Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Ladefabrikken, onsdag 23. oktober 2013, klokken 21:15

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Jeg har kjørt en test med Webastoen tilkoblet vannsystemet. Testen ble utført ved 10 grader ute.
Vi satte varmen i bilen på 23 grader og kjørte Webastoen. PTC elemente slo seg fort av når vannet kom opp i tempratur, vifta sto på 3 og Webastoen skrude seg ikke av ved denne testen på ca 15 minuter. Når vi skrudde ned tempen i bilen til 20 grader gikk Webastoen ned til halv efekt. Ved minus 10 grader vil varmetapet være mye større og behovet for mer varme fra Webastoen vil forhindre at dieselvarmeren slår seg av. Det er når gradeståkken kryper under par minus og lavere det er aktuelt å bruke Webastoen.

Jeg har også tenkt på om det er lurt å koble ut PTC elementet, men etter testen ser jeg ikke behov for det. Men vi får se når jeg får montert den inn og bruker den i praksis, kan nok hende jeg må gjøre noen justeringer under veis.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

kjbu

Sitat fra: thoru på onsdag 30. oktober 2013, klokken 13:32
Stusset litt på det ene du sa. Er det ptc heater også på de bilene som har varmepumpe?

Ja, det er PTC på EuroLeaf også. Ellers blir det ingen varme når det er mange minusgrader ute.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

kjbu

Sitat fra: 2EL på onsdag 30. oktober 2013, klokken 13:34
Når vi skrudde ned tempen i bilen til 20 grader gikk Webastoen ned til halv efekt. Ved minus 10 grader vil varmetapet være mye større og behovet for mer varme fra Webastoen vil forhindre at dieselvarmeren slår seg av.

Veldig bra at du deler dine erfaringer  :)
Går webastoen ned i effekt fordi vannet blir for varmt? (egen termostat i webastoen?).
Klarer du å anslå hvor varm lufta var som kom ut av loftkanalene?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

hma

Fra datablad til Webasto Thermo Top C (diesel)

- Heating flow Full load: 5.2 kW Part load:2.5 kW
- Fuel consumption Full load: 0,61 l/h Part load: 0,30 l/h
- Nominal power consumption without circulation pump (without vehicle air fan) Full load: 28W Part load 18W. Circulation pump: 14W.
- Heat exchanger capacity 0.15l, minimum coolout circuit capacity 4.00l

General Description
In order to minimise the battery's workload the heater switches from full-load operation to part-load operation
after reaching a water temperature of 72° C. In this mode of operation the heater operates with extremely low noise and particularly low power and fuel consumption.

Heating Operation
When the temperature rises to reach 72° C the heater switches to the energy saving part load operation. A rise
in temperature up to 76.5° C causes the heater to enter a control idle period. This also happens when exceeding a total heating operating time of 76 minutes. After cool-down of the coolant to 71° C the heater resumes part load operation. Another rise in temperature to 76.5° C causes the heater to enter again the control idle period. A drop in the coolant temperature during part load operation due to an increased demand in heat will cause the heater to switch to full load operation at 56° C.
Should the coolant temperature drop during the control idle period to but not below 71° C within 900 seconds, a subsequent drop in the coolant temperature below 71° C causes the heater to perform a regular starting sequence into full load operation. A drop in the coolant temperature during part load operation due to an increased demand in heat will cause the heater to switch to full load operation at 65° C.

Switch Off / Deactivation
Run-down time is 175 seconds when deactivated in full load operation and 100 seconds when deactivated in part load operation. Dependent on the software variant implemented in the control unit there might be deviations from those run-down periods.
.

Har bygget en Termo Top E (bensin) i min Think med stor sukkess. Den står i serie med den elektriske vannvarmeren.
Den kan fjernstartes med Telestarter T91, eller fra kupéklokke, eller fra OVMS-app. Den benyttes til både parkeringsvarmer og til varmer under kjøring.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4522.msg63162.html#msg63162

Min Rav4 EV har varmepumpe (uten elektrisk tilleggsvarmer) og kunne hatt godt av litt ekstra varme når temperaturen kryper under -10C. Men det er nokså komplisert å bygge inn fossil tilleggsvarme i denne kretsen, så jeg har valgt å bevare den original.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Ladefabrikken

Da er jeg nesten ferdig med å montere Webastoen. Bare en bryter til av og på av Webastoen som står igjen.
Jeg fikk testa Webastoen på veie hjem, 5 grader ute og varmen på 22 grader. Etter 10 minuter kjøring sto det +0km ekstra hvis jeg slo av klimaanlegget :D
Utrolig deilig å kjøre på med varme og ha samme rekkevide som jeg har på sommeren, blir nok litt kortere når kulla slår inn.

Det var litt mer jobb en det jeg hadde trodd. Jeg skal lage en beskrivels av monteringen i morgen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elbil fundamentalist

Helt suverent! Kanskje man kan bruke webastoene fra utrangerte PSA biler?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jsa061

Hvor mye ekstra vekt snakker vi med dennne løsningen? Må si jeg blir fristet til å gjøre det samme.

Ladefabrikken

Sitat fra: jsa061 på mandag 04. november 2013, klokken 08:42
Hvor mye ekstra vekt snakker vi med dennne løsningen? Må si jeg blir fristet til å gjøre det samme.

Ekstra vekt er ikke mye, 4kg til sammen vil jeg tro.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

tomatchili

#53
Hur fungerar det expansionskärl och övriga komponter i värmesystemet? Ingen risk att det är dimensionerat för ett lågtemeperatursystem ((t.e.x. max 60 grader) så blir det problem när man monterar en eberspächer som värmer på i 80 grader

Ladefabrikken

Sitat fra: tomatchili på mandag 04. november 2013, klokken 15:40
Hur fungerar det expansionskärl och övriga komponter i värmesystemet? Ingen risk att det är dimensionerat för ett lågtemeperatursystem ((t.e.x. max 60 grader) så blir det problem när man monterar en eberspächer som värmer på i 80 grader

Tror Nissan bruker standar deler som de bruker til alle modelene sine. Webastoen går til max 76,5 grader, arbeidstemp er 72 grader så jeg ser ikke noe problem med det.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Rav4_EV

Ingen problem med det originale varmeapparatet og temperatur. PTC enheten er jo produsert av Eberspächer.  ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

flux

Hvilken Eberspächer / Webasto vannvarmer modell (ny) er best å bruke i en Leaf?

Jeg har kontaktet Eberspächer, men de vil helst selge luftvarmer til Leaf, noe jeg tror er en dårligere løsning, siden ptc elementet uansett varmer opp vannet, selv med klima på 16 grader.

Det blir interessant å se ditt forbruk når det blir enda kaldere, jeg tror du vil få tilnærmet sommer-rekkevidde med en diesel vannvarmer, da ptc oppsettet i 1. Gen Leaf er utrolig ineffektivt.

Lynet

Sitat fra: flux på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:54
Det blir interessant å se ditt forbruk når det blir enda kaldere, jeg tror du vil få tilnærmet sommer-rekkevidde med en diesel vannvarmer, da ptc oppsettet i 1. Gen Leaf er utrolig ineffektivt.

Samme rekkevidden som om sommeren blir det garantert ikke, ganske enkelt fordi et Lithium batteri som er kaldt leverer betydelig mindre energi.
Ved -10 er nok rekkevidden uten elvarme nede på ca 100km.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Er det noen som har tenkt på å montere et industrielt "varmeteppe" under batteripakken?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ingez

Hei
Er det noen som selger og monterer fossil varmeapparat i leaf?
Sines PTC tar alt for mye strøm i min 2012 bil :)
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA