Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteri til P106

Startet av Bjoris, onsdag 23. oktober 2013, klokken 14:47

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg har hatt tre merkelige hendelser med lading i det siste.

1. Hurtiglading på Halhjem, stoppet på 90%. Men det er kanskje innlagt i laderen der? Det er første gang jeg går noe særlig over 80%, men denne gangen hadde jeg virkelig behov for 100%. Når jeg så starter opp har jeg bare 9 streker og SOC er altså under 80%... Nå viste det seg at jeg faktisk klarte meg med 9 streker, men dette var kjiipt, med mange folk i bilen etc...

Nå har jeg sett før også at hurtigladeren mener det er mer strøm på batteriet enn det er, men går det ikke ann å lade 12 streker på en hurtiglader? Ok, jeg vet det ikke er bra, men må du så må du...

2. Jeg hadde 100% lading på TIMER2, kommer ut og den har bare ladet til 11 streker. Ingen forvarming står på. Neste gang lader den som normalt 12 streker og SOC 96%. Denne gangen med 11 streker hadde jeg ikke strøm på SOC måleren

3. Jeg har TIMER1 med start/stopp 00:00, da lades bilen direkt til 80% så slipper jeg å tenke mer på det og bilen er klar om jeg f.eks kjører noen timer tidligere hjem en dag. I dag kommer jeg ut og det er bare 7 streker. Jeg startet ladingen kl. 2200, det har jeg ikke gjort før, normalt lader jeg kun på jobb kl. 0700 og utover. Kan det være at denne stopper kl. 00.00?

Når jeg så kom på jobb ville den ikke ta lading, det kom bare disse blå lysen som ruller bortover som når den sier at det skal lade, bare ikke akkurat nå... Jeg stoppet og startet bilen, tok ut laderen og så begynte den å lade...

Noen ideer, kjente problem med timer lading?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leaf-newbe

hei

bare so det er sakt så er jeg også fersk leaf bruker.
har totalt hurtigladet 9 ganger. jeg lader normalt max det jeg kan.

du kan aldri lade til 100% med hurtiglader og det er heller ingen vits å lade noe lengren en litt over 90% med hurtiglader.

om du starter på 0% så lader hurtigladeren med max efekt (max Amper/kw) på noen av hurtigladerne kan du se hvilken efekt de lader med til en hver tid. dette gjelder blant annet abb og grønnkontakt.
sist jeg ladet på grønnkontakt så var det fortsatt gratis og åpent, mulig ting har endret seg der.
der kunne du lade lengre en 30min og siste gang jeg ladet der ladet jeg til 97% mye mulig jeg da kunne ladet helt til 100% men det går sinsykt tregt på slutten. når jeg avsluttet så ladet den bare med 6A det vil si jeg kunne ladet like fort med vanlig lader. ABB har satt opp en lapp på sine ladere hvor de ber folk bare lade til 85% og om folk trenger mere så kan de flytte bilen til en vanlig lader som da skal kunne lade like fort. jeg greide å lade til 96% på en annen ABB lader som ikke hadde denne lappen. var avhengig av max mulig + litt forsiktig kjøring for å kunne nå fra bilingstad til larvik. (hadde 18km igjen når jeg var fremme).

har et helt klart intrykk at noen ladere lader raskere og gir mere % per tid.
det er egentlig litt vanskelig å måle dette da det har mye å si hvor mye du har igjen før du starter.
det vil alltid gi intrykk av at det går raskere om du lader fra 20% til 90% på 30min en om du lader fra 50% til 90% 20min. no er ikke dette reele tal men kun et eksempel.
det går mye senere å lade fra 50% til 90% en hva det tar å lade fra 20% til 60%.

nå har jeg ikke lekt meg noe serlig med lade timer og ser ikke helt behov for det nå.
har vurdert om det kan være en ide å bruke det til vinteren slik at en kan lade på natta når det er ekstra kalt for å holde varmen i bateriet. normalt så har jeg kun behov for ca 3-4 timers lading på natta.

mulig timer2 blir oppfattet som om at den ikke skal begynne å lade før kl 0000 og da vil den altid vente til midnatt før lading begynner. husk du har en bryter for å slå av lade timer for direkte lading.

det er helt normalt at hurtiglader og bilen har forskjelig oppfattnintg om hvor mye som er ladet.
ikke en gang bilen har et eksakt tal på det og derfor kalles disse målerne for guesometer.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Bjoris

Er klar over at det går sakte på slutten på en hurtiglader, men må du så må du! Vel, dette er ikke noen praktisk problem, da jeg veldig sjelden har dette behovet.

Ingen som har opplevd at den ikke lader opp til 10 og 12 streker? Kan ett kort strømbrudd føre til dette?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 12:43
Er klar over at det går sakte på slutten på en hurtiglader, men må du så må du! Vel, dette er ikke noen praktisk problem, da jeg veldig sjelden har dette behovet.

Ingen som har opplevd at den ikke lader opp til 10 og 12 streker? Kan ett kort strømbrudd føre til dette?

Normalt vil hurtigladingen stoppe på 80% om du hadde under 50% når du startet den. Om du starter den fra over 50% går den normalt nesten helt opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electra

Når jeg hentet min splitter nye Leaf for 3 uker siden, spurte jeg selger om dette med å lade kun til 80%. Han sa at dette hadde vært et tema tidligere (pga manglende kunnskap/erfaring?). Han sa at det bare er å lade til 100% hver gang. Det eneste var hvis bilen skal stå over lengre tid (ferie?) så bør det maks være 80% kapasitet på batteriet.

Noen som har noen meninger om dette? Noe å bety for batteri levetid?

Som forbruker ser jeg på det og kun "fylle tanken" til 80% som merkelig/en svakhet ved produktet.

BE

Hvis du klarer deg med 80% lading er dette absolutt til å anbefale, dessuten får du mer regenerering tilgjengelig fra start. Hva en selger informerer om skal du legge liten vekt på, de lever jo av å selge biler...

Det er ikke noe diskusjon om 80% lading er bedre i det lange løp, så lenge du selvsagt ikke da resulterer i å utlade det fullstendig, det er opplest og vedtatt. Det er til tider flaut hva enkelte selgere klarer å lire av seg.

Ta en titt på denne siden:
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

leaf-newbe

det skal ikke være minneefekt på nye lithium batterier, du kan derfor klattlade så mye du vil.

det som er kjent at ikke er bra er å tømme bateriet helt de fleste lithium batterier har en sperre slik at du ikke kan tappe det ned under en viss spenning. faren ved å tappe det for langt ned er at laderen ofte ikke vil lade det opp da den oppfatter det som defekt når spenningen er for lav.

det andre som altid har vært sakt om lithium er at om de skal lagres over lengre periode bør de kun lades til 50%-80%.

det er flere grunder til det blant annet for de om det blir utsatt for varme så stiger efekten og for at det ikke skal utlades under en hvis grense.

du kan ikke anse det som en defekt så lenge det er en ting som blir opplyst angående behandling av batteriet ved lagring etc...
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Mange takk for svar og interresant link :)

Ok, så å lade til kun 80 % vil være veldig mye gunstigere for levetiden enn å alltid lade til 100%.

Personlig så klarer jeg meg veldig godt med 80%. Kjører totalt ca 7-8 mil maks hver dag.

Men er det noen som har regnet på hvor mye raskere en bils  maks batterikapasitet synker til 70% ("garanti prosenten"); Hvis en alltid lader til 100% og kjører 20000km i året, kontra å alltid lade til maks 80% med samme årlige kjørelengde. Og la oss si at ingen av bilenene kjøres hel tomme. (Min 10% igjen når de settes til lading)?


BE

Forventet levetid på batteriene for oss nordboere ser særdeles bra ut, det er gjort mange undersøkelser for å finnesvaret på det du spør om.

Tabellen du finner litt nede på denne linken viser forventet levetid ned til 70% gjennværende til å være over 16 år for Rygge i Norge.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA