Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av Roger (NO), tirsdag 22. oktober 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Roger (NO)

Jeg kjørte igår min Model S på NAF glattkjøringsbane, og tenkte å dele noen erfaringer med de interesserte.

For å begynne med slutten: Jeg er veldig positivt overrasket til å være en så tung, bakhjulsdrevet bil.

Jeg opplevde at ESP korrigerer hurtig og "riktig" og gjør bilen veldig forutsigbar i svinger. Ingen "slenging" med hekken.
Den tok kurven meget bra i 40 km/t, og jeg hadde god kontroll til tross for at bilen begynte å seile. Jeg slapp gassen og bilen oppførte seg meget bra.
Jeg økte til 45 og unnlot å slippe gassen i kurven, og opplevde da å få forhjulsskrens. Bilen oppførte seg fortsatt meget bra og forutsigbart, og fulgte kurven igjen da jeg igjen slapp gassen.

Når det gjelder bremsing var det betydelig lengre bremselengde enn Volvo V50'en forran meg for å si det sånn. Dette skyldtes nok i all hovedsak vekten.
Opplevde en lengde på ca 63m i 60km/t og 50m i 50Km/t. i 30Km/t var den en del kortere enn NAF hadde forutsett...
ABS slår inn raskt, og jobber bra.

Alt i alt; Jeg er meget trygg på vinteregenskapene til bilen. Største utfordringen blir sikkert opp bakker...
En tankevekker er dog at bremselengden er nok noe lenger enn folk flest er vant til pga vekten.

MEGET FORNØYD!

ebbrey

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Roger (NO)


Kilroy

Takker for infoen, dette var meget nyttig lesing. Går fra X5 til Tesla, så er spent på hvordan det fungerer, men mest spent i forhold til samboer  ;D
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

AllanW

Meget nyttig lesing ja.
Får håpe flere tar testen.
Leste om en annen som tok testen nå nylig med helårsdekk , han var også veldig fornøyd.
Men når man slipper gassen på Model S så bremser den av seg selv , kan ikke det være litt skummelt på vinterføre?
Man skal jo ikke bremse noe særlig når man skal styre bilen.
Men igjen høres det ut som traction controllen er meget bra.
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

sondell

Takk for veldig nyttig info. Appropå bremsing og tunge biler. Har erfaring fra tunge kjöretöy, vogntog og turistbuss som jeg kjört tidligere at du egentlig har bedre feste ved bremsing, frem til friksjonen slipper taget, da föles det sen nesten som noen trykker på bakfra. Teslan er jo ganske mye lettere en disse kjöretöyene da, men kanskje man kan föle noe av det samme likevel. Man lärer eg jo å bremse litt annerledes etter hvert og å utnytte de fordelene en tyngre bil faktiskt har.

Teslafrank

Takk! Testet med sommer eller vinterdekk? Dim?

Dr.Ling

Sitat fra: AllanW på søndag 13. oktober 2013, klokken 19:54
Leste om en annen som tok testen nå nylig med helårsdekk , han var også veldig fornøyd.

Hvor leste du om dette?

Michelin Xi3 er samme dekkene jeg har bestilt. Og i NAFs test var vel den største svakheten bremsing på is sammenlignet med de andre piggfrie nordiske dekkene.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Roger (NO)

Sitat fra: Teslafrank på søndag 13. oktober 2013, klokken 21:50
Takk! Testet med sommer eller vinterdekk? Dim?
Kjørte Xi3 i standard dimensjon (245/45/19)

Corny

Apropo bremsing når man slipper gassen. Hvilke innstillinger brukte du på "Regen." Husker ikke helt hva det ble kalt fra prøvekjøringen min, men regner med at du satt den til lav/av?
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

EvenSteven

Basert på denne info er jeg nå glad jeg gikk for hakka 8 dekkene.
Med piggfritt må man nok legge inn ekstra god sikkerhetsmargin når føret er sleipt og inn mot kryss etc.
Tesla S P85+ sølv

AllanW

Tesla Owners Club på facebook.
Erik Hagen la ut en video og ett referat kl 21.20 igår ;)

Sitat fra: Dr.Ling på søndag 13. oktober 2013, klokken 22:30
Sitat fra: AllanW på søndag 13. oktober 2013, klokken 19:54
Leste om en annen som tok testen nå nylig med helårsdekk , han var også veldig fornøyd.

Hvor leste du om dette?

Michelin Xi3 er samme dekkene jeg har bestilt. Og i NAFs test var vel den største svakheten bremsing på is sammenlignet med de andre piggfrie nordiske dekkene.
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

ErikH

Her er samme tekst. Tre bilder og en videosnutt ligger i Facebook-tråden her:
https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/permalink/534987716583666/

Eneste Tesla på åpen dag på glattkjøringsbanen på Bue, Rogaland. Tre baner åpne: Test av bremselengde, unnamanøver, og glatt sving. I tillegg en liten bakkestartbane og en feildosert nedoverbakke.

Bakkestart på glatt føre gikk veldig greit. Det samme gjorde bremseøvelser og unnamanøverer. I svingen måtte jeg nærmere 50 før bilen begynte å slippe, og da var den ikke vanskelig å hente inn igjen.

Prøvde med og uten traction control på de forskjellige øvelsene, og må konkludere med at Model S har en fantastisk god traction control. Ga flat pedal på glatt føre, ingen tegn til at dekkene slapp.

70 meter bremselengde i 50 km/t inkludert en kontrollert unnamanøver var ganske greit.

Fikk noen "er DET en elbil" fra enkelte av øvingslederne, andre kjente til bilen og var spent på hvordan den ville te seg på glatt føre. Alt i alt meget fornøyd.

Vedlagt video viser en tur gjennom svingen i ca 40, andre testrunde. Ingen spenstig sladd der, gikk altfor kontrollert... Klikkelyden på filmen kommer fra vannsprederne, ikke fra bilen :)
Tesla Model S - S85, pearl white, air suspensions, tech, sound - Utlevert 23. september 2013

Roger (NO)

Sitat fra: Corny på søndag 13. oktober 2013, klokken 22:38
Apropo bremsing når man slipper gassen. Hvilke innstillinger brukte du på "Regen." Husker ikke helt hva det ble kalt fra prøvekjøringen min, men regner med at du satt den til lav/av?
Regen stod på standard. Jeg justerte den ikke ned til lav. Dette for å se om jeg ville oppleve bakhjulssladd men gjorde altså ikke det...

SimenT

Jeg har bestilt meg Nokian hakka 8-piggdekket pga akselerasjon og bremselengde på is, og klarering av heftige bakker.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA