Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av drFloyd, torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:26

« forrige - neste »

drFloyd

Mitt utgangspunkt er Model S Signature 85 kWt, P+, 21" hjul med 245 foran og 265 bak.

De nye vinterdekkene (19" Hakka 7, 245/45, med pigg) og nye (uoriginale) felger ble montert på bila i går (noe vel tidlig, men jeg skal på fjellet i helga og har fått melding om glatt føre) og innkjøring av dekkene ble foretatt etter monteringa. Kjørte ca. 10 mil i går ettermiddag og erfaringene er altså ikke så store enda, men noe er helt tydelig:

-Mindre støy med piggdekk enn med sommerhjulene
-Lavere energiforbruk

Kanskje noe overaskende, men her ser man nok sammenhengen med at sommerhjulene er 21" med 265-bredde på bakhjulene mens vinterhjulene er 19" og "bare" 245.

Det første jeg la merke til var at støynivået muligens kan være noe (helt ubetydelig) høyere ved lav hastighet gjennom at man kan høre piggene ganske svakt ("knatrelyd") mot asfalten. Ved økende hastighet øker derimot ikke støyen tilsvarende mye som med sommerdekkene da denne "knatrelyden" forsvinner helt. Fra rundt 60 km/t vil jeg (veldig subjektivt) påstå at støynivået fra piggdekkene er klart lavere enn støynivået fra sommerhjulene. Ved bruk av sommerhjulene er det tydelig at mye av støyen bak i bila kommer fra de bredere bakhjulene, mens ved bruk av piggdekk er støynivået likt både foran og bak i bila. Det generelle støynivået inne i bila er utvilsomt lavere med pigg!

Det neste jeg la merke til var at energiforbruket har gått ned. Ved bruk av sommerhjulene har jeg hatt store problemer med å komme ned under 2 kWt/mil ved kjøring til/fra jobb (kjører bla. gjennom Trondheim sentrum). Ved bruk av piggdekk har energiforbruket gått ned med nesten 300 W/mil - en reduksjon på nesten 15% og det er mye!

Nå har jeg som sagt ikke så voldsomt mye erfaring med piggdekkene enda og i tillegg har jeg kjørt ganske forsiktig i og med at dette var innkjøring av dem, men det ser helt klart ut til at forbruket er lavere enn med sommerdekkene. Målt over en 5-mils kjørelengde var jeg helt nede i 1,5 kWt/mil på det laveste, noe jeg aldri har vært i nærheten av med sommerhjulene.

Dekktrykksensorene (har fått tak i sensorer direkte fra en leverandør i USA til ca. halve prisen av hva Tesla skal ha) gir ikke noen feilvarsel før man har kjørt noen kilometer. Da kommer det opp beskjed om at "noe" er feil og at man må kontakte Tesla Service. De første kilometrene gis det ikke noe varsel i det hele tatt. Bila skal inn til en liten "service" nå i ettermiddag da det ble ettermontert feil dobbeltlader i bila for et par uker siden og har da bedt dem om å konfigurere de nye sensorene slik at dette feilvarslet forhåpentligvis forsvinner.

Alt i alt var piggdekk ei meget positiv overaskelse og jeg ser nå langt lysere på vintersesongen – spesielt med tanke på at forbruket i praksis er lavere ved bruk av piggdekk. Forbruket vil garantert øke betydelig når man kjører i tung snø, men veldig godt å vite at bila i seg selv ikke øker forbruket ved bruk av piggdekk!

Roger Kolbu

Hvilket merke og modellbetegnelse er det på sensorene du har kjøpt?
Har en venn i USA som jeg treffer neste uke. Har allerede et "lass" med ting han tar med seg... :-)
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

OleJA

Sitat fra: perbakken på onsdag 16. oktober 2013, klokken 08:54
...Bila skal inn til en liten "service" nå i ettermiddag da det ble ettermontert feil dobbeltlader i bila for et par uker siden ...

Kan du si litt mer om dette? Fikk selv montert dobbeltladeren i starten av oktober og har enda ikke fått testet at den virker. Fikk du noen form for feilvarsling som satte deg på sporet av dette?

... Vil nødig oppdage at dobbeltladeren ikke virker den dagen jeg er på langtur og har brukt for den.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

drFloyd

@Roger Kolbu
Her er sensorene jeg bestilte:
http://www.tpmsdirect.com/2012_2013_Tesla_Model_S_TPMS_Sensor_s/1681.htm

@OleJA
Dette var noe Tesla selv oppdaget. De hadde glemt å notere serienummeret på den laderen som ble ettermontert og da de sjekket dette for noen dager siden oppdaget de at de hadde gjort en feil

satheesh.net

#4
Veldig interessant å lese om støy (eller lack of) fra piggdekkene dine, perbakken. Jeg er veldig i tvil for hva jeg skal velge. Har i utgangspunktet bestilt 19" sommerhjul og skal også ha 19" vinterhjul. Men type dekk har jeg ikke tatt en beslutning av enda. Jeg ønsker de "beste" vinterdekkene og vil egentlig ha piggdekk. Piggfritt på denne høres for meg litt "risky business" ut fordi den har over 400 hk, er bakhjulsdrevet og fordi den er relativ tung. Tror derfor jeg heller mot piggdekk - uansett hva miljøforkjempere og selgere måtte mene. ::)

Mitt spørsmål til folket her inne:
1. Hvilke piggfrie dekk er de beste?
2. Hvilke piggdekk er de beste?
3. Mye ekstra støy fra 19" sommer til 19" piggdekk?

De skal stå på de vanlige felgene som Tesla leverer. (Jeg skal ha to felgsett; sommer/vinter.) ;)

laumb

Sitat fra: satheesh.net på fredag 25. oktober 2013, klokken 12:54
Mitt spørsmål til folket her inne:
1. Hvilke piggfrie dekk er de beste?
2. Hvilke piggdekk er de beste?


1. Michelin X-ice Xi3 og Nokian Hakka R2
2. Nokian Hakka 8

RunarBT

Sitat fra: satheesh.net på fredag 25. oktober 2013, klokken 12:54
Veldig interessant å lese om støy (eller lack of) fra piggdekkene dine, perbakken. Jeg er veldig i tvil for hva jeg skal velge. Har i utgangspunktet bestilt 19" sommerhjul og skal også ha 19" vinterhjul. Men type dekk har jeg ikke tatt en beslutning av enda. Jeg ønsker de "beste" vinterdekkene og vil egentlig ha piggdekk. Piggfritt på denne høres for meg litt "risky business" ut fordi den har over 400 hk, er bakhjulsdrevet og fordi den er relativ tung. Tror derfor jeg heller mot piggdekk - uansett hva miljøforkjempere og selgere måtte mene. ::)

Mitt spørsmål til folket her inne:
1. Hvilke piggfrie dekk er de beste?
2. Hvilke piggdekk er de beste?
3. Mye ekstra støy fra 19" sommer til 19" piggdekk?

De skal stå på de vanlige felgene som Tesla leverer. (Jeg skal ha to felgsett; sommer/vinter.) ;)

Bilen er enkel å kjøre pent, så trur piggfritt er heilt ok. Ein kjører etter føret uansett, og tar det litt roligere.

Skal ein bruke alle 400hk vinterstid, så ryker piggene uansett veldig fort er eg redd for.

Eg går for piggfritt, så når føret tillater det kan eg guffe på også vinterstid og ha det gøy. Nå det er glatt, så tar eg det sjølvsagt pent.:-)

No skal eg pendle til Oslo, så pigg hadde uansett aldri vert alternativ for min del.. hadde eg ikkje pendal, så trur eg neste eg hadde gått for piggfritt likevel, bare for å ha muligheten til litt moro uten at piggene fyker over alt.

satheesh.net

#7
Sitat fra: laumb på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:17
Sitat fra: satheesh.net på fredag 25. oktober 2013, klokken 12:54
Mitt spørsmål til folket her inne:
1. Hvilke piggfrie dekk er de beste?
2. Hvilke piggdekk er de beste?


1. Michelin X-ice Xi3 og Nokian Hakka R2
2. Nokian Hakka 8

Takk for et konkret svar! :D Da går jeg nok for piggdekk med Nokian Hakka 8. Selger/leverer forresten Tesla NH8 dekkene på egne felger? Eller må dette bestilles separat fra tredjeparts forhandler? Jeg vil (og orker) ikke løpe rundt for å fremskaffe dette. Vil gjerne forholde meg til én leverandør, nemlig Tesla. ;)

Takk også for dine innspill, RunarBT. Jeg tror at for min kjørestil (som muligens er helt håpløs) føler jeg meg mer "sikker" med piggdekk enn uten. Er litt usikker på hva du mener med "å ha det litt moro", men jeg er som regel en snill sjåfør som ikke gjør så veldig ut av meg i trafikken - bortsett fra kanskje akselerasjon og litt Speedy Gonzales-fakter på rette strekninger i ny og ne. ::)

peskareta

Bestilte Hakka8 fra dekkonline.com - det tok ca 1 uke før de var klare for levering. ca 11000kr
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

larsleik

Sitat fra: peskareta på fredag 25. oktober 2013, klokken 18:20
Bestilte Hakka8 fra dekkonline.com - det tok ca 1 uke før de var klare for levering. ca 11000kr

Har du fått dekkene? Snakket med gutta på Dekkhallen i dag og de sier at riktig dimensjon kanskje ikke kommer før i slutten av desember.


P85, 19", Grå metallic, Sort Napa, Karbon, Tech, Lyd, Lys, Luft, Pano ++ VIN 18666
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

peskareta

Levering i dag men utsatt til mandag pga at tollpost bilen ikke fant meg.. Håper det kommer 4 dekk og ikke ett...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

EvenSteven

Jeg bestilte også hakka 8 fra dekkonline.com
Fikk de levert på jobben i dag, 4 dekk ferske og fine.
Så står nå i boden og venter på bilen.

Var lenge i tvil vedrørende piggfritt, men etter å ha sett div. BMW og Mercedes skli rundt med rumpa slengende hist og pist ble det pigg igjen for meg.
Kjørt pigg siste 5 år på hovedbil, mens hatt nummer 2 bil med piggfritt.
Det er to forskjellige verdener på polert og sleipt føre. Teflon vs lim.
Tesla S P85+ sølv

bb

Sitat fra: satheesh.net på fredag 25. oktober 2013, klokken 14:20
Selger/leverer forresten Tesla NH8 dekkene på egne felger? Eller må dette bestilles separat fra tredjeparts forhandler? Jeg vil (og orker) ikke løpe rundt for å fremskaffe dette. Vil gjerne forholde meg til én leverandør, nemlig Tesla. ;)
Nei, dessverre. Tesla har gjort en deal om et stort parti Hakkapeliitta 7 og kan derfor ikke skaffe 8 før alle 7erne har blitt utsolgt. Jeg har selv gått for 7ern fordi jeg ikke gadd å styre med å få tak i 8. Siden bilen blir levert i slutten av november var det greiest å bare få de levert ferdig skodd for vinteren. Men om ca. tre år når de dekkene skal byttes så skal jeg skaffe nye dekk selv (muligens Hakka 9 da).

En annen grunn til at jeg valgte å få dekkene gjennom Tesla var at jeg kunne bundle det inn i Teslalånet. Det passet best for meg og min økonomisituasjon akkurat nå.

Jeg har hatt 7 på min gamle forhjulsdrevne bil før og de sitter som støpt på veien uansett om det er snø eller is. For all del, 7 er nok ikke noen dårlige dekk selv om 8 nok er de beste for tiden.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Stellar

Sitat fra: perbakken på onsdag 16. oktober 2013, klokken 08:54
......Dekktrykksensorene (har fått tak i sensorer direkte fra en leverandør i USA til ca. halve prisen av hva Tesla skal ha) gir ikke noen feilvarsel før man har kjørt noen kilometer. Da kommer det opp beskjed om at "noe" er feil og at man må kontakte Tesla Service. De første kilometrene gis det ikke noe varsel i det hele tatt. Bila skal inn til en liten "service" nå i ettermiddag da det ble ettermontert feil dobbeltlader i bila for et par uker siden og har da bedt dem om å konfigurere de nye sensorene slik at dette feilvarslet forhåpentligvis forsvinner.......


Hvor fikk du pris på sensorer fra Tesla, og ordnet feilmeldingene seg når de ble kodet?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

satheesh.net

Sitat fra: bb på lørdag 26. oktober 2013, klokken 01:45
Sitat fra: satheesh.net på fredag 25. oktober 2013, klokken 14:20
Selger/leverer forresten Tesla NH8 dekkene på egne felger? Eller må dette bestilles separat fra tredjeparts forhandler? Jeg vil (og orker) ikke løpe rundt for å fremskaffe dette. Vil gjerne forholde meg til én leverandør, nemlig Tesla. ;)
Nei, dessverre. Tesla har gjort en deal om et stort parti Hakkapeliitta 7 og kan derfor ikke skaffe 8 før alle 7erne har blitt utsolgt. Jeg har selv gått for 7ern fordi jeg ikke gadd å styre med å få tak i 8. Siden bilen blir levert i slutten av november var det greiest å bare få de levert ferdig skodd for vinteren. Men om ca. tre år når de dekkene skal byttes så skal jeg skaffe nye dekk selv (muligens Hakka 9 da).

En annen grunn til at jeg valgte å få dekkene gjennom Tesla var at jeg kunne bundle det inn i Teslalånet. Det passet best for meg og min økonomisituasjon akkurat nå.

Jeg har hatt 7 på min gamle forhjulsdrevne bil før og de sitter som støpt på veien uansett om det er snø eller is. For all del, 7 er nok ikke noen dårlige dekk selv om 8 nok er de beste for tiden.

Aha. Takk for tilbakemelding. Skal ikke være lett alltid. :)

Min konfigurasjon blir da følgende (og ett spørsmål):
- 19" sommer/vinter felger (to sett)
- Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk
- Sommerdekk? (Hva er best eller er de som blir levert med bilen gode nok?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA