Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: jog på søndag 27. oktober 2013, klokken 11:18
Hjelper ikke å kappe salto kabel, om du vil så må du kappe tesla kablen og sette en blå eller rød kontakt på der. Det kommer jeg til å gjøre når jeg får bilen 16.Nov.
Ser meg også nødt til å gjøre det. Blir vel blå kontakt. Har du det klart hvordan det må kobles? Jeg har ikke det, og skal hente bil om to-tre dager....

Griffel

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2013, klokken 13:08
Sitat fra: jog på søndag 27. oktober 2013, klokken 11:18
Hjelper ikke å kappe salto kabel, om du vil så må du kappe tesla kablen og sette en blå eller rød kontakt på der. Det kommer jeg til å gjøre når jeg får bilen 16.Nov.
Ser meg også nødt til å gjøre det. Blir vel blå kontakt. Har du det klart hvordan det må kobles? Jeg har ikke det, og skal hente bil om to-tre dager....
Modig å gjøre noe en ikke har lov til å gjøre selv ang. lading av en bil i denne prisklassen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Sant. Men jeg skal bruke bilen i jobb, og lademulighetene som bilen skal komme med er helt nødvendig for at jeg skal kunne gjøre nettopp det. Når Tesla da ikke leverer det som er avtalt - og ikke engang bryr seg om å informere om det på forhånd - vil bilen ende opp som en rådyr bokstøtte for min del om jeg ikke gjør noe.  Det er reinspikka kundeforakt, og det er ufattelig at Tesla ikke gjør noe for å få på plass en løsning for oss som ikke greier oss med schuko.

Epleskreller

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2013, klokken 13:48
Sant. Men jeg skal bruke bilen i jobb, og lademulighetene som bilen skal komme med er helt nødvendig for at jeg skal kunne gjøre nettopp det. Når Tesla da ikke leverer det som er avtalt - og ikke engang bryr seg om å informere om det på forhånd - vil bilen ende opp som en rådyr bokstøtte for min del om jeg ikke gjør noe.  Det er reinspikka kundeforakt, og det er ufattelig at Tesla ikke gjør noe for å få på plass en løsning for oss som ikke greier oss med schuko.

har du prøvd med å holde pengene tilbake? Vil tippe de da kunne ganske kjapt fått sendt en i en konvolutt fra Nederland eller Danmark.. Enig i skepsisen til Griffel. Evt. får du be Tesla om en kabel med kun blå fastmontert.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kallagtunet

Igjen la Tesla løse sine problemer. La dem modifisere og skifte støpler på UMC ene hvis det er forsvarlig. Å modifsere denne selv er potensielt farlig og i alle fall om man ikke vet hva en driver med. Og selv om en vet det skjønner jeg ikke hvorfor man gjør Tesla sin jobb?

Kan en etter at den er hjemme modifsert fortsatt sikre at den er CE godkjent? Hva hvis garasje, bil og hus brenner opp og man finner ut at UMC er modifsert og det ikke kan utelukkes at brannen startet i den. Hva sier forsikringsselskapet da? Tar Tesla regresskravet?

7 - 11kw skal en ikke spøke med... 


Griffel

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 27. oktober 2013, klokken 14:21
Igjen la Tesla løse sine problemer. La dem modifisere og skifte støpler på UMC ene hvis det er forsvarlig.
Støttes fullt og helt.

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 27. oktober 2013, klokken 14:21
Kan en etter at den er hjemme modifsert fortsatt sikre at den er CE godkjent? Hva hvis garasje, bil og hus brenner opp og man finner ut at UMC er modifsert og det ikke kan utelukkes at brannen startet i den.
I gamle dager hadde jeg et abonnement på et blad "mot brann" tror jeg det het. Gjenganger var avkortning av erstatning, hvor avkortningsmemda reduserte forsikringen med et antall % avhengig av hvor mye galt forsikringstager hadde funnet på i årsakssammenheng. Mange smarte tiltak ble fryktelig dyre.

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2013, klokken 13:08
Ser meg også nødt til å gjøre det. Blir vel blå kontakt. Har du det klart hvordan det må kobles? Jeg har ikke det, og skal hente bil om to-tre dager....
Noe er jo kjent om hvordan det kobles, og uten at dette skal tas til inntekt for hjemmemekkere.
Verdien (ohm) av en motstand mellom pilotledningen og jord er tydeligvis det som forteller UMC hva slags støpsel/adapter som sitter i enden av kablen. Denne er nødvendig for at UMC skal fortelle lader i bil hvor mye strøm laderen får lov å trekke. Spesifikasjon for denne motstanden er ukjent for meg (ohm/W/klasse)

Så eksisterer det noen ulike teorier her på forumet om hvordan effektledningene skal kobles. Helt sikkert skal jordledningen forbindes til jord. For rødt støpsel er resten greit N til N og L1-L1, L2-L2 og L3-L3. For blått støpsel er det avik mellom min teori hva for eksempel jkirkebo har gitt utrykk for. De 3 ulike teoriene finnes beskrevet på forumet og bør av forsikringshensyn ikke utdypes i form av en oppskrift her, siden feil valg trolig vil ødelegge UMC eller lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2013, klokken 13:08
Sitat fra: jog på søndag 27. oktober 2013, klokken 11:18
Hjelper ikke å kappe salto kabel, om du vil så må du kappe tesla kablen og sette en blå eller rød kontakt på der. Det kommer jeg til å gjøre når jeg får bilen 16.Nov.
Ser meg også nødt til å gjøre det. Blir vel blå kontakt. Har du det klart hvordan det må kobles? Jeg har ikke det, og skal hente bil om to-tre dager....

Spent på om dere velger jkirkebo eller Griffel sin teori på hvordan det skal kobles. Velges feil teori er UMC eller lader ødelagt. Ulempen ved å være først i denne sammenheng må sies å være betydelig :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

cowboyroy

Ser ut som jeg er den første og muligens den eneste som kommer til å nekte å betale og å la være å hente bilen før lading av bilen, nok til å pendle minst 25 mil om dagen, er på plass. Om dette gjøres ved at de leverer ett adapter som gir meg muligheten til dette, eller installerer tredjepartsløsning hos meg driter jeg i! Jeg trenger bare en bil jeg kan bruke jeg.

Har sendt dette på Mail til min DS men ikke fått svar ennå. Og jeg trenger igrunn å vite hvilket adapter jeg eventuelt får med slik at jeg kan få lagt opp riktig strøm i garasjen. Under 3 uker til levering nå og en beklagelse fra Tesla Norge hjelper lite når jeg står strømtom på vei til eller fra jobb...

Pzero

Sender mail til min DS imorgen med samme krav! Trur VG kan ta debatten om ikke Tesla ordner provisorisk løsning. Kjøre selv 20-25mil per dag og er hjemme sent hver dag. Kommer det ikke svar så får det bli at ta kontakt med VG. Ikke et hot men trur ikke Tesla bryr seg når kravet kommer fra et fåtall personer.
#2.333
P85, hvit perlemor og full pakke.

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 27. oktober 2013, klokken 19:26
Spent på om dere velger jkirkebo eller Griffel sin teori på hvordan det skal kobles. Velges feil teori er UMC eller lader ødelagt. Ulempen ved å være først i denne sammenheng må sies å være betydelig :)

Eller så virker det bare ikke...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NTesla

#295
Sitat fra: cowboyroy på søndag 27. oktober 2013, klokken 19:38
Ser ut som jeg er den første og muligens den eneste som kommer til å nekte å betale og å la være å hente bilen før lading av bilen, nok til å pendle minst 25 mil om dagen, er på plass. Om dette gjøres ved at de leverer ett adapter som gir meg muligheten til dette, eller installerer tredjepartsløsning hos meg driter jeg i! Jeg trenger bare en bil jeg kan bruke jeg.

Har sendt dette på Mail til min DS men ikke fått svar ennå. Og jeg trenger igrunn å vite hvilket adapter jeg eventuelt får med slik at jeg kan få lagt opp riktig strøm i garasjen. Under 3 uker til levering nå og en beklagelse fra Tesla Norge hjelper lite når jeg står strømtom på vei til eller fra jobb...

Samme her. Jeg har betalt og fullt ut overtatt bilen, men aksepterer ikke 13amp lading på ubestemt tid, så har kontaktet Tesla vedr. dette og kommer til å følge opp frem til jeg får en løsning. Har allerede levd 1 måned på strøm-rasjoneringskort og det får holde vedr. min fleksibilitet til et ellers fantastisk produkt.

At folk her på eget initiativ klipper og kobler ledning er for meg helt uforståelig...

Nuvolari

Sitat fra: cowboyroy på søndag 27. oktober 2013, klokken 19:38
Ser ut som jeg er den første og muligens den eneste som kommer til å nekte å betale og å la være å hente bilen før lading av bilen, nok til å pendle minst 25 mil om dagen, er på plass. Om dette gjøres ved at de leverer ett adapter som gir meg muligheten til dette, eller installerer tredjepartsløsning hos meg driter jeg i! Jeg trenger bare en bil jeg kan bruke jeg.

Har sendt dette på Mail til min DS men ikke fått svar ennå. Og jeg trenger igrunn å vite hvilket adapter jeg eventuelt får med slik at jeg kan få lagt opp riktig strøm i garasjen. Under 3 uker til levering nå og en beklagelse fra Tesla Norge hjelper lite når jeg står strømtom på vei til eller fra jobb...

Hadde jeg hatt det behovet du skisserer hadde jeg gjort akkurat det samme. Når de tar en prat med sine jurister vil de raskt konkludere med at de har levert en vare som ikke tilfredstiller spesifikasjonen på varen de har tilbudt deg og vil finne en løsning.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

eledille

#297
Jeg kan ikke begripe denne interessen for å kappe UMC'en. Bilen kan jo lade med type 2, og type 2-bokser er i handelen!

KJØP TYPE 2 BOKS! Den kan lade med 32 A enfase! Det koster jo ikke noe mer en gang.

Hvis du kan dokumentere at bilen ikke tilfredsstiller behovet ditt uten dette så sender du regningen til Tesla.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på søndag 27. oktober 2013, klokken 20:12
Jeg kan ikke begripe denne interessen for å kappe UMC'en. Bilen kan jo lade med type 2, og type 2-bokser er i handelen!

KJØP TYPE 2 BOKS! Den kan lade med 32 A enfase! Det koster jo ikke noe mer en gang.

Hvis du kan dokumentere at bilen ikke tilfredsstiller behovet ditt uten dette så sender du regningen til Tesla.

Men type2 kabelen har ikke innebygget åpner for ladeluken. Ei heller kan den låse opp kabel som er fastlåst i bilen, da må du frem med nøkkelen :( Vurderte selv en slimbox helt til jeg kom på dette. Å finne frem nøkkelen hver gang jeg skal ut og kjøre er et steg tilbake når man blir vant til automatiske dørhåndtak :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. oktober 2013, klokken 20:20
Sitat fra: eledille på søndag 27. oktober 2013, klokken 20:12
Jeg kan ikke begripe denne interessen for å kappe UMC'en. Bilen kan jo lade med type 2, og type 2-bokser er i handelen!

KJØP TYPE 2 BOKS! Den kan lade med 32 A enfase! Det koster jo ikke noe mer en gang.

Hvis du kan dokumentere at bilen ikke tilfredsstiller behovet ditt uten dette så sender du regningen til Tesla.

Men type2 kabelen har ikke innebygget åpner for ladeluken. Ei heller kan den låse opp kabel som er fastlåst i bilen, da må du frem med nøkkelen :( Vurderte selv en slimbox helt til jeg kom på dette. Å finne frem nøkkelen hver gang jeg skal ut og kjøre er et steg tilbake når man blir vant til automatiske dørhåndtak :)
Ærlig talt... hvis ikke behovet er større enn det så har jeg problemer med å synes særlig synd på deg :)

Du trenger ikke ta nøkkelen ut av lomma en gang for å dobbeltklikke på taket.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA