Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av Torpedo Ted, mandag 21. oktober 2013, klokken 15:24

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Ser det skrives i media at Model S skulle hatt 500 000-700 000 i avgifter om den ikke hadde vært elektrisk. Jeg sjekket selv på Vegvesenet og får et vesentlig høyere tall: 980 000 kr totalt i avgifter

Se vedlagte beregning. Tar jeg helt feil her eller? Eneste jeg kan tenke meg er at dersom det hadde vært en bensinbil ville den muligens vært et par hundre kilo lettere uten batteriene. Men Porsche Panamera veier jo nærmere 2 tonn den også.

DonPedro

Jeg tror poenget er at du likevel setter null på utslippene.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

TS

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 12. oktober 2013, klokken 18:21
Ser det skrives i media at Model S skulle hatt 500 000-700 000 i avgifter om den ikke hadde vært elektrisk. Jeg sjekket selv på Vegvesenet og får et vesentlig høyere tall: 980 000 kr totalt i avgifter

Se vedlagte beregning. Tar jeg helt feil her eller? Eneste jeg kan tenke meg er at den antagelig ville hatt noe lavere vekt om den ikke hadde hatt batteriene.

Ser du CO2 avgiften du fikk med deg?

Man kan ikke regne avgifter det grunnlaget kalkulatoren bruker. Prøv å velge løsning for Hybrid
Da skal man også trekke fra vekten av batteripakken.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

petersv

Effekten er også helt feil, S85 har 94 hk i vognkortet, P85 sikkert lott med S60 sikkert mindre.

Griffel

Tesla har en 68 kW motor så effektavgiften ville blitt kr. 550,- kr.
Vekt av batterier og elmotor skal ikke inn i vektgrunnlaget anta ca. 1500 kg vektavgift: 146 078,-
Negativ Co2 avgift gir -97140,-

Tilsammen blir dette ca. 50 000,- + MVA og vrakpant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Torpedo Ted

#5
Dere har jo misforstått totalt - jeg sammenligner jo med dersom Model S hadde vært en vanlig bil med bensinmotor

petersv

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:19
Dere har jo misforstått totalt - jeg sammenligner jo med dersom Model S hadde vært en vanlig bil med bensinmotor

Altså om Model S ikke var Model S? Denne må du stå for selv, ingen logikk i det. Vi kan jo beregne om model s var en båt også, men det er den jo ikke, det er en elbil.

Det er nok du som har misforstått, vi beregner hva avgifter på Model S ville vært hvis det ikke hadde vært fritak for elbiler, og da hadde den blott på krona det Griffel skriver over, hverken mer eller mindre.

RaBalder

Hvis det ikke var spesielle avgiftsfritak for el-biler, så må man vel beregne vekt-avgift for både batteri og elmotor hvis den skal behandles likt med "vanlige" biler.


Øyvind.h

Sitat fra: RaBalder på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:38
Hvis det ikke var spesielle avgiftsfritak for el-biler, så må man vel beregne vekt-avgift for både batteri og elmotor hvis den skal behandles likt med "vanlige" biler.
Hva med hybridbiler da. Er det vanlige biler?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

noto

Regnestykket holder ikke vann. Hvis MS var en fossilbil ville den ikke kostet 705000 før avgifter. Batteriet er en stor del av prisen. Vekten ville også vært mye lavere. Batteriet er nærmere en tredel av vekten. Hestekreftene kan heller ikke regnes direkte over fordi de ikke kan belastes kontinuerlig og toppfarten er lavere.

Kristian

Trådstarter regner nok riktig hvis Model S hadde vært en fosilbil, eller en kan kanskje si hvis Model S skulle vært avgiftbelagt som en fosilbil. Hvis en derimot regner på hva bilen skulle hatt i avgifter em en kun fjerner elbil fritaket, så får en helt andre tall. Spørsmålet er jo bare hva en er ute etter.

Til sammenligning, hvis en drar en flaske vann gjennom avgiftsregime for alkohol, vil den kun få moms, hvis en regner på hva avgiftene ville vært om det var sprit, får en ett helt annet svar.

Så det å si at en Model S eier er sponset med minst 700000 da han ellers hadde kjøpt en fosilbil til 1,5 mill, blir like tåpelig som å si at en som kjøper en flaske vann er sponset med så og så mye da han ellers ville kjøpt sprit. Men det har nok alle her fått med seg :-)
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Torpedo Ted

#11
Sitat fra: noto på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:53
Regnestykket holder ikke vann. Hvis MS var en fossilbil ville den ikke kostet 705000 før avgifter. Batteriet er en stor del av prisen. Vekten ville også vært mye lavere. Batteriet er nærmere en tredel av vekten. Hestekreftene kan heller ikke regnes direkte over fordi de ikke kan belastes kontinuerlig og toppfarten er lavere.
Ja, den hadde kanskje vært litt billigere, men det påvirker jo ikke engangsavgiften, kun momsen.

I USA er Porsche Panamera en direkte konkurrent til Model S. Den veier 1870 kg, og har 440 hk. Du mener altså at Porsche Panamera overhode ikke kan sammenlignes med Model S på noen måte?

Kristian: Ja, poenget mitt er bare å få frem nøyaktig hvor mye vi faktisk sparer på at Model S er en elbil, og ikke en fossilbil. De som vurderte biler i Panamera-klassen fikk plutselig en kandidat som var 900 000 kr billigere, bare fordi den er fritatt for avgifter.

noto

Den kan ikke sammenlignes med Panamera nei. Den er på mange måter mindre påkostet, men er mye bedre FORDI den er en EL-bil.

Griffel

Sitat fra: RaBalder på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:38
Hvis det ikke var spesielle avgiftsfritak for el-biler, så må man vel beregne vekt-avgift for både batteri og elmotor hvis den skal behandles likt med "vanlige" biler.
Hvis Model S var en fossilbil ville den være lettere og billigere i utgangspunktet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oreo

Sitat fra: Kristian på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:58
Til sammenligning, hvis en drar en flaske vann gjennom avgiftsregime for alkohol, vil den kun få moms, hvis en regner på hva avgiftene ville vært om det var sprit, får en ett helt annet svar.

Så det å si at en Model S eier er sponset med minst 700000 da han ellers hadde kjøpt en fosilbil til 1,5 mill, blir like tåpelig som å si at en som kjøper en flaske vann er sponset med så og så mye da han ellers ville kjøpt sprit. Men det har nok alle her fått med seg :-)
Den var bra, og den skal jeg dra neste gang jeg blir konfrontert med noe mumling om sponsing. ;)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA