Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: bb på lørdag 19. oktober 2013, klokken 00:05
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 23:48
Og jeg passerer straks 5000km på 5 uker...
Fortsetter det med dette tempoet runder du 50k km på et år :) Hvor mange km har du satt forsikringen til?

20kkm. Fare for endring....;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

For å si det sånn: forsinkelsen skyldes nok ikke at det er vanskelig å lage adaptere eller kapasitetsproblemer ved produksjon. Her er det nok andre årsaker som ligger bak.

Vi får håpe Tesla løser problemene til det beste for oss kunder, men de skuffer på informasjonsfronten! Vær heller åpen og fortell hva som er problemet, hvordan problemet skal løses og hvilken tidshorisont vi snakker om. Ingen stoler på Teslas tidsangivelser. Q1 2014 er like verdifullt anslag som "2 uker".
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tklev

Men en slik som denne vil fungere opp til 32A enfase? Har noen fått denne til å fungere?

http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. oktober 2013, klokken 12:11
For å si det sånn: forsinkelsen skyldes nok ikke at det er vanskelig å lage adaptere eller kapasitetsproblemer ved produksjon. Her er det nok andre årsaker som ligger bak.

Vi får håpe Tesla løser problemene til det beste for oss kunder, men de skuffer på informasjonsfronten! Vær heller åpen og fortell hva som er problemet, hvordan problemet skal løses og hvilken tidshorisont vi snakker om. Ingen stoler på Teslas tidsangivelser. Q1 2014 er like verdifullt anslag som "2 uker".

Hvordan forklarer vi da at de leverte ut noen røde adaptere i august. Disse virker.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 19. oktober 2013, klokken 12:17
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. oktober 2013, klokken 12:11
For å si det sånn: forsinkelsen skyldes nok ikke at det er vanskelig å lage adaptere eller kapasitetsproblemer ved produksjon. Her er det nok andre årsaker som ligger bak.

Vi får håpe Tesla løser problemene til det beste for oss kunder, men de skuffer på informasjonsfronten! Vær heller åpen og fortell hva som er problemet, hvordan problemet skal løses og hvilken tidshorisont vi snakker om. Ingen stoler på Teslas tidsangivelser. Q1 2014 er like verdifullt anslag som "2 uker".

Hvordan forklarer vi da at de leverte ut noen røde adaptere i august. Disse virker.
Får presisere at jeg snakker om blå 32A enfas adapterne da :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Zneip

Sitat fra: tklev på lørdag 19. oktober 2013, klokken 12:16
Men en slik som denne vil fungere opp til 32A enfase? Har noen fått denne til å fungere?

http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Det er akkurat det den ikke gjør pr. dags dato. Salto får kun ladet med 16A mot en bil med enkeltlader, uten at de skjønner hva som er problemet.

Min teori er at Tesla har oppdaget en eller annen feil med ladesystemet på de europeiske modellene, som også er årsaken til at adapterne lar vente på seg....


-------------------------------------
Nord Trøndelag - P3273 - VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

TerjeV

Sitat fra: Zneip på lørdag 19. oktober 2013, klokken 12:30
Sitat fra: tklev på lørdag 19. oktober 2013, klokken 12:16
Men en slik som denne vil fungere opp til 32A enfase? Har noen fått denne til å fungere?

http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Det er akkurat det den ikke gjør pr. dags dato. Salto får kun ladet med 16A mot en bil med enkeltlader, uten at de skjønner hva som er problemet.


-------------------------------------
Nord Trøndelag - P3273 - VIN: *13877

Hva med dobbellader, vet vi at det fungerer bedre? Og har noen fått pris på denne eller tilsvarende?
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Griffel

#172
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. oktober 2013, klokken 12:20
Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror riktignok det blå adapteret fordeler 32A til 2x16A på hver sine ledere, men også at disse 2x16A går til hver sin dellader. Brudd på én kabel vil da kun føre til at bilen dropper ladestrømmen fra 32A til 16A siden en av de to aktive 16A delladerne da ikke lenger får spenning.
Jeg har altså en annen teori som jeg finner mer nærliggende.
Noen forutsetninger: jeg sitter i California med en 10 kW enfaslader som skal bygges om til en 10 kW 3 faslader. Jeg antar at laderen består av 3 trinn; en inngangskrets, (som er en styrt likeretter slik at tilbakevirkning på nettet er kontrolert), en høyfrekvens chopper spenningsregulator mellomkrets for å styre spenningen ut, en utgangs likeretter, og i tillegg til disse effektkomponentene kommer kontrollelektronikken.
Jeg bytter ut inngangstrinnet til en trefas +N bro styrt likeretter dimminsjonerer N for 32A (2 transistorer) de øvrige 6 kan være 16A. Resten av lader, mellomtrinn og utgangstrinn kan være orginalt og vips har jeg en trefaslader på 10 kW. Med ferre krafttransistorer og komponenter forøvrig enn "3 lader" teorien.
N leder fra UMC må da tåle 32A, og med blått adapter kobles L1, L2 og L3 i parallell, hvær av disse lederene ser da 11A og om en ryker reduseres sansynligvs ladestrømmen til 22A.

(Men altså dette er bare en teori i likhet med 3-lader teorien,)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Zneip på lørdag 19. oktober 2013, klokken 12:30
Sitat fra: tklev på lørdag 19. oktober 2013, klokken 12:16
Men en slik som denne vil fungere opp til 32A enfase? Har noen fått denne til å fungere?

http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Det er akkurat det den ikke gjør pr. dags dato. Salto får kun ladet med 16A mot en bil med enkeltlader, uten at de skjønner hva som er problemet.

Min teori er at Tesla har oppdaget en eller annen feil med ladesystemet på de europeiske modellene, som også er årsaken til at adapterne lar vente på seg....

I så fall kunne de delt ut adapterne til alle oss fornuftige mennesker som kjøpte med dobbeltlader. De som har valgt enkeltlader har jo bevisst valgt en lobotomert bil der det ikke spiller noen rolle at lading går tregt. ;-)

Hvis jeg skal gjette: Et eller annet - feks UMC eller lader - tilfredsstiller ikke krav til CE-godkjennelse for strømstyrke over 13A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Muffinman

#174
Hvis disse konspirasjonsteoriene stemmer er jeg spent på hvordan man tenker å løse dem. Om man klarer å få på plass en godkjenning er det jo greit, men om noe fysisk må endres  vel, da Tesla en jobb foran seg.

Skjønner at det var en fleip med lobotomert bil uten dobbeltlader, men for min del ville det vært penger ut vinduet. Jeg kan ikke forutse et eneste stoppested i min jobb hvor jeg får brukt dobbeltlader de nærmeste årene, og jeg vil heller ikke ha bruk for hastigheten lengden på stoppene tatt i betraktning. Dobbeltlader på min bil de neste seks til åtte årene ville kun være bling/dødvekt for min del.

Jimpec

#175
Vet vi med sikkerhet at det er umulig å sette på et nytt stikk i stedet for adapterkobilngen på UMC?

Ligger motstandene i selve adapteret gjerne?

Skulle fått mekket til noe type 2 opplegg. 8000,- for en sånn boks er litt drøyt.

(Tok lang tid før noen svarte i dag - kanskje Kirkebo eller noen andre kyndige sitter med en avklippet UMC i garasjen  ;) ;))
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Jimpec

Mye frem og tilbake om det røde adapteret nå..

"Det leveres ut i EU.."
"Det er ca to uker unna"
"De har eskevis i Nederland"

Gleder meg til det kommer - uansett. Salto synes sikkert det er helt ålreit at det er litt oppstandelse rundt dette.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Griffel

#177
Sitat fra: Jimpec på søndag 20. oktober 2013, klokken 14:38
Vet vi med sikkerhet at det er umulig å sette på et nytt stikk i stedet for adapterkobilngen på UMC?
En ting som er sikkert er at UMCen "vet" hva slags adapter som er tilkoblet, slik at den kan "fortelle" lader i bil om hva den får lov å trekke av strøm.

D.v.s at adapteret er kodet på en eller annen måte. Dette har trolig ingen forbindelse med motstanskoding av kabel fra UMC til bil å gjøre siden disse motstandene ligger i kabelende mot bil og er kombinert med funksjoner som overvåking av jordforbindelse fram til bil og nærkontakt bil-kabel.
Ideen med å klippe av adapterkontakten for så å sette en plugg er altså ikke helt rett fram.
Hvordan UMCen kjenner igjen adapteret kan kanskje noen med Tesla svare på.

De 5 pinnene en kan se på bildet er effekt delen med L1,L2,L3,N og J så det nok en eller fler signalleder(e) i tillegg til disse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleJA

#178
Sitat fra: Jimpec på søndag 20. oktober 2013, klokken 14:38
Vet vi med sikkerhet at det er umulig å sette på et nytt stikk i stedet for adapterkobilngen på UMC?

Ligger motstandene i selve adapteret gjerne?

Skulle fått mekket til noe type 2 opplegg. 8000,- for en sånn boks er litt drøyt.

(Tok lang tid før noen svarte i dag - kanskje Kirkebo eller noen andre kyndige sitter med en avklippet UMC i garasjen  ;) ;))

Tesla SC i Trondheim har gjort dette med rød 16A plugg. Bilen min ble ladet med dette sist den var inne for fiksing av noen småting - så ja dette funker dersom man vet hvordan ting skal kobles.

Det ble også sagt at en måtte lodde på en motstand for å 'kode adapteret'. Jeg fikk inntrykk av at dette ble gjort i selve pluggen, men kan ikke fullstendig utelukke at det var selve UMC'en som måtte modifiseres.

Edit: Jeg vil utfra dette anta at tilsvarende kan gjøres med blå 32A plugg, men har ikke sett dette enda. Vil heller ikke anbefale dette som et hobbyprosjekt, men Tesla burde definitivt tilby dette som et alternativ dersom blått adapter blir utsatt til Q1-2014
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Jimpec

Interessant..
Klarer vi å få en uttalelse fra "noen" i Trondheim som kan fortelle hvordan dette kan fikses (for de som har faglig bakgrunn for å gjøre sånt).

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA