Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av Postman pat, mandag 21. oktober 2013, klokken 20:25

« forrige - neste »

Postman pat

Har kjøpt adaptersett av Kirkeboe og lever under illusjonen at jeg har det meste av duppeditter til lading.  Sistnevnte beviser at jeg ikke har filla peiling og leser alles  ladeinnlegg med stor interesse og dertil manglende kunnskap og forståelse.

HVA MED   et lite kurs som heter   "Lading for dummies". Jeg  nominerer megselv som dummy.  Festligheter tilside, så foreslås et "ladekurs for Tesla Dummies", etsted i Oslo, hvor noen av forumets fremtredende  eksperter og elbilforeningen  (og Tesla?) trår til for å drive preventivt  og informativt arbeid.

FØR alle andre utenfor Oslo kommer med tuting om denne Oslo sentrerte kommentaren så foreslås at del av pakka slik at det kommer noe ut av dette for ALLE Tesla eiere som trenger undervisning, på Norsk, for Norske kontakter. Nemlig at dette tas opp og postes på forumet/youtube.

Dersom undertegnede ikke har fulgt med i timen og dette finnes enten vel dokumentert eller filmet allerede,  Pls send linken.

Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Dr.Ling

Kan godt hende kurs, eller kanskje en video, hadde vært på sin plass.
Jeg faller av lasset når det snakkes om faser og trafoer og el.installasjoner hjemme, men jeg synes ladeguiden på teslas egne sider var veldig informativ og egentlig alt man trenger. Er den ikke?

Jeg må forlegent innrømme at jeg senest igår hadde et annet eureka-øyeblikk da jeg fant ut at hver av de forskjellige rundstiftene / industripluggene kommer i forskjellige størrelser etter hvor mye strøm/ampere de tåler. Etter den der siste lille brikken falt på plass føles det som jeg kan det jeg trenger å vite.

Jeg tror det meste blir ganske åpenbart når en har hatt bilen en stund og truffet på forskjellige lademuligheter rundtomkring.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Bjørn

Sitat fra: Dr.Ling på søndag 13. oktober 2013, klokken 01:02
Kan godt hende kurs, eller kanskje en video, hadde vært på sin plass.
Jeg faller av lasset når det snakkes om faser og trafoer og el.installasjoner hjemme, men jeg synes ladeguiden på teslas egne sider var veldig informativ og egentlig alt man trenger. Er den ikke?

Jeg må forlegent innrømme at jeg senest igår hadde et annet eureka-øyeblikk da jeg fant ut at hver av de forskjellige rundstiftene / industripluggene kommer i forskjellige størrelser etter hvor mye strøm/ampere de tåler. Etter den der siste lille brikken falt på plass føles det som jeg kan det jeg trenger å vite.

Jeg tror det meste blir ganske åpenbart når en har hatt bilen en stund og truffet på forskjellige lademuligheter rundtomkring.

+1 :)

Philip Marlowe

Jeg melder meg på. Hadde ikke en gang hørt ordet "Schuko"  :o før jeg begynte lese dette forumet her.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Maartensommer

Dette kurset er jeg den første til å melde meg på.

frskby

Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016

Birger

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Tesla-man

Beklager, men ett dummy spørsmål: Hvorfor går ikke sikringen når du lader på en 16amp kurs? ...eller gjør den det?

Er det ikke sånn at en 11kw lader vil trekke maks strøm, som på et 230V anlegg vil være litt under 50 ampere - og det går jo ikke på 16 amp sikringer. - skjønner ikke detta jeg...
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

OddB

Hvor mye strøm bilen får lov å trekke reguleres med hvilket adapter du har på kabelen. Siden du nå kun har en vanlig 16A stikkontakt i enden av kabelen din, forteller kabelen bilen at den ikke får trekke mer enn 13 A, Putter du på et blått adapter  (når det en gang kommer...) så sier kabelen fra at du kan trekke opp mot 32A.
Har du en Type 2>Type 2 kabel formidler den informasjon fra ladestolpen til bilen slik at bilen vet hvor mye den kan trekke.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Tesla-man

Sitat fra: OddB på onsdag 16. oktober 2013, klokken 01:54
Hvor mye strøm bilen får lov å trekke reguleres med hvilket adapter du har på kabelen. Siden du nå kun har en vanlig 16A stikkontakt i enden av kabelen din, forteller kabelen bilen at den ikke får trekke mer enn 13 A, Putter du på et blått adapter  (når det en gang kommer...) så sier kabelen fra at du kan trekke opp mot 32A.
Har du en Type 2>Type 2 kabel formidler den informasjon fra ladestolpen til bilen slik at bilen vet hvor mye den kan trekke.

ahhh - thanks :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Sofie S

En dum fråga?
När man bara har 400/16A vad bör man ställa bilen på för laddningsström (A) för att inte överbelasta någon av faserna till husets övriga förbrukningar, Eldar med ved men vattenpipa, spis, dammsugare, etc kan ju vilja ha någon/några A dom också

Sofie S

Inte vattenpipa utan vattenpump skrivet med T9

eledille

Sitat fra: Sofie S på fredag 25. oktober 2013, klokken 21:09
Inte vattenpipa utan vattenpump skrivet med T9
Lurte litt på det... Jæklar vilken vattenpipa :)

Kommer an på hva de andre lastene dine krever og hva hovedsikringen tåler. Du må regne. Det som er igjen etter at de andre forbrukerne har tatt sitt kan du gi til bilen. Om natta er det vel varme og varmtvann som tar mest.

Er hovedsikringen din bare 16 A 400 V? Hvis varmtvannstanken tar 10 A så burde du likevel kunne lade om natta med minst 5 A 400 V, det er 3,5 kW, som gir ca 20 km/t.

Hvis du kan øke hovedsikringen til 25 A så ville du ha mer enn nok.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Sofie S

Tack för svaret!
Nej för att få varmvatten och värma husen går det åt totalt ca 450W när jag eldar, efter det är förbrukningen endast 5+40+46+ibland65W dvs 156W ej 1A vattenpumpen drar 800W Så min slutsats blir då att det kommer att vara problemfritt på nätterna med 13A vid behov. Men att ladda med lägsta möjliga A för att skona batteriet, så det kommer att bli lite räknande i framtiden

eledille

Tror ikke du trenger å tenke på å skåne batteriet, dette er så lite effekt uansett. Batteriet tåler jo 120 kW fra superlader uten konsekvenser for garantien (men superlading kommer jeg bare til å bruke når det er nødvendig). Så om du lader på 3 eller 10 kW tror jeg ikke spiller noen som helst rolle.

Det spiller imidlertid en rolle for strømforbruket, siden bilen må vedlikeholde en viss varme i batteriet om vinteren for å kunne lade. Når det er kaldt kaster du dermed bort mindre energi på  batterivarme jo fortere du lader.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA