Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S videoer

Startet av XS40, søndag 20. oktober 2013, klokken 22:23

« forrige - neste »

teslanor

Fikk dette svaret like før helgen fra person på salg i Amsterdam:
"(...) Som jeg har forstått så er det masse av informasjon om Model X rett rundt hjørne.
Vi er i prosessen nå av å få bekreftelser på ulike ting når det kommer til denne modellen, så man må smøre seg med litt mer tålmodighet her."

KrW

Hentet fra: Tesla Motors, Inc. – First Quarter 2014 Shareholder Letter:

We are expanding our factory capacity to support increased Model S production later this year and the introduction of Model X next year. Extensive development work on Model X is underway and we expect to have production design prototypes ready in Q4.

Model X efforts are on track to ramp up production in the spring of 2015. We have just completed the final studio release of the vehicle. The tooling process has started with several suppliers and we expect production design prototypes to be ready in Q4 of this year.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Leste en artikkel linket til i Model S forumet i tråden "Tesla i norske medier". http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7843.1845.html

Til sist i artikkelen står dette (Hadde vært fint om de legger dette til i første utgave av Model X også):

På vei mot 600 km

Tesla har tatt et nytt batteripatent som viser at nye, billigere og lettere batterityper er underveis.

Det nye batteriet er et såkalt metal air-batteri og skal etter planen sitte i fremtidige Tesla Modell S sammen med et tradisjonelt litiumion-batter og skal være med på å forlenge den populære elbilens rekkevidde til godt over 600 kilometer.

Teslas nye batteritype er et batteri som bruker metalloksyderingen med oksygen til å produsere energi.

Dette viser at Crabtrees nye batterityper slett ikke er fiksjon, men allerede er i ferd med å komme på markedet. 
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

0dB

Positivt!
SitatSelskapets direktør, George Crabtree, mener et nytt batteri som kan lagre fem ganger så mye strøm til en femtedel av dagens pris vil være en realitet innen 2017
Usikker på om jeg vil vente på X'en min til 2017 (eller det som gjerne kan bli noe forsinket)
Kanskje denne type batterier leveres med Model E i 2018?
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

sigurdi

Air batterier kommer nok som en rekkevidde forlenger, siden pr i dag bare kan lades opp og ut noen hundre ganger.
Hadde vært genialt å hatt 50-80kWh tilgjengelig til langkjøringen av og til.

At denne typen batterier kommer med Model E er kanskje mulig, men neppe av Tesla siden, Gen III ikke får dette navnet.

sigurdi
Horten

Bent

Jeg må si at jeg tviler veldig på at Tesla kommer til å bruke metal-air-batterier, selv som ren rekkeviddeforlenger. Dette er batterier som må fylles på fysisk "drivstoff" etter de er gått tomme og Tesla vil med det begynne å komme veldig dårlig ut av sammenligninger med bensin- og dieselbiler som vil ha mye lettere for å finne fyllepunkter for sine behov enn det Teslaer vil. Dette ville være et skritt tilbake mot forbrenningsmotorens tankegang, og igrunn en liten falitterklæring for tanken om at batteribilen er en fullgod erstatning for mer tradisjonelle biltyper.

Jeg tror dette bare er én av mange tekniske utviklinger batteriteamet til Tesla har gjort, at oppfinnelsen er god nok til at de mener det er formålstjenlig å ta ut patent på den, og at de ikke selv har tenkt å bruke den i sin nåværende form.

Har det kommet noen faktiske uttalelser fra ledelsen i Tesla som tilsier at de planlegger å bruke denne typen batteri? (Egentlig mer en brenselcelle enn et batteri spør du meg, men så er ikke jeg fagmann.)
Tesla Roadster, 25Mm

sigurdi

Utviklingen på Litium-Air batterier er å utvikle et som kan lades helt vanlig fra stikk kontakten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium%E2%80%93air_battery

Lades på samme måte som standard batterier, men pga forurensning i luften, blir de ødelagte etter bare noen hundre opp/ned ladinger.

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ja056811q

Virus produserte Li2O2 batterier :-)
http://www.gizmag.com/m13-virus-electrode-lithium-air-battery/29791/
Horten

Norx

sigurdi

@Norx

Svært missvisende artikkel, virker ikke som de har lest innholdet i share holder letter så veldig nøye, eller ikke fulgt med i timen. :-)

Denne artikkelen er bassert på samme nyheten:
http://www.forbes.com/sites/markrogowsky/2014/05/07/tesla-beats-the-street-with/

Utsettelsen er ganske gammelt nytt, var vel når Elon og J.B. Straubel var i Oslo at de sa at det kun ville produseres noen demobiler i 2014, mens produksjons start ville bli 1.Kvartal 2015 og første bilene ankomme Norge tidlig sommer 2015. (2-3 måneder etter produksjons start)

Er og en god stund siden texten når du reserverer bil ble endret til levering i 2015.

Dette blir nå bekreftet i share holder letter:
http://ir.teslamotors.com/events.cfm

Sitat fra: Tesla share holder letterWe are pressing forward on a variety of initiatives to continue our growth in 2014 and beyond. We are expanding our factory capacity to support increased Model S production later this year and the introduction of Model X next year.
Extensive development work on Model X is underway and we expect to have production design prototypes ready in Q4.

Model X efforts are on track to ramp up production in the spring of 2015. We have just completed the final studio release of the vehicle. The tooling process has started with several suppliers and we expect production design prototypes to be ready in Q4 of this year.

sigurdi
Horten

Norx

Ved å koble «Tesla taper penger - og må utsette Modell X» så må en vær tabloid journalist eller klikkpåwebsideavhengig. Enig i at det er mye blanding av tall i artikkelen.

M@Do

Elon sa idag på generalforsamlingen at produksjons bilen ser mye bedre ut en prototypen. Produksjonen starter 2. kvartal 2015. Og at de har brukt mye tid på å gi en wow effekt når man åpner bakdørene, spesielt baksetene har de brukt mye tid på, og disse mente han burde være verdig til en plass på museum en gang i fremtiden :-)
(Jeg synes den ser litt mer firkantet ut i formene og litt høyere bak noe som kanskje gir mer plass i baksetene en tidligere bilder jeg har sett?)

drphev

Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

Øyvind.h

Hmmm. Jeg synes den hvite prototypen er veldig pen! Wow-faktor når man åpner bakdørene er ikke så viktig. Foretrekker at de er funksjonelle, holdbare, og tillater takboks :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA