Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svake spyledyser?

Startet av TorC, torsdag 24. oktober 2013, klokken 11:26

« forrige - neste »

TorC

Da var endelig dagen kommet. Rekkeviddeangsten har sluppet meg såpass at jeg ble gikk tom for strøm under en km hjemmefra. En perfekt avslutning på en ellers bedriten dag. Jeg lærte imidlertid en del ting jeg gjerne vil dele.

Hva skjer egentlig etter padda? Jo motoren begrenses, og det går det EKSTREMT raskt hvis du nylig har hatt på varmeapparat. Min bil har klart å kjøre på Very Low Battery ned til under 1,8kwt resterende kapasitet (jeg vet jo ikke hvor mye lenger siden jeg aldri har stoppet helt). Idag fikk jeg limited power ved ca 2,1 kwt, og slo da selsagt av varmeapparat. Limited power kom på ved National, og rett før krysset til Pilestedet var det stopp.  Da var jeg på 2 kwt.

Går det an å nødlade ved tauing?
Nei. Ved full driftsstand går motoren i N, og det går ikke an å få den i D for å regenerere under slep.

Kan man slepe en LEAF?
Ifølge instruksjonsboken: NEI. Ifølge meg: Tja. Det funket iallefall. MEN katastrofelysene slo seg av i fart, og det ble et lurveleven av dimensjoner med alarmer som varslet om dødsfall hvis jeg ikke umiddelbart stoppet og satte på parkbremsen.

Kan en Leaf slepe en Leaf?
JA! )med forbehold om punktet over). Men bruk laaaaang tau. Slepekroken i baug er på venstre side, mens på hekk er den på høyre side.

Siste lærdom idag var: Aerodynamikken (og dermed forbruket) reduseres BETRAKTELIG hvis deler av fangeren er trykket inn og "vingene" står ut.  (Noen rygget inn i hekken min idag...)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Sitat fra: TorC på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:56
Går det an å nødlade ved tauing?
Nei. Ved full driftsstand går motoren i N, og det går ikke an å få den i D for å regenerere under slep.

Har vore omtalt i annan tråd dette - og teorien som du har bevist idag er at om du stopper "rett før" det er tomt, så kan du regenerere. Stopper du etter må du lade litt før du kan regenerere. Så var det og vite når det er tomt :-)

Sitat
MEN katastrofelysene slo seg av i fart, og det ble et lurveleven av dimensjoner med alarmer som varslet om dødsfall hvis jeg ikke umiddelbart stoppet og satte på parkbremsen.

Høyres ut som ein uheldig design? Var det mulig og slå på igjen varselblink / katastrofelys - eller var dette ein form for "batterisparing"? Mitt inntrykk er at på dei fleste (fossil) bilar vil desse blinke så lenge det er spenning igjen på 12 V batteri - og gjerne litt lenger...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TorC

Sitat fra: TB på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 23:06
Sitat fra: TorC på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:56
Går det an å nødlade ved tauing?
Nei. Ved full driftsstand går motoren i N, og det går ikke an å få den i D for å regenerere under slep.

Har vore omtalt i annan tråd dette - og teorien som du har bevist idag er at om du stopper "rett før" det er tomt, så kan du regenerere. Stopper du etter må du lade litt før du kan regenerere. Så var det og vite når det er tomt :-)

Sitat
MEN katastrofelysene slo seg av i fart, og det ble et lurveleven av dimensjoner med alarmer som varslet om dødsfall hvis jeg ikke umiddelbart stoppet og satte på parkbremsen.

Høyres ut som ein uheldig design? Var det mulig og slå på igjen varselblink / katastrofelys - eller var dette ein form for "batterisparing"? Mitt inntrykk er at på dei fleste (fossil) bilar vil desse blinke så lenge det er spenning igjen på 12 V batteri - og gjerne litt lenger...

Jeg vet ikke. Jeg tror det er en "bug" av noe slag (eller en bevisst feil). Lampene på dashbordet lyste på indikatorlysene. Jeg turde ikke slå av bilen i fart siden jeg var redd rattlåsen skulle slå seg inn. Da jeg stoppen og slo av og på bilen virket katastofelysene igjen.

Jeg synes det er litt merkelig hvis det er en "gjennomtenkt feil" siden det av og til skjer at man må slepe et vrak for å hindre skader på andre kjøretøy. Så jeg tror det er en feil i designet.

En annen ting jeg ikke er imponert over er alarmen. Jeg trodde at jeg på min US Leaf hadde alarm siden jeg har en "alarmknapp" på nøkkelen min. Denne tror jeg ikke gikk av noen rygget inn i meg. Enten er alarmen veldig avansert, eller så fungerer den ikke.  Jeg var imidlertid ikke tilstede da det skjedde så jeg hørte ingenting, men en nabo ringte meg og nevnte ikke noe om lyd.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leaf-newbe

nå er hovedregelen at man ikke skal taue en automat bil med drivhjulene i bakken. det kan skade girkassa pga olje ikke sirkulerer om motoren går. er usikker på om det også er tilfelle for elbiler.

om jeg ikke tar feil så er den alarmknappen på nøkkelen kun ment som en overfals alarm det er vanlig på amerikanske biler. innbrud / bevegelses detektor er ofte en tilleggs ting på amerikanske biler.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Lynet

En automat har oljepumpe på inngående aksel, har derfor ikke smøring når motoren står og kan derfor skades ved sleping.
Leaf har IKKE automatgear, kun et reduksjonsgear og har ikke egen oljepumpe. Drevene smøres selv av at de går rundt i oljen.
Men om elektronikken skades av å kjøre 30kW regenerering i en halvtime vet ikke jeg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

DeadLock

Hei.

Jeg måtte min Leaf en gang.

Jeg stoppet bilen da skilpaddesymbolet kom på, og fikk tauehjelp av en hjelpsom bilist.
Tauingen foregikk i ca 60km/t fra Vikeså til Sandnes.

Jeg ga gass i oppoverbakkene (men hold tauet stramt) og regenererte maks i nedoverbakker, og hold bare tauet stramt på flatstrekkene. Bilen forstod ikke hva som skjedde og viste ikke noe på batterinivåindikatoren. Batteriappen sa 13% da jeg stoppet, og når jeg ankom hurtigladeren hos Nissan hadde jeg 27%.

Nissan Veihjelp sa at jeg kunne taue bilen selv da det var veldig lang ventetid på å bli hentet.
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

olehenrikfjeld

Idag gikk jeg tom for strøm for første gang og måtte taue. Jeg opplevde nok en gang at bilen oppfører seg som om den var mora mi. Den peip og ulte og skrev på skjermen sin at jeg kunne dø og alt mulig hvis jeg ikke stoppet umiddelbart. Hva er greia?

Jeg lever fremdeles, og det gjør bilen også. Jeg satte bilen i N og vi kjørte vel i 25-30 km/t noen kilometer bort til nærmeste stikkontakt. Den var tung på rattet, men det var vel fordi servoen koblet ut.

Jeg kan vel si det sånn - det eneste farlige jeg opplevde var hyl og skrik fra "mother" nede i dashbordet, og at bilen valgte å slå av nødblinken for meg. Hva pokker er meningen med å gjøre det? Det absolutt siste bilen burde gjort når den skjønte at jeg hadde tenkt å ignorerte advarselene dens måtte vel være å slå av nødblinken!
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Vikingo

På youtube er det ein nederlender som tauer/regenererer leafen sinn eit stykke...
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Rio

Er ikke tauing (med bilen i D eller Eco), det samme som å kjøre ned en veldig lang fjellside? Sånn rent elektrisk?

Er det noen måte bilen kan "vite" eller detektere at du blir tauet, fremfor at du kjører ned en bakke?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kvikken

Hvis tauing før bilen er tom kan brukes til regenerering så hadde det vært interesant å vite om noen har prøvd dette i B-mode?

TB

Sitat fra: Rio på lørdag 30. november 2013, klokken 00:37
Er ikke tauing (med bilen i D eller Eco), det samme som å kjøre ned en veldig lang fjellside? Sånn rent elektrisk?

Er det noen måte bilen kan "vite" eller detektere at du blir tauet, fremfor at du kjører ned en bakke?

Bilen kan ikkje vite at den blir taua. Årsak til at det blir advart mot tauing er mest truleg to årsakar:
- "Bakken" kan vere svært lang, og bratt. Det kan oppstå skade på komponentar som ikkje er dimensjonert for dette. Det har vore rapportert på forum om skade på eldre bilar, nyare bilar er nok meir driftsikker, men produsenten vil sikre seg, for og unngå missbruk og dyre reparasjoner på garanti.

- Øvelsen tauing kan vere utfordrende i trafikken. Det er mindre marginar, så uhell kan lett skje. Produsenten dekker seg inn ved og advare mot / nekte tauing på generelt grunnlag.

Ved og utvise forsiktigheit, låg fart, og ikkje for lang tauing, bør det gå bra. Viktig og kontrollere i forkant at lys, servostyring, og bremser fungerer som dei skal. Manglande varme kan føre til at sikten blir redusert.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Thomas Parsli

Jeg må si meg helt enig med TB, å taue korte distanser er nok helt uproblematisk.
Det er neppe lurt å regenerere mange mil av gangen (sett heller bilen i N), men hvis bilen tåler å kjøre ned fra høyfjellet tåler den også mye regenerering.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: glennha på lørdag 30. november 2013, klokken 01:00
Hvis tauing før bilen er tom kan brukes til regenerering så hadde det vært interesant å vite om noen har prøvd dette i B-mode?

Det er dog verd å se på effekten her: Hvis man tenker at man regenererer med 20 kW (for å ta et tall), så kommer de i tillegg til effekten som brukes for å slepe selve bilen (luftmotstanden) på kanskje 10 kW.

Med andre ord, det krever 300% mer effekt fra motoren i bilen som tauer, enn hvis den skulle taue en fossilbil, eller en elbil som ikke lader.

Inverteren som brukes til regenerering er jo spesifisert (og har kjøling) for 80 kW, så jeg tror ikke 20 kW regenerering er noe problem mtp varmeutvikling.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: TB på lørdag 30. november 2013, klokken 12:12
Sitat fra: Rio på lørdag 30. november 2013, klokken 00:37
Er ikke tauing (med bilen i D eller Eco), det samme som å kjøre ned en veldig lang fjellside? Sånn rent elektrisk?

Er det noen måte bilen kan "vite" eller detektere at du blir tauet, fremfor at du kjører ned en bakke?

Bilen kan ikkje vite at den blir taua. Årsak til at det blir advart mot tauing er mest truleg to årsakar:
- "Bakken" kan vere svært lang, og bratt. Det kan oppstå skade på komponentar som ikkje er dimensjonert for dette. Det har vore rapportert på forum om skade på eldre bilar, nyare bilar er nok meir driftsikker, men produsenten vil sikre seg, for og unngå missbruk og dyre reparasjoner på garanti.

- Øvelsen tauing kan vere utfordrende i trafikken. Det er mindre marginar, så uhell kan lett skje. Produsenten dekker seg inn ved og advare mot / nekte tauing på generelt grunnlag.

Ved og utvise forsiktigheit, låg fart, og ikkje for lang tauing, bør det gå bra. Viktig og kontrollere i forkant at lys, servostyring, og bremser fungerer som dei skal. Manglande varme kan føre til at sikten blir redusert.

Det skal sies at jeg kun diskuterer dette hypotetisk, og forfekter ikke at man skal henge bilen bak nærmeste buss for å spare strømregningen! ;)

Poenget var kun at hvis bilen er i Drive (eller Eco), (grønn lampe på), så vil vel tauing oppfattes som en meget lang nedoverbakke, og det skal jo alle komponenter i bilen kunne klare.

At det ikke er særlig smart i lengden tror jeg alle er enige i.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA