Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4800,- for den årlige Leaf servicen...

Startet av uppis, torsdag 24. oktober 2013, klokken 18:18

« forrige - neste »

uppis

Hei!
En ting jeg har stusset over er bruk av B-modus på "giret". Om jeg holder en helt jevn hastighet (si 80km/t) i D-modus og så skifter til B-modus, så synker effektbruken. Ikke mye, men jeg ser at dette er konsekvent. Det kan også virke som jeg får lenger rekkevidde ved kun å bruke B-modus. Er det andre som har sett dette? Er det noen som ser noen grunn til ikke å bruke B-modus hele tiden?
2012 i-Miev

tomrh

Sitat fra: uppis på onsdag 16. oktober 2013, klokken 11:03
Om jeg holder en helt jevn hastighet (si 80km/t) i D-modus og så skifter til B-modus, så synker effektbruken. Ikke mye, men jeg ser at dette er konsekvent.
I flatt terreng?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

uppis

2012 i-Miev

sven erik


uppis

Sitat fra: sven erik på onsdag 16. oktober 2013, klokken 12:13
c gir deg mindre efetbruk en begge
Det har ikke det jeg har registrert. Og når man bruker B som brems underveis får man en sterkere regenerering og dermed lenger rekkevidde. Men det er uansett ikke store forskjellene det er snakk om her.
2012 i-Miev

tomrh

Sitat fra: uppis på onsdag 16. oktober 2013, klokken 11:03
Om jeg holder en helt jevn hastighet (si 80km/t) i D-modus og så skifter til B-modus, så synker effektbruken.
Sitat fra: sven erik på onsdag 16. oktober 2013, klokken 12:13
c gir deg mindre efetbruk en begge
Synes begge disse påstandene høres ulogiske ut. Det å holde 80 km/t på en gitt strekning krever fysisk sett en gitt effekt for å overvinne rullemotstand og luftmotstand, og også tyngdekraft om det ikke er flatt. Så lenge forholdene er eksakt like fra gang til gang (vær, føre, lufttrykk etc.), må denne effekten nødvendigvis være nøyaktig den samme.

Eneste mulige variable er dermed effekt-tap i motor, dvs. tap i motor må variere m.h.p. girvalg dersom det skal være noe hold i påstandene. Noe som igjen virker utrolig siden det ikke er snakk om regenerering.

Men må selvfølgelig teste dette ut selv neste gang. :)

Sitat fra: uppis på onsdag 16. oktober 2013, klokken 11:03
Er det noen som ser noen grunn til ikke å bruke B-modus hele tiden?
Ja, av sikkerhetsmessige hensyn. B-modus har kraftig motorbrems, men tenner ingen bremselys..  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tkornstad

"Forbruket" ifølge måler går ned, men det samme gjør farten. Dette merkes spesielt godt om man holder gasspedalen konstant i motbakke, og deretter skifter fra D til B.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

jkirkebo

Sitat fra: tkornstad på onsdag 16. oktober 2013, klokken 19:40
"Forbruket" ifølge måler går ned, men det samme gjør farten. Dette merkes spesielt godt om man holder gasspedalen konstant i motbakke, og deretter skifter fra D til B.

Med høyere regen flyttes antageligvis gasspedalens nullpunkt lengre inn så man kan kontrollere den økte regen-mengden lettere. Dermed må du også trykke litt mer på pedalen for å få samme pådrag. Kort sagt så komprimeres pådrag-delen av gasspedalen mens regen-delen utøkes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

kjør i B på en rett flate å hold gassen konstant  sett bilen i c så kommer du til å se at bilen gir gass + at  en kommer ned på eneri bruken   men skal en ned i fart på en eller annen  måte bruker en b  ned bratt bakke eller noe for B er det for mye motstand i  mens c er det omtrent ikke motstand  men heller ikke regering strøm til bake til batteri   jeg har kjørt  nå 60 tusen med min  imiev  å har forsket på det meste  på sommeren på langkjøring får jeg ca 14 mil  vinter  er det ca 11 mil  vet ikke  hvor langt dere andre har fått  jeg har å kjørt 2 ganger til malaga med bilen

tomrh

#9
Da har jeg forsket litt på turen hjem fra Trondheim i kveld. Uppis har helt rett!
Mine observasjoner:

  • Modusene B og C oppfører seg helt likt så lenge det er pådrag.
  • I 80 og 90 på flat mark er det ganske merkbart utslag når man svitsjer fra D til B, dvs. så lenge pådraget ligger i den grønne eco-sonen. Utslaget tilsvarer omtrent å slå av/på varmeapparatet.
  • Litt større utslag i 90 enn i 80.
  • I bratte motbakker med pådrag i hvit sone er det omtrent ingen forskjell.
  • I 50 er det ingen (merkbar) forskjell mellom modusene.
  • Om jeg på flat mark holder konstant 80 km/t, og svitsjer fra D til B og ikke rikker på gassfoten, så holder jeg fremdeles 80 km/t - den sakker ikke på farten.
Ang. punkt 4 så er det veldig små utslag, men en logaritmisk skala kan gjøre at utslaget blir lite i den hvite delen.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. oktober 2013, klokken 20:05
Med høyere regen flyttes antageligvis gasspedalens nullpunkt lengre inn så man kan kontrollere den økte regen-mengden lettere. Dermed må du også trykke litt mer på pedalen for å få samme pådrag. Kort sagt så komprimeres pådrag-delen av gasspedalen mens regen-delen utøkes.
Høres logisk ut, men da burdte farten ha sakket av da jeg svitsjet fra D til B. Det gjorde den ikke, ikke merkbart ihvertfall. Det samme gjaldt for C, da burdte farten økt. Noe den heller ikke gjorde. Verken på flat mark eller i motbakke.

Brukte mindre enn forventet på turen til Trondheim (42 km). Det er 5 grader ute, jeg hadde forvarmet bil og varme på hele turen. Forbruket under disse forholdene er normalt 7 streker (kjører alltid i D), men jeg klarte det på 6 streker denne gangen ved å kjøre i C.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

uppis

Dette er interessant. Det tomrh beskriver mye mer systematisk enn meg, er akkurat det jeg erfarer også. Jeg har riktignok testet mindre med C fordi det er lite hensiktsmessig i rushet inn og ut av Oslo. I denne settingen får jeg mer ut av B-modus. Uansett tyder ting på at man kan få mer ut av bilen ved å bruke modusvelger mer aktivt. "To B or not to B" er besvart :)
2012 i-Miev

tomrh

Sitat fra: uppis på onsdag 16. oktober 2013, klokken 21:44
"To B or not to B" er besvart :)
We'll C about that! :)

Ut i fra mine egne observasjoner virker det som om et eller annet som trekker ekstra strøm i D, blir slått av i B og C. Strømtrekket øker med hastighet, men ikke med pådrag. Hva i all verden kan dette være? Dette må det graves nærmere i!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#12
Enda en interessant observasjon i kveld. Jeg holdt 72 km/t opp en jevn, bratt bakke. Effekten var i det hvite området. Når jeg skiftet fra D til B så gikk effektforbruket et ikke ubetydelig hakk OPP. Og ned igjen når jeg skiftet tilbake. Trodde ikke helt hva jeg så, skiftet flere ganger for å verifisere. Farten endret seg ikke.

Kan det være slik at D er optimalisert for høye ytelser mens B og C er optimalisert for lave ytelser?

Det er også merkbart at hver av kjøremodusene har sin helt spesielle pådragskurve. B er noe tregere enn D i starten av pedaltrykket, men øker pådraget raskere når pedalen er trykt et stykke inn.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: uppis på onsdag 16. oktober 2013, klokken 11:03
Hei!
En ting jeg har stusset over er bruk av B-modus på "giret". Om jeg holder en helt jevn hastighet (si 80km/t) i D-modus og så skifter til B-modus, så synker effektbruken. Ikke mye, men jeg ser at dette er konsekvent.
Det er en fra Portugal som faktisk har målt dette fenomenet, se innlegg av "Malm" i denne tråden: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=1826
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Håper vi etterhvert kommer fram til hvilke mekanismer som ligger bak. Ihvertfall kan vi foreløbig trekke den slutningen at man med i-MiEV kan maksimere rekkevidde enda mer ved å kjøre i B eller C, og skifte til D før bratte motbakker, forbikjøringer eller andre effektkrevende manøvrer. Samt ved bykjøring. Det holder for meg, har allerede lagt om kjørestilen og merker forbedring. :D Tusen takk uppis for at du gjorde denne observasjonen!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA