Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: tstens på fredag 18. oktober 2013, klokken 02:58
My info her for en fersking,men litt spørsmål har jeg.Er det sånn at UMC må benyttes ?Jeg skal pendle 20 mil tur retur jobb.Har tilgang på "allt" av kontakter på jobben allt fra 115v 50-60 hz og opp til 400v 63a.
Planen er å bruke rød 400v 32(nærmest bilen)(bil bestillt m dobbeltlader) blir vel ikke laget adapter for dette?
lurer da på om jeg kan kjøpe en type 2 kabel 32A (salto)og montere en 400v 32A stikk på denne?for så å lade uten UMC.
evt må jeg krype til korset og bruke vanlig Shuko m 13A kapasitet(motorvarmer stolpe v bilen).
men da klarer jeg knapt å lade innpå den ene strekningen i løpet av dagen.

Ja, du kan installere en type2-kontakt på 400V 32A kurs, og bruke type2-kabel til å lade på denne. Med dobbeltlader vil bilen da få 20kW.

Det er den eneste måten å få ladet bilen med 20kW. UMC-en som følger med bilen støtter ikke mer enn 10kW uansett.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på fredag 18. oktober 2013, klokken 11:13
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:35
En 70A EVSE kan man bygge selv (sjekk OpenEVSE) eller kjøpe ferdig med Type 1 kabel og plugg fra USA (f.eks Clipper Creek CS-90). Da må man kappe vekk Type 1 kabelen og sette på en Type 2 istedenfor.

Er du sikker på det? Er det noen som prøvd på det der?

Sikkert ikke. Men kanskje noen med installert dobbeltlader og 5.6 software kan sjekke om 48A er maks de kan stille inn eller om den går høyere?


Sitat
En annen ting er jo at de færreste husstander har mulighet til en 70A kurs. De fleste hus har hovedsikring på ca 65A, og selv om man noen steder kan få økt det til 84A, så har man har jo gjerne enkelte andre kurser som som skal betjenes i huset også.

Problemer med ubalanserte faser vil jo da også bli mye større når folk lader på 70A enfase.

Det vil det. Men det kan alikevel være nytting enkelte steder. F.eks om noen vil sette opp 3 raske ladepunkter for Tesla men ikke har 400V og ikke vil installere trafo. Har man da 3x125A tilgjengelig kan 3 ladepunkter med 72A enfase tilgjengelig kanskje være et alternativ. Det blir 16,5kW effekt pr. ladepunkt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: D.O på fredag 18. oktober 2013, klokken 00:58
Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:06
Siden jeg har sagt A i teorien min kan jeg liksågodt ta noen bokstaver til av alfabetet.

Hva skjer om du får kabelbrudd på en leder når du lader på 32A med UMC-en? *Dududu-du*
Skjønner ikke hva du vil si, men er noe trøtt... Men umc' er vel der for å kontrollere ladingen. Og også dermed sjekke om fasespenningen er rett. Ser ikke noe problem eller nytte av å miste 1fase, men derimot å miste N leder vil blåse laderene hvis ikke umc beskytter dem.

Jeg tenker ikke på rødt adapter, men blått. Hvis man skal lade på 32A må man bruke flere ledere i kabelen (to og to som er rated til 16A.) Brudd i den ene i et par og du får en selvlysende kabel.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på fredag 18. oktober 2013, klokken 12:15
Jeg tenker ikke på rødt adapter, men blått. Hvis man skal lade på 32A må man bruke flere ledere i kabelen (to og to som er rated til 16A.) Brudd i den ene i et par og du får en selvlysende kabel.

Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror riktignok det blå adapteret fordeler 32A til 2x16A på hver sine ledere, men også at disse 2x16A går til hver sin dellader. Brudd på én kabel vil da kun føre til at bilen dropper ladestrømmen fra 32A til 16A siden en av de to aktive 16A delladerne da ikke lenger får spenning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. oktober 2013, klokken 12:20
Sitat fra: petersv på fredag 18. oktober 2013, klokken 12:15
Jeg tenker ikke på rødt adapter, men blått. Hvis man skal lade på 32A må man bruke flere ledere i kabelen (to og to som er rated til 16A.) Brudd i den ene i et par og du får en selvlysende kabel.

Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror riktignok det blå adapteret fordeler 32A til 2x16A på hver sine ledere, men også at disse 2x16A går til hver sin dellader. Brudd på én kabel vil da kun føre til at bilen dropper ladestrømmen fra 32A til 16A siden en av de to aktive 16A delladerne da ikke lenger får spenning.

Det er nok mye mulig. Jeg har ikke målt motstand mellom pinnene på laderen, men det kan jo gi en indikasjon. Noe som støtter ditt resonnement er at når bilen er ferdigladet og vedlikelader med dør adapter, så trekker den bare fra en av fasene innimellom (testa selv.)

Muffinman

Fikk i dag tilbakemelding på at man ikke har noen informasjon om tilgjengeligheten til adaptere fra Trondheim. Selv om jeg blir skuffet over at Tesla i det minste ikke kan få ut noe info synes jeg at det var redelig av avdelingen i bartebyen å gi et ærlig svar. Jeg ville blitt mer skeptisk om jeg hadde fått servert standardsvaret "2 uker". For øvrig får jeg ikke brukt bilen noe særlig i jobb som jeg planlegger uten disse adapterene, og dermed vet jeg ikke når jeg kan selge gammelbilen. Det er et problem - ikke bare at jeg ikke får brukt bilen, men salgssummen for den gamle skal jo delfinansiere nybilen. Har avtalt levering, men egentlig burde jeg latt de beholde bilen til det var mulig å fylle "tanken" gjennom noe grovere enn et sugerør.


cowboyroy

Jeg trenger nok også å få dem til å skaffe meg en ladeløsning før jeg kan godta å få bilen.
DS fortalte meg denna uka at det lå ann til å komme adapter i første kvartal 2014 og jeg spurte da om det kunne gå så langt som fram til Mars og det kunne hun bekrefte.

Jeg kommer til å kjøre minst 25 mil hver dag, og trenger å lade med noe raskere enn 15 (i beste fall) kilometer i timen. Det vil si at jeg trenger å ha bilen på lading ca 17 timer i døgnet og når jeg kun har lading hjemme så sier det seg selv at det ikke går.
Kan nok fullade i helgene men kapasiteten vil bare synke utover uka og jeg vil stoppe opp for strøm på vei til jobb på onsdag etter mine beregninger. Jeg kan på ingen måte motta bilen hvis ikke de sørger for at bilen lader som spesifisert på nettsidene den gangen jeg bestilte den.

Spurte også om det var mulig å utsette levering til Januar (litt pga jeg tror årsmodell vil ha en viss psykologisk effekt ved salg, og fordi jeg er på ferie og jobbreiser store deler av tida mellom henting og nyttår), men det var helt umulig da de ikke hadde noen kapasitet til å sitte på biler.

Jeg begynte først etter denne samtalen å regne på hvordan jeg skal klare å lade den nok uten adapterene. Ett alternativ må være som nevnt tidligere å dra med meg ett aggregat baki bilen å starte opp ute på parkeringsplassen på jobb. Følgen av det vil bli at ett par kolleger nok kommer til å dette av gjerdet og droppe sin planlagte bestilling.

Noen som kan fortelle meg hvilke rettigheter jeg sitter på som kunde, og hvordan jeg går fram for å få utsatt levering til dette problemet er løst på en eller annen måte av Tesla? Eller jeg eventuelt har fått sjefen til å få utleier til å lage en ladeplass...

Jeg har iaffal ikke råd til å ha både DieselMerca og Teslan registrert på meg samtidig, spesielt siden salg av ICE bilen skal nedbetale store deler av det dyre (midlertidige) lånet jeg har tatt for å betale egenandelen.

Muffinman

Ikke bare jeg som er i den båten skjønner jeg. Tesla bør komme på banen med en løsning som gjør at bilen vi kjøper av dem kan brukes som forutsatt.

For min del er det komplett ubegripelig at man ikke går ut med offisiell informasjon, framfører en beklagelse overfor kundene som blir rammet og tilbyr en løsning.

Epleskreller

Sitat fra: cowboyroy på fredag 18. oktober 2013, klokken 19:55
Noen som kan fortelle meg hvilke rettigheter jeg sitter på som kunde, og hvordan jeg går fram for å få utsatt levering til dette problemet er løst på en eller annen måte av Tesla? Eller jeg eventuelt har fått sjefen til å få utleier til å lage en ladeplass...

Jeg har iaffal ikke råd til å ha både DieselMerca og Teslan registrert på meg samtidig, spesielt siden salg av ICE bilen skal nedbetale store deler av det dyre (midlertidige) lånet jeg har tatt for å betale egenandelen.

Forbrukerrådet kanskje?
http://www.forbrukerradet.no/forside/kontakt-oss/klage-til-forbrukerrådet

Vent med å betale hvertfall til de kan bekrefte at du får med de adapterne du trenger. En bil som ikke kan brukes til det den er tenkt er ikke noe vits..

De leverte rød adapter til en håndfull kjøpere i august. De har ikke gitt noen grunn for at de har sluttet med dette og det er uakseptabelt.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kallagtunet

#144

  • Ikke betal og ikke ta levering på en vare som ikke er som markedsført/bestilt.
  • La Tesla komme med alternative løsninger hvis ikke de er akseptable gå til punkt 3 og eventuelt 4 på listen...
  • Ta kontakt med http://www.forbrukerradet.no/
  • Hvis du vil ha ekstra fart tips ett knippe journalister om saken...

eledille

Bilen kan jo lade med Type 2, så hva med å forlange at Tesla betaler for installasjon av Type 2-ladepunkt, om nødvendig med trafo?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Capriso

#146
Bilen kan jo lade med Type 2, så hva med å forlange at Tesla betaler for installasjon av Type 2-ladepunkt, om nødvendig med trafo?

Tror ikke man kommer så langt med det forslaget.
Delkjøpsloven er ganske så bestemt med at det skal være i gjengspris.
Dvs. er man misfornøyd med et produkt fra leverandør, at det er som i dette tilfellet uteblitt kan man kjøpe et adapter til tilnærmet samme pris.
Sammenfattet skulle det bli: Koster adapteret 1000 kr. kan man ikke forlange en vare til 10 000 - 15 000 kr. Det er ikke gjengspris.

Men det er kanskje best å kontakte forbrukerrådet først for å få råd.
Model S. P85, Signal rød.

freddy

Her er tilbudet vi fikk fra Sønnico på det. Alternativet med industristikk 230/32 var på 5000.
P85+ - sølv - grå felg - sort interiør -  panorama - tech - park - lyd - lys - hylle.  Bekreftet 09.07. VIN:18595 - Leveres 16.12
Levanger, NT

eledille

Sitat fra: Capriso på fredag 18. oktober 2013, klokken 21:03
Bilen kan jo lade med Type 2, så hva med å forlange at Tesla betaler for installasjon av Type 2-ladepunkt, om nødvendig med trafo?

Tror ikke man kommer så langt med det forslaget.
Delkjøpsloven er ganske så bestemt med at det skal være i gjengspris.
Dvs. er man misfornøyd med et produkt fra leverandør, at det er som i dette tilfellet uteblitt kan man kjøpe et adapter til tilnærmet samme pris.
Sammenfattet skulle det bli: Koster adapteret 1000 kr. kan man ikke forlange en vare til 10 000 - 15 000 kr. Det er ikke gjengspris.

Men det er kanskje best å kontakte forbrukerrådet først for å få råd.

Det forutsetter at det eksisterer et alternativ som har omtrent samme pris. Her er det kun ett annet alternativ, og da mener jeg saken stiller seg annerledes.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

pej

Jeg så noe på Alnabru idag. De lader bilene på utsiden med Blå 32A230enfas som alle ønsker seg. Det de har gjort er å sette et 32Aenfas støpsel på noe som ser ut som orginal ladekabelen som følger med. Altså ser det ut til at de har klippet kabelen  og skrudd på en 32. Hvis dette funker, så dreper dere jo den vanlige kontakten, men en overgang fra 32 til Shucko er jo en smal sak. Men jeg vil tro at den "klumpen" som er på Shucko-kabelen som følger bilen sier til bilen at "du ikke må lade på mer enn 13A. Jeg får ikke justert opp styrken til 16 selv om sikringen min tillater det.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA