregnet på Tesla, modifikasjonene her må være ubetydelige om de får assistanse fra Tesla. Her snakker vi om mindre modifikasjoner av et standard produkt. (Men det kan hende at den må merkes tydelig "kun for Tesla").

Når det gjelde UMC er det en teoretisk mulighet for feil valg av kabel, men det er vel mer sannsynlig at det er arbeidet med å sette opp en produksjonslinje for disse adapterne som har tatt mer tid enn beregnet. Disse adapterne er ikke et standardprodukt som en kan kjøpe hos Narvesen, så selv om det er snakk om kobbertåd, plast og motstander, trenger produksjonslinja maskiner som også må bygges.



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#393
Ser at Balrogen vår fremdeles brumler om nedringing av Forbrukerrådet, etter å ha beskyldt meg for synsing angående Lov om forbrukerkjøp. Det er bare en ting å si til dette:

The dark fire will not avail you, Flame of Udun! Go back to the shadow. You shall not pass!

----------------------
Lov om forbrukerkjøp:
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
...
§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg
       Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.
       Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.
...
Kapittel 4. Tingens egenskaper, mangler mv.

§ 15. Tingens egenskaper
       Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
       Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
...
b)   svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
c)   passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

§ 16. Mangel
       Tingen har en mangel dersom
a)   den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
b)   selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
c)   den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
...
Kapittel 5. Forsinkelse. Forbrukerens krav som følge av forsinket levering

§ 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse
       Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren
a)   holde kjøpesummen tilbake etter § 20
b)   kreve oppfyllelse etter § 21
c)   kreve heving etter § 23
d)   kreve erstatning etter § 24.

Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler
       Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
a)   holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b)   velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c)   kreve prisavslag etter § 31
d)   kreve heving etter § 32
e)   kreve erstatning etter § 33.


OBS! (min utheving)

§ 27. Reklamasjon
       Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

----------------------

Man må altså melde fra om at man krever mangelen rettet, og det må skje innen rimelig tid. Ellers kan retten til reklamasjon og erstatning falle bort. Det samme gjelder forsinket levering - fra du mottar beskjed om at det er ytterligere forsinkelser har du kun "rimelig tid" til å melde at du ikke aksepterer forsinkelsen. De som ikke har sånn bråhast kan vente til Tesla eventuelt ikke leverer innen Q1 2014, det vil være en ny oversittelse av en frist, med ny mulighet til å påberope seg forsinkelsen.

Det står også eksplisitt at Tesla svarer for forsinkelser hos sine underleverandører, så om Tesla har problemer med en underleverandør innvirker ikke det på våre rettigheter overfor Tesla.

I dette tilfellet er bilen for enkelte kunder ikke brukbar til det formålet som Tesla har reklamert med at den skulle være. Den har altså en mangel. Mangelen skyldes forsinket levering av en nødvendig del.

Jeg synes at både Balrog og de som har problemer med at leveringen av adapterne er forsinket bør lese hele loven grundig, evt ringe Forbrukerrådet for råd. http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

For øvrig er både kunde og Tesla tjent med å være klar over hvilke regler som gjelder i Norge. Man kan gjerne se på mine innlegg i denne tråden som et forsøk på å berge Tesla unna erstatningskrav eller tap av omdømme. Jeg er verken ukritisk fanboy eller anti-Tesla. Jeg håper at Tesla lykkes voldsomt i Norge og får mange fornøyde kunder, og å ta inn over seg hva forbrukerkjøpsloven sier ville være en god start =)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Kallagtunet

Jepp, jepp. Noen ganger er det faktisk greit å bo i norge med norsk lovverk. Jeg tror også at hvis de som faktisk har problemer med dette og ikke får saken tilfredstillende løst av tesla etter å ha meldt om mangel eller forsikelse kobler inn forbrukerombudet faktisk vil hjelpe tesla i norge med å nå gjennom til hovedkontoret... Er det noe man er redd for i USA er frykten for å få myndigheter og advokater med søksmål lysende i øynene.

Når det er sagt så er i alle fall jeg helt sikkert på at dette ikke ett produksjons problem men ett konstruksjons problem. Min antakelse som selvsagt kun er spekulasjon er at en under testing har fått varmgang (det har vært noen tilfeller av det i US adaptere) og en må konstruere om kanskje både adapter og UMC. Og så gjøre utførlige tester av denne nye konstruksjonen før de kan/tør levere dette ut i de tusen hjem.

Epleskreller

Leveres det fremdeles ut røde adaptere i andre europeiske land?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

FThorsen

Dette totale fraværet av informasjon fra Tesla om disse adapterne begynner å irritere meg veldig!
Jeg får bilen min om tre uker, og hadde jeg ikke lest på forumet her så hadde jeg forventet å fått med blått og/eller rødt adapter. Planen min var å sette opp en 32A industrikontrakt slik Tesla oppfordrer om på sine hjemmesider - dette hadde jo bare ført til at jeg ikke hadde fått ladet bilen i det hele tatt når jeg kom hjem og måtte begynne å lete etter å få kjøpt en overgang til Schuko! Jeg spurte min DS om dette for lenge siden - hva status var og hva slags løsninger (midlertidige) de tilbyr inntil adapterne er på plass. Svaret jeg fikk tilbake var at han ikke var klar over denne mangelen og trodde at det skulle la seg gjøre å lade hjemmefra over 13/16A. Han henviste meg til deres samarbeidspartner, Sønnico. Jeg ringte dem og her på Østlandet har de en kar som kjenner til Tesla og lading. Etter mye pes fikk jeg etter noen dager tak i ham. Det han kunne tilby var lader fra Salto, til fullpris.
Dette er rett og slett for dårlig! En av grunnene jeg valgte nettopp elbil og Tesla var slik at jeg skulle slippe å få angst av å tenke på rekkevidde ved at jeg kunne lade med bra hastighet hjemme. Jeg jobber som rådgiver/konsulent og er utelukkende ute hos Kunder, og jeg kan ikke belage meg på å lade hos Kunder. Noen Kunder holder også til langt unna, slik at dette kan bli et problem for meg.
Jeg merker jeg sitter med en følelse nå av at jeg håper at en journalist leser denne tråden her og lager en sak av det som sverter Teslas navn og rykte litt. Jeg liker det ikke da jeg ikke er langt unna å være en fanboi, selv uten å ha mottatt bilen, men det virker som det er det eneste som kan presse frem noe reaksjon/kompromiss fra Tesla, dessverre. Jeg er faktisk så oppgitt/skuffet/irritert over dette nå at jeg nesten har lyst til å tipse mediene om dette selv. Nesten....

Er det noen her på forumet som meldte inn dette til Forbrukerområdet? I så fall, har dere hørt noe derifra? Mener å huske at det var en annen tråd på dette også av Epleskrelleren, men den tror jeg døde ganske fort.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

TS

Sitat fra: fthorsen på søndag 03. november 2013, klokken 18:03
Dette totale fraværet av informasjon fra Tesla om disse adapterne begynner å irritere meg veldig!
Jeg får bilen min om tre uker, og hadde jeg ikke lest på forumet her så hadde jeg forventet å fått med blått og/eller rødt adapter. Planen min var å sette opp en 32A industrikontrakt slik Tesla oppfordrer om på sine hjemmesider - dette hadde jo bare ført til at jeg ikke hadde fått ladet bilen i det hele tatt når jeg kom hjem og måtte begynne å lete etter å få kjøpt en overgang til Schuko! Jeg spurte min DS om dette for lenge siden - hva status var og hva slags løsninger (midlertidige) de tilbyr inntil adapterne er på plass. Svaret jeg fikk tilbake var at han ikke var klar over denne mangelen og trodde at det skulle la seg gjøre å lade hjemmefra over 13/16A. Han henviste meg til deres samarbeidspartner, Sønnico. Jeg ringte dem og her på Østlandet har de en kar som kjenner til Tesla og lading. Etter mye pes fikk jeg etter noen dager tak i ham. Det han kunne tilby var lader fra Salto, til fullpris.
Dette er rett og slett for dårlig! En av grunnene jeg valgte nettopp elbil og Tesla var slik at jeg skulle slippe å få angst av å tenke på rekkevidde ved at jeg kunne lade med bra hastighet hjemme. Jeg jobber som rådgiver/konsulent og er utelukkende ute hos Kunder, og jeg kan ikke belage meg på å lade hos Kunder. Noen Kunder holder også til langt unna, slik at dette kan bli et problem for meg.
Jeg merker jeg sitter med en følelse nå av at jeg håper at en journalist leser denne tråden her og lager en sak av det som sverter Teslas navn og rykte litt. Jeg liker det ikke da jeg ikke er langt unna å være en fanboi, selv uten å ha mottatt bilen, men det virker som det er det eneste som kan presse frem noe reaksjon/kompromiss fra Tesla, dessverre. Jeg er faktisk så oppgitt/skuffet/irritert over dette nå at jeg nesten har lyst til å tipse mediene om dette selv. Nesten....

Er det noen her på forumet som meldte inn dette til Forbrukerområdet? I så fall, har dere hørt noe derifra? Mener å huske at det var en annen tråd på dette også av Epleskrelleren, men den tror jeg døde ganske fort.

Jeg venter svar fra Tesla etter å ha reklamert på dette. 3 uker uten svar ..
Har bilen og er i den situasjonen du frykter.
(Takk til Sønnico Oslo og SmartClub Asker som besørger hurtiglading ved behov ... )
Type2 boks burde absolutt vært en erstatning for mangelende adapter.

Neste steg blir : http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/krever-levering-deler-av-kjøpesummen-er-forskuddsbetalt

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

janblund

Hei
man får den blå adaptern med bilen i norge
och den röda adaptern med bilen i sverige
ellers kan man göra som meg  og bestilla med den röda adaptern med bilen i norge så jag kommer att få begge adaptrarna med bilen vid leverans om 3 veckor jag fikk betale 572 kr för den röde adaptern
og så har jeg en salto kabel (mode3-kabel) hjemme som venter på bilen  :D

;D ;D ;D ;D
P2879
P85 multirød
levererad 11 november

FThorsen

Sitat fra: janblund på søndag 03. november 2013, klokken 18:48
Hei
man får den blå adaptern med bilen i norge
och den röda adaptern med bilen i sverige
ellers kan man göra som meg  og bestilla med den röda adaptern med bilen i norge så jag kommer att få begge adaptrarna med bilen vid leverans om 3 veckor jag fikk betale 572 kr för den röde adaptern
og så har jeg en salto kabel (mode3-kabel) hjemme som venter på bilen  :D

;D ;D ;D ;D

Hei, hvor får du disse opplysningene dine? Meg bekjent har det ikke blitt levert ut en eneste blå adapter i Norge, og en håndfull røde adaptere i august.
Jeg er veldig spent hvem som har fortalt deg at du vil motta disse adapterne med bilen din da alle andre som har spurt om dette har blitt fortalt Q1 2014....
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Epleskreller

Sitat fra: janblund på søndag 03. november 2013, klokken 18:48
Hei
man får den blå adaptern med bilen i norge
och den röda adaptern med bilen i sverige
ellers kan man göra som meg  og bestilla med den röda adaptern med bilen i norge så jag kommer att få begge adaptrarna med bilen vid leverans om 3 veckor jag fikk betale 572 kr för den röde adaptern
og så har jeg en salto kabel (mode3-kabel) hjemme som venter på bilen  :D

;D ;D ;D ;D

Alle smilefjesene er vel din måte å si at dette er ironisk/tullball?

Ingen får blå adapter, dette har ikke Tesla klart å lage. Kanskje må alle få nye ladekabl/UMC før det lar seg gjøre..

Ingen i Norge får rød adapter lenger, det ble levert ut noen få i august (tror jeg hørte 18 på Alnabru).. Hvorfor lage flere røde adaptere når de likevel må endre UMC og levere ut nye røde? Jeg antar at det er derfor de drøyer også, da de røde adapterne vil være ubrukelige med ny UMC.

Om min teori stemmer kan resten av Europa få røde adaptere da de ikke trenger(?) den blå (og følgelig ny UMC).

Dette vil ikke Tesla fortelle oss fordi det er pinlig. De klarer å lage en fantastisk bil, men sliter med noe som virker så enkelt..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Lanber

Epleskreller, enig at det høres helt plausiblet ut at de må lage ny UMC og det er grunnen til forsinkelsen.

sindrej

Men er det ikke slik at de ladder på blå plugg i Bergen med modda/kappa UMC kabel da ?  I Trondhjem gjør det det med rød plugg ihvertfall.

Muffinman

Det er modifiserte amerikanske UMC``er.

sindrej


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA