Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

mafi

Sitat fra: Teslafrank på lørdag 26. oktober 2013, klokken 00:29
Jeg har fått mitt røde adapter, men ikke prøvd å lade med den.

Min case:

Har i dag KUN  en 16 A schuko hjemme (230V), hvor jeg skal lade en Roadster og en Model S. Har planlagt 32 A i garasjen neste uke (nybygg), men får ikke utnyttet denne siden jeg mangler blått adapter. Kjører mye, så er til tider litt short på strøm.

Skal få 400/16-3 fas industristikk på jobben snart, så det vil hjelpe godt. (lader 11kw)

MEN: snakket med Salto i dag, og kommer til å bestille en lader der i fra, fordi:

- Jeg får utnyttet 32A/230-kursen jeg legger inn nå med en gang
- Jeg får da en type 2 Mode 3 kabel (som plugges inn i laderen og inn i bilen- Tesla-ladekabel kan da ligge i bilen- alltid. Mode 3 kabel kan jeg også ta med på langtur og bruke den på alle Type 2 stasjoner
- Laderen vil alltid ha styrestøm, som gjør at jeg kan eksempelvis skru på forvarme via app, uten at det trekkes strøm fra bilens batteri men fra nettet
- Styrestrømmen vil også STARTE ladingen igjen ved eventuelt strømbrudd/dipp i nettspenningen.  (dette skjedde i natt, i følge bilens logg ble ladingen avbrutt pga lavt spenningsnivå- og den startet ikke igjen. Surt å våkne til nesten "tom" tank..
-Jeg kjøper en type 2 kabel til Roadsteren, og kan hurtiglade den på samme boks. Teslas egen lader til den koster 10.000,- og blir da unødvenig
-Salto moteres sammen med et overspenningsvern som tåler DC, OM bilens batteri skulle få feil slår dette ikke tilbake på husets nett.

Koster 5.500.- + mva + kabler til ca 1700,- + mva

- Ser penere ut enn en industrikontakt på veggen...:)

Så da driter jeg i blått adapter, stoler ikke på infoen lengre.

mafi

Sitat fra: Teslafrank på lørdag 26. oktober 2013, klokken 00:29
Jeg har fått mitt røde adapter, men ikke prøvd å lade med den.

Min case:

Har i dag KUN  en 16 A schuko hjemme (230V), hvor jeg skal lade en Roadster og en Model S. Har planlagt 32 A i garasjen neste uke (nybygg), men får ikke utnyttet denne siden jeg mangler blått adapter. Kjører mye, så er til tider litt short på strøm.

Skal få 400/16-3 fas industristikk på jobben snart, så det vil hjelpe godt. (lader 11kw)

MEN: snakket med Salto i dag, og kommer til å bestille en lader der i fra, fordi:

- Jeg får utnyttet 32A/230-kursen jeg legger inn nå med en gang
- Jeg får da en type 2 Mode 3 kabel (som plugges inn i laderen og inn i bilen- Tesla-ladekabel kan da ligge i bilen- alltid. Mode 3 kabel kan jeg også ta med på langtur og bruke den på alle Type 2 stasjoner
- Laderen vil alltid ha styrestøm, som gjør at jeg kan eksempelvis skru på forvarme via app, uten at det trekkes strøm fra bilens batteri men fra nettet
- Styrestrømmen vil også STARTE ladingen igjen ved eventuelt strømbrudd/dipp i nettspenningen.  (dette skjedde i natt, i følge bilens logg ble ladingen avbrutt pga lavt spenningsnivå- og den startet ikke igjen. Surt å våkne til nesten "tom" tank..
-Jeg kjøper en type 2 kabel til Roadsteren, og kan hurtiglade den på samme boks. Teslas egen lader til den koster 10.000,- og blir da unødvenig
-Salto moteres sammen med et overspenningsvern som tåler DC, OM bilens batteri skulle få feil slår dette ikke tilbake på husets nett.

Koster 5.500.- + mva + kabler til ca 1700,- + mva

- Ser penere ut enn en industrikontakt på veggen...:)

Så da driter jeg i blått adapter, stoler ikke på infoen lengre.

Jeg fikk den samme infoen fra Salto, men de sa jeg måtte ha en Trafo (230V->400V) til ca 13.000,- + mva. Type 2-lading går vel kun med 400V?

eledille

Du kan også sende 32 A enfase gjennom Type 2. Har du ikke mulighet til å ta ut så mye på kun en fase, så kan du prøve 20 eller 25 A, eller du kan bruke trafo. Det finnes billigere trafoalternativer.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lanber

Må man ha en trafo for å sette en type 2 kontakt på en 230V 32A kurs?

jgilberg

Sitat fra: Lanber på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:06
Må man ha en trafo for å sette en type 2 kontakt på en 230V 32A kurs?

nei, jeg snakket med Slimbox gutta i Tyskland i går og de sa at Slimbox måtte jumper-settes til riktig amper. Om man brukte 3fas 400v eller bare enfas 230v var likgyldig (jeg skal ha enfas 32 amp, så får jeg se om behovet for trafo til 3fas 16 amp 400v melder seg)

Hvis jeg setter inn trafo senere måtte jeg flytte en jumper i Slimboxen fra 32 amp til 16 amp.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Milzit

Sitat fra: Teslafrank på lørdag 26. oktober 2013, klokken 00:29
Jeg har fått mitt røde adapter, men ikke prøvd å lade med den.

Min case:

Har i dag KUN  en 16 A schuko hjemme (230V), hvor jeg skal lade en Roadster og en Model S. Har planlagt 32 A i garasjen neste uke (nybygg), men får ikke utnyttet denne siden jeg mangler blått adapter. Kjører mye, så er til tider litt short på strøm.

Skal få 400/16-3 fas industristikk på jobben snart, så det vil hjelpe godt. (lader 11kw)

MEN: snakket med Salto i dag, og kommer til å bestille en lader der i fra, fordi:

- Jeg får utnyttet 32A/230-kursen jeg legger inn nå med en gang
- Jeg får da en type 2 Mode 3 kabel (som plugges inn i laderen og inn i bilen- Tesla-ladekabel kan da ligge i bilen- alltid. Mode 3 kabel kan jeg også ta med på langtur og bruke den på alle Type 2 stasjoner
- Laderen vil alltid ha styrestøm, som gjør at jeg kan eksempelvis skru på forvarme via app, uten at det trekkes strøm fra bilens batteri men fra nettet
- Styrestrømmen vil også STARTE ladingen igjen ved eventuelt strømbrudd/dipp i nettspenningen.  (dette skjedde i natt, i følge bilens logg ble ladingen avbrutt pga lavt spenningsnivå- og den startet ikke igjen. Surt å våkne til nesten "tom" tank..
-Jeg kjøper en type 2 kabel til Roadsteren, og kan hurtiglade den på samme boks. Teslas egen lader til den koster 10.000,- og blir da unødvenig
-Salto moteres sammen med et overspenningsvern som tåler DC, OM bilens batteri skulle få feil slår dette ikke tilbake på husets nett.

Koster 5.500.- + mva + kabler til ca 1700,- + mva

- Ser penere ut enn en industrikontakt på veggen...:)

Så da driter jeg i blått adapter, stoler ikke på infoen lengre.

Eneste mulighet for å åpne charge porten med en slik løsning er trykke på touchen skjermen? (Appen tar for lang tid...) Find med knapp på UMC'en for å åpne porten...

Cirion

Sitat fra: Milzit på søndag 27. oktober 2013, klokken 01:35Eneste mulighet for å åpne charge porten med en slik løsning er trykke på touchen skjermen? (Appen tar for lang tid...) Find med knapp på UMC'en for å åpne porten...
Fort gjort å åpne ladeporten fra skjermen når man kommer inn i garasjen. Blir fort en rutine. Når man skal dra igjen, er det bare å låse opp bilen (dobbeltklikke på taket) for å låse ut kabelen.
Gjør selv noe av det samme når jeg kommer til en Type 2 stolpe, da trykker jeg fort på ladeporten og bakluka for å hente kabelen. Samt låser opp med fob'en for å pakke den sammen igjen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

El-boy

#277
Sitat fra: jgilberg på søndag 27. oktober 2013, klokken 01:26
Sitat fra: Lanber på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:06
Må man ha en trafo for å sette en type 2 kontakt på en 230V 32A kurs?

nei, jeg snakket med Slimbox gutta i Tyskland i går og de sa at Slimbox måtte jumper-settes til riktig amper. Om man brukte 3fas 400v eller bare enfas 230v var likgyldig (jeg skal ha enfas 32 amp, så får jeg se om behovet for trafo til 3fas 16 amp 400v melder seg)

Hvis jeg setter inn trafo senere måtte jeg flytte en jumper i Slimboxen fra 32 amp til 16 amp.
Finnes det adapter for 32A 230V kontakt til Type2 ing. kontakt slik Salto kabelen kan brukes for 32A 230V lading hjemme? ???

Skikkelig svakt av Tesla at dei ikke evner å levere 32A blå adapter...

Lanber

Mulig jeg har en løsning på dette i morgen, tilfeldig har jeg kommet i kontakt med en som jobber i et firma som produserer hardware på dette markedet. 

Muffinman

Da har du ihvertfall min oppmerksomhet  ;)

Har har allerede kvesset krumsabelen og er klar til seriøs UMC-slashing, men om det kan unngås er det beste løsning.

Stighl

Finnes det adapter for 32A 230V kontakt til Type2 ing. kontakt slik Salto kabelen kan brukes for 32A 230V lading hjemme? ???



Nei, adapteret er ladeboksen. Salto sin lader er bygd for 400V trefas, men man kan like gjerne bruke den til enfas 32A slik som jeg gjør hjemme. Får jeg behov senere, så kan jeg sette opp en trafo og bruke alle tre fasene?

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

eledille

Sitat fra: Stighl på søndag 27. oktober 2013, klokken 08:53
Får jeg behov senere, så kan jeg sette opp en trafo og bruke alle tre fasene?

Stig
Ja, det kan du, men det er mulig at du må omprogrammere den ved å vri en bryter eller sette jumpere inni boksen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

El-boy

Sitat fra: Stighl på søndag 27. oktober 2013, klokken 08:53
Finnes det adapter for 32A 230V kontakt til Type2 ing. kontakt slik Salto kabelen kan brukes for 32A 230V lading hjemme? ???



Nei, adapteret er ladeboksen. Salto sin lader er bygd for 400V trefas, men man kan like gjerne bruke den til enfas 32A slik som jeg gjør hjemme. Får jeg behov senere, så kan jeg sette opp en trafo og bruke alle tre fasene?

Stig
Stighl
Jeg er klar til å kappe Salto Type2 kabelen og sette på blå 32A 230V stikkkontakt på kabelen for å bruke 32A 230V enfas uttaktet mitt.
Jeg trenger koblingsskjema. ???
Send meg en PM

jog

Hjelper ikke å kappe salto kabel, om du vil så må du kappe tesla kablen og sette en blå eller rød kontakt på der. Det kommer jeg til å gjøre når jeg får bilen 16.Nov.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Milzit


Sitat fra: Cirion på søndag 27. oktober 2013, klokken 06:09
Sitat fra: Milzit på søndag 27. oktober 2013, klokken 01:35Eneste mulighet for å åpne charge porten med en slik løsning er trykke på touchen skjermen? (Appen tar for lang tid...) Find med knapp på UMC'en for å åpne porten...
Fort gjort å åpne ladeporten fra skjermen når man kommer inn i garasjen. Blir fort en rutine. Når man skal dra igjen, er det bare å låse opp bilen (dobbeltklikke på taket) for å låse ut kabelen.
Gjør selv noe av det samme når jeg kommer til en Type 2 stolpe, da trykker jeg fort på ladeporten og bakluka for å hente kabelen. Samt låser opp med fob'en for å pakke den sammen igjen.
Ok jeg trodde man måtte inn i bilen for å få ut kabelen uten UMC, bra man kan gjøre det med foben når man kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA