Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det noen som har bestilt matter?

Startet av bosonic, onsdag 23. oktober 2013, klokken 09:13

« forrige - neste »

bosonic

Hei

Jeg hjelper kompisen med å få orden på Buddy'en hans etter batteriskifte, og savner elektriske tegninger. Noen som har? (Det er en mod. 6 med Sepex motor og tegningene som ligger på elbilwiki til mod.5 kan ikke brukes)

Carcontrolleren har 5 resettingprogram. Bør alle 5 resettes etter batteribytte?
Registrerer Carcontrolleren avvik fra originalbatteriene (Ah)? Altså; hva skjer dersom en setter inn batterier med lavere kapasitet?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

sveander

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

bosonic

#2
Har studert infoen her, men det fremgår ikke hvor mange av de 5 punktene som skal resettes:

    S9   S8   S7   S6 Funksjon
1 INN INN INN INN Resetting av bil data
2 INN INN INN   UT Resetting av CC
3 INN INN  UT  INN Resetting av CD
4 INN INN  UT   UT Resetting av Batt. Status
5 INN UT    UT   UT Resetter Shunt måling Ah

I pkt 49 i Skifte av batterier star det kun: Car Controlleren må nå resettes. Se egen instruks for jumpersettings av Carcontroller,
INS-0006-S01
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ØysteinBuddy

Kun s8 og s9 samtidig.
Kjenner du prosedyren?
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

bosonic

Takk for tipset, regner med at denne fremgangsmåten er ok?

Steg 1 - Lokaliser CC(fig1.) Demonter deksel , løsne CC festet med 2 x 8mm sekskant hode
Steg 2 - koble fra JP1 kontakten helt til venstre(fig2.)
Steg 3 - Demonter Car controlleren ved og løsne de 9 skruene som holder lokket på plass.
steg 4 - Lokaliser de fire aktuelle jumper posisjoner nede til høyre (se fig3-4)
Steg 5 - Sett på plass Jumper bøyle i posisjon for ønsket prosedyre.
Steg 6 - Sett på plass JP1 kontakt.
Steg 7 - Sett tenning i On posisjon (full tenning).
Steg 8 - Reverser prosedyre, ta utskrift av CC
For og utføre flere funksjoner repeter steg 5- steg 8.
Kilde Wikipedia: http://www.aspenberg.no/kewet/CarcontrollerJumpersetting.pdf
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

#5
Resetting program 4 (jumper på s8 og s9) gjorde susen! Eller kanskje ikke, det viser seg at energimåleren ikke er aktiv ved lading!!! og da er vil jo like langt. Batteriene er oppladet (målt spenning) men bilen vil stoppe når energimåler kommer ned til "0"
Pussig nok (?) var det ikke jumpere i carcontrollen, så vi måtte bestille fra Elfa.

Speedometert virker ikke etter batteriskifte. Noen som har tips?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

RoadRunner

Er på 4. kontrolleren. Tror det er en display-driver i carcontrolleren som blir ødelagt når man kobler til driftsbatteriet igjen. Har sett det to ganger, senest på cc på prosjektet. Satte den i roadrunneren og så lys i i displayet et par sekunder før det ble mørkt etter at jeg satte på tenningen.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

#7
Takker for svar Roadrunner,
Har forsøkt å resette  progam 4(jumper 8 og 9) og 5(jumper 8 ) på CC, men forsatt så virker ikke energimeteret på lading. For å kunne kjøre bilen nå så må 72V KSI singnal fra "cut off rele" overbroes.
Hva med å resette program 1,2 og 3?
Vil km status resettes samtidig?

Forresten, er det noen som vet om CC fra 1997(mod5) kan brukes på 2007 Buddy(mod6)

Speedometeret er nå ok, det var av-irret skjerm på giverledning fra motoren som var årsaken.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Jens Boll

Hej,

Er der en løsning på det beskrevne problem, da jeg har samme udfordring :(

Olee

Hva er egentlig "riktig" fremgangsmåte når man skal koble alle batteriene til igjen? Kobler man først fremdriftsbatteriene og så 12V batteriet for å unngå å ødlegge CCen?

Rav4_EV

Napp ut pluggene på CC før påkobling av batterier. Så setter du de inn igjen i rekkefølge 5-4-3-2-1.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Olee

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 15. april 2016, klokken 08:25
Napp ut pluggene på CC før påkobling av batterier. Så setter du de inn igjen i rekkefølge 5-4-3-2-1.
Et lite oppfølgingsspørsmål; når kobler jeg på 12V batteriet? Før eller etter denne prosedyren? Takk for hjelpen! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA