Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av Torpedo Ted, mandag 21. oktober 2013, klokken 15:21

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Model S må jo være ypperlig å sove i. Legge ned baksetene, hive inn en madrass og la klimaanlegge sørge for frisk og riktig temperert luft.

Noen som tør å anslå hvor mye batteri som går med om en parkerer bilen, men lar klimaanlegget stå på i ca 8 timer?

Anew

Denne tråden på teslamotorsclub.com er fra en fyr som kjører Vancouver-Disneyland in en S60:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22447-Vancouver-to-Disneyland!-2013-in-a-60-with-little-planning

I går sov de 4 stykker i bilen med varmeapparatet på 20 grader. (riktignok tilkoblet lader) Mulig du kan få noen erfaringer fra den tråden...
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

shb

Tenker du på å villcampe. Eller vil du ta inn på en campingplass. De tar ca 150 til 250 kr. Da har en jo toalett andre fasiliteter samt strøm. Da er forbruket ikke noe å tenke på. Jeg ville valgt camping. Har vert en del ran av bobiler langs veier. Vi velger oftest camping når vi er på bobil tur
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

RSandven

Jeg lukter et marked for Tesla-telt! Tenk så koselig å våkne opp i en Tesla og gå rett ut i et sidetelt. :)
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Torpedo Ted

Sitat fra: Anew på lørdag 12. oktober 2013, klokken 20:12
I går sov de 4 stykker i bilen med varmeapparatet på 20 grader. (riktignok tilkoblet lader) Mulig du kan få noen erfaringer fra den tråden...
Takk for linken :)

Men har fortsatt ikke funnet ut hvor mye strøm klimaanlegget bruker om bilen ikke er koblet til strøm...

Planen er altså å bruke bilen som soveplass når jeg er på festival eller lignende. Eller bare på langtur og vil slippe å sjekke inn på hotell. Må jo være helt herlig å sove i perfekt temperatur - i stedet for et telt som blir glohett om morgenen når solen står på.

Spinner

Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 13. oktober 2013, klokken 16:16Men har fortsatt ikke funnet ut hvor mye strøm klimaanlegget bruker om bilen ikke er koblet til strøm...
Det kommer naturligvis helt an på temperaturen ute, det vil trekke rundt 2-7 kW avhengig av dette. Har sett at det trekker helt opp til 10 kW, men tror dette var med oppvarming av vindusviskere/dyser.

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på søndag 13. oktober 2013, klokken 16:21
Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 13. oktober 2013, klokken 16:16Men har fortsatt ikke funnet ut hvor mye strøm klimaanlegget bruker om bilen ikke er koblet til strøm...
Det kommer naturligvis helt an på temperaturen ute, det vil trekke rundt 2-7 kW avhengig av dette. Har sett at det trekker helt opp til 10 kW, men tror dette var med oppvarming av vindusviskere/dyser.
Oppvarming av vindusviskere, dyser, bakrute, speil, setevarme etc. trekker marginalt med strøm.

Oppvarming av kupe trekker inntil 6kW, og enkelte tester tyder på at en egen batterivarmer trekker oppimot 6kW den også.
Dvs. når både kupe og batteri varmes opp kan man komme opp i 10-12kW strømtrekk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: Sbr på søndag 13. oktober 2013, klokken 16:21
Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 13. oktober 2013, klokken 16:16Men har fortsatt ikke funnet ut hvor mye strøm klimaanlegget bruker om bilen ikke er koblet til strøm...
Det kommer naturligvis helt an på temperaturen ute, det vil trekke rundt 2-7 kW avhengig av dette. Har sett at det trekker helt opp til 10 kW, men tror dette var med oppvarming av vindusviskere/dyser.
Er det passse temp ute, bruker du kun viften og den trekker sikkert under 10w på minst trinn.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

eledille

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 13. oktober 2013, klokken 17:21
Dvs. når både kupe og batteri varmes opp kan man komme opp i 10-12kW strømtrekk.

Dette vil jo i praksis kun hende i full storm og -40 grader. Han skal vel ikke til sydpolen? :P
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på mandag 14. oktober 2013, klokken 12:21
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 13. oktober 2013, klokken 17:21
Dvs. når både kupe og batteri varmes opp kan man komme opp i 10-12kW strømtrekk.

Dette vil jo i praksis kun hende i full storm og -40 grader. Han skal vel ikke til sydpolen? :P
Hehe. Mitt innlegg var kanskje ikke helt i tråd med det trådstarter egentlig spurte om :) Mitt poeng var bare at bilen fint kan trekke 10-12kW for å varme både batteri og kupe. Varmetråder her og der trekker diddeli squat sammenlignet med dette :) Og det er uansett ikke lenge man kan pumpe på med 12kW varme før batteri og kupe når tropiske temperaturer!

Batterivarmeren kicker inn når du nærmer deg -30 for å skåne batteriet, så det er ganske irrelevant for overnatting i bilen i noen få grader :) Dog usikker på om bilen vil passe på å holde batteriet varmt hele natten om du bruker kupevarme?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

:)

Mistenker sterkt at bilen vil kjøre batterivarmer for å opprettholde driftstemperatur på batteriet. Dette vil ikke skje før utetemp faller under ca 10 grader, tror jeg. Hvis det er skikkelig kaldt kan det vel gå med opp mot en kilowatt på dette.

Kupevarmen vil trekke strøm avhengig av forskjellen mellom ute- og innetemperatur. Er det minusgrader vil det gå en god del strøm om man vil ha 20 grader inne.

Aircondition vil også dra noe hvis det er varmt, vet ikke hvor mye.

I normale sommertemperaturer tror jeg det er helt uproblematisk å bruke den som campingbil. Om vinteren vil man nok fort kunne bruke halve batteriet eller mer i løpet av en natt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA