Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av drFloyd, torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:26

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: larsleik på fredag 25. oktober 2013, klokken 22:19
Sitat fra: peskareta på fredag 25. oktober 2013, klokken 18:20
Bestilte Hakka8 fra dekkonline.com - det tok ca 1 uke før de var klare for levering. ca 11000kr

Har du fått dekkene? Snakket med gutta på Dekkhallen i dag og de sier at riktig dimensjon kanskje ikke kommer før i slutten av desember.

P85, 19", Grå metallic, Sort Napa, Karbon, Tech, Lyd, Lys, Luft, Pano ++ VIN 18666
Jeg fikk beskjed om at hakka 8 dekkene som kommer fra tyskland er tilpasset det tyske markedet og at de nordiske ikke er tilgjengelige enda. Stemmer dette?  ??? Fikk denne beskjeden av et dekk firma. De kunne godt skaffe hakka 8 tysk versjon, men frarådet dette da det ikke er brukbart i Norge.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

valvolainen

Sitat fra: D.O på onsdag 30. oktober 2013, klokken 18:37
Sitat fra: larsleik på fredag 25. oktober 2013, klokken 22:19
Sitat fra: peskareta på fredag 25. oktober 2013, klokken 18:20
Bestilte Hakka8 fra dekkonline.com - det tok ca 1 uke før de var klare for levering. ca 11000kr

Har du fått dekkene? Snakket med gutta på Dekkhallen i dag og de sier at riktig dimensjon kanskje ikke kommer før i slutten av desember.

P85, 19", Grå metallic, Sort Napa, Karbon, Tech, Lyd, Lys, Luft, Pano ++ VIN 18666
Jeg fikk beskjed om at hakka 8 dekkene som kommer fra tyskland er tilpasset det tyske markedet og at de nordiske ikke er tilgjengelige enda. Stemmer dette?  ??? Fikk denne beskjeden av et dekk firma. De kunne godt skaffe hakka 8 tysk versjon, men frarådet dette da det ikke er brukbart i Norge.

Må innrømme at jeg stiller meg sterkt tvilende til denne informasjonen.
Hvis dere er i tvil - send en mail til  norway snabelA nokiantyres.com

Dette tror jeg heller handler om hvem som har bestilt flest dekk og har på lager.
Min lokale dekkpusher forventer dekkene inn om to uker.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Stellar

Nekter å tro at det er sant at den "tyske" hakka 8 ikke er brukbar i Norge. Er garantert samme dekk. Hvilken forhandler sa dette?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

D.O

Liker ikke å legge ut private mail her. Men siterer deler:Ikke for å si imot deg, men Hakka 8 leveres ikke i norge pr.dags dato, og de som er tilgjengelig er ikke konstruert for nordiske forhold, men for tyske forhold. Vi kan også skaffe disse, men vi vil absolutt ikke selge de da de er trafikkfarlige i norge

Dekk1
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:

valvolainen

Hm nuvel. Dette kom fra en forhandler?
Foreslår at du videresender denne mailen til nokian adressen jeg limte inn over og spør dem, for så å poste svaret her slik at vi får bukt med slike rykter, eller får bekreftet informasjonen. :)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

D.O

Sitat fra: valvolainen på onsdag 30. oktober 2013, klokken 19:48
Hm nuvel. Dette kom fra en forhandler?
Foreslår at du videresender denne mailen til nokian adressen jeg limte inn over og spør dem, for så å poste svaret her slik at vi får bukt med slike rykter, eller får bekreftet informasjonen. :)
Jepp, forhandler var Dekk1.
Får sende en mail til Nokian
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:

Kilroy

Det går kanskje å lese noe ut fra serienummer på selve dekkene om hvor det er tenkt produsert for? Har Hakka 8 dekk, men ingen Tesla enda. Synes det høres rart ut at det skal finnes en egen versjon for det tyske markedet...
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

peskareta

Mener i tillegg at piggdekk er forbudt i Tyskland!?
Har selv H8 uten TESLA ;-)

Tror dette er bare vås. (Ukvalifisert)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

Bil2

Har ifølge denne lenken http://www.dinside.no/923267/de-beste-vinterdekkene-2013-2014 vært forbudt i Norge fram til nå.
" Vinnerdekket i årets test har vært oppe til diskusjon i Vegdirektoratet, og har frem til nå vært forbudt i bruk. Vegdirektoratet har derimot snudd i saken, og gir nå dispensasjon, og dekket kan nå både selges og brukes. "
Mer info her også: https://www.naf.no/aktuelt/nytt-fra-naf/holder-dekkene-dine-en-vinter-til/
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

drFloyd

Sitat fra: Stellar på lørdag 26. oktober 2013, klokken 07:48
Sitat fra: perbakken på onsdag 16. oktober 2013, klokken 08:54
......Dekktrykksensorene (har fått tak i sensorer direkte fra en leverandør i USA til ca. halve prisen av hva Tesla skal ha) gir ikke noen feilvarsel før man har kjørt noen kilometer. Da kommer det opp beskjed om at "noe" er feil og at man må kontakte Tesla Service. De første kilometrene gis det ikke noe varsel i det hele tatt. Bila skal inn til en liten "service" nå i ettermiddag da det ble ettermontert feil dobbeltlader i bila for et par uker siden og har da bedt dem om å konfigurere de nye sensorene slik at dette feilvarslet forhåpentligvis forsvinner.......

Hvor fikk du pris på sensorer fra Tesla, og ordnet feilmeldingene seg når de ble kodet?

Fikk sensorprisen oppgitt fra Tesla. Null feilmeldinger etter at sensorene ble kodet inn. Iflg. Tesla var de tredjeparts sensorene som jeg hadde fått tak i like enkle å få kodet inn som de originale sensorene. De har visstnok slitt med noen tredjeparts sensorer som har vært tildels svært vanskelige (og noen helt umulige) å få kodet inn. Man bør derfor være sikker på at de lar seg benytte før man kjøper slike tredjeparts sensorer.

D.O

Fikk svar fra Nokian, så her var det nok Dekk 1 og ikke jeg som tok feil...

Hei

Her er det nok en liten misforståelse. Det er riktig som Dekk1 sier at vi lager forskjellige dekk til forskjellige markeder, men et dekk som heter Hakkapeliitta 8 er alltid et Hakkapeliitta 8.

Det jeg kan tenke meg som kan være årsak til forvirringen er at vi  lager dekk i samme familie og som nesten heter det samme.

-   Nokian Hakkapeliitta C Van og Nokian Hakkapeliitta C Cargo er for Nordiske forhold:

-   Mens Nokian WR C Van og Nokian WR C Cargo er ikke det.

Det man skal se etter er at sommerdekkene har «Hakka» og vinterdekkene har «Hakkapeliitta» i navnet.
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:

eclipse

Sitat fra: satheesh.net på fredag 25. oktober 2013, klokken 14:20
Sitat fra: laumb på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:17
Sitat fra: satheesh.net på fredag 25. oktober 2013, klokken 12:54
Mitt spørsmål til folket her inne:
1. Hvilke piggfrie dekk er de beste?
2. Hvilke piggdekk er de beste?

1. Michelin X-ice Xi3 og Nokian Hakka R2
2. Nokian Hakka 8

Takk for svar konkret svar! :D Da går jeg nok for piggdekk med Nokian Hakka 8. Selger/leverer forresten Tesla NH8 dekkene på egne felger? Eller må dette bestilles separat fra tredjeparts forhandler? Jeg vil (og orker) ikke løpe rundt for å fremskaffe dette. Vil gjerne forholde meg til én leverandør, nemlig Tesla. ;)

Takk også for dine innspill, RunarBT. Jeg tror at for min kjørestil (som muligens er helt håpløs) føler jeg meg mer "sikker" med piggdekk enn uten. Er litt usikker på hva du mener med "å ha det litt moro", men jeg er som regel en snill sjåfør som ikke gjør så veldig ut av meg i trafikken - bortsett fra kanskje akselerasjon og litt Speedy Gonzales-fakter på rette strekninger i ny og ne. ::)

Hvis du kjøper igjennom Tesla så får du kun velge Nokian H7, ikke H8. Hvis du skal ha H8 må du kjøpe felg/TPMS og dekk selv.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

bb

Sitat fra: eclipse på torsdag 31. oktober 2013, klokken 10:55
Hvis du kjøper igjennom Tesla så får du kun velge Nokian H7, ikke H8. Hvis du skal ha H8 må du kjøpe felg/TPMS og dekk selv.
Jeg har forresten fått pris på kun 19" originalfelger fra Tesla.

De koster 3900 kr per stk og sensorer koster 1000 kr per stk. Det blir ca. 19 500 kr for fire felger + sensorer uten MVA. Fire stk Hakkapeliitta 7 fra Dekkonline koster ca. 10 500 kr (inkl. MVA og frakt). På invoicen min ser jeg at 19" felger + Hakkapeliitta 7 koster 23 400 kr uten MVA.

Dekkpakken fra Tesla er med andre ord en billg deal siden den er uten MVA. De andre regnestykkene ville blitt:
- 19" felger + sensorer levert med bilen (MVA-fritt) 19 500 kr + Dekkonline 10 500 kr = 30 000 kr
- 19" felger + sensorer kjøpt i etterkant (med MVA) 24 500 kr + Dekkonline 10 500 kr = 35 000 kr
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

satheesh.net

Sitat fra: bb på torsdag 31. oktober 2013, klokken 12:46
Sitat fra: eclipse på torsdag 31. oktober 2013, klokken 10:55
Jeg har forresten fått pris på kun 19" originalfelger fra Tesla.

De koster 3900 kr per stk og sensorer koster 1000 kr per stk. Det blir ca. 19 500 kr for fire felger + sensorer uten MVA. Fire stk Hakkapeliitta 7 fra Dekkonline koster ca. 10 500 kr (inkl. MVA og frakt). På invoicen min ser jeg at 19" felger + Hakkapeliitta 7 koster 23 400 kr uten MVA.

Dekkpakken fra Tesla er med andre ord en billg deal siden den er uten MVA. De andre regnestykkene ville blitt:
- 19" felger + sensorer levert med bilen (MVA-fritt) 19 500 kr + Dekkonline 10 500 kr = 30 000 kr
- 19" felger + sensorer kjøpt i etterkant (med MVA) 24 500 kr + Dekkonline 10 500 kr = 35 000 kr

+1

Akkurat dette jeg også tenkte over og skjønner ikke hvorfor så mange kjøper disse separat selv (eller i hvert fall vurderer det). Da føler jeg meg ganske sikker og står på stedet hvil når det gjelder mine hjul- og dekkvalg. Altså, to sett sommer/vinterhjul og H7 piggdekk. ;)

petersv

Det eneste "lure" er vel å kjøpe Pirellisettet og bytte dekk. Ev. selge Pirelliene. Hadde jeg visst at jeg hadde fått Cyclone-felger, hadde jeg gjort det selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA