Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: Capriso på fredag 18. oktober 2013, klokken 21:03
Bilen kan jo lade med Type 2, så hva med å forlange at Tesla betaler for installasjon av Type 2-ladepunkt, om nødvendig med trafo?

Tror ikke man kommer så langt med det forslaget.
Delkjøpsloven er ganske så bestemt med at det skal være i gjengspris.
Dvs. er man misfornøyd med et produkt fra leverandør, at det er som i dette tilfellet uteblitt kan man kjøpe et adapter til tilnærmet samme pris.
Sammenfattet skulle det bli: Koster adapteret 1000 kr. kan man ikke forlange en vare til 10 000 - 15 000 kr. Det er ikke gjengspris.

Men det er kanskje best å kontakte forbrukerrådet først for å få råd.

Produktet Tesla selger er ikke ett adapter til 450 kroner men en bil til 450 til 750k. Denne bilen som har vært og er fortsatt markedsført at skal kunne lades med en viss hastighet.... Det står meg bekjent ikke noe sted hverken på Teslas sider eller i kontrakten at denne hastigheten ikke kan leveres før i Q1 14.

jalias

Da var vel mysteriet løst da  :) En avbitertang, skrujern og et støpsel fra Clas ohlson til 149.-
Dette forutsetter selfølgelig 32A forankoblet sikring.


Havebigfun

-og tap av garantien for UMCen som er verdt 4-6000 Nkr.
Tesla og Salto mener vel egentlig at daglig lading med UMC ikke er optimal og at en fast ladeboks bør velges der hvor bilen vanligvis lades. Det blir betydelig slitasje på en UMC som flyttes hele tiden. De første 5 årene er det Teslas problem, deretter vårt.

Lanber

Min UMC henger fast i stikket mitt og har blitt tatt ned 1 gang siden jeg fikk bilen for 3 uker sida.
Tenker det fortsetter slik.

Vil gjerne ha 32A så fort råd er men i mellomtiden får vi heller planlegge litt ekstra

bb

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 23:48
Og jeg passerer straks 5000km på 5 uker...
Fortsetter det med dette tempoet runder du 50k km på et år :) Hvor mange km har du satt forsikringen til?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OleJA

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Cirion på fredag 18. oktober 2013, klokken 04:52
Sitat fra: pej på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:19
Hei Folkens,ved badeland i Sarpsborg er det 8 stk Fortum stolper med både shucko og type 2. Jeg testet type 2 idag og da kunne jeg justere opp til 48A, men valgte å sette den til 32 siden kabelen var merket med max 32A. Det som ikke vites er om Model S leiebilen jeg har har enkelt eller dobbeltlader. Sjekker dette med support imorgen. Tipper de kan sjekke dette med VIN nr.
48A... Det er mulig den Model S'en enten har fått nyere lader, eller så har den trippel lader...

Med singel lader, var 16A max på fortum for meg.

Han prøvde sikker å justere _før_ kabelen ble tilkoblet. Da vet ikke bilen hva stolpen tilbyr og lar deg justere opp til 48A som er maks strømtrekk på 1 fase. Etter tilkobling får du ikke justert høyere enn det stolpen signaliserer via pilotsignalet, evt. lavere om bilen også begrenser (f.eks med enkeltlader).

Med dobbeltlader kan jeg juster opp til 96A før jeg kobler til kabelene.  Var ikke klar over dette selv før jeg sjekket ikveld. Samtidig ser dette ut til å være en grei måte å verifisere om en faktisk har dobbeltlader installert allereder.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

TerjeV

Klart det er en "mangel" i leveransen fra Tesla når vi ikke får adapteret til 230V / 32A. Ingen tvil om det, men den eneste seriøse "fix" jeg kan se er å installere en ladestasjon fra Salto med 32A Type 2 plugg rett i bilen. Har noen sjekket prisen og om en slik lader er tilgjengelig? Er dette noe en kan få til ca 5.000,- så burde Tesla ta den regningen for de som tar mottak på bilene sine frem til de kan levere adapter.
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Muffinman

En fast ladestasjon vil nok ikke hjelpe meg så mye siden det største behovet for anstendig lading er når jeg er på farten. Kanskje jeg blir tvunget til å hacke UMC`` en for i det hele tatt kunne bruke bilen?

P85D+

 :)
Klipp av ledingen med schuko kontakt og sett på en 400 eller 32A 240 kontakt. Funker yppelig
P85D og 85D

petersv

Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 19. oktober 2013, klokken 09:05
:)
Klipp av ledingen med schuko kontakt og sett på en 400 eller 32A 240 kontakt. Funker yppelig

Pix or it didn't happen :P

Kallagtunet

Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 19. oktober 2013, klokken 09:05
:)
Klipp av ledingen med schuko kontakt og sett på en 400 eller 32A 240 kontakt. Funker yppelig

Hvis dette funker så burde jo dette være en grei sak for Tesla å fikse denne midlertidig knipen. Låne ut modifiserte UMC'er til de som trenger det til adaptere er på plass. Jeg kjøper gjerne en refurbished (gjerne med en god pris..) med 400V 16A 3 fas stikk til å fast i garasjen når Tesla skal selge ut de enhetene de har lånt ut...

Og for all del la Telsa modifisere sine produkter ikke ta avbiteren i egne hender...

Griffel

Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 19. oktober 2013, klokken 09:05
:)
Klipp av ledingen med schuko kontakt og sett på en 400 eller 32A 240 kontakt. Funker yppelig
Altid litt skummelt med å spøke på et slikt forum. noen kunne ta det på alvor.

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. oktober 2013, klokken 09:24
Hvis dette funker så burde jo dette være en grei sak for Tesla å fikse denne midlertidig knipen. Låne ut modifiserte UMC'er til de som trenger det til adaptere er på plass. Jeg kjøper gjerne en refurbished (gjerne med en god pris..) med 400V 16A 3 fas stikk til å fast i garasjen når Tesla skal selge ut de enhetene de har lånt ut...

Og for all del la Telsa modifisere sine produkter ikke ta avbiteren i egne hender...
Dette er derimot et bra råd.
Forøvrig synes jeg det er lite imponerende av Tesla, som var istand til å lever flere SC på rekordtid, og ikke klare å levere slike adaptere samtidig med bilene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

P85D+

Sitat fra: Griffel på lørdag 19. oktober 2013, klokken 09:46
Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 19. oktober 2013, klokken 09:05
:)
Klipp av ledingen med schuko kontakt og sett på en 400 eller 32A 240 kontakt. Funker yppelig
Altid litt skummelt med å spøke på et slikt forum. noen kunne ta det på alvor.

Ok da  8) det var en spøk. Men det er jo teoretisk mulig.
Mistenker også laderen i bilen til å være kun 240V dvs. Når du plugger inn 400 blir det hentet 3 x 240 fra 3 faser + N
Derav vasler displayet i bilen 240 m. 3 tall når man lader m. 400V adapter.

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. oktober 2013, klokken 09:24
Hvis dette funker så burde jo dette være en grei sak for Tesla å fikse denne midlertidig knipen. Låne ut modifiserte UMC'er til de som trenger det til adaptere er på plass. Jeg kjøper gjerne en refurbished (gjerne med en god pris..) med 400V 16A 3 fas stikk til å fast i garasjen når Tesla skal selge ut de enhetene de har lånt ut...

Og for all del la Telsa modifisere sine produkter ikke ta avbiteren i egne hender...
Dette er derimot et bra råd.
Forøvrig synes jeg det er lite imponerende av Tesla, som var istand til å lever flere SC på rekordtid, og ikke klare å levere slike adaptere samtidig med bilene.
P85D og 85D

kjølholdt

Tesla får fikse dette ved å betale for doble skift på fabrikken som skal produsere adapteren. Meg bekjent er det ikke komponenter i adapteren som det er mangel av på verdensbasis. Tesla får for f.... Betale for doble skift på fabrikken. Ikke mitt problem . Vil de ha et godt rykte eller spare seg til et dårlig rykte
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Dr.Ling

Enig i at dette er dårlig av Tesla. Til turen hjem betyr det 30 timers lading underveis om jeg ikke får adapter med bilen, og i fellesgarasjen er det kun tilgang til blå rundstikk 3-fas 32A. Borettslaget lar meg ikke installere noe annet, enn så lenge.

Det er nesten sånn at jeg ønsker å utsette overleveringen! Og det er jo en helt syk tanke!  :o
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA