Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: eledille på onsdag 30. oktober 2013, klokken 19:35
For noe sludder, Balrog. Tesla kan fikse problemet ved å refundere kostnaden til installasjon av type 2-veggboks til de få som har problemer. Det koster omtrent 1 % av prisen på bilen.

Om de gjør dette har plutselig "alle" problemer. Så det måtte i så fall vært snakk om utlån av Type 2 ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#346
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. oktober 2013, klokken 19:53
Om de gjør dette har plutselig "alle" problemer. Så det måtte i så fall vært snakk om utlån av Type 2 ladestasjon.
Man må kunne dokumentere tapet for å få erstatning. Når det gjelder gratis Type 2 ladestasjon er jeg usikker på hva man har krav på, men om de gidder kan de sikkert komme tilbake og skru den ned igjen, ja :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

El-boy

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. oktober 2013, klokken 19:45
Det burde være en smal sak for Tesla og Salto å finne ut av dette, så det er ingen grunn til å bli imponert.
Selvfølgelig er det rett fram for Salto å lage en veggboks som tilsvarer UMC med blått adapter for fast montasje.

Jeg spådde tidligere at en med singellader ikke kunne kunne forvente å lade med mer enn 16 A en fas på 230V, og at alt som evt. kom i tillegg til dette (3.fas 230V eller høyere strøm) ville være en gledelig overraskelse. Denne spådommen var altså før Tesla spesifiserte at en kunne lade med 32A 1 fas og singellader på EU modellen, og fra til det tidspunktet var det ikke lovet noe annet.

For en gangs skyld håper jeg at jeg tok feil, og vil føle noen glede av å ha rett i spådommen.
Griffel
Jeg har selv fått ladet bilen på enfas 48A 230V hos Tesla Servicesenter... jeg stilte selv opp strømmen...
Min teori er at det er i den med sendte UMC kabelen begrensningen ligger på 13A...

Capriso

Sitat fra: eledille på onsdag 30. oktober 2013, klokken 19:44
Sitat fra: Capriso på onsdag 30. oktober 2013, klokken 19:40
Før dere har krangla dere ferdig med Tesla, blanda inn Forliksrådet, hylt og skriki, møt opp i forliksrådet og gud vet hva så er første kvartal her og vips adapterene også.

Det ser jeg ikke bort i fra, men Tesla er fremdeles ansvarlig for de tap som måtte ha oppstått. Så det kan være at det er greiest for dem å bare betale for installasjon av veggbokser. Forutsatt at de faktisk virker på 32 A, da...

Så enig som bare det.
Men skal man kunne få dekket tap er det vel eneste mulighet å parkere bilen på et service senter og be dem ringe når adapterene har kommet.
Så spare på alt man har av kvitteringer for buss, taxi, fly hva nå det en måte være.
Bruker man bilen og man lader med vanlig schuko adapter( jeg gjør også det) hva taper man?
Hvilke utgifter kan jeg få dekket?
Bilen blir jo brukt, den står bare til lading straks det er en ledig kontakt 4m unna.
Det er den ulempen jeg opplever.
Model S. P85, Signal rød.

Griffel

Sitat fra: El-boy på onsdag 30. oktober 2013, klokken 20:18
Griffel
Jeg har selv fått ladet bilen på enfas 48A 230V hos Tesla Servicesenter... jeg stilte selv opp strømmen...
Min teori er at det er i den med sendte UMC kabelen begrensningen ligger på 13A...
Det gleder meg å høre, og jeg går ut fra at du har singellader.
Da kan jeg ikke begripe annet enn at det må være en rett fram jobb for Salto/Tesla og få til det samme da begrenset til 32 A. Jeg går ut fra at Salto for disse ladestasjonene benytter en 32A kabel, ellers blir dette for dumt. UMC kablen er jo ikke med i bildet når vi snakker om Salto ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#350
Sitat fra: Capriso på onsdag 30. oktober 2013, klokken 20:38
Bilen blir jo brukt, den står bare til lading straks det er en ledig kontakt 4m unna.
Det er den ulempen jeg opplever.
Det har du neppe noe krav på erstatning for. Tesla har fremdeles leveringsplikt, men jeg vet som sagt ikke hvilke sanksjonsmuligheter man har i et slikt tilfelle. Hør med forbrukerrådet.

Hvis man derimot pendler 200 km og ikke har lademulighet på jobben, og dermed må beholde bensinbrenneren for å kjøre en dag i uka, så blir det annerledes.

Jeg regner forresten med at man må varsle Tesla om at man gjør ansvaret gjeldende, det kan bli vanskeligere hvis man bare plutselig en dag kommer drassende med en masse regninger uten å ha varslet om at utsettelsen medfører utgifter som man har tenkt å kreve erstatning for.

Løsningen koster ca en prosent av bilens verdi eller mindre. Det billigste for Tesla ville vel være å låne ut modifiserte UMC'er med rød eller blå plugg til de som ikke kan bruke bilen uten.

Tesla er stinne av gryn og tjener penger, så dette har de råd til å fikse. Dessuten er vi flere som har prøvd å fortelle dem at de burde støtte 230 V trefase IT nett, og at nettet i Norge er ulikt både det i EU og i USA, så dette burde ikke ha kommet som en overraskelse.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

DonPedro

Prøvde i dag å bestille ekstra UMC, men fikk tilbakemelding på at det vil være lenge til man kan kjøpe en UMC nr. 2. (Vet ikke om dette er referert her på forumet før).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

fonberg

Sitat fra: DonPedro på onsdag 30. oktober 2013, klokken 23:22
Prøvde i dag å bestille ekstra UMC, men fikk tilbakemelding på at det vil være lenge til man kan kjøpe en UMC nr. 2. (Vet ikke om dette er referert her på forumet før).

Denne skal være bra: http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Spurte om det samme ved levering i dag. De har visst ikke flere UMC``er tilgjengelig enn de trenger, så det er ikke bare å bestille, nei...

eledille

Sitat fra: Muffinman på onsdag 30. oktober 2013, klokken 23:39
Spurte om det samme ved levering i dag. De har visst ikke flere UMC``er tilgjengelig enn de trenger, så det er ikke bare å bestille, nei...
Enten så skaffer de modifiserte UMC'er til de som ikke får ladet nok, eller så får de betale for en tredjepartsløsning, eller så må de dekke utgiftene ved at bilen ikke oppfyller det som ble lovet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Balrog

Jeeez.. Du tar jo helt av. Helt tydelig at dine kunnskaper om forbrukerkjøpsloven er basert på synsing. Det ville vært fint om denne tråden kan brukes til å diskutere adaptere og så kan du heller sammen med et par tre artsfrender starte en "saksøke Tesla"- tråd (kanskje med STORE bokstaver?) i skikkelig Juklerød-ånd. Vi snakker om et par måneders forsinket levering av et adapter til noen usle hundrelapper grunnet tekniske problemer.

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Kallagtunet

Med all respekt, eller kanskje ikke det engang, men her er det helt klart du som ikke har greie på forbrukerrettigheter i norge...

Det å bagatellisere det som er en alvorlig mangel for dem som har et kjøremønster som gjør bilen ubrukelig skjønner jeg heller ikke?? Hva ønsker du å oppnå med det?

Øyvind.h

Sitat fra: DonPedro på onsdag 30. oktober 2013, klokken 23:22
Prøvde i dag å bestille ekstra UMC, men fikk tilbakemelding på at det vil være lenge til man kan kjøpe en UMC nr. 2. (Vet ikke om dette er referert her på forumet før).
Ouch. Min UMC døde plutselig på mandag. Har sendt e-post til 2-3 personer i Tesla og bedt om ny i dag da jeg går tom for strøm i morgen (lader sjeldent/aldri høyere enn 80%). Ikke fått bekreftelse på at jeg faktisk får byttet den i dag, men regner strengt talt med de tar dette på sparket når man stikker innom!

Kanskje den UMC``en vi har nå ikke vil være den vi har om et års tid  :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Mhm, min kundekontakt (DS) ringte meg her om dagen for å oppdatere meg på adaptere. Jeg spurte om utfordringen var adaptereret eller resten av UMC-en. Hun mente det var adapteret, men det rimte ikke helt med resten hun sa "vi kan ikke levere ut noe vi ikke er sikker på vil tåle strømtrekket." Mao. er det nok ikke adapteret fordet, sikkert bare enkleste måte å hindre folk å lade raskere som følge av feilen de har/tror de har/ikke vet de har/etc.

El-boy

Sitat fra: Balrog på torsdag 31. oktober 2013, klokken 00:59
Vi snakker om et par måneders forsinket levering av et adapter til noen usle hundrelapper grunnet tekniske problemer.
Balrog
Tror neppe det bare er adapteret som må skiftes for å få dette til. Hvis det kun var adapteret skulle dette være enkelt å fikse. Det er tross alt bare ett blått plaststykke med noen kobberpinner, det tar ikke lang tid å lage når alt er klart... antar problemet stikker dypere ved tekniske begrensninger i UMC eller manglende godkjenning/el-sikkerhet o.l.

Forsåvidt har jeg greid meg med schuko men det holder hardt noen ganger... også har jeg brukt 6335,-NOK på egen 32A kontakt i garasjen etter anbefaling fra Tesla

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA