Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

kjølholdt

Dette er helt klart et problem selv uten lange kjørelengder hver dag. Hva får jeg ladet på 10 amper.Her kan ikke tesla unnskyldes.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Sualc

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/high-power-wall-connector

Er denne kommet til Norge ennå? Denne vil vel kunne monteres på en 32 A 1-fase...og vil være bra for de med dobbeltlader. Eller :o
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Zneip

Sitat fra: Jimpec på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:48
Sitat fra: Zneip på torsdag 17. oktober 2013, klokken 10:19
Sitat fra: Johnny på torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:49
Noe har gått galt designmessig med dette. Tipper at det må en større forandring til for å komme i mål. Kansje de må lage nye ladere også.

Enig! De uforklarlige problemene som Salto har med sine ladestasjoner mot Model S indikerer at det kan være et større problem her. Tesla bør komme på banen snarest for å avklare dette før disse spekulasjonene havner på forsidene. Det tar ikke flere måneder å utvikle/produsere et adapter....
Hvis Fortum-stolpene klarer å levere 26A via Type2 kabel så er vel det gjerne en indikasjon på at dette er en issue hos Salto og laderen deres?

26A til en bil med dobbeltlader ja, men hva leverer en Fortum-stolpe til en bil med kun èn lader? 13A?
Nord Trøndelag | X90D

sondell

Min løsning var basert på dette:
http://www.elektroimportoren.no/skjoetekontakt-jord-gummiert-ip44-sort/1504890/Product.html
http://www.elektroimportoren.no/stoepsel-32a-2pol-j-230v-6h-ip44/1578221/Product.html (feil på bildet...)
5 m 3G2,5 mm2 gummiert kabel fra Biltema

Bør klare 13A i hvert fall. Så får jeg i hvert fall ladet. Men har ikke bil ennå så får ikke testet...

trygvelo

Sitat fra: Zneip på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:34
Sitat fra: Jimpec på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:48
Sitat fra: Zneip på torsdag 17. oktober 2013, klokken 10:19
Sitat fra: Johnny på torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:49
Noe har gått galt designmessig med dette. Tipper at det må en større forandring til for å komme i mål. Kansje de må lage nye ladere også.

Enig! De uforklarlige problemene som Salto har med sine ladestasjoner mot Model S indikerer at det kan være et større problem her. Tesla bør komme på banen snarest for å avklare dette før disse spekulasjonene havner på forsidene. Det tar ikke flere måneder å utvikle/produsere et adapter....
Hvis Fortum-stolpene klarer å levere 26A via Type2 kabel så er vel det gjerne en indikasjon på at dette er en issue hos Salto og laderen deres?

26A til en bil med dobbeltlader ja, men hva leverer en Fortum-stolpe til en bil med kun èn lader? 13A?

Har enkeltlader og testet Fortum sine ladestolper på Inspiria i Sarpsborg på tirsdag. Koblet til med Saltos type2-type2 400V kabel. I følge bilen ladet jeg da med 13A maks, mener det stod 230V (3), 42 km/t. Trodde det skulle gå enda raskere egentlig

el-fanboy

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:29
Dette er helt klart et problem selv uten lange kjørelengder hver dag. Hva får jeg ladet på 10 amper.Her kan ikke tesla unnskyldes.
Nei de kan ikke unnskyldes, men hva skal man gjøre i mellomtiden? Man kan jo velge å være problemorientert, eller man kan velge å være løsningsorientert. Mye mindre frustrerende å gå for sistnevnte.

Hva slags store problemer medfører dette selv uten lange kjørelengder hver dag? Jeg spør ikke for å være vanskelig, men jeg forstår det bare ikke... :-) Jeg kjører endel, men har foreløpig faktisk klart meg med 10A lading noen uker nå. 10A er ca en mil lading i timen. Står bilen i garasjen 12 timer i døgnet og litt mer i helga, så har man jo litt batterikapasitet å "spise av" utover uka.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

cairnz

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 13:05
Nei de kan ikke unnskyldes, men hva skal man gjøre i mellomtiden? Man kan jo velge å være problemorientert, eller man kan velge å være løsningsorientert. Mye mindre frustrerende å gå for sistnevnte.

Hva slags store problemer medfører dette selv uten lange kjørelengder hver dag? Jeg spør ikke for å være vanskelig, men jeg forstår det bare ikke... :-) Jeg kjører endel, men har foreløpig faktisk klart meg med 10A lading noen uker nå. 10A er ca en mil lading i timen. Står bilen i garasjen 12 timer i døgnet og litt mer i helga, så har man jo litt batterikapasitet å "spise av" utover uka.

Jeg har mellom 89 og 93 km hver vei til jobb, avhengig om man tar Mosseveien eller E6. Det sier seg selv at hvis jeg kun har 10-13A å lade på er jeg avhengig av å få ladet i Oslo en plass. Hadde 32A vært fungerende hadde dette ikke vært noe problem, men hvis de ikke klarer få adaptere eller andre løsninger på plass slik at man kan lade med mer enn 13A hjemme så vil det være uholdbart i lengden. Selvfølgelig er jeg (og endel andre) avhengige av raskere lading enn "de fleste" andre, men når bilen er promotert med slik adapter, så skaper det litt rabalder blant mange når det faktisk ikke lar seg ordne i umiddelbar framtid.
Elbilist

kjølholdt

Korrekt at det er bedre å være løsningsorientert. Derfor når jeg skal ha max range, reise rett etter jobb og ikke fått ladet til dette, kommer jeg til å kjøre innom Tesla butikken i Bergen og sette den på lading der mens jeg er på jobb;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Foleson

1. kvartal 2014 er skikkelig triste greier. Her må jeg bare si at Tesla har dummet seg ut, og mangel av pålitelig informasjon om hva som skjer gjør ikke saken noe bedre.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

fredag

Sitat fra: Sualc på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:31
http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/high-power-wall-connector

Er denne kommet til Norge ennå? Denne vil vel kunne monteres på en 32 A 1-fase...og vil være bra for de med dobbeltlader. Eller :o

Det er den amerikanske HPWC. Den er ikke kompatibel med europeisk Model S.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: trygvelo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 13:03
Har enkeltlader og testet Fortum sine ladestolper på Inspiria i Sarpsborg på tirsdag. Koblet til med Saltos type2-type2 400V kabel. I følge bilen ladet jeg da med 13A maks, mener det stod 230V (3), 42 km/t. Trodde det skulle gå enda raskere egentlig

Høres ut som du ikke stilte opp ladehastigheten.

Hvis forrige lading var med 13A på enfas, så vil den stå på 13A selv om du kobler deg på en 22kW type2-ladestasjon. Du må da manuelt trykke opp ladehastigheten til 32A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ebbrey

#41
Ingen adapter før 2014 nei, det er ikke bra. Jeg kan ikke leve med 13A lading det er ikke noe tema. Så her presser da tesla meg til å måtte krype til salto for full pakke.

Trist.

Edit: Hvis jeg husker riktig må man vel velge 400 eller 230 vegglader fra dem. Beste er om jeg kunne fått installert mot 32A nå og eventuellt opgpradert med trafo senere. Men nå gikk ladeplanene veldig i vasken så da blir det hett fort :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

karstrom

Det minste vi måtte kunne forvente nå er en skikkelig beskjed fra Tesla. Dette kunne de enkelt sende ut på mail. Slikt MÅ de gjøre uten at man maser. Trodde slikt egentlig var en selvfølge...
Lykkelig eier av en Model S P85

fredag

Sitat fra: cairnz på torsdag 17. oktober 2013, klokken 13:11
Sitat fra: el-fanboy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 13:05
Nei de kan ikke unnskyldes, men hva skal man gjøre i mellomtiden? Man kan jo velge å være problemorientert, eller man kan velge å være løsningsorientert. Mye mindre frustrerende å gå for sistnevnte.

Hva slags store problemer medfører dette selv uten lange kjørelengder hver dag? Jeg spør ikke for å være vanskelig, men jeg forstår det bare ikke... :-) Jeg kjører endel, men har foreløpig faktisk klart meg med 10A lading noen uker nå. 10A er ca en mil lading i timen. Står bilen i garasjen 12 timer i døgnet og litt mer i helga, så har man jo litt batterikapasitet å "spise av" utover uka.

Jeg har mellom 89 og 93 km hver vei til jobb, avhengig om man tar Mosseveien eller E6. Det sier seg selv at hvis jeg kun har 10-13A å lade på er jeg avhengig av å få ladet i Oslo en plass. Hadde 32A vært fungerende hadde dette ikke vært noe problem, men hvis de ikke klarer få adaptere eller andre løsninger på plass slik at man kan lade med mer enn 13A hjemme så vil det være uholdbart i lengden. Selvfølgelig er jeg (og endel andre) avhengige av raskere lading enn "de fleste" andre, men når bilen er promotert med slik adapter, så skaper det litt rabalder blant mange når det faktisk ikke lar seg ordne i umiddelbar framtid.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg installert en type2 ladeboks på 32A enfas. Forutsetter selvsagt at du har dobbeltlader i bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

laumb

Husk nå at det bare er en mann som har sagt noe til en annen mann.

Som i alle tilfeller tidligere er det ikke sikkert denne infoen er 110% korrekt.

Foreslår å kul'n litt. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA