Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av TorC, mandag 21. oktober 2013, klokken 15:32

« forrige - neste »

TorC

Denne tråden er under "bygging" og ikke komplett....  Hvis det er noe som er klønete, upresist eller feil så tar jeg gjerne imot innspill... Jeg har planer om å på sikt få denne inn i elwikien, så det er fint å få innspill...

Jeg får ikke lastet inn alle bildene, så jeg tror jeg kjører denne over på Wikien om ikke lenge...

På steder som ebay finnes det mange forskjellige varianter av setevarmere som enkelt kan ettermonteres. Noen er helt enkle som plugger i sigarettenneren og trekkes over setet, andre er mer avanserte som blir plassert inne i det eksisterende setetrekket.

På youtube har en nederlender laget en fin instruksjonsvideo:


Setevarmerne han kjøpte var ikke tilpasset Nissan Leaf, så han måtte skjære litt i bilen for å få bryterne til å passe. Bryterne ser veldig uorginale ut, og krever litt mekk og lodding.

Jeg har kjøpt meg et annet kitt: 

  (Hva er kodingen for å få inn bilde? jeg har brukt kode img]ebay.JPG[/img med klammer. )
 
Denne har litt andre knapper som gjør at man slipper å tilpasse plasten, lodding og modding, men har bare "high-low".


For dette kittet betalte jeg $ 90, frakt og mva var på rett under 500,- NOK, så totalt ca 1000,-  Hvis det er noen som vurderer å kjøpe slike kit fra USA anbefales å gjøre et samlekjøp siden frakten alene var på rundt 400,- kroner...


Kittet består av 4 varme"pads" hvor hver trekker 27 watt (±3w), altså opptil 30watt hver. Totalt opp til 120w. Dette betyr at den strømforsyningen som ligger i kupeen ikke nok. Sigarettenneren har en 10 amp sikring (altså 12volt * 10 amp = 120watt) og kan derfor ikke brukes hvis man skal bruke setevarmere på begge sider og samtidig bruke sigarettenneruttaket til lading av mobiltelefon eller lignende. Det må derfor trekkes en egen kurs, men det er temmelig enkelt. Mer om dette senere.

For å starte med det aller enkleste:
* Montering av brytere
Ta tak i den bakre delen av det dekselet hvor koppholderne står. Tomlene på innsiden av koppholderen, og de 8 andre fingrene klemmer fast mot veggen. Jekk bestemt opp. Konsollen er dermed løs og du kan jekke den opp. Løsne den forsiktig slik at det bare er ledningene som holder den på plass. Ved å bruke et tynt skrujern kan du løsne tappene til de sorte dekslene som dekker hullene der knappene skal inn. Dekslene skal ut fra undersiden! ***Her kommer det et bilde***
Når dekslene er fjernet kan du klikke på plass de nye bryterne. Disse MÅ monteres fra undersiden for å unngå å kappe plasten eller at bryterne står for høyt. De er litt tighte, men de passer fint.

* For å montere "varmepads" kan du følge youtube videoen som tidligere nevnt. Men jeg skal se om jeg kan klare å få til noen bilder, video og instrukser for dette etter hvert.

* Opplegg for ny kurs. Kommer....

* Tilkopling belysning. Kommer...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elbil fundamentalist

#1
Veldig bra! Dette blir en nyttig DIY med alle de importbilene som er kommet. Gleder meg til å lese resten når den blir ferdig.
Flott at du deler det med oss andre :-)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Electra

Veldig bra TorC!

Det er ildsjeler som deg som gjør dette forumet innholdsrikt og interessant å følge med på :)

Oddvar

Hva koster det å få de originale ettermontert av verksted ?
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

TorC

Sitat fra: Oddvar på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:37
Hva koster det å få de originale ettermontert av verksted ?

Tror ikke det er mulig.

Jeg har "chattet" med Nissan i USA, og de hevder at bilene har ulike cable harness. Dermed må det legges opp ny kurs.

Bytte av setet tror jeg er fint mulig, men påberegn minst 5000,- per sete.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Oddvar

Jeg fikk et tilbud fra Sørimport på 1990 pr sete  :) Tror jeg får for den løsningen .
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

TorC

Sitat fra: Oddvar på søndag 13. oktober 2013, klokken 22:54
Jeg fikk et tilbud fra Sørimport på 1990 pr sete  :) Tror jeg får for den løsningen .

Det er nok neppe OEM, men så lenge det varmer stumpen spiller det vel liten rolle. :-) 

2000,- per sete er billig mtp at de neppe kommer seg under 250,- i delekostnader per sete og at det er ganske arbeidsintensivt arbeid. Det er fort vekk bortimot 1 time per sete for en amatør. Selv om de sikkert gjør det mer effektivt så har de fortsatt reklamasjoner, administrasjon osv osv å forholde seg til. Så det er BILLIG hvis kvaliteten er den samme.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA