Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: GRUPPEKJØP fra Teslaccessories.com - center consoles +++CCI

Startet av p10, torsdag 24. oktober 2013, klokken 20:24

« forrige - neste »

p10

Jeg har lest mye om at batterikapasiteten på vinteren er noe lavere enn på sommeren pga temperaturen. Som helt fersk elbileier (bilen leveres i slutten av november), lurer jeg på om ladetiden påvirkes av den norske vinteren?

BE

Ladetiden blir kortere, grunnet mindre tilgjengelig kapasitet på batteriet. (Den medfølgende laderen lader på 10 ampere uavhengig av utetemperatur)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: BE på onsdag 16. oktober 2013, klokken 13:16
Ladetiden blir kortere, grunnet mindre tilgjengelig kapasitet på batteriet. (Den medfølgende laderen lader på 10 ampere uavhengig av utetemperatur)

Nei. Jeg lot Leafen stå noen dager i -15 til -20 grader med 80% på batteriet. Når jeg så skulle topplade den før vi dro ville den ikke ta imot mer enn ca. 500W. Batteriet hadde da enten 0 eller 1 temperaturstrek, husker ikke.

Så gjennomkaldt batteri kan ta lengre tid å lade. Men da må den som sagt ha stått en stund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

p10

Bør jeg la bilen stå tilkoblet dersom bilen skal stå parkert i noen dager på vinterstid?

pottle

Sitat fra: p10 på onsdag 16. oktober 2013, klokken 15:46
Bør jeg la bilen stå tilkoblet dersom bilen skal stå parkert i noen dager på vinterstid?

Ja. La bilen stå tilkoblet om mulig. Det skader ikke å la bilen være koblet til. Tvert om så har du muligheten til å gi batteriene strøm hvis det blir skikkelig kaldt og batterivarmeren kicker inn.

Det er dog smart å sette ladingen til maks 80 %.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

BE

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. oktober 2013, klokken 13:55
Nei. Jeg lot Leafen stå noen dager i -15 til -20 grader med 80% på batteriet. Når jeg så skulle topplade den før vi dro ville den ikke ta imot mer enn ca. 500W. Batteriet hadde da enten 0 eller 1 temperaturstrek, husker ikke.

Kan godt være det, her i oljehovedstaden var ikke batteriene mine i nærheten av så lav temperatur.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

leaf-newbe

om ladekabelsen står koblet til uten å lade så tappes 12 volt batteriet.
det kan føre til problemer om vinteren.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

p10

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 16. oktober 2013, klokken 19:26

Virkelig? Hvor lang tid snakker vi om her? Iløpet av en natt, iløpet av en helg, iløpet av en uke?

Sverre_E

Det gjelder bare for de 2011/-12 bilene som ikke har vært på service. Ny software fikset den buggen.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

jkirkebo

Sitat fra: p10 på onsdag 16. oktober 2013, klokken 19:38

Virkelig? Hvor lang tid snakker vi om her? Iløpet av en natt, iløpet av en helg, iløpet av en uke?

10-14 dager. Men det skal være fikset om bilens software er oppgradert siste året eller så.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

p10

Da går jeg ut ifra at når min splitter nye 2013 Leaf kommer i slutten av november, så har den ikke dette problemet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA