Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

tklev

Tror det er viktig og riktig å stille krav når forsinkelsene blir så betydelig som dette. Selv ender jeg vel opp med at jeg driter i å gjøre noe med strømnettet hjemme og venter på Tesla sin HPWC.. Altfor mye som fortsatt er uklart rundt spesialløsningene..

Tesla satser nok på at vi er tålmodige - har vanskelig for å tro at det burde ta stort mer enn noen dager å lage disse hvis de hadde begynt å brenne inne med biler...

jorkus

Ref. Kjøpe type 2 boks: Jeg har installert Blå kontakt hjemme og Rød kontakt på hytta ihht. Tesla's anbefalinger, også mener du at jeg skal betale for opplegg av type 2 boks i tillegg fordi Tesla ikke klarer å levere? Hmm tror ikke det....
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

eledille

Sitat fra: jorkus på søndag 27. oktober 2013, klokken 20:33
Ref. Kjøpe type 2 boks: Jeg har installert Blå kontakt hjemme og Rød kontakt på hytta ihht. Tesla's anbefalinger, også mener du at jeg skal betale for opplegg av type 2 boks i tillegg fordi Tesla ikke klarer å levere? Hmm tror ikke det....
Hvis Tesla ikke kan levere så skal Tesla ta regningen for det. Du skal i hvert fall ikke begynne å rigge med å kappe UMC og tjuvkoble.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Jimpec

Er det noen som i det hele tatt har fått noe gehør for sine ønsker knyttet til kompensasjon fra Tesla sin side?

Skjønner godt at det oppstår frustrasjon, men med bakgrunn av helgens disputter her på forumet; det er vel bedre å angripe Tesla i stedet for å hakke på hverandre? Vi har jo forskjellige behov. Mye uvennlige toner rundt her nå. La oss få tilbake den gode tonen igjen.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

#304
Type 2 boks hjemme vil ikke hjelpe meg det spøtt. Hjemme er eneste sted hvor det faktisk er tilstrekkelig med schuko, men på jobbreise med flere overnattinger med mye kjøring mellom blir det bare ikke nok. Da _blir_ jeg stående et sted.

Har ingen problemer med å forstå skepsisen til å tjuvkoble selv. Det er siste utvei og jeg kommer ikke til å være førstemann ut. Tenker å utfordre Tesla på dette, men hvis de ikke vil levere som avtalt kan jeg velge mellom å bruke gammelbilen mens Teslaen står, eller å ta en "spansk" en.  Har for øvrig elektrobakgrunn, så jeg tror nok det er en viss sjanse for at selve koblingene blir av tilstrekkelig kvalitet.

EDIT: Vurderte faktisk å ikke ta levering uten adapterene, men jeg er nok et svakt menneske...har vel ventet litt for lenge på den forbaska bilen. Har for øvrig også installert blå kontakt på oppfordring fra Tesla, men er nødt til bruke en høyst ureglementert overgang til schuko for i det hele tatt å få ladet bilen fra dette uttaket med løsningen som leveres nå.

jog

Hva skal jeg med et ubrukelig shuko kontakt (som ikke passer i noen laddestasjoner), jeg har mye bedre bruk for en blå som jeg har fikset selv, så kan jeg bruke en overgang fra blå til Shuko slik at jeg får ladet på ladestasjoner i Oslo og da kan jeg selv velge hvormye jeg vil ladde med.  Eller om det blir og koble en rød med overgang til blå og overgang til shuko.   Jeg får se når jeg får bilen.
Men en ting er sikkert jeg har ikke tenkt å sitte hjelpeløs og strømtom bare fordi jeg ikke tør og skru opp en kontakt.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Havebigfun

Sitat fra: jog på søndag 27. oktober 2013, klokken 21:12
Men en ting er sikkert jeg har ikke tenkt å sitte hjelpeløs og strømtom bare fordi jeg ikke tør og skru opp en kontakt.
Hadde det vært så enkelt- adapteren er støpt på ledningen- den ødelegges uansett om du vil koble til noe annet.

jog

Lar være en stubb så kan jeg skjøte kabelen senere når adapterne kommer.  Men regner med å kjøpe en til kabel, og da kan det egentlig være greit med en som har fast blå med shuko overgang.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

eledille

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2013, klokken 20:49
Type 2 boks hjemme vil ikke hjelpe meg det spøtt. Hjemme er eneste sted hvor det faktisk er tilstrekkelig med schuko, men på jobbreise med flere overnattinger med mye kjøring mellom blir det bare ikke nok. Da _blir_ jeg stående et sted.
Den forstår jeg.

Det finnes en løsning for det også, det er en boks som tar rød trefaseplugg inn og leverer type 2 ut. Crohm, tror jeg det var. Men den er adskillig dyrere.

Uansett er det sånn at hvis Tesla misligholder en avtale mellom deg og Tesla, så er de ansvarlige for det økonomiske tapet du lider på grunn av misligholdet. Dermed må de dekke alternativ transport, eller utgiftene du får til å skaffe det som mangler fra en annen leverandør.

Det skal ikke mye transport til før det billigste for Tesla ville være å dekke kostnaden ved en sånn Crohm-boks.

Om jeg ikke fikk brukt bilen slik jeg hadde planlagt ville jeg snakket med en advokat dersom Tesla nekter å dekke dette. Det skal ikke koste noe å spørre advokaten om du har en sak eller ikke.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Muffinman

Jeg har ikke ordlyden i kontrakten nøyaktig i hodet, men er ikke den full av disclaimere som fritar selger for ansvar i slike tilfeller? Noen som har energi til å sjekke på en søndagskveld?

Epleskreller

Sitat fra: eledille på søndag 27. oktober 2013, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2013, klokken 20:49
Type 2 boks hjemme vil ikke hjelpe meg det spøtt. Hjemme er eneste sted hvor det faktisk er tilstrekkelig med schuko, men på jobbreise med flere overnattinger med mye kjøring mellom blir det bare ikke nok. Da _blir_ jeg stående et sted.
Den forstår jeg.

Det finnes en løsning for det også, det er en boks som tar rød trefaseplugg inn og leverer type 2 ut. Crohm, tror jeg det var. Men den er adskillig dyrere.

Uansett er det sånn at hvis Tesla misligholder en avtale mellom deg og Tesla, så er de ansvarlige for det økonomiske tapet du lider på grunn av misligholdet. Dermed må de dekke alternativ transport, eller utgiftene du får til å skaffe det som mangler fra en annen leverandør.

Det skal ikke mye transport til før det billigste for Tesla ville være å dekke kostnaden ved en sånn Crohm-boks.

Om jeg ikke fikk brukt bilen slik jeg hadde planlagt ville jeg snakket med en advokat dersom Tesla nekter å dekke dette. Det skal ikke koste noe å spørre advokaten om du har en sak eller ikke.

Kan dette være noe?
http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/krever-erstatning-for-forsinkelse?sprak=bokmal
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kallagtunet

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2013, klokken 21:56
Jeg har ikke ordlyden i kontrakten nøyaktig i hodet, men er ikke den full av disclaimere som fritar selger for ansvar i slike tilfeller? Noen som har energi til å sjekke på en søndagskveld?

En kan ikke avtale seg vekk fra norske lover... Selv ikke et US selsksp har slike rettigheter.

Virker som fler nå faktisk både tenker på og faktisk holder på gjøre dette til Tesla sitt problem. Jeg er helt sikker på at de enten kommer opp med en god løsning selv eller blir så får de hånfast rettleding av forbrukerrådet om hvorden vi gjør ting her på berget!

Jimpec

Fikk ny informasjon fra Tesla i går - jeg bare videreformidler det som ble sagt - ikke noe mer enn det.

"Det siste jeg hørte nå var at rødt adapter kommer i november".

Det var DES som sa dette ved utlevering i og med at både blått og rødt adapter manglet ved utleveringen.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

sindrej

Det som overrasker meg er jo først og fremst at det ikke har gått ut noe info om dette.  Det er da langt fra alle kjøperne som er på forumet her, og dermed må det være mange som står der som spørsmålstegn når de får vite at adapterne er i værste fall nesten et halvår unna.  Hvis de ikke bare får beskjed om at de blir ettersendt innen to uker da...  Jeg vil også tro at endel av de kjøperne som ikke henger på forumet her har basert seg på at bilen kan lades kjappere enn 13 km/t.  Underlig opplegg, og særdeles underlig håndtert av Tesla.

Jimpec

Delvis avsporing; men kort kommentar ifht ladehastighet.

Jeg koblet på en støvsuger på samme kurs som laderen sto på i går kveld. Da falt ladefarten fra 14 km/t til 10 km/t. Trodde den ville komme opp igjen - men flere timer etterpå var den fremdeles på 10. Ser ut til at det varierer etter spenningen. Styrken var innstil på 13A.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA