Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Tesladigger

Sitat fra: petersv på torsdag 31. oktober 2013, klokken 07:38
Mhm, min kundekontakt (DS) ringte meg her om dagen for å oppdatere meg på adaptere. Jeg spurte om utfordringen var adaptereret eller resten av UMC-en. Hun mente det var adapteret, men det rimte ikke helt med resten hun sa "vi kan ikke levere ut noe vi ikke er sikker på vil tåle strømtrekket." Mao. er det nok ikke adapteret fordet, sikkert bare enkleste måte å hindre folk å lade raskere som følge av feilen de har/tror de har/ikke vet de har/etc.

Hva fikk du vite om forventet lev tid på adapterene, både blå og rød?
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Epleskreller

Balrog, at noen liker å leve i mørket kan være deres sak, de fleste av oss vil velge lyset og faktisk søke sannheten(tog du han?)..

Jeg vil gjerne ha litt informasjon så jeg forstår hvorfor dette skal drøye sånn. For meg har det virket som om Tesla ikke har hatt kontroll på ladeopplegget fra dag en(vel, jeg har kun fulgt med i ett år). Det er vel også derfor det har vært et stort kaos hele veien med hva vi kan forvente. At Tesla velger taushet istedenfor åpenhet syns jeg er beklagelig. Derfor støtter jeg også klager til forbrukermyndigheter.

Tipper også alle får ny UMC til slutt.. får håpe de har noen ekstra til nødstilfeller.. Øyvind, jeg ville forøvrig ringt roadside assistance for en slik feil. De tar telefonen.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ebbrey

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor tesla ikke kommer med offisiell lade info. Vi maste jo i måneder på "ladeskjema" for å kunne legge ting klart for bilen. Når dette endelig kom på plass, var jo halve informasjonen ubrukelig da adaptere uteblir.

Har regnet ut at jeg i gjennomsnitt kjører 231 km hver dag. Med lading på 13A og gjennomsnittlig ladetid på 13,5 timer i døgnet (inkl kontortid). Blir regnestykket mitt 13,5 * 2,99kw = 40,36 kw.

For at dette skal holde med shuko er jeg altså nødt til å ha under 175 wh/km for å ikke gå i minus  :-[
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Skulle ønske de med godt innblikk faktisk hadde anledning til å uttale seg her på forumet. Jeg skal vegre meg litt for å være bastant, men for å si det sånn; adapterne har vært «på vei» siden juli/august. Fortsatt noen som tror utfordringen er å produsere plastbiten/adapteret?.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

#364
Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:08
Har regnet ut at jeg i gjennomsnitt kjører 231 km hver dag. Med lading på 13A og gjennomsnittlig ladetid på 13,5 timer i døgnet (inkl kontortid). Blir regnestykket mitt 13,5 * 2,99kw = 40,36 kw.

Regnestykket er litt feil. Det er nemlig tap i laderen også. Det beste jeg har kommet fram til foreløpig er at den er ca. 88% effektiv på 13A. Det betyr 230V*13A*0,88=2,63kW.

2,63W*13,5=35,5kWh.

35500/231=154Wh og det blir nok vanskelig.

Men du kjører ca. 3-4 timer hver dag og lader 13,5. Hva gjør bilen de resterende 7 timene?

Får du fulladet i helgene bør det alikevel gå greit utover i uka. Om du holder deg på "typical km forbruk" så får du fylt på 13,5*13,5=182km hver dag og kjører 231km. Det er 49km i minus. Med start på 394 tipper jeg det fungerer, så sant de 231km ikke er i ett strekk men med lading imellom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:57
Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:08
Har regnet ut at jeg i gjennomsnitt kjører 231 km hver dag. Med lading på 13A og gjennomsnittlig ladetid på 13,5 timer i døgnet (inkl kontortid). Blir regnestykket mitt 13,5 * 2,99kw = 40,36 kw.

Regnestykket er litt feil. Det er nemlig tap i laderen også. Det beste jeg har kommet fram til foreløpig er at den er ca. 88% effektiv på 13A. Det betyr 230V*13A*0,88=2,63kW.

2,63W*13,5=35,5kWh.

35500/231=154Wh og det blir nok vanskelig.

Men du kjører ca. 3-4 timer hver dag og lader 13,5. Hva gjør bilen de resterende 7 timene?

Får du fulladet i helgene bør det alikevel gå greit utover i uka. Om du holder deg på "typical km forbruk" så får du fylt på 13,5*13,5=182km hver dag og kjører 231km. Det er 49km i minus. Med start på 394 tipper jeg det fungerer, så sant de 231km ikke er i ett strekk men med lading imellom.

Så blir jo også spørmålet hva standardavviket på gjennomsnittlig kjøring er.. regner med at ikke hver uke er lik både når det gjelder kjøring og lading.. jeg har et snittforbruk på 207 Wh/km med normal kjøring og 19".
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:57
Men du kjører ca. 3-4 timer hver dag og lader 13,5. Hva gjør bilen de resterende 7 timene?

Står parkert på byggeplasser. Med noe tilgang til byggestrøm ofte ca 20-30 meter unna parkeringen.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

ebbrey

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:10
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:57
Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:08
Har regnet ut at jeg i gjennomsnitt kjører 231 km hver dag. Med lading på 13A og gjennomsnittlig ladetid på 13,5 timer i døgnet (inkl kontortid). Blir regnestykket mitt 13,5 * 2,99kw = 40,36 kw.

Regnestykket er litt feil. Det er nemlig tap i laderen også. Det beste jeg har kommet fram til foreløpig er at den er ca. 88% effektiv på 13A. Det betyr 230V*13A*0,88=2,63kW.

2,63W*13,5=35,5kWh.

35500/231=154Wh og det blir nok vanskelig.

Men du kjører ca. 3-4 timer hver dag og lader 13,5. Hva gjør bilen de resterende 7 timene?

Får du fulladet i helgene bør det alikevel gå greit utover i uka. Om du holder deg på "typical km forbruk" så får du fylt på 13,5*13,5=182km hver dag og kjører 231km. Det er 49km i minus. Med start på 394 tipper jeg det fungerer, så sant de 231km ikke er i ett strekk men med lading imellom.

Så blir jo også spørmålet hva standardavviket på gjennomsnittlig kjøring er.. regner med at ikke hver uke er lik både når det gjelder kjøring og lading.. jeg har et snittforbruk på 207 Wh/km med normal kjøring og 19".

Gjennomsnitt avstand er hentet fra kjørebok og kjøremønster siste måneder. Dette endrer seg ikke i nærmeste fremtid.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:57
Får du fulladet i helgene bør det alikevel gå greit utover i uka. Om du holder deg på "typical km forbruk" så får du fylt på 13,5*13,5=182km hver dag og kjører 231km. Det er 49km i minus. Med start på 394 tipper jeg det fungerer, så sant de 231km ikke er i ett strekk men med lading imellom.

I helgene bør jeg få til fullading ja, ser for meg det. Men 2 ganger i uken kjører jeg nesten 280 km i 1 strekk med maks 2 timer ladetid underveis. Eneste jeg kan gjøre er jo å prøve. Men hadde vært behagelig å sluppet rekkevidde angst OG lade angst :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

NTesla

#369
Og det skal du også, håpløst å måtte sitte med kalkulator og rekkeviddeangst på noe som blir solgt som nettopp det helt motsatt.

Det spiller vel ingen rolle om komponenten koster 2,5kr å produsere i Kina eller 200 000 hos NASA. Når noen kunder(spiller ingen rolle hva andre måtte ha av behov da ingen kjøper en Toyota og leser seg opp hvordan x antall japanere bruker bilen sin) må dra frem kalkulatoren for å regne evt. effekttap ved lading samt droppe helgeturer for å sette den på opplading til mandag så må vel selv den mest innbitte Teslafan(meg inkludert) se at Tesla i det minste fall må kommunisere ut istedet for at kunden bare skal stå med ræva i været og vente i nytelse på et rykte om at de kommer om x antall uker. Får være måte på elskov til Tesla og mangelfull kunnskap om kontraktsrett.

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:10
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:57
Men du kjører ca. 3-4 timer hver dag og lader 13,5. Hva gjør bilen de resterende 7 timene?

Står parkert på byggeplasser. Med noe tilgang til byggestrøm ofte ca 20-30 meter unna parkeringen.

Ok, høres ut som en investering i 40m 2,5mm2 skjøteledning hadde vært en god ide.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:39
Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:10
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:57
Men du kjører ca. 3-4 timer hver dag og lader 13,5. Hva gjør bilen de resterende 7 timene?

Står parkert på byggeplasser. Med noe tilgang til byggestrøm ofte ca 20-30 meter unna parkeringen.

Ok, høres ut som en investering i 40m 2,5mm2 skjøteledning hadde vært en god ide.

Hehe ja, er kanskje en god ide.. Selv om å rulle ut 40 meter kabel er noe alle på jobben gleder seg til å se.

Droodlet litt på noen tall..

Hvis jeg går utifra at tilgjengelig er 76kwt ved 100% og 69kw ved 90%. Gjennomsnitt forbruk vil ligge på 210 wh/km. Og lading gir 12,5 km/t.

Typisk uke blir da:

Starter Mandags morgen med 90% og 325km på tanken.
Kjører 280 km med 2 timer lading underveis.
Hjemme med 45 + 24 = 69. Starter neste dag med 69 + (13 time lading x12,5km/t = 162km)

Starter Tirsdag med 237 km.
Tirsdag kjører jeg 180 km, og lader 5 timer underveis.
237-180+62 = 119

Onsdag starter jeg da med 162+119= 281
Onsdag kjører jeg 280km igjen med 2 timer lading underveis.
281-280+25= 26

Torsdag starter med 188 km på tanken
Kjører først 90 km, lader i 3 timer. Kjører så 140 km.
188-90+12,5*3 = 135,5 - 140 ....

Her stopper uka altså opp. Må altså lade 1 ekstra time her eller underveis på de siste 140 km denne dagen. Kommer hjem med 0 km på tanken.

Starter fredag med 162 km på tanken.
Kjører 180 km denne dagen med ca 5 timer lading underveis.
162+62= 44.

Trenger da ca 26 timer lading i helgen for å være klar for neste uke.

Hvis ikke noe er veldig galt her går det nesten. Dette er kun faste kjøremønster uten inlagt småkjøring som det ser ut som jeg må vente med til adapterne kommer.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Epleskreller

Du vil med andre ord leve med konstant rekkeviddeangst uten adapter og du vil slite mer enn nødvendig på batteriet :(

Tipper også at forbruket vil bli høyere når kong vinter setter inn for fullt.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eledille

#373
Sitat fra: Balrog på torsdag 31. oktober 2013, klokken 00:59
Jeeez.. Du tar jo helt av. Helt tydelig at dine kunnskaper om forbrukerkjøpsloven er basert på synsing. Det ville vært fint om denne tråden kan brukes til å diskutere adaptere og så kan du heller sammen med et par tre artsfrender starte en "saksøke Tesla"- tråd (kanskje med STORE bokstaver?) i skikkelig Juklerød-ånd. Vi snakker om et par måneders forsinket levering av et adapter til noen usle hundrelapper grunnet tekniske problemer.

Jeg har ikke brukt store bokstaver, og det er ikke snakk om å saksøke Tesla. Dessuten digger jeg bilen min og har ingen problemer med dette selv.

Det er snakk om å få dem til å fatte at de faktisk trenger å forholde seg til kontrakten, og hvis de ikke er i stand til å oppfylle det de har skrevet under på at de skal, så plikter de å fremskaffe en eller annen utbedring, heve kjøpet, eller betale utgiftene som har oppstått. Noen runder med myndighetene pleier å hjelpe.

Dessuten er problemet faktisk mulig å fikse ganske enkelt og rimelig, særlig siden det ikke er mange av kundene som faktisk ikke får ladet nok. Hvor mange kan det være? Femti?

Det lar seg tydeligvis gjøre å modde UMC'en så det virker med enkeltlader også. Da får de jo hyre et firma til å modde, da, så kan de ta med seg kundens UMC tilbake når han har fått den modda utgaven. Da har de tid til å fremskaffe en ny UMC som kan bytte adaptere slik det var tenkt på et senere tidspunkt.

Hvis dette av en eller annen grunn er umulig (regelverk, godkjenning, blabla), så kan de jo alternativt betale for montering av type 2 ladepunkt til de som har dobbeltlader og bytte til dobbeltlader for de som ikke har det.

Et eller annet må de foreta seg, de kan ikke bare si at folk skal vente til mars. Eller, det vil si, det kan de forsåvidt, men da må de betale det dette koster, og det blir antakelig adskillig dyrere.

Hvorfor tror du Forbrukerrådet har et standardbrev angående erstatning for forsinket levering av bil, hva? Er det til pynt?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:51
Hvis ikke noe er veldig galt her går det nesten. Dette er kun faste kjøremønster uten inlagt småkjøring som det ser ut som jeg må vente med til adapterne kommer.

Evt. så lader du til 100% mandag morgen. Dessuten er min erfaring at 13A lading gir 13 til 13,5km/t, ihvertfall de stedene jeg har prøvd. Ved lav spenning blir det selvsagt lavere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA