Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel UM-EVSE 6, 10 og 16 A Lader

Startet av p10, mandag 21. oktober 2013, klokken 11:22

« forrige - neste »

p10

Kom over bloggen til Robert Llewellyn igår. Han har vært programleder for bl.a Scarpheep Challenge på Discovery.

Det viser seg at han er en rimelig fanatisk elbiltilhenger som ikke er redd for en diskusjon. For meg, som er rimelig fersk i elbilmiljøet virker argumentene hans veldig godt begrunnet. Bet meg spesielt merke i en sammenlikning av elbil vs fosilbil der han hevdet at energien i et fulladet batteri tilsvarte energien i 2 liter bensin! Isåfall er effektiviteten i elbilen milevis forran selv den aller mest effektive fosilbilen på markedet!

Øyvind.h

1 liter bensin inneholder vissnok ca 9kW (1 liter diesel 10kW).
2 liter blir da 18 (20). Med 21kWh tilgjengelig i Leaf-batteriet (av total kapasitet på 24kWh) stemmer dette ganske bra :)

Btw: det kommer en haug nye elbil-plasser i nettopp P10 på Gardermoen  ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurre100

#2
 1 liter bensin  9,7 kWh
1 liter diesel   9,8 kWh 
Venter på Kia E Niro

TB

Må ta med at virkningsgraden på ein fossilmotor er ca 30%. Resten går over i varme. Dvs, blir utnytta ca 3 kWh pr liter, der 7 kWh går til varme.
Ein del av varmen kan brukes til oppvarming av kupen når det er behov for dette, ellers er det reint tap.

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nr1rayner

Her er en flott sammenligning fra samme karen, bensin vs el  ;D

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Sammenligningen er relevant hvis man skal velge oppvarming av kupeen.

Bondeknøl

En annen ting er at når vi bruker bensin/dieselmotor og bremser med motoren så produserer vi jo ikke drivstoff i motsetning til EL-bilen som regenererer energien og fyller opp tanken igjen.

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA