Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken alder har Teslakjøperne?

Startet av Oreo, onsdag 23. oktober 2013, klokken 14:52

« forrige - neste »

Oreo

Jeg fikk høre en historie her om dagen om en Roadster som stod hos Tesla i Oslo med dødt batteri. Eieren skal vistnok være i "dialog" med Tesla om grunnen og om dette er en garantisak eller ei.
Jeg ble fortalt at eieren hadde fått beskjed om at han hadde ladet bilen med for LITE ampere!

Jeg vil påpeke at denne historien er gjennom en bekjent av eieren og (jeg vil tro) en fjær kan fort ha blitt til ti høns, så ta innledningen med en god klype salt.

Personlig syntes jeg det luktet litt av denne historien, da det tidligere har vært fokusert på at hurtiglading med HØY ampere som kan skade batteriene (eller ikke er helt optimalt over lengre bruk). Jeg har egentlig aldri tenkt tanken.

Så spørsmålet mitt er vel naturlig:
-Kan lading ved lav ampere ha noe å si for batteriet?
-Er det noen "optimal" ladescenario som er verdt å følge om en tar seg bryet?

Selv lader jeg vanligvis med 13A i garasjen, men skrudde ned til 10A i går slik at ladeingen skulle bli ferdig rett før jeg dro på jobb (varmt batteri  ;) ).
På Campingplassen lader jeg med 5A om natten da kursen blir delt på både vogn og spikertelt.

Uansett har vi 8 års garanti så jeg bekymrer meg ikke så mye, men mulg jeg skal finlese garantivilkårene en vakker dag når jeg får tid.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

cairnz

Synes innledningen din ikke har så veldig mye med spørsmålet å gjøre. Det er forskjellig batterier, forskjellige ladere og sikkert ganske forskjellig oppsett. Spekulering i hva som har skjedd med Roadsteren vil stort sett bare skape unødig blest (og burde blitt postet i Roadster-forumet, det er jo et helt separat issue).

For å dra litt paralleler til generell batterilading, så kan det virke som at de som bryr seg minst om hvordan det lader, er de som har batterier som varer lengst.

Så mitt tips: Koble i når du vil, dra ut når du vil, lad slik det passer seg der du er, og jeg tror du har et mye mer lykkelig (og sikkert like langvarig) bilhold enn om du skal være bekymret om ladingen din er for svak, for kraftig, eller ikke "optimal" i forhold til batterilevetid.
Elbilist

krister461

Vår venn Elon har nå skrevet følgende på Tesla-bloggen:
SitatBattery Warranty

The battery pack in your car is obviously very important and expensive to replace. In developing the Model S, we took great care to ensure that the battery would protect itself, always retaining a few percent of energy. If something goes wrong, it is therefore our fault, not yours.

Except in the cases of a collision, opening of the battery pack by non-Tesla personnel or intentional abuse (lighting the pack on fire with a blowtorch is not covered!), all damage is covered by warranty, including improper maintenance or unintentionally leaving the pack at a low state of charge for years on end. The battery will be replaced at no cost by a factory reconditioned unit with an energy capacity equal to or better than the original pack before the failure occurred.

The intent is to provide complete peace of mind about owning your Model S even if you never read or followed the instructions in the manual.

Espen Hugaas Andersen

Det er nok mulig at å lade med for lite ampere er et problem. Men da har man i så fall ladet med så lite ampere over så lang tid at parasitt-tapene har sakte men sikkert tappet batteriet til 0%. Fullstendig utlading ødelegger batteriet.

Den eneste måten å få til dette er vel ved å bruke en laang skjøteledning til å plugge inn bilen, og så dra på en lang ferie, eller noe lignende. (Og deretter ignorere Teslas forsøk på å ta kontakt med deg, eventuelt at bilen er parkert et sted uten data-dekning.)

Dette er forresten ikke noe problem på Model S, da Model S har "deep sleep" modus.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Jeg kan forøvrig påpeke at i helgen ladet jeg hos naboen til hytta vår og han har gamle skrusikringer på 10A. Ladet først med 9A og da ble de rimelig varme. Reduserte dermed ned til 6A og hvis du ser bort fra at det gikk ekstremt treigt fungerte det fint. Var vel på ganske stabile 5km/t og bare lunkne sikringer, så det var en grei løsning.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA