Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av Torpedo Ted, mandag 21. oktober 2013, klokken 15:24

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: AllanW på søndag 13. oktober 2013, klokken 19:48
En ting som er sikkert.
Er at den skulle vært endel dyrere i Norge.

Pris :
         Norge
60kwh - 449 400,-
85kwh - 509 500,-
Performance - 597 800,-
         Danmark
60kwh - 605 899,-
85kwh - 688 063,-
Performance - 807 106,-
          Sverige
60kwh - 604 332,-
85kwh - 690 195,-
Performance - 807 759,-
          USA
60kwh - 375 472,-
85kwh - 434 505,-
Performance - 501 599,-

Prisene er fra Tesla sine hjemme sider og kursen på USD/SEK/DKK er ifra xe.com
Alle bilene er uten ekstra utstyr
Merk deg at de USA prisene er sjelden oppnåelige, de fleste stater praktiserer IKKE MVA fritak for elbiler og dermed må det legges til salgsskatt på 5-10% oppå de prisene.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

AllanW

Så de prisene jeg har lagt ut er høyere for alle land bortsett fra Norge?
Altså sluttsummen (inkl mva osv)
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Oreo

Fra svenskenes side for P:
PRICE (SEK)1

Includes VAT of approx. 174.500 kr
872.050 kr

1Price includes VAT and pickup from a Tesla location. Price may not include some local and regionally required fees. VAT rates are subject to change.

I Usa: 1Price does not include taxes, license and title fees, or regionally required equipment, service, and charges.

Mao. den amerikanske reelle prisen er for lav og moms (og intensiver) er forskjellig fra stat til stat.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

19quiz76


Sitat fra: daggad på mandag 14. oktober 2013, klokken 00:31
Merkelig tråd... ::)
Enig sett med elbilistøyne, men viktig å tilbakevise denne type argumentasjon.
De folkevalgte og opinionen trenger fakta og saklig grunnlag for ikke å kaste babyen ut med vaskevannet frem til vi får flere fullverdige personbiler som kan erstatte vanlige folks bil nr 1.
Teslas akilleshæl er ytelse og design, trådens problemstilling hadde vært irrelevant hadde Tesla kun produsert en "Passat-killer" med 140hk.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det er stort sett provokatører som vil underminere avgiftsfritaket på nullutslippsbiler som kommer med idiotargumentasjon om avgift som andre med fossildrevet brensel.

Lytt til 19quiz76 og slutt med å underminere den eneste nullutslippsbilen som kan være et reelt alternativ til fossildrevne familiebiler.

Prøv heller å tenke på hvor mye en Passat, Avensis - eller Panamera for den slags skyld ville ha kostet (og veid) hvis de skulle vært nullutslippsbiler med samme kjørelengde som TMS.  Bare en Leaf ville ha kostet mer enn en TMS hvis Leaf hadfe fått 40kWh mer batteripakke med den prispolicyen vi ser fra Nissan Nordic (for ikke snakke om mye dårligere garanti for batteriene)

tklev

Jeg kjøper Tesla Model S fordi jeg vet at jeg aldri vil få denne sjansen igjen. Dvs til å kjøpe en bil som egentlig skulle ha kostet nesten 2 millioner hvis det ikke var for dette avgiftsfritaket på på elbiler. Så får det være så at jeg kanskje lurer meg selv litt for å få best mulig argument for kjøpet mitt :)

Nordtroms

Jeg kjøper TMS fordi det er en veldig bra elbil. Jeg hadde ikke kjøpt den om det hadde vært en bensinmotor i den selv om den hadde hatt like mange Hk. Og vært like god å kjøre. Staten taper heller ikke en krone i avgifter på at jeg kjøper Tesla fordi at jeg ganske enkelt ikke ville kjøpt noen annen bil.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

daggad

Sitat fra: tklev på mandag 14. oktober 2013, klokken 07:25
Jeg kjøper Tesla Model S fordi jeg vet at jeg aldri vil få denne sjansen igjen. Dvs til å kjøpe en bil som egentlig skulle ha kostet nesten 2 millioner hvis det ikke var for dette avgiftsfritaket på på elbiler. Så får det være så at jeg kanskje lurer meg selv litt for å få best mulig argument for kjøpet mitt :)

Tror nok trådstarter prøver å "rettferdigjøre" kjøpet sitt på samme måte ja. Og det er helt normalt, jeg gjør det selv i mange sammenhenger.
Hadde Tesla S hatt avgifter så er det bare Stordalen og andre økorikinger som hadde kjøpt de. Hadde de solgt Porche Panamera til samme pris så hadde det ikke vært mange Tesla S på veiene..så enkelt er det.

Og dette viser at incentivene virker !
Det er ikke slik at staten egentlig vil vi skal kjøpe fossilbiler. De er glade for elbilbølgen og har sagt fra at de ikke vil gjøre noe før 50000 biler/2017 og selv ikke da tror jeg det kommer full moms/avgift på de.
Når "elbilpassaten" kommer med 50-60mil rekkevidde så smeller det skikkelig ! ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Uansett om man prøver å "rettferdiggjøre" kjøpet så er det ingen 2 mill bil, men man sparer 50K i avgifter + mva pga elbilinsentivene  - og det er et solid beløp i seg selv.

Her må vi bare være konsekvente og ikke bli lurt inn i "bensinfella".

vrom

Sitat fra: Finnøy på mandag 14. oktober 2013, klokken 09:58
Uansett om man prøver å "rettferdiggjøre" kjøpet så er det ingen 2 mill bil, men man sparer 50K i avgifter + mva pga elbilinsentivene  - og det er et solid beløp i seg selv.

Her må vi bare være konsekvente og ikke bli lurt inn i "bensinfella".

Ingen 2 mill bil, men man sparer MYE mer enn bare MVA + 50k i avgifter. Dette er sponsing, løp og kjøp.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sponsing ???
Er du ansatt i Se & Hør, VG eller for mye påvirket av Bjarten?

Det at man lar være å kreve inn avguifter er ikke sponsing eller subsidiering. I enkelte delstater i USA, i UK og en del andre steder subsidierer og sponser myndighetene elbiler.

Oreo har tidligere påvist avgifter på Model S hvis nullutslippsinsentivene ikke ble videreført. Det er langt fra nivået fra sensasjonspressen, men stort nok til at elbiler generelt ville blitt for dyre for de aller fleste.


19quiz76

Avgifter brukes for å styre folks kjøpsvalg. Det er ønskelig fra samfunnet at folk kjøper elbiler, og staten er (i en tid fremover) villig til å frafalle inntekter i denne perioden. Dette gjelder i-Miev like mye som Tesla Model S. Ordningen fungerer etter intensjonen, uavhengig av om opinionen kaller det sponsing eller konkurransevridning. Porsche og andre står fritt til å utvikle biler som nyter godt av ordningen.

At staten har for vane å avgiftsbelegge vekt, ytelser og CO2 er tilpasset en fossildrevet bilpark, og i en overgangsfase tilgodeses elbilljøpere. Inntektstapet" (hva nå dette realistisk sett er) belastes fossilkjøpere. At avgiftsprovenyet over tid bør være konstant, gjør det naturlig å avgiftsbelegge også elbiler i fremtiden, men først må ønsket andel elbiler oppnås og stabiliseres.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

vrom

Sitat fra: Finnøy på mandag 14. oktober 2013, klokken 12:25
Sponsing ???
Er du ansatt i Se & Hør, VG eller for mye påvirket av Bjarten?

Det at man lar være å kreve inn avguifter er ikke sponsing eller subsidiering. I enkelte delstater i USA, i UK og en del andre steder subsidierer og sponser myndighetene elbiler.

Oreo har tidligere påvist avgifter på Model S hvis nullutslippsinsentivene ikke ble videreført. Det er langt fra nivået fra sensasjonspressen, men stort nok til at elbiler generelt ville blitt for dyre for de aller fleste.

Fra wikipedia:
"Subsidies have a long track record and today come in various forms including: direct (cash grants, interest-free loans), indirect (tax breaks, insurance, low-interest loans, depreciation write-offs, rent rebates)."

Legg nå fra dere skylappene og innrøm at TMS er kraftig SUBSIDIERT. Nyt det så lenge det varer!

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på mandag 14. oktober 2013, klokken 13:25
Legg nå fra dere skylappene og innrøm at TMS er kraftig SUBSIDIERT. Nyt det så lenge det varer!
Bilen er ikke subsidiert, uansett hvor mange ganger man forsøker å gjenta det :) Jeg får ikke penger av noen når jeg kjøper Model S. Ei heller følte jeg meg subsidiert når jeg valgte en 1,6tdi Passat foran 2,0tdi passat, selv om 2,0 ville gjort at jeg betalte mer i avgifter (1,6tdi er per definisjon mer subsidiert enn 2,0tdi om du ikke setter grensen ved om det skjer en pengeoverførsel eller ei...)

Definisjon fra Lovdata (vi befinner oss i Norge, gjør vi ikke? Dvs norske ord, uttrykk og definisjoner):
http://www.lovdata.no/all/tl-20071221-119-017.html

§10-4
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA