Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

19quiz76

Interessant, Jimpec - ville trodd at sikringen hadde gått heller enn at bilen stilte ned strømtrekket..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

#316
Sitat fra: Jimpec på onsdag 30. oktober 2013, klokken 09:49
Delvis avsporing; men kort kommentar ifht ladehastighet.

Jeg koblet på en støvsuger på samme kurs som laderen sto på i går kveld. Da falt ladefarten fra 14 km/t til 10 km/t. Trodde den ville komme opp igjen - men flere timer etterpå var den fremdeles på 10. Ser ut til at det varierer etter spenningen. Styrken var innstil på 13A.
Ladehastigheten påvirkes av volt og ampere, ettersom de to faktorene utgjør effekten :)
Har du eks 235V på en ubelastet kurs får du teoretisk 3055w per time.
Faller spenningen eks til 210V ved belastning får du bare 2730w per time.

Hvilken spenningsvariasjon så du? Og viste bilen fortsatt 13A etter at ladehastigheten sank? Høres ut som ganske solid spenningsvariasjon (dvs. du bør sjekke hvor tapet oppstår) ved høy belastning. En støvsuger drar gjerne 2000 watt, og jeg er usikker på hvor vanlig "soft start" er på støvsugere :) Dvs. kursen hoppet plutselig fra ca 3000w belastning til ca 5000w (om støvsugeren din drar 2kW). Det er godt over hva en 16A automatsikring tåler kontinuerlig, men det kan ta litt tid før sikringen går da de skal tåle godt over maks belastning. Kanskje du har sikring med feil karakteristikk ift kablingen? I i perioden før sikringen går testes kursens grenser, og her ser du antakelig at du får et betydelig spenningsfall. Det oppdager bilen, men jeg var ikke klar over at den kanskje justerer ned ampere for å kompensere.

Eller kanskje bilen stilte ned ampere umiddelbart når den kom på en momentan tung last som ga kursen brått spenningsfall? Dvs. en innebygget sikkerhetsmekanisme i tilfelle sikringen ikke løser ut slik den skal?

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

Sitat fra: Epleskreller på søndag 27. oktober 2013, klokken 22:05
Kan dette være noe?
http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/krever-erstatning-for-forsinkelse?sprak=bokmal

Se der, ja.

Jeg oppfordrer alle som faktisk ikke kan bruke bilen som tenkt pga forsinket levering av adaptere til å bruke denne. Det er helt meningsløst å betale selv eller utsette seg for risiko ved å modde utstyret ulovlig for å ordne opp i Teslas problemer.

Det er formelle klager og krav rettet mot Tesla som teller, ikke klaging på forumet :)

Men vær obs på at du må kunne dokumentere økonomisk tap for å ha krav om erstatning. I tillegg til bompenger, drivstoff, årsavgift etc så må man huske å ta med renteutgifter evt tapte renteinntekter på en bil du ellers kunne solgt.

Om du ikke kan dokumentere noe tap har Tesla likevel plikt til å levere, men hvilke sanksjonsmuligheter man har da har jeg ikke greie på. Ring forbrukerrådet hvis du ikke har hatt noe økonomisk tap, men likevel føler at du ikke kan vente.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#318
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:20
Eller kanskje bilen stilte ned ampere umiddelbart når den kom på en momentan tung last som ga kursen brått spenningsfall? Dvs. en innebygget sikkerhetsmekanisme i tilfelle sikringen ikke løser ut slik den skal?
Ja. En slik funksjon har vi sett beskrevet av andre her på forumet.
Blir spenningsfallet for stor reduseres strømmen, ikke fordi en en tror at sikringen ikke løser ut, bilen vet ikke at spenningsfallet skyldes andre laster. Derimot "tror" bilen at det kan være dårlig kontakt et eller annet sted og reduserer strømtrekket for å hindre overoppheting.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NTesla

Sitat fra: eledille på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:28
Sitat fra: Epleskreller på søndag 27. oktober 2013, klokken 22:05
Kan dette være noe?
http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/krever-erstatning-for-forsinkelse?sprak=bokmal

Se der, ja.

Jeg oppfordrer alle som faktisk ikke kan bruke bilen som tenkt pga forsinket levering av adaptere til å bruke denne. Det er helt meningsløst å betale selv eller utsette seg for risiko ved å modde utstyret ulovlig for å ordne opp i Teslas problemer.

Det er formelle klager og krav rettet mot Tesla som teller, ikke klaging på forumet :)

Men vær obs på at du må kunne dokumentere økonomisk tap for å ha krav om erstatning. I tillegg til bompenger, drivstoff, årsavgift etc så må man huske å ta med renteutgifter evt tapte renteinntekter på en bil du ellers kunne solgt.

Om du ikke kan dokumentere noe tap har Tesla likevel plikt til å levere, men hvilke sanksjonsmuligheter man har da har jeg ikke greie på. Ring forbrukerrådet hvis du ikke har hatt noe økonomisk tap, men likevel føler at du ikke kan vente.

E-post til Forbrukerrådet er herved sendt.

Balrog

Det eneste dere kverulanter oppnår med dette blir utsatt levering for alle som har bestilt Tesla slik at INGEN blir utlevert før alt er klart.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Elkjell

#321
 
Sitat fra: Balrog på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:41
Det eneste dere kverulanter oppnår med dette blir utsatt levering for alle som har bestilt Tesla slik at INGEN blir utlevert før alt er klart.

+1 :)
solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

Brede

Sitat fra: Balrog på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:41
Det eneste dere kverulanter oppnår med dette blir utsatt levering for alle som har bestilt Tesla slik at INGEN blir utlevert før alt er klart.

Hmm.. Nå skiftet jeg litt standpunkt mtp. adapter.
Få hit bilen! Jeg har schuko i garasjen!  :D

cowboyroy

Sitat fra: Balrog på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:41
Det eneste dere kverulanter oppnår med dette blir utsatt levering for alle som har bestilt Tesla slik at INGEN blir utlevert før alt er klart.

Eh! Eventuelt så oppnår jeg å få en bil som står strømtom på vei opp Lierbakkane ANNENHVER dag.... uaktuelt spørru meg. Finnes noen som pendler til jobb i detta landet og skal jeg kjøre Tesla til jobb (med dagens lademuligheter) så kan jeg like gjerne si opp jobben.... Så jadda det er kun fordi VI skal være kverulerende.....

Balrog

Nå har jeg bare kjørt drøyt 3500km første måneden med min TMS (tilsvarer 40 000 km/år), men jeg har klart meg helt utmerket med kun 13A Schuko.

Med Nissan Leaf er det noe helt annet. Da må man lade hver gang man ser en stikkontakt.

Jeg forstår jo frustrasjonen til alle dere tusener på tusener som dagpendler Skien til Hamar uten mulighet for å lade på jobben, men det er jo her snakk om noen få måneder. Det må jo ha vært hinsides dyrt med sånn dagpendling med fossildrevet bil, men det er en annen debbath.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

OleJA

Flott at noen tar opp dette med Forbrukerrådet. Tesla må forholde seg til norske regler, og ikke minst forventninger til norske kunder, dersom de har planer om å lykkes.
Ser det som helt urealistisk at utlevering av biler skulle bli utsatt fordi de kanskje kan få pålegg av Forbrukrådet om å ordne opp i dette. Det vil være mye rimeligere for Tesla å f.eks. gi bort type 2 ladepunkt til alle som trenger det, enn å lagre ~1000+ biler i Drammen til over nyttår.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

NTesla

Får litt flashback tilbake til Nord-Korea-tråden når en blir kalt kverulant ved å saklig etterspørre vesentlige komponenter ved et kvalitetsprodukt, og blir møtt med taushet i andre enden. Hva er så sinnsykt vanskelig med å forstå at enkelte har kjøpt et produkt ihht. til spec og ikke ihht. til en drøm eller bruksmønsteret til 20stk i Flekkefjord, og er vant med i det private og jobb at dette blir etterlevd og hvis så ikke er mulig i minstefall blir kommunisert ut på en profesjonell måte.


ebbrey

Har advart 2 ganger at de må informere om denne utsettelsen uten at det blir tatt tak i. Jeg som er klar over det overlever. Tenker mere på de som henter bilen sin og får overraskelsen der.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

fredag

Sitat fra: cowboyroy på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:58
Sitat fra: Balrog på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:41
Det eneste dere kverulanter oppnår med dette blir utsatt levering for alle som har bestilt Tesla slik at INGEN blir utlevert før alt er klart.

Eh! Eventuelt så oppnår jeg å få en bil som står strømtom på vei opp Lierbakkane ANNENHVER dag.... uaktuelt spørru meg. Finnes noen som pendler til jobb i detta landet og skal jeg kjøre Tesla til jobb (med dagens lademuligheter) så kan jeg like gjerne si opp jobben.... Så jadda det er kun fordi VI skal være kverulerende.....

Kjøp en mode 3 type 2 ladekontakt til garasjen, så kan du bruke bilen som du vil. Dette er anbefalt av Statens Veivesen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap for faste biloppstillingsplasser, og du vil få ladet med rask hastighet uten å bruke UMC:

"Fast biloppstillingsplass for elbil

Lading av elbil vil normalt kreve mye effekt og en vanlig kontakt er ikke dimensjonert for så høy belastning over tid.

Det er derfor fare for varmgang og i verste fall brann i både kontakt eller i plugg. Nyere elbiler er derfor utstyrt med en funksjon som overvåker ladetilkoblingen og begrenser ladestrømmen avhengig av tilkoblingen. I tillegg overvåkes sikkerhetsfunksjonene i kabel og kontakt (typisk jordforbindelsen) og ved en feil vil ladingen avbrytes eller ikke kunne startes. Funksjonen styres fra en kontrollboks montert på ladetilkoblingen utenfor bilen.

Dersom kontrollboksen er montert på ladekabelen kalles dette Mode 2 lading.
Dersom kontrollboksen er montert på vegg, og har fast tilkobling til den elektriske installasjonen, kalles dette Mode 3 lading.
Et Mode 3 ladesystem gir stor sikkerhet mot varmgang og brann da dette ladesystemet har fast tilkobling til strømnettet. Ved fast biloppstillingsplass (typisk hjemme i garasje) bør det derfor installeres et Mode 3 ladesystem for å unngå at det oppstår varmgang som følge av høy belastning over tid. Mode 3 tillater også høyere ladestrøm (høyere effekt) enn lading fra vanlig kontakt og gir derfor kortere ladetid. Ladekontakten i elbilen er dimensjonert og tilpasset høy belastning.

Dersom Mode 2 lading benyttes bør ladestrømmen begrenses for å unngå at vanlige kontakter ikke belastes for mye over tid. Mode 2 lading bør begrenses til "nødlading" eller lading ved egnede ladepunkter. Lading uten overvåkning av ladeforbindelsen bør unngås."


http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Elbil/Fast+biloppstillingsplass
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OleJA

Sitat fra: fredag på onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:18
Sitat fra: cowboyroy på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:58
Sitat fra: Balrog på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:41
Det eneste dere kverulanter oppnår med dette blir utsatt levering for alle som har bestilt Tesla slik at INGEN blir utlevert før alt er klart.

Eh! Eventuelt så oppnår jeg å få en bil som står strømtom på vei opp Lierbakkane ANNENHVER dag.... uaktuelt spørru meg. Finnes noen som pendler til jobb i detta landet og skal jeg kjøre Tesla til jobb (med dagens lademuligheter) så kan jeg like gjerne si opp jobben.... Så jadda det er kun fordi VI skal være kverulerende.....

Kjøp en mode 3 type 2 ladekontakt til garasjen, så kan du bruke bilen som du vil. Dette er anbefalt av Statens Veivesen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap for faste biloppstillingsplasser, og du vil få ladet med rask hastighet uten å bruke UMC:

Mitt behov vil være fullstendig dekket når jeg får blått adapter. Brannsikkerhetsakspektet med å lade på 32A via UMC forutsetter jeg at Tesla har 100% kontroll på.

Det er da bortkastede penger (for meg) å sette opp et type 2 ladepunkt i garasjen. Siden jeg har en avtale med Tesla om at de skal levere utstyr som gjør 32A lading mulig for meg, så forventer jeg at de gjør dette ASAP. Om de ikke kan levere egetprodusert utstyr som klarer jobben så får de hoste opp noe annet..
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA