Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Type 2 kabel, hurtig spørsmål

Startet av MrG, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

MrG

Heisann..

Det er rimelig utrolig - synes jeg at Tesla sin ladekabel er konstruert slik at den ikke passer noen offentlige ladestolper overhode. Selve pluggen (shuko) er rett og slett for stor. Tesla på sin hånd sier man absolutt ikke bør benytte skjøteledning. Resultatet er jo at ihvertfall jeg ikke får ladet noe sted - når jeg er i pendlerby mandag til fredag.

Hvordan har andre løst dette?
Hvor kan man få kjøpt en skikkelig KORT skjøteledning med godt nok tversnitt?
Jeg har vært hos Biltema og Clas Ohlson i Bergen uten å finne noe.

mvh
Thomas

glaserud

Laget skjøteledning selv. 2,5-kvadrat + støpsler fra biltema.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.


Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

fredag

Sitat fra: MrG på mandag 14. oktober 2013, klokken 14:27
Heisann..

Det er rimelig utrolig - synes jeg at Tesla sin ladekabel er konstruert slik at den ikke passer noen offentlige ladestolper overhode. Selve pluggen (shuko) er rett og slett for stor. Tesla på sin hånd sier man absolutt ikke bør benytte skjøteledning. Resultatet er jo at ihvertfall jeg ikke får ladet noe sted - når jeg er i pendlerby mandag til fredag.

Hvordan har andre løst dette?
Hvor kan man få kjøpt en skikkelig KORT skjøteledning med godt nok tversnitt?
Jeg har vært hos Biltema og Clas Ohlson i Bergen uten å finne noe.

mvh
Thomas

Jeg lurer på hvordan de har laget adapter for rød og blå kontakt. Disse har gjerne lokk på den ene siden og vegg på den andre siden.

Teslas UMC-adapterne burde vært laget med en liten ledningsstump, slik at de kan vris inntil 90 grader ved behov og dermed være mer fleksible.

Men, offentlige ladestasjoner bør over på type2. Type2-kontakt er standard for offentlige ladestasjoner nå, og føles veldig mye mer solid og tilpasset våre behov enn schuko og sånt. Det føles feks trygt at kabelen låses fast i bilen (og i ladestasjonen hvis den har støtte for det).

Etter å ha brukt type2 litt føles UMC som et dårlig hack.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Lurer også veldig på hvordan 32A adapteret vil se ut! Eller, dvs elektrikeren lurer på dette. Han vil sette opp 32A stikk inni en Defa motorvarmer-stolpe, men er veldig usikker på hvordan adapteret festes og om jeg i det hele tatt får brukt stikket om det settes inni stolpen. 5 uker siden levering, og adapterne er sikkert fortsatt "2 uker" unna?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. oktober 2013, klokken 16:02
Lurer også veldig på hvordan 32A adapteret vil se ut! Eller, dvs elektrikeren lurer på dette. Han vil sette opp 32A stikk inni en Defa motorvarmer-stolpe, men er veldig usikker på hvordan adapteret festes og om jeg i det hele tatt får brukt stikket om det settes inni stolpen. 5 uker siden levering, og adapterne er sikkert fortsatt "2 uker" unna?

Her er bilde vedlagt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stighl

Våre ABB Philip Hauge sentraler er store nok til kladden.  :)

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA