Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S videoer

Startet av XS40, søndag 20. oktober 2013, klokken 22:23

« forrige - neste »

laumb

#285
Sitat fra: Silkefot på mandag 30. mars 2015, klokken 12:57
Du glemte å sette deg selv i førersetet laumb:-)


Titter mot høyre og la inn en ekstra glow for å symbolisere at jeg får lyset fra skjermen på A-stolpen i trynet.
Krysse fingrene for "gjennomsiktig" A-stolpe - sikkert grunnen til at vi ser noe som ligner på kamera på fangerne?

satheesh.net

Sitat fra: laumb på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:25
Sitat fra: Silkefot på mandag 30. mars 2015, klokken 12:57
Du glemte å sette deg selv i førersetet laumb:-)
Krysse fingrene for "gjennomsiktig" A-stolpe - sikkert grunnen til at vi ser noe som ligner på kamera på fangerne?

Da de ofte sikter til "something new and not on the market yet" kunne jo det forsåvidt ha vært gjennomsiktige A-stolper. Men det er egentlig ikke noe "nytt" da Jaguar allerede har vist dette, riktignok på konseptstadiet.



Hadde utvilsomt vært kult uansett! ;)

sigurdi

Veldig stor forskjell på konsept, vist som manipulert film og faktisk levere ferdig produkt.
Er redd dette bare er refleksjon i airbag osv som er eksponert pga dekselet ikke er på, noe som en kom frem til på TMC etter noe diskusjon.
Var diskusjon på innsyns vinkel osv, at dette ikke ville fungere i real life ennå, bare en liten forsinkelse mellom bilde ute og skjerm inne gir bare forstyrrelser og blør, pga fokus og skifte mellom 3 og 2D i samme synsfelt.

Jeg synest lyset er litt vel sterkt til å bare være refleksjon, men om det er en skjerm, trenger ikke dette komme nå men testing av ny teknologi for senere bruk.
Men tøft - JA
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Diravi

Er det ikke mulig at A-stolpene også kan være skjermer for de kameraene som Tesla ønsker å erstatte sidespeil med? At prototypen likevel er utstyrt med fysiske sidespeil behøver jo ikke å bety noe.

Fordelen med "bakspeil" plassert i A-stolpene er at du trenger ikke å dreie på hodet for å ha full oversikt, og du trenger ikke zoome inn/ut for å flytte blikket fra vei til speil, som du må hvis skjermen er bygd inn i dashbordet.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

KrW

Enda en bil testes på veien. Antagelig testes enten et anticrash-system eller autopilot. Bilen prøver å kjøre ut av veien men blir dradd inn igjen.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

laumb

Bra detaljer på A-stolpen der.
Ser ingen endring av fargene mens den kjører...

satheesh.net

Litt mer detaljer fra et øyenvitne på TMC:

Anyway, my news for today: I was driving home on 280 northbound at 3:30pm this afternoon when suddenly what should pop out from El Monte onto 280 right in front of me... the Model X (looked the same as the last video)! I wasn't going to pull out my phone and film while driving, however the human eyes have better contrast (dealing with differing brightness) than a camera, so I might be able to note things that a camera can't. This is what I noted:

No mirror. There was definitely no center rearview mirror. There was a small plastic lump there, about the size of a mouse. Seemed much smaller than the plastic lump in my Model S. I couldn't see the console or anything as of course I was in my model S and hence lower than the X. What is in that lump in my S? rain detection?
Unusual spoiler At the rear of the car where the spoiler is on my S there were some interesting ridges. This may be for aerodynamic effect, or this may be just to hold the camoflage on.
Wheels. Wheels looked bigger than on my model S. As I was in my S I felt like I had a decent sense of scale, but I may be mistaken on this one.
Driving pattern The driver came on the freeway, accelerated to traffic speed for the right hand lane (65-68mph). Then the brake lights came on and he traveled at around 60-62mph constant speed while appearing to vear slightly to the right (like in the latest video, but a little less obvious). At the bottom of the hill (nearing the exit) he accelerated to 70 or 75mph (not uncommon on 280) and took Page Mill. He was in the right lane the whole time. My take on this is that cruise control (and or autopilot) was likely set to 60mph, and one he had stabilized himself on the freeway he engaged cruise control in order to test either autopilot or lane keeping/warning
The nose: The front of the car looks the same as a model S, except stretched up, and with white covering.
The roof I noted that each rear door takes up about 1/3 of the roof (width) and there is a roof panel taking up around 1/3 of the roof. There would easily be room for a specially designed roof rack for skis. A large roof box wouldn't fit unless it angled or raised with the door, or the door didn't go fully up with such a box. Even the last of these (door doesn't fully raise) actually looked like it could be a workable solution. I'm pretty confident that Tesla can figure something out here.

satheesh.net


Øggen

Så litt mer strøken ut den der ja. Kanskje mann får bestillt  Model X Black Edition

Amoss

#294
Fra Q1 brevet, side 2:
Sitat
We are now building and testing release candidate Model X prototypes with increasing design maturity, and are pleased with the progress of this program.

These developments, along with our maturing production capabilities, boost our confidence in the launch and production ramp of Model X, which is on track for start of deliveries in late Q3.

Så da er nok ikke de siste bildene av beta-versjoner lengre, og ser lovendes ut for produksjonsstart i sommer - men liker ikke ordet "late" i siste avsnittet :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Model X on track for start of deliveries in late Q3
Det betyr biler til Europa slutten av Q4, vil jeg tro dette blir signaturer og produksjons biler blir først levert i Europa Q1 2016.

Så ennå leeeenge å vente.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

#296
Q3 share holder samtale:

Produksjon av X i Q4 håper de å være på samme nivå som model S.

Elon kjørte en RC bil i dag, beste SUV han har kjørt. :-)

Mye mer ulike deler en Model S en de hadde trodd i starten, regner med at det blir mye mindre feil og mangler en på model S pga bedre erfaring. 

(Så dette betyr nærmere 10-14000 biler i dette kvartalet)

Power packs så har de allerede fått over 30 000 reservasjoner og 2500 for bedrifter. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kiefer

Sigurdi: Jeg tror de få EU reservationer der er lagt vil blive produceret nogenlunde samtidig, det er jo blot 3 ugers produktion for at kunne producere de små 2500 biler der oprindeligt blev lovet leveret i 2015.

Hvis de skal lave "deliveries" late Q3 betyder det jo at bilerne skal produceres i starten af Q3, herefter kan de jo godt i oktober måned lave EU Model X biler som så leveres late Q€, altså lige inden kvartalsafslutningen i december. Det er vist set før.

Der er også den detalje i Danmark at det ikke er sikkert at afgiftsfritagelse bliver forlænget på el-biler, så der herefter vil blive lagt 180% afgift på bilerne. Esben Pedersen (skandinavisk landechef) har udtalt, at så vil Tesla gøre som de gjorde i Holland, få dirigeret en masse biler til Danmark inden udgangen af 2015. Det vil kunne betyde at vi vil se P-modeller i Danmark før man i Norge får Signature modeller ;-)

Men igen, jeg tror de nok vil blive leveret nogenlunde samtidigt, og hvis der vil blive en lille forskel, vil det være på nogle få uger.

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

sigurdi

#298
Sitat fra: Kiefer på torsdag 07. mai 2015, klokken 00:01
Sigurdi: Jeg tror de få EU reservationer der er lagt vil blive produceret nogenlunde samtidig, det er jo blot 3 ugers produktion for at kunne producere de små 2500 biler der oprindeligt blev lovet leveret i 2015.

Hvis de skal lave "deliveries" late Q3 betyder det jo at bilerne skal produceres i starten af Q3, herefter kan de jo godt i oktober måned lave EU Model X biler som så leveres late Q€, altså lige inden kvartalsafslutningen i december. Det er vist set før.

Der er også den detalje i Danmark at det ikke er sikkert at afgiftsfritagelse bliver forlænget på el-biler, så der herefter vil blive lagt 180% afgift på bilerne. Esben Pedersen (skandinavisk landechef) har udtalt, at så vil Tesla gøre som de gjorde i Holland, få dirigeret en masse biler til Danmark inden udgangen af 2015. Det vil kunne betyde at vi vil se P-modeller i Danmark før man i Norge får Signature modeller ;-)

Men igen, jeg tror de nok vil blive leveret nogenlunde samtidigt, og hvis der vil blive en lille forskel, vil det være på nogle få uger.

/Martin

Desverre, levering late Q3 betyr USA biler og da starter ikke produksjonen i starten av Q3 men godt ut i Q3. :-(

Det var allerede 8000 reservasjoner i USA i Sept 2013, når jeg fikk produksjon 645 i Europa, de hadde og levering i 2015 og hvem som blir prioritert er det vel bare Tesla som vet.
Men om avgiftene kan øke i Danmark er det et lite håp at Danmark blir prioritert, men tror avgifts reduksjonen blir vedvarende, sterke meninger fra EU tyder på en god differensiering på elbiler fremover.

Kanseleringer er nok prosentvis likt i begge markeder, nå med max 10000-12000 X produserte biler i 2015 er det jo håp om 2015 levering av de første.
I slutten av 2013 var det 1324 Model X reservasjoner i Europa og 8270.
Signatur blir nok prioritert ca 1500 for USA og 500 for Europa, de har og reservasjoner litt inn i 2014.
Dette stemmer jo greit med ca 10 000 produsert i 2015, noe kanseleringer så har du Produksjon under 1500 er det jo litt håp.

De må og diferensiere Signature vs Produksjon for å selge Signatur av Model 3, de var svært vannskelige å selge i Europa nå med X, pga utleveringene av Model S som ble helt tilfedlig.
Dette var pga ladeport, ladere som måtte utvikles for vårt markedt, noe som ikke trengst denne gangen. 

Nå i Q1 samtalen, går direkte nå, sier Elon at de skal rampe opp produksjonen iløpet av 2-3 måneder for Model X og komme opp i 1000 biler i uka.

Så med rolig start med noen hundre biler i uka en gang iløpet av Q3 og opptrapping tror jeg de 500 Signatur for Europa blir produsert siste dagene av Q3 og første ukene av Q4 før USA biler blir produsert slik at de kan leveres ut i samme kvartal.

Blir vel en svært god mars i 2016, slik som mars har vært i flere år. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

#299
Helt i slutten av Q1 samtalen medllom Elon og aksjnører, sluttet for 1min siden:

SUV som er å kjøre som en sportsbil, var en Performance versjon han hadde kjørt i dag. :-)

Konfigurering i July for første kundene, blir som å konfiguerer en model S.

Jeg har både en signature og en produksjon, får se hvor langt mellom det er mulig å konfiguerer dem. ;-)

Gir jo en god pekepinn på hvor i produksjons køen de havner.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA