Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriproblemer med Peugeot

Startet av Mort, onsdag 25. juni 2008, klokken 15:06

« forrige - neste »

Mort

Har en 106 electric som jeg har hatt mye glede av, helt til nå.. bilen har rundet 45 000 km, og nå er batteriene ødelagt. bilen er kjøpt ny av Enviro elbilsalg i slutten av 2003, jeg kjøpte den som andre eier i Norge i slutten av 2006.
Har undersøkt masse i dag, og funnet ut at prislappen på nye batterier er ca 120 000,- noe som er i overkant av hva som er fornuftig.. etter mange samtaler vendte jeg meg tilbake til Enviro for spørsmål om reklamasjonsrett, og ble ganske overasket over en veldig negativ holdning.. deres svar var enkelt" dette orker jeg ikke å svare på eller snakke om, kontakt din advokat"
Jeg vil påpeke at jeg hele tiden holdt jeg en hyggelig tone, og hevdet at det må finnes andre muligheter for samtale en gjennom en advokat.
Lurer på om noen andre har vært i samme situasjon, eller har erfaring med lignende tilfeller.

HHF

Har forsåvidt sagt så mye om Enviro før her på forumet at jeg skal la det ligge, men jeg tviler på at du kommer noen vei med en reklamasjonssak på batteriene. Disse er høyrisiko på elbilene og den kostnaden du skisserer er nok reell nok, men jeg trodde kanskje Enviro ville kunne gitt deg et bedre tilbud om du skal kjøpe absolutt "full pakke". Spørsmålet er jo så selvfølgelig om du virkelig får nye batterier av dem ....

Har du på noe skikkelig vis fått undersøkt hvor mange av batteriene dine som er helt ødelagt? Tipper den beste løsningen for deg i første omgang ville vært å få en av ekspertene her til å gå over alle batteriene og så se hva du sitter igjen med. Det kan jo være du kan bli hyggelig overrasket ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Mort

Hei. og takk for raskt svar.

Hvor får jeg sjekket batteriene ellers en Enviro?
Vil også legge til at de i en tidligere samtale i dag fremmet et forslag om å kjøpe bilen for 20 000.- dette synes jeg var noe suspekt, da jeg skulle tro han har pakker til bilen som gjør mulighet for en grei avanse ganske enkel..

Christian

Hei.

Har nettopp skaffet meg en Saxo og har gått igjennom batteripakkene mine, og fått mye hjelp og lært her på forumet. Hvis du holder til i nærheten av Oslo kan jeg kanskje bistå ihvertfall med å måle spenningen på kassene dine og utifra det hjelpe deg med en indikasjon på hvordan situasjonen er.

PLUTO

og holder du til i Agder kan vi hjelpe i agder elbilforening
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Mort

Holder til i Oslo! Bilen står i Drammen hos Enviro,men skal hentes tilbake i løpet av uken, de har målt alle pakkene, og konkluderer med at alle batteriene må byttes..
Synes det er rart at pekkene ikke holder lenger, da jeg har fulgt alle veiledninger ang. lading og sendt bilen på ladeservice innenfor intervallene. Skal sies at bilen har vært 2 ganger på ladeservice hos BOS i Oslo, men disse skal ha både utstyr og kompetanse for slike oppdrag.

PLUTO

det høres usannsynlig ut at alle blokkene er ødelagt. Det kan hende det er mange av dem, men at alle har blitt ødelagt har jeg ikke hørt om før, selv om det jo er mulig.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Det pleier å være snakk om mellom 3 og    6 av totalt 20 blokker som er defekte når en får en slik diagnose. Med andre ord vil bilen koste 10-25K å få tilbake på veien igjen med gode brukte blokker.

Problemet er at det krever veldig mye tid (og penger) å sikkert luke ut de dårlige blokkene. Derfor er det riktig å annbefale bytte av alle blokkene.

Jeg har spesialisert meg på nettop denne teknikken, og tar fastpris 100 kr/ blokk for å teste om den kan brukes videre. En test tar 22 timer, og består av 4 forskjellige trinn.

Boogie i Tønnsberg kan også gjøre en slik test.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Ikke selger bilen til Enviro til enhver pris da. Bedre å få selge den til en entusiast på Finn.no. Etter batteribytte av de dårlige blokker vil den selges for Kr120000. Nice work if you can get it...

Om jeg var flinkere og hadde bedre råd kunne jeg tenker meg å kjøpe defekt elbiler, fikse dem og lease dem tilbake til tidligere eiere. Vi blir fort avhengige av våre biler og å gå tilbake til fossil biler gir dårlig smak.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Betacar

Om en kjøper bilen til Enviro, skal en få ny batteripakke (om det blir behov) til halv pris.
Gjelder ikke dette lengere, når en er eier 2 osv. ?
   Trodde dette var ett fortrinn når det nevnes i eks. finn.no annonser...

Samtidig, har P106 og saxo 20stk NiCd  batterier a 6V som er seriekoblet og gir 120V ?
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Kristian

På direkte forespørsel for ca 1 år siden bekreften Enviro at garantien gjelder kun hvis du har kjøpt bilen hos dem. Kjøper du bil av en som har kjøpt den hos Enviro, kan du glemme de eventuelle fordeler, de følger ikke bilen.

Jeg syntes det ble såpass sleipt at jeg kjøpte privat. Bor i Asker men synes Drammen ble for langt å kjøre for batteriservise. Sette igjen bilen der minst 3 ganger i året, det blir for slitsomt. Dessuten har jeg bestemt meg for å tilbringe kortest mulig av mitt liv i Drammen  ;). Mulig jeg kommer til å angre på dette i ettertid, men jeg er optimist, bilen jeg kjøpte går som en klokke.

Det hjelper lite med halv pris på batteriene, når du får regning på hele rekka hvis ett har gått.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Boogie

Det stemmer at det kun er første eier som nyter godt av tilbudet.
Allikevel har jeg sett tillfeller hvor han ikke har gitt dette tilbudet på nye batterier selv om bilen var kjøpt hos han....

Jeg kjøpte en P106 for to år siden som eier nr 2. Da ringte jeg Enviro og fikk dem til å gå med på at jeg skulle få beholde fordelene. Ellers ville jeg ikke kjøpe bilen.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Mort

Hei igjen!

Har snakket med noen av dere som er aktive på forumet, og takker for mange gode råd.
Bilen er nå hentet fra Enviro og jeg har vært på ferie og forsøkt å glemme bekymringene når det gjelder EL bilen i noen uker..

Kan presisere for dere som vet at det gis rabatt på batterier ved kjøp av bil i Drammen ikke kan selge bilen videre med denne fordelen.. på en annen side, er etter min mening kjøpsloven ganske klar her.. Den sier nmlig at det er fem år reklamasjonsrett på alle kjøpte varer, og dette gjelder fra produktet er sist solgt av en bedrift.. og gjelder uavhengig av om produktet har skiftet eier i det private..
Spørsmålet vil sansynligvis komme opp flere ganger snart, da det nå er en del biler i det rette tidsaspektet..

Jeg personlig gjør vel det jeg kan nå for og finne en billigere løsning en 120 000.- , da dette er sanseløst og måtte bruke på en bil kjøpt for tilsvarende sum.. Regner vel også med at firmaet i Drammen er uaktuelt for meg hverken og anbefalle eller bruke i fremtiden

Boogie

Jeg har mulighet for å se på bilen nå om du ønsker det.
Da kan vi kanskje identifisere hvor alvorlig problemet er også.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Mort

Supert!! skal finne en løsning på transport ned til deg, så ringer jeg deg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA