Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjelp!! UM EVSE lader - kode??

Startet av krister461, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 19:16

« forrige - neste »

krister461

Hei,

Såvidt jeg har forstått så har jeg et 230V IT 3-fase-anlegg. (Bilde av hovedsikring vedlagt)

Sikringen til garasjen ser ut til å være på 15A 3-fase.

Kabelen til garasjen skal være på 3 x 2,5.

I garasjen har jeg to stikkontakter:
Den ene er vanlig schuko og den andre er blå 4-pins (som vel betyr 3-fase?).


Slik jeg har forstått det kan jeg med eksisterende opplegg bare lade 13A med schuko.


Så til spørsmålene:
1 Finnes det noen overgang eller annen mulighet for å dra nytte av den eksisterende blå 4-pins kontakten?
2 For å få 32A lading - vil det bare være å få en elektriker til å skifte sikring og sette opp en blå 3-pins 1-fase kontakt i garasjen?
3 Vil det være noen fordel å sette opp en "hjemmeladestasjon" kontra det å bare få opp en blå 3-pins kontakt?

Setter pris på alle svar! :)

sindrej

Du kan få deg en overgang fra 16A 3-fase pluggen til 32A 1-fase plugg som passer i den kommende blå adapter til Tesla.  Da får du altså lading på 16A.  For å komme til 32A så må du ha minimum 6 kvadrat kabel til garasjen, kanskje også 10 kvadrat.  Det blir altså en større jobb.  Du må endre sikring da forresten, fra 15A til 16A

krister461

Mange takk for svar.

Hmm. Jeg har en del meter til garasjen, så ny kabel blir kanskje dyrt.

Med en overgang kan jeg vel lade med 15A med eksisterende sikring?

Kan jeg sette opp en 25A sikring på eksisterende kabel? (Ser det er brukt samme kabel med 25A sikring mot pumpen i borehullet her)

OleJA

Sitat fra: krister461 på mandag 14. oktober 2013, klokken 10:56
Mange takk for svar.

Hmm. Jeg har en del meter til garasjen, så ny kabel blir kanskje dyrt.

Med en overgang kan jeg vel lade med 15A med eksisterende sikring?

Kan jeg sette opp en 25A sikring på eksisterende kabel? (Ser det er brukt samme kabel med 25A sikring mot pumpen i borehullet her)
Ikke uten å fjerne Schuko kontakten(e) du har på denne kursen, eller koble denne via et nytt sikringskap i garasjen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Lanber

Du må uansett ha en kort skjøteledning for å kunne lade med vanlig Schuko 13A.  Utformingen på selve Tesla kabel med tilhørende adapter gjør du ikke vil få inn pluggen i kontakten.

Det er nok enkleste løsningen for deg med mindre du har behov for mye strøm kjapt. 12 timer lader i praksis opp 15 mil rekkevidde (inkl 15% tap i lader).

krister461

Takk igjen - er ganske nytt for meg dette her.

Så ja, jeg tror jo jeg vil klare meg med 13A, men hadde vært kjekt med mulighet for mer i tilfelle jeg skulle ha behov en dag. Har uansett satt opp en slik på handlelisten: http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Slik jeg forstår det må jeg uansett ha egen kurs for å få 25A eller 32A lading da jeg ikke kan ha eksisterende schuko-kontaktene på en slik kurs. Og en ny kurs vil nok bli dyrt siden jeg har en del meter (ca 30) mellom hus og garasje.

En hjemmelader fra f.eks. Salto endrer vel ikke på behovet for ny kurs?


Hvor finner jeg overgang fra 16A 3-fase pluggen til 32A 1-fase plugg? Jeg må kanskje spørre jkirkebo om jeg kan få kjøpe bare denne.

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på mandag 14. oktober 2013, klokken 11:44
Slik jeg forstår det må jeg uansett ha egen kurs for å få 25A eller 32A lading da jeg ikke kan ha eksisterende schuko-kontaktene på en slik kurs. Og en ny kurs vil nok bli dyrt siden jeg har en del meter (ca 30) mellom hus og garasje.

Du må ha ny kurs ja, og ny kabel. Kabel er ikke så veldig dyrt i seg selv, alt kommer an på hvor mye du gjør selv med graving etc. Regn 50-80,- pr. meter avhengig av om du må ha 6mm2 eller 10mm2.

Sitat
En hjemmelader fra f.eks. Salto endrer vel ikke på behovet for ny kurs?

Nei. En slik hjelper deg ingenting. Det beste etter min mening er å lade på 15A på dagens kurs.

Sitat
Hvor finner jeg overgang fra 16A 3-fase pluggen til 32A 1-fase plugg? Jeg må kanskje spørre jkirkebo om jeg kan få kjøpe bare denne.

Det kan du godt, men jeg ville heller montert en 1-fase 32A plugg på veggen ved siden av de du har. Det er helt lovlig, og så slipper du adaptere. Selve kontakten koster ikke en 200-lapp engang på nett, og det er ca. 15 minutters elektrikerarbeid.

https://www.elhandel.no/products/stikk-for-vegg-avs-232-6

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

Ja, det var den gravejobben jeg helst vil slippe. Er ikke bare bare.

15 minutters elektriker arbeid har jeg råd til, men det er mer plagsomt med de to timene de skal ha for å kjøre ut til meg på landet. :)

Får se om jeg får tatt det i forbindelse med noe annet - hvis ikke får du kanskje en PM ang det adapteret. ;)

Lille Lance

Da er jeg igang ... går for 230V / 32A 1-fas. Men jeg legger opp 3-fas kabel (PFSP) i tilfelle 3-fas 230V blir en option i framtida. Og så går jeg for 10 kvadrat ... orker ikke å ligge våken og tenke på om 6 kvadrat var i snaueste laget. Da må jeg bare grave de siste 20 meterne over plenen så jeg kommer til garasjen. Rekker dette akkurta før kulda setter inn  ;D  :o
10 kvadrat er kraftige saker ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

ethoring

Denne tråden passet slik passe for mitt spørsmål...

Jeg bygger nytt hus, og skal få lagt kabel ut til garasje. Hva er mest fremtidsrettet å få lagt av kabel og kurs?

Har bedt om pris på å få opplegg for 230V 32A 3-fas, og da snakket de om 10 kvadrats kabel slik som du skal legge. Dette er altså en løsning for Tesla model S forstår jeg :-) Er det også en god løsning for alskens biler? Hvis jeg f.eks går for BMW eller VW med Combo-kontakten, kan disse plugges i industrikontakta på 32A 3-fas?


OddB

Sitat fra: ethoring på fredag 18. oktober 2013, klokken 16:07
Denne tråden passet slik passe for mitt spørsmål...

Jeg bygger nytt hus, og skal få lagt kabel ut til garasje. Hva er mest fremtidsrettet å få lagt av kabel og kurs?

Har bedt om pris på å få opplegg for 230V 32A 3-fas, og da snakket de om 10 kvadrats kabel slik som du skal legge. Dette er altså en løsning for Tesla model S forstår jeg :-) Er det også en god løsning for alskens biler? Hvis jeg f.eks går for BMW eller VW med Combo-kontakten, kan disse plugges i industrikontakta på 32A 3-fas?
Tesla støtter ikke 230V 3-fase.. Gå for 400V 16A ! (evt 400V 32A og Type 2 ladestasjon hvis du har god råd ;) )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sindrej

Det er jo ikke sikkert han har TN nett tilgjengelig da.  Skal du være bombesikker så er vel en 5 ledet kabel til nettopp TN nett det mest fremtidssikre.  Kan da bruke 3 fase 400V eller 3 fase 230V.  Alltid kjekt å ha 3 fase selv om ikke TMS kan bruke 3 fase 230V, men kun 1 fase.

ethoring

Tror faktisk det blir 400V i huset. Så det ultimate er å ha en 400V-kurs til garasja på 32A. Er 32A 230V ikke kompatibelt med type 2 ladekontakt?

OddB

Sitat fra: ethoring på fredag 18. oktober 2013, klokken 21:52
Tror faktisk det blir 400V i huset. Så det ultimate er å ha en 400V-kurs til garasja på 32A. Er 32A 230V ikke kompatibelt med type 2 ladekontakt?
230V 32A ENFASE er støttet, ikke trefase.
400V 16A (11kW) trefase støttes med rød industrikontakt og UMC (og Type 2-ladepunkt hvis du ønsker det), 400V 32A (22kW) trefase støttes hvis du setter opp en Type 2-ladepunkt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

krister461

Et nytt spørsmål her: Satser på å lade via blått adapter og jkirkebos 3 fase til 1 fase adapter.

Sikringen er som nevnt på 15A trefase. På denne er også garasjeportåpneren, samt en rekke lysrør som lyser opp garasjen. Hvor mange A kan jeg da forvente å lade på uten at sikringen ryker når noen åpner garasjen? :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA