Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S videoer

Startet av XS40, søndag 20. oktober 2013, klokken 22:23

« forrige - neste »

sigurdi

Sitat fra: VikingTMXS på søndag 31. mai 2015, klokken 21:05
Her sies at X-en vil være i klasse som kan ha hengervekt mellom 5000 og 10000 pund.
Faktisk opp mot 10000, som igjen er 4400 kilo.
Tror det holder for de fleste. ;D ;D ;D

http://tagtvonline.com/tag-events/2015-gts/viewvideo/1444/2015-gts/featured-speaker-jim-chen

Flott info:
Han prater om Class III krok som er opp til 6000 pounds (2700kg)
http://onlinetowingguide.com/hitch/hitch_classes.html

Denne har 2" x 2"

Men siden han prater om opp til 10 000 pounds (4500kg) så kan det en mellomting mellom
Class IV og ClassIII.
Clas IV har også 2" x 2" receiver hitch opening men er godkjent for 12000 pounds.

Stemmer også veldig bra med det som er blit observert siden det er 2" x 2".

http://www.etrailer.com/faq-hitchclasses.aspx
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Alfa Bergen

Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Teslanewbie

100kwh batteri...


It has also been reported that the all-wheel drive Tesla Model X will have three engine variants whose power will come in 70 kWh, 85 kWh and 100 kWh. It has been said also that the Model X can run a distance of 230 miles without needing to charge its electric batteries.


http://masterherald.com/tesla-model-x-now-undergoing-test-runs-in-the-streets-of-california/18187/
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 07. juni 2015, klokken 06:04
100kwh batteri...


It has also been reported that the all-wheel drive Tesla Model X will have three engine variants whose power will come in 70 kWh, 85 kWh and 100 kWh. It has been said also that the Model X can run a distance of 230 miles without needing to charge its electric batteries.


http://masterherald.com/tesla-model-x-now-undergoing-test-runs-in-the-streets-of-california/18187/

Dette er bare rykter bassert på at 70kWh D bilene har samme antall celler som 60kWh versjonenen hadde.
Men har ikke sett noe bevis for dette, med screen shot fra SC lading av 70kWh batteri. :-)

Så en så lenge er det ingen offesiell informasjon fra Tesla om batteri alternativer eller kjørelengde.

Men alltid morro å synse litt og prøve å se litt inn i Tesla fremtiden.

Selv tror jeg på at det kommer et 100kWh batteri alternativ istede for 85kWh slik at det blir tre versjoner av Model X:

Model X 70
Model X 100
Model X P100 blir nok bedre kjent som XP100 eller bare XP.  ;D
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

satheesh.net

Kjente jeg veldig glad da jeg hørte Elon si dette: "The Model X will be a better SUV than the Model S is a sedan". ;D

stranger1891

Musk says the company expects to start deliveries of its new SUV, the Model X, in three or four months. He told investors at the company's annual meeting Tuesday, June 9, 2015, that he's test driving the Model X now

https://www.yahoo.com/tech/s/musk-says-model-x-suv-delivered-3-4-220505289--finance.html

ToWalkOrDrive

Sitat fra: MFJG1981 på onsdag 10. juni 2015, klokken 11:54
Musk says the company expects to start deliveries of its new SUV, the Model X, in three or four months. He told investors at the company's annual meeting Tuesday, June 9, 2015, that he's test driving the Model X now

https://www.yahoo.com/tech/s/musk-says-model-x-suv-delivered-3-4-220505289--finance.html

Får håpe de tester mye oppi snørike fjell. Tenker f.eks: Du har kjørt 30 min i kraftig snøfall i rush-trafikk med 3 passasjerer. Hvordan skal de i baksetet komme seg ut uten å fylle opp bilen med snø ned vingedørene? Er ille nok med vanlige dører. Hvorfor i huleste gidder de å bruke en så fordyrende og vektdrivende løsning? Fordi den vanlige Tesla-kunden er filthy rich i 9 av 10 land? Og ikke har snø? Passasjerene vil vel og slite i litt lave garasjeanlegg. Lurer på hvor høyt de går.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

sigurdi

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. juni 2015, klokken 18:32
Sitat fra: MFJG1981 på onsdag 10. juni 2015, klokken 11:54
Musk says the company expects to start deliveries of its new SUV, the Model X, in three or four months. He told investors at the company's annual meeting Tuesday, June 9, 2015, that he's test driving the Model X now

https://www.yahoo.com/tech/s/musk-says-model-x-suv-delivered-3-4-220505289--finance.html

Får håpe de tester mye oppi snørike fjell. Tenker f.eks: Du har kjørt 30 min i kraftig snøfall i rush-trafikk med 3 passasjerer. Hvordan skal de i baksetet komme seg ut uten å fylle opp bilen med snø ned vingedørene? Er ille nok med vanlige dører. Hvorfor i huleste gidder de å bruke en så fordyrende og vektdrivende løsning? Fordi den vanlige Tesla-kunden er filthy rich i 9 av 10 land? Og ikke har snø? Passasjerene vil vel og slite i litt lave garasjeanlegg. Lurer på hvor høyt de går.
Dette er diskutert svært mye i mange tråder både her inne og på TMC.
Taket er av glass, dørene er stort sett av glass og bilen er formet som en dråpe med svært god aero dynaik.
Front vinduet slutter det dørene begynner og bakluka begynner der dørene slutter så buet opp og buet ned. 
Det skal nok være svært spesielle forhold, om det skjer i det hele tatt å få snø til å ligge på taket når det er varme i bilen og den beveger seg bare litt.

Skulle det legge seg noe har du 4wd og 700hk/380hk til å ta bort snøen med en rask bevegelse på gass/brems.

Worst case så må sjåføren gå ut, børste av litt snø før en åpner dørene bak.

Kan repetere, hoved grunnen til at jeg tror Tesla valgte en dørtype som er nyutviklet i den formen den blir brukt hos Tesla, er at de trodde nok at det var svært mange Elektriske SUV biler å velge blandt i 2014/2015 og de måtte ha noe som skilte dem ut.
Slik ble de ikke, men dette så de nok ikke før prosessen var kommet allt for langt til å gjøre noe med dette.

Men denne bilen er bygd for å være praktisk, lett å komme inn/ut av både 2 og 3. seterad og med standard dører må de være svært store, eventuelt doble.
Skyvedører er ikke løsning på en dråpeformet bil.

Når det gjelder bakdørene og garasje, så har dørene sensor og stanger verken opp i taket eller i veggen, men åpner så mye som de har mulighet der den står. 

Selv går barn osv ut av bilen før jeg kjører den inn i garasjen uansett hva bil det er.
Men fordelen med X er at jeg også kan gå ut av bilen og den kjører inn og parkerer.

Men dersom en gidder vente kommer nok både Audi, BMW, Volvo og andre med helelektriske SUV om et par tre fire år eller noe. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Silkefot

Pratet med en Tesla rep i går som bedyret at vi høyst sannsynlig ikke kom til å få utnyttet potensialet til kroken før om ganske mange år da EU trenger tid til å godkjenne nye løsninger (EL bil + hengerfeste). Hvor tungt X initialt kan trekke visste hun naturligvis ikke. For Lexus hybrid hadde det tatt tre år å få godkjennelse mente hun... Med andre ord skal man ikke være alt for avhengig av kroken på X.
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Øggen

Silkefot liksom, heller....... gledesdreper

Silkefot

Lei for det Øggen, ikke meningen å ødelegge dagen din...  :-[

Tilnavnet fikk jeg forresten for mer en ti år siden etter at verkstedet hadde lastet ned brukermønsteret fra elbilen jeg hadde da, så hva jeg skal med en X kan man jo lure på
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

sigurdi

Utnytte potensialet er en ting og dersom informasjonen i det siste er riktig at den får nærmere 4500kg henger mulighet er det nok max 3500kg i Norge og EU. :-)
Men de fleste er svært godt fornøyd om den får 2000kg i første omgang. :-)

Her er foresten sammendrag av EU Motor vehicle towing devices.
(Er ikke spesifisert hva motor det må være)
http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/single_market_for_goods/motor_vehicles/motor_vehicles_technical_harmonisation/mi0065_en.htm

Men det kan være at det kan gå mot general safety of motor vehicle:
http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/single_market_for_goods/motor_vehicles/motor_vehicles_technical_harmonisation/mi0053_en.htm

Ser og at Lexus RX450h har henger mulighet for AWD versjonen (2000kg), men ikke FWD
http://www.lexus.eu/car-models/rx/rx-450h/#PricesAndSpecifications

Ofte er det mye lettere å få gjennom noe når andre har fått det gjennom før. :-)

Men synd at det må gjennom EU før det blir godkjent her, svært ofte får en ting gjennom med å bruke Amerikanske godkjenninger like godt som EU sine.
Men er jo mye letter å få godkjenning i hele EU på en gang.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

kaiat

Angående tilhengervekter, sier kjøretøyforskriften følgende:
Sitat
3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

Med andre ord får ikke TMX høyere tillatt hengervekt i Norge enn hva totalvekten er, med mindre den kan klassifiseres som terrenggående, da er det 1,5 ganger totalvekten. Ser det er helst store SUV'er og pickuper som kan trekke mer enn sin egen totalvekt og disse har vel stort sett reduksjonsgear, så det er nok sikkert krav om dette. Men uansett, jeg ser at TMS har totalvekt på rundt 2500 kg og TMX blir nok noe tyngre. Da er du vel tett på 3000 kg i hengervekt og kanskje 3500 kg om TMX regnes som terrenggående, så det burde vel rekke for de fleste.

Ikke alltid det er så mye bedre med amerikansk typegodkjenning heller, Honda CR-V kan trekke 1500 kg her i Europa, men bare 454 kg i USA.

Luring

Terrenggående er:
4.1.Ethvert koeretoej af klasse N1 med en totalmasse paa indtil 2 tons samt ethvert koeretoej
af klasse M1 betragtes som et terraengaaende koeretoej, saafremt det er forsynet med:
-mindst én foraksel og mindst én bagaksel, som er konstrueret til at traekke samtidig,
herunder koeretoejer, hvor drivkraften paa den ene aksel kan frakobles,
-mindst én differentialspaerre eller mindst én anordning, der sikrer en lignende virkning, og -
saafremt det kan gennemfoere en haeldning paa 30 % beregnet for det enkelte koeretoej.
Endvidere skal det opfylde mindst fem af foelgende seks krav:
-en mindste forreste frigangsvinkel paa 25o,
-en mindste bageste frigangsvinkel paa 20o,
-en mindste rampevinkel paa 20o,
-en mindste frihoejde under forakslen paa 180 mm,
-en mindste frihoejde under bagakslen paa 180 mm,
-en mindste frihoejde mellem akslerne paa 200 mm.

Espen Hugaas Andersen

Med luftfjæring vil trolig Model X bli definert som terrenggående, utifra kravene ovenfor. Altså, da kan vi se at Model X med standard fjæring kan trekke 2,5 tonn og Model X med luftfjæring kan trekke 3,5 tonn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA