Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

pej

Hei Folkens,ved badeland i Sarpsborg er det 8 stk Fortum stolper med både shucko og type 2. Jeg testet type 2 idag og da kunne jeg justere opp til 48A, men valgte å sette den til 32 siden kabelen var merket med max 32A. Det som ikke vites er om Model S leiebilen jeg har har enkelt eller dobbeltlader. Sjekker dette med support imorgen. Tipper de kan sjekke dette med VIN nr.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

valvolainen

Snippet fra TMC:

Digits 1-3, WMI: 5YJ = Tesla
Digit 4, Line/Series: S = Model S
Digit 5, Body Type: A = 5 Door Hatchback LHD RWD
Digit 6, Restraint System: 1 = Manual Type 2 USA Seat Belts, Dual Front Airbags, Front/Rear Side Airbags, Knee Airbags
Digit 7, Charger Type: A = 10kw Charger
B = 20kw Charger
C = 10kw Charger, w/DC Fast Charge
D = 20kw Charger, w/DC Fast Charge
Digit 8, Motor/Drive Unit & Battery Type: C = Base A/C Motor, Tier 2 Battery (31-40kWh)
G = Base A/C Motor, Tier 4 Battery (51-60 kWh)
N = Base A/C Motor, Tier 7 Battery (81-90 kWh)
P = Performance A/C Motor, Tier 7 Battery (81-90 kWh)
Digit 9, Check Digit: Varible
Digit 10, Model Year: C = 2012, D = 2013
Digit 11, Manufacture: F = Fremont, CA (FRE)
P = Palo Alto, CA (PAO)
Digit 12, Production Series: A = Alpha Prototype
B = Beta Prototype
R = Release Candidate Vehicle
P = Production Vehicle
S = Signature Series Vehicle
F = Founder Series Vehicle
Digits 13-17, Production Sequence


Altså er det 7 sifferet i VIN ladertypen. Bare å finne frem vognkortet:-)
Edit: Er altså D du skal se etter her...
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: Jimpec på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:20
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:10
Håper det stemmer. Jeg har nemlig en teori om at det kan gå å lade med 7,4kW fra en trefase 32A kontakt via en overgang til rød adapter. Skal teste dette så snart den ankommer.

Da tenker du 400V 32A rød?
Det er dette jeg har koblet opp. Planlegger også å bruke overgang til 16A som passer rød adapter.

Nei, beklager dårlig formulering. 32A blå. 32A rød kan jo brukes til å lade med 3x16A, dvs. 11kW.

Det hadde vært kjekt å kunne ladet med 32A fra 4-pins blå kontakt med kun rød adapter, om denne kommer tidligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-boy

#108
Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:06
Siden jeg har sagt A i teorien min kan jeg liksågodt ta noen bokstaver til av alfabetet.

Hva skjer om du får kabelbrudd på en leder når du lader på 32A med UMC-en? *Dududu-du*
Er det da ikke bare for Tesla få laget nye kabler for 32A 230V blå kontakt med tre passe store ledere og god isolasjon å tilby kundene som vil ha 32A 230V blå adapter???  Den fancy blinke boksen trenger jeg ikke... hva gjør den egentilg?
Ja, jeg har brukt 6335,- kr på elektriker i garasjen for 32A kurs...

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:33
Og med halve effekten fra en trefase 16A også da går jeg ut i fra. Hva med å prøve enfase 16A også. Burde ikke det gå bra?

Trefase 16A vil i så fall kunne lever 2x9A, eller 4,1kW.
Enfase 16A bør også gå greit.

Men det er altså bare teorier før jeg får testet det. Har alle nødvendige kontakter hjemme til å teste med (32A enfase, 16A trefase og 32A trefase sikret med 25A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: El-boy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:28
Er det da ikke bare for Tesla få laget nye kabler for 32A 230V blå kontakt med tre passe store ledere og god isolasjon å tilby kundene som vil ha 32A 230V blå adapter??? 
Ja, jeg har brukt 6335,- kr på elektriker i garasjen for 32A kurs...

Jo, men det blir nok dyrt for de å gi dette til alle.

ebbrey

#111
Type 2 standaren støtter maks 63A 230v/14.5 kW 400V/43.5 kW i følge http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf

Men kablene salto tilbyr og de som er listet i dokumentet fra mennekes går maks opp til 32A. Så uansett må vi vel ha nye type 2 kabler for å hente ut 48amp fra type 2?

Edit: Hmm, ser ut som 63A kun er tilgjengelig som "fixed" rett fra ladestasjonen.

Siden 32A type kabelen støtter 3 fase 400V 32A, støtter den da mer som 1 fase 230?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

El-boy

Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:30
Sitat fra: El-boy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:28
Er det da ikke bare for Tesla få laget nye kabler for 32A 230V blå kontakt med tre passe store ledere og god isolasjon å tilby kundene som vil ha 32A 230V blå adapter??? 
Ja, jeg har brukt 6335,- kr på elektriker i garasjen for 32A kurs...

Jo, men det blir nok dyrt for de å gi dette til alle.
Tenker du da på refusjon av elektriker regning, eller ny kabel?
Prøblemet bør vel løses,
om nødvendig kobler jeg min egen kabel. Gi meg koblingsskjema og adapter som passer mot bilen, så fikser jeg det selv...

eledille

Sitat fra: ebbrey på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:33
Siden 32A type kabelen støtter 3 fase 400V 32A, støtter den da mer som 1 fase 230?

Jeg tviler på at e-verket tillater å trekke 48 A enfase på en tilkobling av normal bolighus-størrelse.

32 A type 2-kabel takler 32 A enfase med mindre man begynner å redefinere pinner, hvilket sikkert ikke er lov (?)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

ebbrey

Sitat fra: eledille på torsdag 17. oktober 2013, klokken 23:00
Sitat fra: ebbrey på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:33
Siden 32A type kabelen støtter 3 fase 400V 32A, støtter den da mer som 1 fase 230?

Jeg tviler på at e-verket tillater å trekke 48 A enfase på en tilkobling av normal bolighus-størrelse.

32 A type 2-kabel takler 32 A enfase med mindre man begynner å redefinere pinner, hvilket sikkert ikke er lov (?)

Tenkte mer på når vi er ute langs veien og kobler opp Type 2 kabelen og plutselig kan stille høyre enn 32A siden det er 1 fas som er koblet til ladestasjonen. Men kanskje alle ladestasjoner som har mer enn 32A enfas har egen kabel som støtter det fastmontert.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

eclipse


Sitat fra: el-fanboy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:24

Men krisemaksimeringen fra mange her på forumet kan jeg ikke helt se hensikten med  :)

Der er vel det at mange har brukt tusenvis av kroner på å få lagt inn blått adapter og så holder Tesla oss for narr med å si at adapteret kommer om noen uker.

Det sier seg selv at en utsettelse til langt inn i 2014 skyldes noe mer enn produksjonsforsinkelser. Nå må Tesla levere ihht spec, og det betyr 230v/32a 1fas eller 400v/16a/ 3fas igjennom UMC, ellers får de fortelle oss hva som er problemet og hva de gjør for å korrigere dette.

Er forresten enig i at du stort sett klarer deg bra med 13A schuko, men Tesla anbefaler selv blått CEE stikk pga mekanisk styrke, schuko er ikke anbefalt å være ditt faste ladepunkt.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse


Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:36
Nei, fikk ikke noen forklaring på hvorfor det blå ikke er klart, men jeg har en teori som jeg holder for meg selv foreløpig. Det jeg fikk vite fra service her i Oslo er at de tester det nå (ikke i Norge virket det som), så det er nok litt unna leveringsklart.

Vi er vel ganske mange som har fått bil som har kjøpt rødt adapter i tillegg, så det kan sikkert ta litt tid før alle får, men de sa det kom inn veldig mange i Nederland np, og videresendes hit.

Den samme beskjeden fikk jeg for 3 uker siden fra min DS som var i Nederland, de hadde fått inn flere kasser med adaptere til Nederland med adresse Norge. Men har vi sett dem; NEI!
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

ebbrey

#117
Man kan kalle det krisemaksimering. Ingen som puttrer 4-5 mil om dagen vil forstå frustrasjonen uansett. Når det står "Din Model S leveres med.." samt anbefalinger om hva du skal legge opp for at garasjen skal være klar er det faktisk et overtramp og ikke informere. Det er helt greit at de ikke klarer å produsere, men ikke å si ifra? Det er garantert noen som får seg en fin overraskelse når ICE er solgt, MS er hentet og de står der med 13A ladehastighet og "adapter ettersendes". JA det er mange som har ventet lenge på dette adapteret. Men flere og flere biler leveres ut. Garantert noen som går på en installasjons smell som kunne vært ungått med 1 nyhetsbrev med litt god info.

Selv om jeg leser her ofte, tok jeg det som en selvfølge at jeg fikk det blå adapteret i slutten av november. Og jeg brukte ordet krise rundt informasjons håndteringen når jeg mailet DS tidligere idag.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

#118
Sitat fra: ebbrey på torsdag 17. oktober 2013, klokken 23:22
Man kan kalle det krisemaksimering. Ingen som puttrer 4-5 mil om dagen vil forstå frustrasjonen uansett.

Stemmer nok bra. Jeg hadde problem senest i morges. Kjørte litt i går og i dag morges (om 03.30 kan kalles morges) kjørte jeg til jobb, ladet i 8,5 timer og kjørte på hytta. Men pga. maks 13A lading fikk jeg ikke ladet fullt før jeg måtte kjøre hjemmefra, det manglet 27tkm. Ladingen på jobb var akkurat nok til å fylle opp det jeg brukte+litt til, men jeg manglet fortsatt 22tkm.

Hadde jeg kjørt hjemmefra med fullt batteri hadde jeg også kjørt fra jobb med fullt batteri og hatt ca. 20% mer energi på batteriet her oppe. Avhengig av hvor høy vampire loss blir over de neste 4 dagene kan det derfor hende jeg må lade litt fra aggregatet.

Og jeg passerer straks 5000km på 5 uker...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:06
Siden jeg har sagt A i teorien min kan jeg liksågodt ta noen bokstaver til av alfabetet.

Hva skjer om du får kabelbrudd på en leder når du lader på 32A med UMC-en? *Dududu-du*
Skjønner ikke hva du vil si, men er noe trøtt... Men umc' er vel der for å kontrollere ladingen. Og også dermed sjekke om fasespenningen er rett. Ser ikke noe problem eller nytte av å miste 1fase, men derimot å miste N leder vil blåse laderene hvis ikke umc beskytter dem.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA