Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Epleskreller

Jeg fikk beskjed fra to kilder i Tesla at det var første kvartal neste år som gjelder for røde (og blå). I mitt forsøk på å grave i begrunnelsen kom de fram til at de ikke visste hvorfor det drøyer. De hadde sagt to uker og lignende tidligere for de trodde det var rett rundt hjørnet da de fikk levert endel røde adaptere i august. Mener han sa at de leverte ut røde adaptere til en håndfull biler i august. Hvorfor det ikke er kommet flere visste ikke denne karen "på gulvet"..

Det eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert. Mars tipper jeg har dukket opp siden det er siste måned i første kvartal...
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

EvenSteven

Sitat fra: Sveinal på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:34
Sitat fra: EvenSteven på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:21
Da står jeg uten lademulighet hjemme i garasjen. Bil estimert levering tidlig desember.

Du bør uansett sørge for å ha en 16a schuko tilgjengelig.

Kan dette legges opp fra samme kurs/kabling - altså en Schuko tilleggkontakt ved siden av 32a kontakten?
Tesla S P85+ sølv

JohanH

Sitat fra: EvenSteven på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:46
Sitat fra: Sveinal på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:34
Sitat fra: EvenSteven på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:21
Da står jeg uten lademulighet hjemme i garasjen. Bil estimert levering tidlig desember.

Du bør uansett sørge for å ha en 16a schuko tilgjengelig.

Kan dette legges opp fra samme kurs/kabling - altså en Schuko tilleggkontakt ved siden av 32a kontakten?

Ja, absolutt. Bare ikke bruke begge på full guffe samtidig, da går sikringen (om du sikrer det hele for 32A).

fredag

Sitat fra: bosse på mandag 21. oktober 2013, klokken 14:41
Dette er i så fall ikke helt bra for oss som kommer til å reise en del utenlands med bilen. Det hadde jo vært veldig greit å kunne stoppe innom en SC og kjøpe nytt adapter dersom det fra Norge blir stjålet eller ødelagt underveis.

Ja. Jeg så det på turen min til Danmark i høstferien. Hadde jeg hatt det røde adapteret hadde jeg fått ladet fint i flere tilfeldige parkeringshus. Istedet måtte jeg lade tregt, forholde meg til danskenes ustandard schuko-kontakter, og bruke adapter til utendørs CEE 16A 1-fas kontakt.

Jeg spurte min DS pent om å få låne et rødt adapter til turen, men det gikk ikke. :-(

Sitat fra: bosse på mandag 21. oktober 2013, klokken 14:41Jeg tror dog egentlig at type 2 blir viktigere enn alt annet, så utbygd dette allerede er i Tyskland og Nederland.

Ja. Type2 er fremtiden, og fremtiden er her allerede i Danmark, Tyskland og Nederland.

Men, når man reiser utenfor allfarvei og trenger å lade på steder der det vanligvis ikke kjører elbiler, så er mulighet for lading på røde og blå kontakter veldig praktisk som reserveløsning.

Det kan også være veldig problematisk å skaffe seg tilgang til utenlandske ladenettverk og type2-stolper. Det er ofte krav om 12 mnd binding, og månedsavgift, noe som ikke passer helt for turister på gjennomreise. Ladeinfrastrukturen har ikke helt tatt inn over seg at elbiler nå har større rekkevidde, og ikke bare er for lokalbefolkningen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Sitat fra: JohanH på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:48
Sitat fra: EvenSteven på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:46
Sitat fra: Sveinal på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:34
Sitat fra: EvenSteven på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:21
Da står jeg uten lademulighet hjemme i garasjen. Bil estimert levering tidlig desember.

Du bør uansett sørge for å ha en 16a schuko tilgjengelig.

Kan dette legges opp fra samme kurs/kabling - altså en Schuko tilleggkontakt ved siden av 32a kontakten?

Ja, absolutt. Bare ikke bruke begge på full guffe samtidig, da går sikringen (om du sikrer det hele for 32A).
Nei. Du kan ikke sikre en Schuko med 32A jordfeilautomat (eller annen type 32A sikrings for den saks skyld, men du kan få satt opp en underfordeling med en 16 A sikring for Schuko'n.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Brede

Har korrespondert noe med sjefen for Tesla service Nord Europa da han kjapt kommer med ærlige svar, her er hva han kunne si om blått adapter:

"Regarding blue adapters, I am sorry to say that due to subcontractor issues and design changes, the estimated delivery in early Q1 is a fact at this point.

We are working very hard to expedite delivery into Norway.

Best Regards"

Epleskreller

Sitat fra: Brede på mandag 21. oktober 2013, klokken 22:13
Har korrespondert noe med sjefen for Tesla service Nord Europa da han kjapt kommer med ærlige svar, her er hva han kunne si om blått adapter:

"Regarding blue adapters, I am sorry to say that due to subcontractor issues and design changes, the estimated delivery in early Q1 is a fact at this point.

We are working very hard to expedite delivery into Norway.

Best Regards"

Kan du høre med han hva han sier om de røde? De skal være levert til kunder i andre europeiske land, samt noen norske kunder..

Vi er faktisk endel med 400V i Norge også ;)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Brede

Sitat fra: Epleskreller på mandag 21. oktober 2013, klokken 22:15
Sitat fra: Brede på mandag 21. oktober 2013, klokken 22:13
Har korrespondert noe med sjefen for Tesla service Nord Europa da han kjapt kommer med ærlige svar, her er hva han kunne si om blått adapter:

"Regarding blue adapters, I am sorry to say that due to subcontractor issues and design changes, the estimated delivery in early Q1 is a fact at this point.

We are working very hard to expedite delivery into Norway.

Best Regards"

Kan du høre med han hva han sier om de røde? De skal være levert til kunder i andre europeiske land, samt noen norske kunder..

Vi er faktisk endel med 400V i Norge også ;)

Spurte om disse også, men han valgte å ikke si noe om dem..  ::)

Høgis

Sitat fra: Epleskreller på mandag 21. oktober 2013, klokken 22:15
Sitat fra: Brede på mandag 21. oktober 2013, klokken 22:13
Har korrespondert noe med sjefen for Tesla service Nord Europa da han kjapt kommer med ærlige svar, her er hva han kunne si om blått adapter:

"Regarding blue adapters, I am sorry to say that due to subcontractor issues and design changes, the estimated delivery in early Q1 is a fact at this point.

We are working very hard to expedite delivery into Norway.

Best Regards"

Kan du høre med han hva han sier om de røde? De skal være levert til kunder i andre europeiske land, samt noen norske kunder..

Vi er faktisk endel med 400V i Norge også ;)

La ut ledning for 16A 400V til garasjen i helgen. Endel jobb og få den fra sikringsskapet midt i huset, så ut og under belegningsstein og inn i gararasjen, men nå er det klart for at elektrikke'n kan dukke opp og koble. Har sagt at det ikke haster. Bestilte rød adapter i tillegg til den blå i dag og fikk vite at den røde muligens kom litt før. Kanskje vi får den i julegave? Blir spennende og se hvordan det går med Schuko på 230V 16A som allerede er belastet med ca. 1-1,5 Kw i kalde perioder.

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Brede

Ligger an til det samme her også, må velge mellom lading eller å kjøre varmekablene i garasjegulvet. :-)

P85D+

Sitat fra: OW på torsdag 17. oktober 2013, klokken 10:56
Jeg mener å ha lest på forumet at det er noen som allerede har fått blått / rødt adapter? Kanskje det har vært snakk om rødt? Om det er noen som har fått kan de vel svare for om de får mer enn 16A ved bruk av adapter. Det vil gi en indikasjon på om det er problem med laderne i bilen, eller med tilgang til adapter?

Du får 16A m bruk av rødt adapter = 11KW
P85D og 85D

P85D+

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:42
Hvis jeg må vente til mars med å bruke 32 amper 1 fas som jeg har lagt opp til er det intet mindre enn en skandale. Den vanlige kursen i fellesgarasjen er 10 amper, Hvordan skal jeg få ladet til langtur da..........

Hent 13A fra den
P85D og 85D

P85D+

Sitat fra: karstrom på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:45
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:42
Hvis jeg må vente til mars med å bruke 32 amper 1 fas som jeg har lagt opp til er det intet mindre enn en skandale. Den vanlige kursen i fellesgarasjen er 10 amper, Hvordan skal jeg få ladet til langtur da..........
Sliter selv med det samme. 1 fas 32amp står klar og bruker i dag en 16 amp kurs det går mye annet på. Lader med 7amp - og det tar tid!

Hent 13A fra 32a kursen
P85D og 85D

TK Askøy

Sitat fra: TeslaSignature på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 00:09
Sitat fra: karstrom på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:45
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:42
Hvis jeg må vente til mars med å bruke 32 amper 1 fas som jeg har lagt opp til er det intet mindre enn en skandale. Den vanlige kursen i fellesgarasjen er 10 amper, Hvordan skal jeg få ladet til langtur da..........
Sliter selv med det samme. 1 fas 32amp står klar og bruker i dag en 16 amp kurs det går mye annet på. Lader med 7amp - og det tar tid!

Hent 13A fra 32a kursen
Jeg fikk faktisk elektrikeren til å lage en overgang fra blå kontakt til shucko slik at jeg kan trekke 13A fra 32A-kursen jeg har i garasjen. Han var selvsagt noe skepstisk siden dette ikke er helt stuerent (32A sikring på en kontakt som maks tåler 16A), men etter at han forsto at bilen uansett ikke trekker mer på denne kontakten var det greit. Kostnad: 350 kroner.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

OddB

Sitat fra: Cirion på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:27
Sitat fra: OddB på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:21
Jeg kommer ihvertfall til å kjøpe en ekstra UMC og en Type 2 kabel til å ha i bilen fast. En UMC hengende på veggen i garasjen tilkoblet blått adapter. På langtur/ferie tar jeg med meg UMCen fra garasjen også. Da har jeg en reserve UMC og en Type 2 kabel hvis noe skulle skje.
Da har du sannsynligvis muligheten til å få Tesla til å klippe den ene og fastmonter blå plugg på den UMC'en du skal ha fast i garasjen om disse adapterene skulle drøye for lenge.
Tar det helt med ro...:-) Får ikke bilen før i mars, og jeg tipper de blå kommer i januar. Hadde uansett ikke herpet en kabel til flere tusen kroner.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA