Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Ladefabrikken, onsdag 23. oktober 2013, klokken 21:15

« forrige - neste »

Strømbil

Gøy å lese om din installasjon av webasto Larobeaa. Vurderer selv å installere webasto i min SL Leaf. Kjører daglig fra Buvika til Trondheim(Lade) og har et snitt på 0.20 på vinter. Har dog med 2 passasjerer og liker å ha det varmt. Hadde vært fint om noen hadde giddet å tatt mange bilder, med noe bedre oppløsning enn mobilkamera av installsjonen sin.
Svart Nissan Leaf 2013.

thoru

Sitat fra: Strømbil på mandag 25. november 2013, klokken 12:30
Gøy å lese om din installasjon av webasto Larobeaa. Vurderer selv å installere webasto i min SL Leaf. Kjører daglig fra Buvika til Trondheim(Lade) og har et snitt på 0.20 på vinter. Har dog med 2 passasjerer og liker å ha det varmt. Hadde vært fint om noen hadde giddet å tatt mange bilder, med noe bedre oppløsning enn mobilkamera av installsjonen sin.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9687.msg147331.html
Ser ut som de 2013 modellene med varmepumpe har varmluftapperat. Regner med at installasjonen vil bli litt annerledes på en 2013.

Larobeaa

#107
I såfall så kan du jo bygge inn en luftvarmer. tipper det gjør samme nytten. jeg vurderte en 4kw luftvarmer fra eberspacher før jeg bestemte meg for vannvarmer. Den har 4 effektsteg og kommer nok til å holde seg i gang.
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=39102016&searchQuery=Eberspacher

JCBX

Hvordan får du den til at starte ?

med Leaf fjernbetjening eller sin egen fjernbetjening

Mvh
JCBX


Sitat fra: Larobeaa på lørdag 23. november 2013, klokken 10:25
Har kjørt 500km hverdagskjøring med varme elementet utkobbla ved å "lure" klimaanlegget med en 150ohm motstand på kontakten til vanntempsensoren.
Webastoen har stått for forvarming og oppvarming under kjøring.
Utetemperatur har ligget på mellom -2 og -12 under målingen og da er snittforbruket mitt på 0.13.
Dette er på veldig variert topografi og føre med mye vind.
Jeg fulgte fartsgrensene med ca 6kmt over på speedometeret med mest 60 og 70 sone.

Må legge til at en 3,3l dieseltank kan oppleves liten til så flittig bruk som dette men jeg har tenkt å lage en bryter som bytter mellom webasto og kolbe slik at jeg kan velge selv på kalde dager.

Jeg satt i t-skjorte mens utetemperatur var på det kaldeste så en 4kw webasto på full guffe varmer tydeligvis nokk i en Leaf. Det blir MYE varmere nå

Larobeaa

Jeg henter signal fra strømtilførslen til cupevifta i leafen som går til et puls rele.
Pulsrelet er lodda over startknappen til webastoen.
Dette er pga at nyere webastoer startes med et w-bus signal som lages av uret og ikke styrestrøm som de gammle webastoene.
Med denne løsningen kan jeg starte webastoen med leaftimer eller app.
Det finnes en boks som gjør dette enklere produsert av "Danhag".

tomatchili

Man skall nog vara noga med monteringen så avgaserna inte sugs in i kupen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4772062
Visserligen så övernattar man kanske inte i Leafen, men man kan ju snabbt stå i kö någon timme runt t.e.x. Oslo

Kvikken

#111
Hvis motoren og annet trenger kjøling (da det er kjølevæske på bilen) hvorfor kunne de ikke laget et kupevarmesystem / varmeveksler som fungerer som i konvensjonelle biler når motoren først har blitt varm? Dvs. PTC elementene stod kun for varmen før motoren ble varm og deretter switchet disse.

Lynet

Ganske enkelt fordi motoren har en virkningsgrad på 90-97%, da blir det liten restvarme.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Balrog

Jeg har ikke tid og peiling nok til å installere noe slikt selv. Finnes det noe firma som installerer slik varmer i Leaf og hva vil det koste ca.?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Brødbilsjåfør

Jeg et blitt lovt pris i Trondheim,ferdig montert. Kan poste her når jeg vet mere. 2013 leaf(ny,med ødelagt varme
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Kvikken

Kunne vært interesant å vite pris på slik i Oslo området også.


kjbu

Sitat fra: glennha på tirsdag 10. desember 2013, klokken 07:33
Kunne vært interesant å vite pris på slik i Oslo området også.

Det står lengre ned i tråden.....tror det var 25.000kr (på 2011-2012 versjonen med vannsystem)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Mr.Zero

Sitat fra: kjbu på tirsdag 10. desember 2013, klokken 08:44
Sitat fra: glennha på tirsdag 10. desember 2013, klokken 07:33
Kunne vært interesant å vite pris på slik i Oslo området også.

Det står lengre ned i tråden.....tror det var 25.000kr (på 2011-2012 versjonen med vannsystem)

Hør med Asker Elektrodiesel. De ha erfaring med Leaf. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kvikken

#118
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 10. desember 2013, klokken 19:47
Sitat fra: kjbu på tirsdag 10. desember 2013, klokken 08:44
Sitat fra: glennha på tirsdag 10. desember 2013, klokken 07:33
Kunne vært interesant å vite pris på slik i Oslo området også.

Det står lengre ned i tråden.....tror det var 25.000kr (på 2011-2012 versjonen med vannsystem)

Hør med Asker Elektrodiesel. De ha erfaring med Leaf. 8)
Tenkte på 2013 euroleaf med luftsystem.

Uansett virker prisene virker litt stive forløpig og i kombinasjon med at løsningene bære noe preg av "Reodor Felgen" implementasjon så tror jeg kanskje jeg sitter på gjerdet en stund her.

Dette burde være noe BNH/Nissan forhandlere etablerer som opsjon på nybiler. Det er jo helt klart et behov for dette i våre vinterforhold og det går rett og slett utover trafikksikkerheten om man ikke kjører med kupevarme på frontruta vinterstid (i mangel av varmetråder på 12v). Dette er nok en ting jeg skulle ønske jeg hadde tenkt godt nok over (undersøkt) før kjøp av min først el-bil men om ikke annet gjør man seg viktige erfaringer.

Balrog

Snakket nettopp med Asker Elektrodiesel. De tar 25-26000 inkl montering og mva for en "D2" 2kW luftvarmer. Er visst ikke bare positive erfaringer med å fjernstyre dettte, da luftspjeldene ikke alltid er åpne og man risikerer overoppheting. Men fungerer visst utmerket som tradisjonell tilleggsvarmer og gir derved betydelig økning i kjørelengde vinterstid. Prismessig noe i overkant av hva jeg håpet på, men kanskje noe å vurdere? Forskjellen på 6-8 mils kjørelengde (ved flere stopp) og 12 mil er enorm, og man slipper pes med dyr og tidkrevende hurtiglading og kjøring med iskald kupe.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA