Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Svake spyledyser?

Startet av leaf-newbe, torsdag 24. oktober 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

leaf-newbe

var en tur å IKEA i dag.
de har 3 ladeplasser for elbil.
jeg har over 110 km hjem så jeg hadde ladebehov da jeg kun hadde 78km på guesometret.
det sto 3 biler på ladeplassene en leaf en imiev og en peugeot fosilbil og det værste av alt ingen ladet.
til alle elbilbrukere ikke parker på ladeplasser om dere ikke har lade behov. på IKEA er det fler hunder ledige parkeringsplasser så hvorfor parkerer folk på disse 3 plassene uten å lade?


Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

TorC

Folk generelt er late. Elbilparkeringen på Slependen er nærme inngangen...

Hvis elbiler står på ladeplass uten å lade pleier jeg å legge en lapp på ruten (fossilgjøken).

For fremtidige turer til Slependen kan du enten parkere på "familieparkeringen" på andre siden av stolpen (selv om det ikke er helt greit). Eller bruke den andre ladeplassen du finner på høyre side rett etter at du har kjørt ned i kjelleren. Der er det to plasser so nesten aldri brukes. Det er mye lengre å gå, men du får iallefall ladet.

Jeg tror det er en misforstått snillhet fra både kommuner og private om å gi de beste plassene til elbiler. Det er jo flott å få fine plasser, men hvis jeg faktisk trenger lading så kan jeg gjerne gå de ekstra 200 meterne...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

ikke alle kan gå de ekstra meterne  men vi må få til det samme som det er i andre land  at det er lade plass ikke bare elbil parkering  ser  de fleste stedene står det elbil parkering
men på disse ved ingangen til ikea kan en ikke lade med mer en 10A  men p de nye med en gang du kjører ned + de helt i enden kan en  lade med intil 16a

TorC

Sitat fra: sven erik på onsdag 16. oktober 2013, klokken 00:31
ikke alle kan gå de ekstra meterne  men vi må få til det samme som det er i andre land  at det er lade plass ikke bare elbil parkering  ser  de fleste stedene står det elbil parkering
men på disse ved ingangen til ikea kan en ikke lade med mer en 10A  men p de nye med en gang du kjører ned + de helt i enden kan en  lade med intil 16a

De som ikke kan gå de meterne har som regel et "handicap-bevis". De veldig få som er dårlig til beins uten slikt bevis skal være unnskyldt. De aller fleste som parkerer der er meget friske folk som er late eller ubetenksomme.

De tre plassene på slependen deler 2 stk 16 amp kurser. De to i inngangen har hver sin kurs.

IKEA har klart å lage reklame av sitt tilbud, men tilbudet er dårlig.

IKEA burde ha veggbokser som faktisk sitter fast i veggen. Jeg har ikke noe problemer med å kritisere dette fordi IKEA tjener fett på dette, og burde ha investert i skikkelige kurser istedenfor det "jalla-mekket" de har laget til. Hadde det vært en lokal møbel-butikk ville jeg ikke reagert på dette.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leaf-newbe

snakka med en ansatt når jeg var på vei hjem og nevnte det at forlk som ikke ladet + en fosilbil stå på elbil lade plassene. fik beskjed om at neste gang jeg så det skulle jeg bare si ifra i informasjonen så ville bileierne bli ropt opp å bett om å flytte bilene.

var ikke klar over at det var fler en de 3.

men hadde ventet mere av elbil eiere. de bør kunne ha nok erfaring med lade behov slik at de skjønner at de ikke skal stå på elbillade plass med mindre de har behov for å lade.

og det er vel slik at elbiler kan stå gratis på vanlige plasser også eller?
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Leaftekna2018

Sitat fra: TorC på onsdag 16. oktober 2013, klokken 00:00
Folk generelt er late. Elbilparkeringen på Slependen er nærme inngangen...

Hvis elbiler står på ladeplass uten å lade pleier jeg å legge en lapp på ruten (fossilgjøken).

For fremtidige turer til Slependen kan du enten parkere på "familieparkeringen" på andre siden av stolpen (selv om det ikke er helt greit). Eller bruke den andre ladeplassen du finner på høyre side rett etter at du har kjørt ned i kjelleren. Der er det to plasser so nesten aldri brukes. Det er mye lengre å gå, men du får iallefall ladet.

Jeg tror det er en misforstått snillhet fra både kommuner og private om å gi de beste plassene til elbiler. Det er jo flott å få fine plasser, men hvis jeg faktisk trenger lading så kan jeg gjerne gå de ekstra 200 meterne...

Kanskje plasseringen av ladepunkter er av gjort utifra ett kostnadsspm?

Om jeg må gå lengst av alle ifb lading av bil så får jeg gå da. Det gjør meg ingenting.snarere tvertimot.
Men jeg tror ladepunktene er plassert utifrå hensyn som kanskje ikke vi andre helt ser;)
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

cra

Sitat fra: Leaftekna2013 på onsdag 16. oktober 2013, klokken 13:36
Kanskje plasseringen av ladepunkter er av gjort utifra ett kostnadsspm?

Om jeg må gå lengst av alle ifb lading av bil så får jeg gå da. Det gjør meg ingenting.snarere tvertimot.
Men jeg tror ladepunktene er plassert utifrå hensyn som kanskje ikke vi andre helt ser;)

Det er nok ofte slik at det koster mindre å legge ladepunktet nært døra (eller i alle fall bygningen) kontra å legge kabel (med kostbar graving, mange meter med dyr kabel osv) til motsatt ende av P-plassen, ja. Det er derfor det er så viktig at vi elbilister tenker over at kanskje noen trenger plassen for å få lade, og heller går de ti ekstra meterne som skal til for å komme seg inn.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Knotten

Jeg spanderte på meg en 10meter skjøteledning som alltid ligger i bilen og jeg kvir meg ikke for å parkere bak en bil som urettmessig opptar ladeplass (om forholdene ellers tillater det..).

Har bare hatt min elskede elbil siden juli 2013, men har brukt skjøteledningen et par ganger allerede. 8)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

cra

Sitat fra: Knotten på onsdag 16. oktober 2013, klokken 14:44
Jeg spanderte på meg en 10meter skjøteledning som alltid ligger i bilen og jeg kvir meg ikke for å parkere bak en bil som urettmessig opptar ladeplass (om forholdene ellers tillater det..).

Det er vel det som kalles "voksenopplæring"?   ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knnygar

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 16. oktober 2013, klokken 01:49
og det er vel slik at elbiler kan stå gratis på vanlige plasser også eller?
På offentlige plassar, ikkje private.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

emil

Sitat fra: knnygar på onsdag 16. oktober 2013, klokken 15:09
Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 16. oktober 2013, klokken 01:49
og det er vel slik at elbiler kan stå gratis på vanlige plasser også eller?
På offentlige plassar, ikkje private.

Men man må fortsatt følge tidsbegrensningen som gjelder plassen, er det maks to timer mot betaling kan man kun stå der i to timer gratis før man må flytte bilen. På ladeplassene kan man gjerne stå 10-12 timer og det gjør nok at mange parkerer der for å slippe å flytte bilen.

Electra

Får fosilbiler som parkerer på elbilparkering bot? Ser tendenser til at noen folk med fossilbil "ignorerer" at det faktisk er skiltet elbil. Gjelder helt sikkert et fåtall, men blir uansett ganske synlig når elbilparkeringen er opptatt og vi ikke får ladet. Ganske irriterende  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA