Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Jimpec

Skjønner. Interessant. Noen må jo sitte på noen adaptere et sted da. Min DES sier de kommer i desember/januar. (Nå snakker vi om rød..)
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Griffel

Sitat fra: Real EoN på onsdag 23. oktober 2013, klokken 00:09
@jimpec

Nå er ikke jeg så flink med bilder og forum, så kanskje noen andre som har fått den kan ta jobben ?
Det var noen som fikk det utdelt i Trondheim, jeg fanga det opp her på forumet å spurte selv, og fikk..

Det er akkurat samme "plugg" til kladd som på shucko adapteret i ene enden og rød 5 pins i andre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jimpec

Jeg var nå mest interessert i baksiden - men takk uansett.

Utifra bildet ser det ut som om det kun er fasene pluss n plus jord som går gjennom adapterkoblingen uansett. Hvordan identifiserer UMCen da hvilken adapter som er påkoblet? Om den gjør det da..

Prøver å komme ett steg nærmere om klipping av kabelen er mulig - for de som ønsker å herpe den. Jeg er en av dem i så fall.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Sulle

Noen som vet om danskene og svenskene får 1-fas 16A CEE adapter i stedet for Schuko?
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

fredag

Sitat fra: Sulle på onsdag 23. oktober 2013, klokken 16:57
Noen som vet om danskene og svenskene får 1-fas 16A CEE adapter i stedet for Schuko?

Ifølge Tesla København så får danskene visstnok samme schuko-adapter som vi får for tysk type schuko, samt rødt adapter. I tillegg får de en overgang fra tysk til dansk schuko og evt også en overgang fra tysk schuko til 16A CEE. Slik jeg forsto Tesla København, så er det ingen spesielle danske Tesla-adaptere, kun noen overganger som de har kjøpt inn lokalt og levert til kundene. Kanskje noen dansker her kan bekrefte dette?

Svenskene bruker samme type schuko som oss og Tyskland, så jeg ser ikke noen grunn til at de skulle få noe annet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Veggen

#230
Her er støpsel siden av det vanlige schuko adapteret.
De tre nedre kontaktene er hhv. venstre pinne, jord og høyre pinne på schuko.
Den øvre til venstre måler 100kohm mot jord, og helt isolert mot fasene. Det er nok denne som indikerer til UMC kladden hvor mye strøm som kan trekkes.
De tre kontaktene til høyre på øvre rad er ikke i bruk.

For rød 400V 3 fase adapter vil de to øvre midterste brukes til N-leder og 3. fase.
For blå 230V 1 fase adapter antar jeg de brukes til å doble kapasiteten på de to nedre for å tåle 32A.
Hva den øvre høyre brukes til på andre adaptere vites ikke, ytterligere signalisering muligens?

Hvis en av dere som har fått det blå/røde adapteret kan måle motstanden mellom øvre venstre pinne (og høyre hvis den har kontakt) og jord så er vi et steg nærmere å finne ut hvordan signaliseringen fungerer.

Edit: Pilotmotstand for de andre adapterne nå kommet for en dag:

Blå 32A 230V enfas adapter har ca 20kohm.
Rød 16A 400v trefas adapter har ca 47kohm.

Griffel

Det virker logisk at adapteret identifiseres med en motstand mellom en pilotledning og jord. UMCen må ha informasjon fra adapteret for å kunne kommunisere til lader maks. strøm. Samme type koding brukes for kabel mellom UMC og bil. (og for kabel mellom type 2 kontakt på vegg og bil)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Milzit

#232
Var på Alnabru i dag og fikk programmert vinterdekk og satt opp timer for dobbeltlader og sjekk av bremser som piper litt før bilen stopper.
Q1 ble sagt nå også, men de har gitt beskjed om at Tesla skal komme med offisiell info.
Bilde UMC med blå adapter:


Veggen

#233
Det der ser ikke ut som adapter, men støpsel montert direkte på kabelen?

Hadde vært svært interessant og sett hvordan det er koblet inni støpselet, spesielt motstanden på pilotsignalet.

sindrej

Sitat fra: Veggen på torsdag 24. oktober 2013, klokken 14:52
Det der ser ikke ut som adapter, men støpsel montert direkte på kabelen?

Hadde vært svært interessant og sett hvordan det er koblet inni støpselet, spesielt motstanden på pilotsignalet.
Jepp, det er garantert ingen svartekunst å hacke en UMC for å lage blå eller rød adapter.

@Real_EON : Du hadde vel rød adapter.  Kunne du tatt å ohmet adapteren din for å finne ut hva som er koblet hvor, samt finne ut mostandsverdien på pilotsignalet?  Se tidlere post i denne tråden for hvordan det var gjort med schukoadapteren.

D.O

Sitat fra: sindrej på torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:45
Sitat fra: Veggen på torsdag 24. oktober 2013, klokken 14:52
Det der ser ikke ut som adapter, men støpsel montert direkte på kabelen?

Hadde vært svært interessant og sett hvordan det er koblet inni støpselet, spesielt motstanden på pilotsignalet.
Jepp, det er garantert ingen svartekunst å hacke en UMC for å lage blå eller rød adapter.

@Real_EON : Du hadde vel rød adapter.  Kunne du tatt å ohmet adapteren din for å finne ut hva som er koblet hvor, samt finne ut mostandsverdien på pilotsignalet?  Se tidlere post i denne tråden for hvordan det var gjort med schukoadapteren.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16783-Tesla-Model-S-UMC-cut-open-and-modified-to-J1772
Her er modifiseringstråd for USA utgaven. Motstand har vist også innvirkning for funksjon av låsingen til ladeport.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Kallagtunet

Skjønner fortsatt ikke hvorfor så mange her lager Tesla sitt problem til sitt eget?

Jimpec

Spennende - nå nærmer vi oss.

Jeg har uansett heiset flagg i dag og bestilt en Slimbox. Mest på grunn av et ønske om et stasjonært ladeopplegg i garasjen.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

testO


Sitat fra: Jimpec på torsdag 24. oktober 2013, klokken 17:14
Spennende - nå nærmer vi oss.

Jeg har uansett heiset flagg i dag og bestilt en Slimbox. Mest på grunn av et ønske om et stasjonært ladeopplegg i garasjen.

Hvor bestilte du? Pris?
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

ebbrey

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 24. oktober 2013, klokken 17:12
Skjønner fortsatt ikke hvorfor så mange her lager Tesla sitt problem til sitt eget?

Noe merkelig at de kan "slippe unna" med å levere ut en bil som går typ hva 10 mil i døgnet? med medfølgende ladealternativ. OM man ikke har 400v anlegg da.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA