Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: D.O på fredag 18. oktober 2013, klokken 00:58
Skjønner ikke hva du vil si, men er noe trøtt... Men umc' er vel der for å kontrollere ladingen. Og også dermed sjekke om fasespenningen er rett. Ser ikke noe problem eller nytte av å miste 1fase, men derimot å miste N leder vil blåse laderene hvis ikke umc beskytter dem.

Det tror jeg ikke. Sannsynligvis vil laderen bare se det som at spenningen blir borte. Laderne bruker ikke fase-fase spenning, kun fase-N.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tstens

My info her for en fersking,men litt spørsmål har jeg.Er det sånn at UMC må benyttes ?Jeg skal pendle 20 mil tur retur jobb.Har tilgang på "allt" av kontakter på jobben allt fra 115v 50-60 hz og opp til 400v 63a.
Planen er å bruke rød 400v 32(nærmest bilen)(bil bestillt m dobbeltlader) blir vel ikke laget adapter for dette?
lurer da på om jeg kan kjøpe en type 2 kabel 32A (salto)og montere en 400v 32A stikk på denne?for så å lade uten UMC.
evt må jeg krype til korset og bruke vanlig Shuko m 13A kapasitet(motorvarmer stolpe v bilen).
men da klarer jeg knapt å lade innpå den ene strekningen i løpet av dagen.
P85,White

Cirion

Sitat fra: pej på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:19
Hei Folkens,ved badeland i Sarpsborg er det 8 stk Fortum stolper med både shucko og type 2. Jeg testet type 2 idag og da kunne jeg justere opp til 48A, men valgte å sette den til 32 siden kabelen var merket med max 32A. Det som ikke vites er om Model S leiebilen jeg har har enkelt eller dobbeltlader. Sjekker dette med support imorgen. Tipper de kan sjekke dette med VIN nr.
48A... Det er mulig den Model S'en enten har fått nyere lader, eller så har den trippel lader...

Med singel lader, var 16A max på fortum for meg.
Med dobbelt lader, er det nå 32A max.
32A + 16A  = 48A

Er det mulig å bestille trippel lader?!?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Kallagtunet

#123
Undrer meg stadig litt over dette forumet. Her er det gjentatte ganger pekefingre om elsikkerhet og farene ved å bruke noe som forholdvis kontrolert risiko som en skjøteleding. Men når dette sdapter problemet kommer opp så er kreativieten stor på hjemmesnekra UMCer og alverdens kjemmesnekrede tjukoblede overganger...

Det er veldig mye energi vi snakker om her dette skal en ikke tukle med, og skal du tukle med det så kan du det så godt at du ikke trenger å spørre om råd på ett forum som dette...

Manglende adapter er strengt tatt ikke noe kjøper av bil skal måtte fikse. Dette er  Tesla sitt problem som har solgt en vare som ikke (enda) er i henhold til det de lover i sin markedsføring. Hvis denne mangelen er ett faktisk problrm for deg, klag til Tesla, hvis Tesla ikke kommer med en ok løsning for deg på mangel, enten det er å låne deg en salto boks, installere en trafo, stille med leiebil eller prisavslag så ta saken videre til forbrukerombudet. 



Cirion

Sitat fra: OddB på torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:31
Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:48
Jeg vil forresten presisere at jeg helst ville unngå å spre infoen jeg sitter på siden det veldig fort blir mange høns av noen fjer her inne ;) Men når enkelte fikk anbefalt å kjøpe dyre type2-bokser når de hadde 16A 400V trefas klart klarte jeg ikke å sitte passiv og se på at folk gjør slike valg basert på unøyaktig info.

Dette må ikke tas som kritikk av noen parter, for det er det ikke, men som Laumb sa tidligere i tråden, kan det lønne seg å ha litt is i magen før man gjør drastiske tiltak basert på en forumpost (nå skjønner dere sikkert hvorfor jeg kviet meg for å komme med infoen jeg satt på ;) )

Hilsen dobbeltmoralens vokter, hehe.
Skjønner det :-) Men atter en gang kunne spekulasjonene vært unngått hvis Tesla haffe kommet ut med informasjon... Når man kjøper en bil forventer man at aly som skal være med er med når bilen leveres.  Jeg synes folk har vært nesten i overkant tolmodig i denne saken ..Noen uker er greit, et halvt år uten noe forklaring er ikke greit.
Har du hatt bilen et halvt år?!?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

D.O

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. oktober 2013, klokken 01:00
Sitat fra: D.O på fredag 18. oktober 2013, klokken 00:58
Skjønner ikke hva du vil si, men er noe trøtt... Men umc' er vel der for å kontrollere ladingen. Og også dermed sjekke om fasespenningen er rett. Ser ikke noe problem eller nytte av å miste 1fase, men derimot å miste N leder vil blåse laderene hvis ikke umc beskytter dem.

Det tror jeg ikke. Sannsynligvis vil laderen bare se det som at spenningen blir borte. Laderne bruker ikke fase-fase spenning, kun fase-N.
Nettopp, laderene bruker fase-N. De er oppbygd av flere enfase ladere. Hver lader får samme N leder, men forskjellige fase ledere. De er dermed forbundet via N leder internt, og blir det brudd i denne eksternt, hva skjer da? Jo alle laderene har fortsatt 400V inn. Den første har fase1 400V på ene tilkoplingen (L) og er forbundet til neste lader på den andre tilkoplingen (N) via N leder internt. Denne laderen har igjen 400V på sin (L)  tilkopling, men fase 2. Denne igjen er forbundet via (N) til neste lader som da har 400V fase 3 på sin (L) tilkopling. Ergo 400V i serie igjennom alle laderene.
BANG!
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: tstens på fredag 18. oktober 2013, klokken 02:58
My info her for en fersking,men litt spørsmål har jeg.Er det sånn at UMC må benyttes ?Jeg skal pendle 20 mil tur retur jobb.Har tilgang på "allt" av kontakter på jobben allt fra 115v 50-60 hz og opp til 400v 63a.
Planen er å bruke rød 400v 32(nærmest bilen)(bil bestillt m dobbeltlader) blir vel ikke laget adapter for dette?
lurer da på om jeg kan kjøpe en type 2 kabel 32A (salto)og montere en 400v 32A stikk på denne?for så å lade uten UMC.
evt må jeg krype til korset og bruke vanlig Shuko m 13A kapasitet(motorvarmer stolpe v bilen).
men da klarer jeg knapt å lade innpå den ene strekningen i løpet av dagen.

Du kan ikke bruke en ren kabel. Du må evt. ha en mobil ladestasjon for 3x32A, jeg kjenner ikke til noen slike. Det nærmeste blir vel en 6-kilos SlimBox med påmontert gummikabel og 32A stikk.

Men det er ikke noe problem. Det eneste du trenger er en overgang fra 32A til 16A, så kan du bruke UMCen med rød adapter og få 11kW inn. Fulladet på 8,5 timer holder vel greit?

Du kan enten lage en slik adapter selv om du har kunnskapene som trengs, ellers så er den en del av kittet jeg tilbyr. Evt. kan jeg godt selge den ene adapteren separat, ikke noe problem det. PM om du er interessert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på fredag 18. oktober 2013, klokken 04:52
Sitat fra: pej på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:19
Hei Folkens,ved badeland i Sarpsborg er det 8 stk Fortum stolper med både shucko og type 2. Jeg testet type 2 idag og da kunne jeg justere opp til 48A, men valgte å sette den til 32 siden kabelen var merket med max 32A. Det som ikke vites er om Model S leiebilen jeg har har enkelt eller dobbeltlader. Sjekker dette med support imorgen. Tipper de kan sjekke dette med VIN nr.
48A... Det er mulig den Model S'en enten har fått nyere lader, eller så har den trippel lader...

Med singel lader, var 16A max på fortum for meg.

Han prøvde sikker å justere _før_ kabelen ble tilkoblet. Da vet ikke bilen hva stolpen tilbyr og lar deg justere opp til 48A som er maks strømtrekk på 1 fase. Etter tilkobling får du ikke justert høyere enn det stolpen signaliserer via pilotsignalet, evt. lavere om bilen også begrenser (f.eks med enkeltlader).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: D.O på fredag 18. oktober 2013, klokken 08:37
Nettopp, laderene bruker fase-N. De er oppbygd av flere enfase ladere. Hver lader får samme N leder, men forskjellige fase ledere. De er dermed forbundet via N leder internt, og blir det brudd i denne eksternt, hva skjer da? Jo alle laderene har fortsatt 400V inn. Den første har fase1 400V på ene tilkoplingen (L) og er forbundet til neste lader på den andre tilkoplingen (N) via N leder internt. Denne laderen har igjen 400V på sin (L)  tilkopling, men fase 2. Denne igjen er forbundet via (N) til neste lader som da har 400V fase 3 på sin (L) tilkopling. Ergo 400V i serie igjennom alle laderene.
BANG!

Laderne er garantert sikret mot et slikt scenario. Enten ved at de er designet slik at de tåler det fint, eller at det er sikkerhetssystemer som bryter N-forbindelsen mellom delladerne om det ikke er ~230V mellom Lx og N. Sannsynligvis brytes Lx også.

Jeg tipper det fungerer slik at ladestyringen først måler L1 til N. Er det 230V, åpne releer og aktiver delllader nr. 1. Deretter måle L2 til N. 230V her, aktiver delllader nr. 2. Osv. for nr. 3.

Det betyr isåfall at man kanskje kan lade på 2x16A (7,4kW) fra en 32A trefase kontakt med rød adapter. Koble L1 til L1, L2 til L2 og L3 til N. Bilen vil da se 230V mellom Lx og N for de to første delladerne, men ikke for den siste. Jeg skal teste dette så snart rød adapter kommer. Tilsvarende kan man da få 2x9A (4,1kW) fra en 16A trefase kontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tstens

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:50
Sitat fra: tstens på fredag 18. oktober 2013, klokken 02:58
My info her for en fersking,men litt spørsmål har jeg.Er det sånn at UMC må benyttes ?Jeg skal pendle 20 mil tur retur jobb.Har tilgang på "allt" av kontakter på jobben allt fra 115v 50-60 hz og opp til 400v 63a.
Planen er å bruke rød 400v 32(nærmest bilen)(bil bestillt m dobbeltlader) blir vel ikke laget adapter for dette?
lurer da på om jeg kan kjøpe en type 2 kabel 32A (salto)og montere en 400v 32A stikk på denne?for så å lade uten UMC.
evt må jeg krype til korset og bruke vanlig Shuko m 13A kapasitet(motorvarmer stolpe v bilen).
men da klarer jeg knapt å lade innpå den ene strekningen i løpet av dagen.

Du kan ikke bruke en ren kabel. Du må evt. ha en mobil ladestasjon for 3x32A, jeg kjenner ikke til noen slike. Det nærmeste blir vel en 6-kilos SlimBox med påmontert gummikabel og 32A stikk.

Men det er ikke noe problem. Det eneste du trenger er en overgang fra 32A til 16A, så kan du bruke UMCen med rød adapter og få 11kW inn. Fulladet på 8,5 timer holder vel greit?

Du kan enten lage en slik adapter selv om du har kunnskapene som trengs, ellers så er den en del av kittet jeg tilbyr. Evt. kan jeg godt selge den ene adapteren separat, ikke noe problem det. PM om du er interessert.
P85,White

tstens

Litt knoting m skriving her men.Har tilgang på 400V 16 også ,så da er det vel bare å vente på adaptere.
men når får jeg evt brukt for dobbelt laderen da (privat)hvis jeg ikke får brukt 400V 32 kontakten til noe?
Har lest litt igjennom de sykt mange temaer om lading osv,litt vanskelig å sortere tilslutt her.
Blir nok noen adaptere ser jeg .Har en 230 3 fas 16A i garasje som jeg heller ikke får utnyttet mere en en fase på
skjønner jeg.Har lyst på litt fart i ladinga ,så jeg kan cruise litt på fritiden også :)
Tar kontakt jeg jkirkebo, når bilen kommer i slutten av desember(får vi håpe).
Terje
P85,White

Cirion

Sitat fra: tstens på fredag 18. oktober 2013, klokken 10:43
Litt knoting m skriving her men.Har tilgang på 400V 16 også ,så da er det vel bare å vente på adaptere.
men når får jeg evt brukt for dobbelt laderen da (privat)hvis jeg ikke får brukt 400V 32 kontakten til noe?
Har lest litt igjennom de sykt mange temaer om lading osv,litt vanskelig å sortere tilslutt her.
Blir nok noen adaptere ser jeg .Har en 230 3 fas 16A i garasje som jeg heller ikke får utnyttet mere en en fase på
skjønner jeg.Har lyst på litt fart i ladinga ,så jeg kan cruise litt på fritiden også :)
Tar kontakt jeg jkirkebo, når bilen kommer i slutten av desember(får vi håpe).
Terje
Har du dobbeltlader og 400V 32A kontakt hjemme, trenger du en Type2 ladestasjon hjemme for å utnytte dobbeltladeren fullt ut. Medfølgende UMC (lade kabel) selv med adaptere utnytter kun 1 lader og da maks 400V 16A.

Så kommer spørsmålet om du virkelig trenger å ha utnyttelse av dobbeltladeren hjemme? Det er et personlig valg. Om det stemmer at rødt adapter er klart når du får bilen, ville jeg testet med det først. Om du ikke bryr deg om merkostnaden med å sette opp en Type2 ladestasjon med 22kW støtte, så gjør gjerne det.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:35
En 70A EVSE kan man bygge selv (sjekk OpenEVSE) eller kjøpe ferdig med Type 1 kabel og plugg fra USA (f.eks Clipper Creek CS-90). Da må man kappe vekk Type 1 kabelen og sette på en Type 2 istedenfor.

Er du sikker på det? Er det noen som prøvd på det der?

En annen ting er jo at de færreste husstander har mulighet til en 70A kurs. De fleste hus har hovedsikring på ca 65A, og selv om man noen steder kan få økt det til 84A, så har man har jo gjerne enkelte andre kurser som som skal betjenes i huset også.

Problemer med ubalanserte faser vil jo da også bli mye større når folk lader på 70A enfase.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: pej på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:19
Hei Folkens,ved badeland i Sarpsborg er det 8 stk Fortum stolper med både shucko og type 2. Jeg testet type 2 idag og da kunne jeg justere opp til 48A, men valgte å sette den til 32 siden kabelen var merket med max 32A. Det som ikke vites er om Model S leiebilen jeg har har enkelt eller dobbeltlader. Sjekker dette med support imorgen. Tipper de kan sjekke dette med VIN nr.

Sto det 3x 230V? Eller fikk du bare enfase fra stolpen?

Type2-stolpene skal gi signal til bilen om max strøm de tillater å trekke. På de få som jeg har testet går det ikke an å stille høyere enn 32A, men alle de har vært trefas.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: valvolainen på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:22
Snippet fra TMC:

Digits 1-3, WMI: 5YJ = Tesla
Digit 4, Line/Series: S = Model S
Digit 5, Body Type: A = 5 Door Hatchback LHD RWD
Digit 6, Restraint System: 1 = Manual Type 2 USA Seat Belts, Dual Front Airbags, Front/Rear Side Airbags, Knee Airbags
Digit 7, Charger Type: A = 10kw Charger
B = 20kw Charger
C = 10kw Charger, w/DC Fast Charge
D = 20kw Charger, w/DC Fast Charge
Digit 8, Motor/Drive Unit & Battery Type: C = Base A/C Motor, Tier 2 Battery (31-40kWh)
G = Base A/C Motor, Tier 4 Battery (51-60 kWh)
N = Base A/C Motor, Tier 7 Battery (81-90 kWh)
P = Performance A/C Motor, Tier 7 Battery (81-90 kWh)
Digit 9, Check Digit: Varible
Digit 10, Model Year: C = 2012, D = 2013
Digit 11, Manufacture: F = Fremont, CA (FRE)
P = Palo Alto, CA (PAO)
Digit 12, Production Series: A = Alpha Prototype
B = Beta Prototype
R = Release Candidate Vehicle
P = Production Vehicle
S = Signature Series Vehicle
F = Founder Series Vehicle
Digits 13-17, Production Sequence


Altså er det 7 sifferet i VIN ladertypen. Bare å finne frem vognkortet:-)
Edit: Er altså D du skal se etter her...

Men det står ikke i VIN om de hadde deler til dobbeltlader på fabrikken den dagen bilen ble laget, eller om dobbeltladeren skal ettermonteres. Det er vel noen som har fått beskjed om at dobbeltlader skal ettermonteres, såvidt jeg husker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA