Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjelp!! Kladden virker ikke.

Startet av NTesla, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 14:50

« forrige - neste »

NTesla

Får en konstant hvine-lyd når jeg akselerer hardt fra 70 og oppover, f.eks. ved forbikjøring. Er ikke merkbart ved mer jevn akselerering eller i laverer hastigheter. Har lest på US forum, men er noen utvetydige svar. Noen opplever det og andre ikke, mens noen har fått tilbakemeldinger om at det er helt normalt, mens andre har fått skiftet ut powertrain, og det virker ganske gjennomgående at det er et moment som ingeniørene hos Tesla ser på for øyeblikket.

Andre her som opplever lignende? Jeg har kun kjørt rundt 1' km og kjører relativt rolig foruten noen testruns, men mener at jeg ikke opplevde lignende lyder helt i starten.

kimnaess

Jeg hadde også en hvine lyd som var mer høyfrekvent enn elmotoren i seg selv (hadde sammenligningsgrunnlag fra Roadsteren) og Tesla testet det og det viste seg at en kjølepumpe til batteriet var gåen så de byttet den

Turbinlyden som er normal er mindre høyfrekvent og den blir man glad i
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

ErikH

Jeg har også en pipelyd ved hard akselerasjon. Litt som når du slipper lufta ut av en ballong mens du trekker ut tuten, som nevnt på videoen. Venter til servicesenteret i Stavanger/Sandnes åpner, så kjører jeg innom og spør der. Skal jo uansett innom og kikke :)
Tesla Model S - S85, pearl white, air suspensions, tech, sound - Utlevert 23. september 2013

ebbrey

Denne "slippe luft ut av ballong for å lage hvine lyd" dukket opp hos meg idag. Skjer kun når jeg drar på men er meget høy.

Legger ved en lydfil av det.
https://drive.google.com/file/d/0Bz4kMSBr5sUFT0UxSXhVLUw4WFU/edit?usp=sharing
Håper linken fungerer
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

fonberg

Sitat fra: NTesla på mandag 14. oktober 2013, klokken 00:03
Får en konstant hvine-lyd når jeg akselerer hardt fra 70 og oppover, f.eks. ved forbikjøring. Er ikke merkbart ved mer jevn akselerering eller i laverer hastigheter. Har lest på US forum, men er noen utvetydige svar. Noen opplever det og andre ikke[...]

Blir det hvine-lyd også når kona ikke sitter på?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

mInrOz

Kan nevnes at jeg har samme lyd på min Leaf når jeg akselerer raskt.

Synes det er litt greit å ha litt lyd fra bilen når du trykker litt på gassen jeg :)

Høgis

I den første TMS jeg hadde, hørte jeg en "høyfrekvent" lyd når jeg ga på litt (f.eks. skulle fra 70 til 80 km/t). Hørtes nesten ut som jeg hadde et utrykknings kjøretøy bak meg noen ganger og var irriterende når ikke musikken stod høyt på. I den nye "erstatningsbilen" er det nesten helt stille.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

bb

Jeg hører en liten hvinelyd hvis jeg tråkker gassen ca. halv pedal eller mer. Denne lyden synes jeg er bare digg. Det minner litt om når jeg sitter på flyet og den skal akselerere. Før syntes jeg at akselerasjonen på flyet var bra. Men etter å ha kjent trøkket fra en P85 blir jeg skuffet hver gang jeg sitter på fly. Kona mi mener akkurat det samme :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

ebbrey

Ja det er jo lyden av strøm. Dette blir aldri helt stille. Men denne kan endre seg fra vanlig hvine lyd til høy pipelyd på samme effektuttak. Uten at det hadde noe å si. Dette skal være hovedkontaktene fra batteriet som da vibrerer. Og det vil de gjøre ved forskjellig effektuttak og temperaturer over levetiden til batteriet.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Hyperstress

Sitat fra: bb på onsdag 05. februar 2014, klokken 01:06
Jeg hører en liten hvinelyd hvis jeg tråkker gassen ca. halv pedal eller mer. Denne lyden synes jeg er bare digg. Det minner litt om når jeg sitter på flyet og den skal akselerere. Før syntes jeg at akselerasjonen på flyet var bra. Men etter å ha kjent trøkket fra en P85 blir jeg skuffet hver gang jeg sitter på fly. Kona mi mener akkurat det samme :P

En blir vant til det meste. Ettåringen i huset jublet herlige berusende aksellerasjonshyl da jeg gav på i e-Upen i starten. (Den er atskillig kvikkere enn fossilen.) Nå er det stille, han er vant til det, så får satse på at han blir begeistret igjen når vi får Teslaen  ;D.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Jarleø

Sitat fra: bb på onsdag 05. februar 2014, klokken 01:06

+1
Svart 85 Kwh,pano,barne seter,tec pakke,lyd & lys, sensor.
Bestilt: 26/6
Finalized: 30/6
In Production:2/11
In Transit: 6/11
Mottatt bil: 17/12/13

Kjørt 5000 km 3/3-2014

Kjelli

Sitat fra: ErikH på mandag 14. oktober 2013, klokken 10:13
Jeg har også en pipelyd ved hard akselerasjon. Litt som når du slipper lufta ut av en ballong mens du trekker ut tuten, som nevnt på videoen. Venter til servicesenteret i Stavanger/Sandnes åpner, så kjører jeg innom og spør der. Skal jo uansett innom og kikke :)

Hva endte dette med?

Anew

Under den sedvanlige Teslapraten til lunsj i dag snakket vi om motoren. Da det kom frem at det er induksjonsmotor var det naturlige oppfølgingsspørsmålet fra en kyndig kollega; "lager den sånn hvinelyd under aksellerasjon også, da?"

Hvinelyden (som er ganske identisk med den flytoget og Oslotrikken lager) er induksjonsmotoren som jobber. Helt naturlig.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA