Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

sindrej

@fredag:  Nå er det jo faktisk INGEN beviser på at en får over 16 Amp med et type 2 punkt om en har IT nett.  Og hvorfor skal Oleja m/flere bruke 10 tusen ekstra på å få til noe som Tesla har sagt de skal levere. 

Hvis du går på http://www.teslamotors.com/no_NO/charging

Så ser du bildet fra vedlegget her.  Der står det jo at bilen er ferdigladet om morgenen og at en kan styre det fra smarttelefonen også faktisk.  Det står også HELT TYDELIG at den leveres med adaptere.  Min bil kom ikke med adaptere, gjorde din ?


ebbrey

Sitat fra: sindrej på onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:52
@fredag:  Nå er det jo faktisk INGEN beviser på at en får over 16 Amp med et type 2 punkt om en har IT nett.  Og hvorfor skal Oleja m/flere bruke 10 tusen ekstra på å få til noe som Tesla har sagt de skal levere. 

Hvis du går på http://www.teslamotors.com/no_NO/charging

Så ser du bildet fra vedlegget her.  Der står det jo at bilen er ferdigladet om morgenen og at en kan styre det fra smarttelefonen også faktisk.  Det står også HELT TYDELIG at den leveres med adaptere.  Min bil kom ikke med adaptere, gjorde din ?

Kanskje jeg som har sovet i timen her. Men dette er uansett dårlig informering. Jeg har fått med meg at jeg kan hoppe og drite i adaptere i år så noe 32a enfas opplegg i garasjen er bortkastet. Men trodde da saltoboks eller tilsvarende ville lade med 230x 32a 1 fas. Vil dette også bare gi 16a lading??
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

sindrej

Sitat fra: ebbrey på onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:56
.. snip ..
Men trodde da saltoboks eller tilsvarende ville lade med 230x 32a 1 fas. Vil dette også bare gi 16a lading??
De som har prøvd har bare fått det ja.  Både Salto og Tesla var visst litt i villrede, for det burde gitt 32 amp.

Zneip

Sitat fra: sindrej på onsdag 30. oktober 2013, klokken 15:03
Sitat fra: ebbrey på onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:56
.. snip ..
Men trodde da saltoboks eller tilsvarende ville lade med 230x 32a 1 fas. Vil dette også bare gi 16a lading??
De som har prøvd har bare fått det ja.  Både Salto og Tesla var visst litt i villrede, for det burde gitt 32 amp.

...og det er nettopp DERFOR jeg prøver å finne ut om Slimboxen kan klare mer enn 16A på en 230V 32A kurs her på denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10176.0.html

Gjør den det vil jeg bestille en umiddelbart da jeg trenger mer enn 16A lading når jeg får bilen.
Nord Trøndelag | X90D

Epleskreller

Jeg støtter en klage. Har jo også startet en egen tråd om det på Tesla Owners Club-sidene.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10002.0.html

Håpet at TOC kunne ta tak i saken, men de er jo tross alt ikke oppe og går.

Litt informasjon hadde vært til stor hjelp og fjernet mye frustrasjon. Har hatt et par episoder der jeg virkelig ønsket at jeg kunne brukt min røde stikkontakt som jeg brukte 13-14k på..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: sindrej på onsdag 30. oktober 2013, klokken 15:03
Sitat fra: ebbrey på onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:56
.. snip ..
Men trodde da saltoboks eller tilsvarende ville lade med 230x 32a 1 fas. Vil dette også bare gi 16a lading??
De som har prøvd har bare fått det ja.  Både Salto og Tesla var visst litt i villrede, for det burde gitt 32 amp.

Men det var vel kun på bil med enkeltlader. Har man dobbeltlader skal det gå an å få 32A (vel, 26A med v5.6 software) fra disse.

Tesla har da heller ikke lovet 32A lading fra Type 2 uttak med enkeltlader så vidt jeg kan se. Kun med UMC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zneip

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. oktober 2013, klokken 15:18
Sitat fra: sindrej på onsdag 30. oktober 2013, klokken 15:03
Sitat fra: ebbrey på onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:56
.. snip ..
Men trodde da saltoboks eller tilsvarende ville lade med 230x 32a 1 fas. Vil dette også bare gi 16a lading??
De som har prøvd har bare fått det ja.  Både Salto og Tesla var visst litt i villrede, for det burde gitt 32 amp.

Men det var vel kun på bil med enkeltlader. Har man dobbeltlader skal det gå an å få 32A (vel, 26A med v5.6 software) fra disse.

Tesla har da heller ikke lovet 32A lading fra Type 2 uttak med enkeltlader så vidt jeg kan se. Kun med UMC.

Tesla har et samarbeid med Salto - og mener at dette egentlig skulle virket.
Nord Trøndelag | X90D

cforoe

SitatKjøp en mode 3 type 2 ladekontakt til garasjen, så kan du bruke bilen som du vil. Dette er anbefalt av Statens Veivesen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap for faste biloppstillingsplasser, og du vil få ladet med rask hastighet uten å bruke UMC:

"Fast biloppstillingsplass for elbil

Lading av elbil vil normalt kreve mye effekt og en vanlig kontakt er ikke dimensjonert for så høy belastning over tid.

Det er derfor fare for varmgang og i verste fall brann...

Her er litt informasjon fra Hafslund om lading på 1-fase og 32A. Ikke noe de er veldig glad i. Mulig det er kjent stoff for dere:

Tips og råd når du skal installere ladeutstyr for elbil
Hafslund Nett er positive til innfasing av elbiler og ladbare hybridbiler. Elektrifisering av transportsektoren er et godt tiltak både for å redusere forurensningen i nærmiljøet, og for å redusere klimautslipp. Vi ønsker å bidra til en god og problemfri etablering av elektrisk transport i vårt nettområde.
Etter hvert som utbredelsen av elbiler øker, vil mer av ladingen skje i de private hjem. I tillegg har nye elbilmodeller mulighet for raskere lading ved bruk av større strømstyrke. Det er da viktig å være klar over at lading av elbiler i enkelte tilfeller kan føre til problemer i strømnettet. Nettselskapene i Norge er underlagt forskrifter fra blant andre Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). NVE regulerer strøm og spenningskvalitet gjennom «Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet (FOL)». Forskriften har strenge krav til skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger, spenningsdipper mm (kapittel 3). Hovedprinsippet i forskriften er at den som forårsaker forringet spenningskvalitet, må rette opp kvaliteten (§2-1). Dersom en forbruker forårsaker skjevspenning hos andre forbrukere, må denne fjerne årsaken til skjevlasten. I praksis betyr det at lading på 1-fas 230 V med for høye strømstyrker øker risikoen for brudd på forskriften. Hafslund Nett vil derfor anbefale at det ikke installeres 1-fas ladning over 20 A strømstyrke. Hvis det ønskes høyere ladeeffekt bør det benyttes 3-fas. For 3-fasanlegg vil skjevspenningsproblematikk unngås, og man kan lade med 1,7 ganger høyere effekt per ampere. Det vil si at 3,6 kW 1-fas tilsvarer 6,3 kW 3-fas.
Hafslund Nett praktiserer ordningen med anleggsbidrag. Den som ønsker tiltak i nettet for å få økt kapasitet, må derfor ta kostnaden med oppgraderingen. Ønske om høyere overbelastningsvern i det elektriske anlegget vil derfor kunne utløse anleggsbidrag. Ut fra dette perspektivet vil 3-fas ladning også være å foretrekke.
Det er viktig å følge billeverandørenes anbefalinger når det gjelder lading av elbilene. Tips og råd finner du også på Norsk Elbilforenings hjemmeside – www.elbil.no.
Til slutt vil vi påpeke hvor viktig det er at det elektriske anlegget er i god stand, slik at varmgang og personskader unngås. Lading av elbiler foregår over lengre tidsrom med samme effekt. Vi vil derfor anbefale en kontroll av det elektriske anlegget for å unngå brannfarlig varmgang. Alle kabler og komponenter fram til ladeuttaket må være dimensjonert for å tåle den aktuelle ladestrømmen.
Med hilsen
Hafslund Nett
Even Ungersness
Direktør for Nettservice


fredag

Sitat fra: sindrej på onsdag 30. oktober 2013, klokken 15:03
Sitat fra: ebbrey på onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:56
.. snip ..
Men trodde da saltoboks eller tilsvarende ville lade med 230x 32a 1 fas. Vil dette også bare gi 16a lading??
De som har prøvd har bare fått det ja.  Både Salto og Tesla var visst litt i villrede, for det burde gitt 32 amp.

Det er Model S eiere med enkeltlader på forumet som har fått ladet på 48A 1-fas hos Tesla. Det tyder på at bilene med enkeltlader klarer å lade med mer enn 16A 1-fas, men at det er forskjell på hvilke ladebokser / ladekabler som støtter det.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ebbrey

Sitat fra: fredag på onsdag 30. oktober 2013, klokken 16:12
Sitat fra: sindrej på onsdag 30. oktober 2013, klokken 15:03
Sitat fra: ebbrey på onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:56
.. snip ..
Men trodde da saltoboks eller tilsvarende ville lade med 230x 32a 1 fas. Vil dette også bare gi 16a lading??
De som har prøvd har bare fått det ja.  Både Salto og Tesla var visst litt i villrede, for det burde gitt 32 amp.


Det er Model S eiere med enkeltlader på forumet som har fått ladet på 48A 1-fas hos Tesla. Det tyder på at bilene med enkeltlader klarer å lade med mer enn 16A 1-fas, men at det er forskjell på hvilke ladebokser / ladekabler som støtter det.

Vært fint om tesla kunne fortalt oss hva slags utstyr de bruker for å få dette til da..
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

D.O

Sitat fra: ebbrey på onsdag 30. oktober 2013, klokken 16:15
Sitat fra: fredag på onsdag 30. oktober 2013, klokken 16:12
Sitat fra: sindrej på onsdag 30. oktober 2013, klokken 15:03
Sitat fra: ebbrey på onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:56
.. snip ..
Men trodde da saltoboks eller tilsvarende ville lade med 230x 32a 1 fas. Vil dette også bare gi 16a lading??
De som har prøvd har bare fått det ja.  Både Salto og Tesla var visst litt i villrede, for det burde gitt 32 amp.


Det er Model S eiere med enkeltlader på forumet som har fått ladet på 48A 1-fas hos Tesla. Det tyder på at bilene med enkeltlader klarer å lade med mer enn 16A 1-fas, men at det er forskjell på hvilke ladebokser / ladekabler som støtter det.

Vært fint om tesla kunne fortalt oss hva slags utstyr de bruker for å få dette til da..
Koble sammen r,s,t og kjør disse på 1fase og fase 2 på N. Da får du 3 ladere i parallel og dermed 3x16A = 48A
Krever modifisert støpsel og endring av motstand som sier hvilken støpsel du benytter og dermed hva maks strøm er.
Men dette skal du ikke prøve å gjøre!
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

eledille

Sitat fra: Balrog på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:41
Det eneste dere kverulanter oppnår med dette blir utsatt levering for alle som har bestilt Tesla slik at INGEN blir utlevert før alt er klart.
For noe sludder, Balrog. Tesla kan fikse problemet ved å refundere kostnaden til installasjon av type 2-veggboks til de få som har problemer. Det koster omtrent 1 % av prisen på bilen.

Dette burde de i grunnen ha gjort uoppfordret.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Capriso

Før dere har krangla dere ferdig med Tesla, blanda inn Forliksrådet, hylt og skriki, møt opp i forliksrådet og gud vet hva så er første kvartal her og vips adapterene også.
Model S. P85, Signal rød.

eledille

Sitat fra: Capriso på onsdag 30. oktober 2013, klokken 19:40
Før dere har krangla dere ferdig med Tesla, blanda inn Forliksrådet, hylt og skriki, møt opp i forliksrådet og gud vet hva så er første kvartal her og vips adapterene også.

Det ser jeg ikke bort i fra, men Tesla er fremdeles ansvarlig for de tap som måtte ha oppstått. Så det kan være at det er greiest for dem å bare betale for installasjon av veggbokser. Forutsatt at de faktisk virker på 32 A, da...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#344
Det burde være en smal sak for Tesla og Salto å finne ut av dette, så det er ingen grunn til å bli imponert.
Selvfølgelig er det rett fram for Salto å lage en veggboks som tilsvarer UMC med blått adapter for fast montasje.

Jeg spådde tidligere at en med singellader ikke kunne kunne forvente å lade med mer enn 16 A en fas på 230V, og at alt som evt. kom i tillegg til dette (3.fas 230V eller høyere strøm) ville være en gledelig overraskelse. Denne spådommen var altså før Tesla spesifiserte at en kunne lade med 32A 1 fas og singellader på EU modellen, og fra til det tidspunktet var det ikke lovet noe annet.

For en gangs skyld håper jeg at jeg tok feil, og vil føle noen glede av å ha rett i spådommen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA