Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjelp!! UM EVSE lader - kode??

Startet av krister461, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 19:16

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: krister461 på søndag 02. februar 2014, klokken 10:40
Et nytt spørsmål her: Satser på å lade via blått adapter og jkirkebos 3 fase til 1 fase adapter.

Sikringen er som nevnt på 15A trefase. På denne er også garasjeportåpneren, samt en rekke lysrør som lyser opp garasjen. Hvor mange A kan jeg da forvente å lade på uten at sikringen ryker når noen åpner garasjen? :)
Regn opp antall watt totalt for lysrørene, del dette tallet på 230, ta 15 minus det tallet og rund ned - eller bruk forskjellige faser, da kan et ordentlig elektrikerhode komme og gjøre utregningen :). Det er antall ampere. Du burde kunne kjøre garasjeåpneren selv om lys + lading står på, såframt sikringen din ikke er overfølsom for kortvarig overbelastning.
Elbilist

Bjørn

Sitat fra: krister461 på søndag 02. februar 2014, klokken 10:40
Et nytt spørsmål her: Satser på å lade via blått adapter og jkirkebos 3 fase til 1 fase adapter.

Sikringen er som nevnt på 15A trefase. På denne er også garasjeportåpneren, samt en rekke lysrør som lyser opp garasjen. Hvor mange A kan jeg da forvente å lade på uten at sikringen ryker når noen åpner garasjen? :)

Tror ikke du skal tenke så mye på garasjeport åpneren.. den drar ikke mange watt.. :) 100-150w. lysrørene drar endel når de starter, men det er ikke mange sekundene.. har du mulighet for å sjekke om lysene går på samme fasene som kontakten du skal bruke..?  Jeg ville uanz bare prøvd å dra 15A lading m lysene på 1t så slå av/på lysene og se om sikringen holder.. går mest sans helt fint :)

krister461

Takker for svar. Har ikke mulighet til å sjekke hvilke faser som brukes.

Så, blir vel bare til at jeg prøver på 15A og så skrur ned hvis sikringen skulle gå. Men greit å vite litt hva jeg skal forvente. Skal telle lysrør og watt. :)

krister461

Da har jeg ladet et par netter med 15A uten at sikringen har gått eller ting har blitt varme. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA