Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Ladefabrikken, onsdag 23. oktober 2013, klokken 21:15

« forrige - neste »

kjbu

Sitat fra: Larobeaa på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:49
Da har leafen min også webasto :D. Fungerer som en drøm.
Tok dessverre ingen bilder under veis siden det ble litt hektisk.
Men det var veldig enkelt. Jeg kjøpte en ny webasto termo top 4 diesel med monteringskit. Jeg plukka av støtfangerkåpa foran, det tok 10 min etter en titt i verkstedmanualen. Plukk av støtblelken og monter webastoen på baksiden med vannrørene opp. Da er det enkel vei for vannrørene, eksos og innsugsrør. Resten gjør du med å følge monteringsanvisning for webasto. I morgen skal jeg lure tempsensoren med en motstand slik at el kolben blir koblet ut..

Du har "gammel" modell og kan ikke slå av PTC-element med knapp i bilen? Min Euroleaf har egen bryter for å slå varme-element av/på.
Ta gjerne noen bilder fra motorrommet ditt så vi kan se hvordan du har montert. Euroleaf har PTC-element inni dashboard, så jeg vet ikke om det ligger vannrør ut i motorrommet som dieselvarmer kan koble seg til.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Ronny

Håper du har tid til å sammenligne rekkevidde med og uten dieselvarmeren på, vi venter i spenning:)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Larobeaa

Jeg har ikke sett på en euro-leaf så det kan jeg ikke si noe om.
Gammle leafen har ikke mulighet til å slå av kolben nei.


Larobeaa

Når jeg starta turen hjem fra verkstedet så sto det +22km om jeg slo av klima, slo på webastoen og etter noen minutter sto det +0km ;D.
Har lite målinger og sammenligne med men turen til jobb og hjem i dag minte meg om sommeren :D

Starfox

Sitat fra: Larobeaa på onsdag 13. november 2013, klokken 16:33
Når jeg starta turen hjem fra verkstedet så sto det +22km om jeg slo av klima, slo på webastoen og etter noen minutter sto det +0km ;D.
Har lite målinger og sammenligne med men turen til jobb og hjem i dag minte meg om sommeren :D

Har du link til kittet du har brukt så jeg bestiller rett?

Ladefabrikken


Har ikke så mange bilder av prosessen. Var så dårlig lys der jeg monterte det at bildene ikke ble noe særlig. Men her er et bilde av hvor Webastoen er montert. Jeg startet med å lage en montasje manual men det har vært litt hektisk den siste tia, så jeg måtte legge det litt på vent.

Kult at det er flere som har montert inn Webasto. Hvis du ikke har montert egen pumpe så er det lurt å slå av Webastoen litt får man slår av bilen så man får kjølt den ned litt.

Larobeea: hvor stor tank har du og hvor har du montert den henn.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken


Sitat fra: Starfox på onsdag 13. november 2013, klokken 16:37
Sitat fra: Larobeaa på onsdag 13. november 2013, klokken 16:33
Når jeg starta turen hjem fra verkstedet så sto det +22km om jeg slo av klima, slo på webastoen og etter noen minutter sto det +0km ;D.
Har lite målinger og sammenligne med men turen til jobb og hjem i dag minte meg om sommeren :D

Har du link til kittet du har brukt så jeg bestiller rett?
Kjøp en brukt fra en hugger. Jeg kjøpte en fra Svensk hugger, men husk å kjøp en med pumpe, eksospotte og ledninger med. 2500kr gå jeg for min.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Larobeaa

Jeg kjøpte webastoen gjennom firmaet jeg jobber hos så jeg har ingen direkte link, men jeg søkte på thermo top evo 4 diesel på "finn" å fant flere som selger nye til en akseptabel pris.
Har kjørt 35mil med webastoen i fra -2 til +3 og snittforbruket mitt har gått ned fra 0,19 til 0,15.
Kjører daglig fra melhus til Trondheim med mest 90, 80 og 70 sone.
Jeg har en kjørestil som passer best fossilbiler så snittforbruket er jeg meget fornøyd med.


Larobeaa

Tanken monterte jeg bak støtblelken foran kondenseren og tipper den er 3-3,5L.
Jeg monterte webastoen sin vannpumpe i tillegg til den originale leafpumpa pga at nye webastoer har bus-signaler og feilkodelager slik at den "merker" at pumpa ikke er kobla til og da vil den ikke starte eller gå.

Larobeaa

#99
Har kjørt 500km hverdagskjøring med varme elementet utkobbla ved å "lure" klimaanlegget med en 150ohm motstand på kontakten til vanntempsensoren.
Webastoen har stått for forvarming og oppvarming under kjøring.
Utetemperatur har ligget på mellom -2 og -12 under målingen og da er snittforbruket mitt på 0.13.
Dette er på veldig variert topografi og føre med mye vind.
Jeg fulgte fartsgrensene med ca 6kmt over på speedometeret med mest 60 og 70 sone.

Må legge til at en 3,3l dieseltank kan oppleves liten til så flittig bruk som dette men jeg har tenkt å lage en bryter som bytter mellom webasto og kolbe slik at jeg kan velge selv på kalde dager.

Jeg satt i t-skjorte mens utetemperatur var på det kaldeste så en 4kw webasto på full guffe varmer tydeligvis nokk i en Leaf. Det blir MYE varmere nå

Ladefabrikken

Jeg koser meg også med Webastoen. Merker at tanken på 2,5l er alt for lite når man bruker Webastoen en del. Så tipset til andre som tenker på å installere inn dieselvarmer er å minst sette inn 5l tank.
Merker at nå som det er kullegrader går Webastoen på full fart hele tiden.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ingez

Hvilken webasto skulle jeg kjøpe til en japansk 2012 leaf? og hvor finner jeg den til god pris?
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

flux

Sitat fra: 2EL på søndag 24. november 2013, klokken 23:23
Jeg koser meg også med Webastoen. Merker at tanken på 2,5l er alt for lite når man bruker Webastoen en del. Så tipset til andre som tenker på å installere inn dieselvarmer er å minst sette inn 5l tank.
Merker at nå som det er kullegrader går Webastoen på full fart hele tiden.
Kan du angi ca. hvor mye den bruker pr time på "full fart"?

Jeg har kun behov for å bruke diesel når jeg skal på lengre kjøreturer i kulde, maks 1x pr uke, så om jeg må fylle på tanken 1x i uken er det helt ok.

Det er veldig fint om dere kan dokumentere litt mer om monteringene deres :)

flux

Sitat fra: Larobeaa på lørdag 23. november 2013, klokken 10:25
Har kjørt 500km hverdagskjøring med varme elementet utkobbla ved å "lure" klimaanlegget med en 150ohm motstand på kontakten til vanntempsensoren.
Webastoen har stått for forvarming og oppvarming under kjøring.
Utetemperatur har ligget på mellom -2 og -12 under målingen og da er snittforbruket mitt på 0.13.
Dette er på veldig variert topografi og føre med mye vind.
Jeg fulgte fartsgrensene med ca 6kmt over på speedometeret med mest 60 og 70 sone.
Dette viser at el-varmesystemet i Leaf 2011-2012 utgjør det aller meste av forbruksforskjellen mellom vinter og sommer, ditt snittforbruk på 0,13 er fantastisk bra, det gir en rekkevidde på over 150km!

el nino

Er det noen av dere som har montert webasto som kunne tenke seg å legge ut en trinn for trinn beskrivelse, gjerne med bilder, av prosessen, slik at flere tør å ta skrittet til å få montert en uten å gjøre for mange feil? ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA