Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:58
Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:51
Hvis ikke noe er veldig galt her går det nesten. Dette er kun faste kjøremønster uten inlagt småkjøring som det ser ut som jeg må vente med til adapterne kommer.

Evt. så lader du til 100% mandag morgen. Dessuten er min erfaring at 13A lading gir 13 til 13,5km/t, ihvertfall de stedene jeg har prøvd. Ved lav spenning blir det selvsagt lavere.

Joda, kommer vel litt ann på hvilke tall vi bruker.. Jeg kom frem til 12,5 med 230x13x0,88 / 210 i gjennomsnitt forbruk. Kan være det er samme utregning bare justering av Ampere og utnyttelse i laderne.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

NTesla

Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:51
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:39
Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:10
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:57
Men du kjører ca. 3-4 timer hver dag og lader 13,5. Hva gjør bilen de resterende 7 timene?

Står parkert på byggeplasser. Med noe tilgang til byggestrøm ofte ca 20-30 meter unna parkeringen.

Ok, høres ut som en investering i 40m 2,5mm2 skjøteledning hadde vært en god ide.

Hehe ja, er kanskje en god ide.. Selv om å rulle ut 40 meter kabel er noe alle på jobben gleder seg til å se.

Droodlet litt på noen tall..

Hvis jeg går utifra at tilgjengelig er 76kwt ved 100% og 69kw ved 90%. Gjennomsnitt forbruk vil ligge på 210 wh/km. Og lading gir 12,5 km/t.

Typisk uke blir da:

Starter Mandags morgen med 90% og 325km på tanken.
Kjører 280 km med 2 timer lading underveis.
Hjemme med 45 + 24 = 69. Starter neste dag med 69 + (13 time lading x12,5km/t = 162km)

Starter Tirsdag med 237 km.
Tirsdag kjører jeg 180 km, og lader 5 timer underveis.
237-180+62 = 119

Onsdag starter jeg da med 162+119= 281
Onsdag kjører jeg 280km igjen med 2 timer lading underveis.
281-280+25= 26

Torsdag starter med 188 km på tanken
Kjører først 90 km, lader i 3 timer. Kjører så 140 km.
188-90+12,5*3 = 135,5 - 140 ....

Her stopper uka altså opp. Må altså lade 1 ekstra time her eller underveis på de siste 140 km denne dagen. Kommer hjem med 0 km på tanken.

Starter fredag med 162 km på tanken.
Kjører 180 km denne dagen med ca 5 timer lading underveis.
162+62= 44.

Trenger da ca 26 timer lading i helgen for å være klar for neste uke.

Hvis ikke noe er veldig galt her går det nesten. Dette er kun faste kjøremønster uten inlagt småkjøring som det ser ut som jeg må vente med til adapterne kommer.
Rett før du får beskjed om å sensurere dette bort da tenk om ICE-selgere snapper det opp og e-mail-spammer rundt for å skremme bort potensielle el-bilkjøpere.

Uansett det der så veldig uholdbart ut. Hva hvis det skjer noe på veien, omkjøringer, kø, kaldere temperatur, akutte behov, vampire drain etc. Batterislitasje ved å konstant kjøre ned til 0 samt rekkeviddeangst og nødløsning med 40m kabel. Jeg ville aldri lagt meg ut på et så spennende el-billiv. Det er en grunn til at jeg kjøpte Tesla og ikke Think. :)

Lanber

#377
Kort oppsummert, bruker du mye må du lade mye.
Lad når du kan og start uka med 100%. 

Med full tank mandag morgen, 16t lading i døgnet skal du da kunne kjøre 1230km før fredag kl 1600.

Jeg kjører svært sjelden så mye, men klart enkelte kan ha problemer spesielt med høg hastighet og nå etterhvert dårlige kjøreforhold

ebbrey

Sitat fra: NTesla på torsdag 31. oktober 2013, klokken 10:11
Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:51
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:39
Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:10
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:57
Men du kjører ca. 3-4 timer hver dag og lader 13,5. Hva gjør bilen de resterende 7 timene?

Står parkert på byggeplasser. Med noe tilgang til byggestrøm ofte ca 20-30 meter unna parkeringen.

Ok, høres ut som en investering i 40m 2,5mm2 skjøteledning hadde vært en god ide.

Hehe ja, er kanskje en god ide.. Selv om å rulle ut 40 meter kabel er noe alle på jobben gleder seg til å se.

Droodlet litt på noen tall..

Hvis jeg går utifra at tilgjengelig er 76kwt ved 100% og 69kw ved 90%. Gjennomsnitt forbruk vil ligge på 210 wh/km. Og lading gir 12,5 km/t.

Typisk uke blir da:

Starter Mandags morgen med 90% og 325km på tanken.
Kjører 280 km med 2 timer lading underveis.
Hjemme med 45 + 24 = 69. Starter neste dag med 69 + (13 time lading x12,5km/t = 162km)

Starter Tirsdag med 237 km.
Tirsdag kjører jeg 180 km, og lader 5 timer underveis.
237-180+62 = 119

Onsdag starter jeg da med 162+119= 281
Onsdag kjører jeg 280km igjen med 2 timer lading underveis.
281-280+25= 26

Torsdag starter med 188 km på tanken
Kjører først 90 km, lader i 3 timer. Kjører så 140 km.
188-90+12,5*3 = 135,5 - 140 ....

Her stopper uka altså opp. Må altså lade 1 ekstra time her eller underveis på de siste 140 km denne dagen. Kommer hjem med 0 km på tanken.

Starter fredag med 162 km på tanken.
Kjører 180 km denne dagen med ca 5 timer lading underveis.
162+62= 44.

Trenger da ca 26 timer lading i helgen for å være klar for neste uke.

Hvis ikke noe er veldig galt her går det nesten. Dette er kun faste kjøremønster uten inlagt småkjøring som det ser ut som jeg må vente med til adapterne kommer.
Rett før du får beskjed om å sensurere dette bort da tenk om ICE-selgere snapper det opp og e-mail-spammer rundt for å skremme bort potensielle el-bilkjøpere.

Uansett det der så veldig uholdbart ut. Hva hvis det skjer noe på veien, omkjøringer, kø, kaldere temperatur, akutte behov, vampire drain etc. Batterislitasje ved å konstant kjøre ned til 0 samt rekkeviddeangst og nødløsning med 40m kabel. Jeg ville aldri lagt meg ut på et så spennende el-billiv. Det er en grunn til at jeg kjøpte Tesla og ikke Think. :)

Hvis mine tall basert på shuko lading alene skremmer bort en kjøper så får det være tesla sitt problem. Bestiller du nå får du adapterne når du henter bilen uansett. Jeg prøver å finne en løsning på 1 problem tesla har satt meg opp i uten å gi beskjed. Hadde det ikke vært for dette forumet hadde jeg faktisk stått med ****** i handa den dagen jeg henta bilen. Nå kan jeg hvertfall planlegge.

Men er enig i at dette regnestykket ikke har nok slingring til å fungere.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

el-fanboy

@ebbrey: du har ikke mulighet å svinge innom en 22kw lader en time eller to i løpet av tirsdag, onsdag eller torsdag da? Har du dobbeltlader vil du jo få opptil 10 mil ekstra på tanken på en time. Litt kjedelig kanskje, men kunne kanskje funke som nødløsning? Kan jo surfe på elbilforum mens du venter ;)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

ebbrey

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:21
@ebbrey: du har ikke mulighet å svinge innom en 22kw lader en time eller to i løpet av tirsdag, onsdag eller torsdag da? Har du dobbeltlader vil du jo få opptil 10 mil ekstra på tanken på en time. Litt kjedelig kanskje, men kunne kanskje funke som nødløsning? Kan jo surfe på elbilforum mens du venter ;)

Hehe, som nødløsning er det helt ok med 1 time på 22kw. Har kabelen klar.. får sette meg inn i steder jeg kan gjøre dette på veien.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter


ebbrey

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

petersv

Sitat fra: Tesladigger på torsdag 31. oktober 2013, klokken 07:42
Sitat fra: petersv på torsdag 31. oktober 2013, klokken 07:38
Mhm, min kundekontakt (DS) ringte meg her om dagen for å oppdatere meg på adaptere. Jeg spurte om utfordringen var adaptereret eller resten av UMC-en. Hun mente det var adapteret, men det rimte ikke helt med resten hun sa "vi kan ikke levere ut noe vi ikke er sikker på vil tåle strømtrekket." Mao. er det nok ikke adapteret fordet, sikkert bare enkleste måte å hindre folk å lade raskere som følge av feilen de har/tror de har/ikke vet de har/etc.

Hva fikk du vite om forventet lev tid på adapterene, både blå og rød?

På nyåret...

Øyvind.h

Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 11:06
Hvis mine tall basert på shuko lading alene skremmer bort en kjøper så får det være tesla sitt problem. Bestiller du nå får du adapterne når du henter bilen uansett.
Hvordan kan du påstå det? Tesla sa jo også i juli/august at adapterne var på vei (bare et par uker). Skulle selv få i starten av september, deretter midten av september, og nå er det innen mars 2014.

Mao. er det ikke grunnlag for å hevde "Bestiller du nå får du adapterne når du henter bilen uansett".

Som en kuriositet kan jeg nevne at bilen min står til lading hos Tesla nå :) 52km/t på 13A. Antar de forer den med 400V 13A trefas (ca 9kW). Appen sier 13A/32 235V. UMC``en døde på mandag, og i dag var bilen nede på 15% SOC (ca 20% reelt inkl buffer tenker jeg). Da tok de bilen inn til lading mens kona er på jobb (hun fikk i oppdrag å kjøre innom for å hente ny UMC :) )

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. oktober 2013, klokken 18:24
Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 11:06
Hvis mine tall basert på shuko lading alene skremmer bort en kjøper så får det være tesla sitt problem. Bestiller du nå får du adapterne når du henter bilen uansett.
Hvordan kan du påstå det? Tesla sa jo også i juli/august at adapterne var på vei (bare et par uker). Skulle selv få i starten av september, deretter midten av september, og nå er det innen mars 2014.

Mao. er det ikke grunnlag for å hevde "Bestiller du nå får du adapterne når du henter bilen uansett".

Som en kuriositet kan jeg nevne at bilen min står til lading hos Tesla nå :) 52km/t på 13A. Antar de forer den med 400V 13A trefas (ca 9kW). Appen sier 13A/32 235V. UMC``en døde på mandag, og i dag var bilen nede på 15% SOC (ca 20% reelt inkl buffer tenker jeg). Da tok de bilen inn til lading mens kona er på jobb (hun fikk i oppdrag å kjøre innom for å hente ny UMC :) )

Hvis du bestiller nå får du vel ikke bilen før i April. Da er det Q2, Og de har vel sagt Q1 på adapterne.. Derfor hadde jeg grunnlag til å si at man får dem nok i tide om man bestiller nå.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jorkus

Min mailkorrespondanse med feedback@teslamotors.com fra i dag:
Min mail:
I would like to point your attention to the growing problem with missing red and blue power adapers in Norway.
By the end of this year you will have delivered around 2000 Model S in Norway, and still no power adapters in sight.
Could you please come up with a date for these adapters? Since the first deliveries in august we have been told that the adapters will be available in 2 weeks..
These weeks are now called "Tesla weeks" which is not very  flattering for Tesla..
Tesla:
Thank you for your email.
We appreciate that there's a growing need for the adapters and please be rest assured that no one knows this better than that we do. We are working around the clock to make sure that our customers are taken care of and it's high on our to do list to get these adapters to customer as soon as possible. Once we have a date available we will communicate this immediately to everyone in Norway.
Thank you for your patience.

85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

TS

På telefon i dag var det fortsatt Q1 2014 som var gjeldene  >:(
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Trøndertesla

Sitat fra: jorkus på torsdag 31. oktober 2013, klokken 20:19
Min mailkorrespondanse med feedback@teslamotors.com fra i dag:
Min mail:
I would like to point your attention to the growing problem with missing red and blue power adapers in Norway.
By the end of this year you will have delivered around 2000 Model S in Norway, and still no power adapters in sight.
Could you please come up with a date for these adapters? Since the first deliveries in august we have been told that the adapters will be available in 2 weeks..
These weeks are now called "Tesla weeks" which is not very  flattering for Tesla..
Tesla:
Thank you for your email.
We appreciate that there's a growing need for the adapters and please be rest assured that no one knows this better than that we do. We are working around the clock to make sure that our customers are taken care of and it's high on our to do list to get these adapters to customer as soon as possible. Once we have a date available we will communicate this immediately to everyone in Norway.
Thank you for your patience.

Quote fra Tesla: "communicate this immediately to everyone in Norway" - Det var litt vel overkill! Fem millioner nordmenn trenger vel ikke å vite når adapterne kommer...  ;D
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

sindrej

Tesla hadde gjort seg selv en stor tjeneste med å kommunisert dette snarest.  Hadde de forklart hva det problemet var så hadde de nok møtt større forståelse.  Jeg kan ikke fatte å begripe at det skal ta tre kvart år å få produsert noen plastplugger med ledere inni.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA