Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Ladefabrikken, onsdag 23. oktober 2013, klokken 21:15

« forrige - neste »

Larobeaa

2el, jeg ser du har montert tanken høyt.
Jeg regner med du har fall mot doseringspumpa og webastoen?
Det er slik jeg ser for meg å montere det også med en tank høyt opp, men jeg lurte på om pumpa burde suge eller om det går bra med fall.
Men det er slik du har det ikke sant?

Ladefabrikken

Jeg har festet tanken og Webastoen til aluminiumsbjelken som ligger i fronten. Så tanken og Webastoen ligger like høyt. Du må ha en pumpe til Webastoen så tanken kan nok stå litt lavere hvis man vil det.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Larobeaa

Takker. Jeg har pumpe og forstår at den kan løfte drivstoff.
Det jeg lurer på er om pumpa og webastoen "doserer" riktig om jeg monterer tanken høyere opp siden det blir enklest med tanken jeg har tenkt og bruke.

Elmo

Sitat fra: kjbu på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:58
* Lufta inn i kupeen blir veldig varm og det blir varmt i kupeen. Du må slå av Webastoen manuelt fordi det er for varmt.
* Webastoen slår seg av automatisk pga lav bruk av varme. Må startes manuelt igjen.

Vannvarmer Webastoer har innebygget termostat, så de behøver ikke slås av om det blir for varmt, og de slår seg heller ikke helt av. De "kommer tilbake" automatisk når vannet blir kaldere.

Ideen å styre via rattvarmen er kanskje ikke så lurt, for den er vel termostatstyrt (antar jeg).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Larobeaa på søndag 10. november 2013, klokken 11:06
Takker. Jeg har pumpe og forstår at den kan løfte drivstoff.
Det jeg lurer på er om pumpa og webastoen "doserer" riktig om jeg monterer tanken høyere opp siden det blir enklest med tanken jeg har tenkt og bruke.

På PSA classic (som har original vann-webasto) er bensinslangen tett når pumpa ikke går, så hvis du bruker originalpumpe skulle det ikke ha noe å si om tanken står høyere enn webastoen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Larobeaa

Takk! Akkurat det jeg lurte på :D.
Googla litt og webasto sier max 1m høydeforskjell på drivstofftank og pumpe.
Men det skal ikke være fall fra pumpa til brenner.

hma

#81
Sitat fra: Larobeaa på søndag 10. november 2013, klokken 10:23
2el, jeg ser du har montert tanken høyt.
Jeg regner med du har fall mot doseringspumpa og webastoen?
Det er slik jeg ser for meg å montere det også med en tank høyt opp, men jeg lurte på om pumpa burde suge eller om det går bra med fall.
Se vedlagt tegning fra Webasto Workshopmanual Thermo Top E and Z/C avsnitt 8.

Anbefaler at alle som begir seg på en slik installasjon leser manualen nøye.
Kan nevnte at luftinntaket skal peke nedover og eksosrørets indre diameter skal være 22mm.
Minimum lengde er 500mm maksimum lengde er 1000mm.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

hma

Sitat fra: Blip på søndag 10. november 2013, klokken 12:23
Er drivstoff-pumpa av type slange-pumpe?
Jeg må referere til produsenten sin manual og understreke viktigheten av og lese og forstå det som står der før man begynner å gjøre noe. Man kan i verste fall risikere brann!

2.6 Dosing Pump
The dosing pump is a combined delivery, dosing and shut-off system and is subject to certain installation criteria.
Concerning the installation location of the dosing pump it must be ensured that the maximum pressure at the tapping location is below the permissible value. It is advantageous to mount the dosing pump in a cool location. The ambient temperature must never exceed + 20° C during operation. Dosing pump and fuel lines must not be installed in locations exposed to heat radiated by hot vehicle components. A heat shield is to be provided as necessary. The preferred installation location is near the tank. The dosing pump is to be attached with an anti-vibration mount. The installation position is limited (according to Fig. 806) to ensure sufficient self-venting capability.

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Workshop manual for Webasto Thermo Top E and C/Z ligger vedlagt. Der står det man trenger å vite vedrørende installasjon og bruk.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Larobeaa

Jeg har lest manualen nøye, men den manualen som fulgte med thermo top evo'en jeg har kjøpt inneholder lite informasjon om tilførsel av drivstoff. Ellers så har jeg kjøpt monteringskitt som inneholder alle deler som innsugsrør og demper osv.

hma

Sitat fra: Larobeaa på søndag 10. november 2013, klokken 12:53
Jeg har lest manualen nøye, men den manualen som fulgte med thermo top evo'en jeg har kjøpt inneholder lite informasjon om tilførsel av drivstoff. Ellers så har jeg kjøpt monteringskitt som inneholder alle deler som innsugsrør og demper osv.
Som regel medfølger bare en enkel brukermanual. Sjekk verkstedmanualen vedlagt i min forrige post :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

kjbu

Sitat fra: 2EL på søndag 10. november 2013, klokken 10:55
Jeg har festet tanken og Webastoen til aluminiumsbjelken som ligger i fronten. Så tanken og Webastoen ligger like høyt. Du må ha en pumpe til Webastoen så tanken kan nok stå litt lavere hvis man vil det.

2EL, har noe noe bilder etc. fra monteringen din? Skulle gjerne sett hvordan du monterte utstyret.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Larobeaa

Da har leafen min også webasto :D. Fungerer som en drøm.
Tok dessverre ingen bilder under veis siden det ble litt hektisk.
Men det var veldig enkelt. Jeg kjøpte en ny webasto termo top 4 diesel med monteringskit. Jeg plukka av støtfangerkåpa foran, det tok 10 min etter en titt i verkstedmanualen. Plukk av støtblelken og monter webastoen på baksiden med vannrørene opp. Da er det enkel vei for vannrørene, eksos og innsugsrør. Resten gjør du med å følge monteringsanvisning for webasto. I morgen skal jeg lure tempsensoren med en motstand slik at el kolben blir koblet ut..

Starfox

Sitat fra: Larobeaa på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:49
Da har leafen min også webasto :D. Fungerer som en drøm.
Tok dessverre ingen bilder under veis siden det ble litt hektisk.
Men det var veldig enkelt. Jeg kjøpte en ny webasto termo top 4 diesel med monteringskit. Jeg plukka av støtfangerkåpa foran, det tok 10 min etter en titt i verkstedmanualen. Plukk av støtblelken og monter webastoen på baksiden med vannrørene opp. Da er det enkel vei for vannrørene, eksos og innsugsrør. Resten gjør du med å følge monteringsanvisning for webasto. I morgen skal jeg lure tempsensoren med en motstand slik at el kolben blir koblet ut..

Kan du oppsumere hvor du har kjøpt hva og hva som trengs utenom. Tenker ikke på verktøy men matriell. Og litt mere detaljer om monteringen. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA