Hovedmeny

Ladetid om vinteren?

Startet av p10, onsdag 16. oktober 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

p10

Jeg har lest mye om at batterikapasiteten på vinteren er noe lavere enn på sommeren pga temperaturen. Som helt fersk elbileier (bilen leveres i slutten av november), lurer jeg på om ladetiden påvirkes av den norske vinteren?

BE

Ladetiden blir kortere, grunnet mindre tilgjengelig kapasitet på batteriet. (Den medfølgende laderen lader på 10 ampere uavhengig av utetemperatur)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: BE på onsdag 16. oktober 2013, klokken 13:16
Ladetiden blir kortere, grunnet mindre tilgjengelig kapasitet på batteriet. (Den medfølgende laderen lader på 10 ampere uavhengig av utetemperatur)

Nei. Jeg lot Leafen stå noen dager i -15 til -20 grader med 80% på batteriet. Når jeg så skulle topplade den før vi dro ville den ikke ta imot mer enn ca. 500W. Batteriet hadde da enten 0 eller 1 temperaturstrek, husker ikke.

Så gjennomkaldt batteri kan ta lengre tid å lade. Men da må den som sagt ha stått en stund.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

p10

Bør jeg la bilen stå tilkoblet dersom bilen skal stå parkert i noen dager på vinterstid?

pottle

Sitat fra: p10 på onsdag 16. oktober 2013, klokken 15:46
Bør jeg la bilen stå tilkoblet dersom bilen skal stå parkert i noen dager på vinterstid?

Ja. La bilen stå tilkoblet om mulig. Det skader ikke å la bilen være koblet til. Tvert om så har du muligheten til å gi batteriene strøm hvis det blir skikkelig kaldt og batterivarmeren kicker inn.

Det er dog smart å sette ladingen til maks 80 %.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

BE

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. oktober 2013, klokken 13:55
Nei. Jeg lot Leafen stå noen dager i -15 til -20 grader med 80% på batteriet. Når jeg så skulle topplade den før vi dro ville den ikke ta imot mer enn ca. 500W. Batteriet hadde da enten 0 eller 1 temperaturstrek, husker ikke.


Kan godt være det, her i oljehovedstaden var ikke batteriene mine i nærheten av så lav temperatur.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

leaf-newbe

om ladekabelsen står koblet til uten å lade så tappes 12 volt batteriet.
det kan føre til problemer om vinteren.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

p10

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 16. oktober 2013, klokken 19:26
om ladekabelsen står koblet til uten å lade så tappes 12 volt batteriet.
det kan føre til problemer om vinteren.

Virkelig? Hvor lang tid snakker vi om her? Iløpet av en natt, iløpet av en helg, iløpet av en uke?

Sverre_E

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 16. oktober 2013, klokken 19:26
om ladekabelsen står koblet til uten å lade så tappes 12 volt batteriet.
det kan føre til problemer om vinteren.

Det gjelder bare for de 2011/-12 bilene som ikke har vært på service. Ny software fikset den buggen.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

jkirkebo

Sitat fra: p10 på onsdag 16. oktober 2013, klokken 19:38
Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 16. oktober 2013, klokken 19:26
om ladekabelsen står koblet til uten å lade så tappes 12 volt batteriet.
det kan føre til problemer om vinteren.

Virkelig? Hvor lang tid snakker vi om her? Iløpet av en natt, iløpet av en helg, iløpet av en uke?

10-14 dager. Men det skal være fikset om bilens software er oppgradert siste året eller så.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

p10

Da går jeg ut ifra at når min splitter nye 2013 Leaf kommer i slutten av november, så har den ikke dette problemet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA