Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjemmelading på 6amp eller 10amp?

Startet av terjeeri, søndag 20. oktober 2013, klokken 21:22

« forrige - neste »

terjeeri

Hei, min Saxo 1999 har trolig flere defekte batterier gått ca 60.000km . Batterilampa lyser på rundt 60%. Fulladet er totalspenningen ikke mer enn 132V (målt med EV lite) , jeg forstår at den bør være rundt 170V. Det går greit å bruke bilen til rundt 50-60% daglig, men jeg antar at det ikke er lenge før flere batterier ryker. Jeg er i utgangspunktet ikke interessert i å bruke mye penger på reparasjon på bilen. Huggern er et høyst reellt alternativ. Nå har det imidlertid dukket opp en mulighet for å få tak i en delebil en Saxo 2003.

Det jeg vurderer er å bytte hele batteripakka, da jeg vet at batteriene er i bra stand på 2003 bilen.
Det jeg lurer på er om pakka fra 2003 modellen er helt kompatibel og at det bare er å ta ned kassene og erstatte dem ?

Er det andre deler fra denne bilen som kan være lurt å ta vare på og som kan fungere som reservedeler ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

#1
Det er helt på slutten av ladingen mens bilen lader at spenningen kommer opp imot 170 volt.  Hvis bilen er ferdigladet og har stått litt så pleier det å ligge opp mot 140 volt.
Men ladelys på 60% tyder jo på at noe er galt. Ladelyset kommer når totalspenningen går under 100 volt. Men hvor mange batterier som er dårlige er vanskelig å anslå fordi det kan være mange som er litt dårlige eller noen få som er helt døde.

Men til spørsmålet.
Batterikassene er idenstiske på Saxo og 106 uansett årsmodell, så det er helt greit å bare bytte rundt hvis du ønsker det. Men man anbefaler jo å åpne og "titte" og ta en liten sjekk når man før har kassene nede da.
Hvordan VET du feks at alle batteriene på 2003'en er OK? (hva er forresten grunnen til at den er delebil?

TA vare på alt som er spesielt for den elektiske bilen. Hele elektronikkboksen, bremsevakumpumpe, styrevakumpumpe, webastoen, vifta foran radiatoren, +++
Gjerne også motoren, og selvfølgelig batteriene. Det er alltid noen batterier som er OK, men det må testes med spesialutstyr.

Til slutt. Send ALDRI en slik bil til huggeren!  Selg den her, eller avertér den på finn som delebil. Vi MÅ spare på alle deler som finnes. Huggerene bare kaster alt sammen :'(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

terjeeri

Takk for gode tips, Elmo. Hvis det blir aktuelt skal jeg selvfølgelig avertere bil til salgs, så huggern blir siste utvei.  2003 modellen er kollisjonskadet i front, rep takst er rundt 50.000. Det er i hovedsak forskjermer, panser, radiator, kjølevifte som er skadet. Iflg verksted er motor og batteri ikke synlig skadet, men det vet jeg jo ikke. Hvor følsomme er batterier for kollisjonsstøt gitt at kasser ikke er fysisk berørt ?

Min utfordring er at eier har valgt å få utbetalt forsikringsoppgjør i stedet for reparasjon. Om jeg får tilgang til deler er avhengig hva forsikringselskapet gjør, de ville ikke selge til privatperson, så da går den nok til en hugger. Jeg kjenner både eier og hans erfaringer med bilen. Batteriene er originalpakke og selv om de har gått 70.000 km burde de vel fint holde 30.000 til.

Er det en farbar vei å sette inn 2003 enkelt blokker i min 1999 pakke ? Har hørt at gamle og nye serier ikke går så godt ilag ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

#3
Batteriene er høyst sansynlig OK hvis kassene ikke er fysisk skadet.

Du, eller noen, må må få selskapet til å forstå at dette ikke kan sammenliknes med en skadet bensinbil som en privatperson skal rette opp, og at alle er tjent med at deler fra disse bilene bevares (jeg fikk kjøpe min kondemnerte 106 av mitt selskap nettopp med dele-argumentet).

Hvis de absolutt ikke vil selge til privatperson, så tips dem for all del om www.elbilmek.on for huggerne forstår seg ikke på disse bilene.
Eller tips meg om kontakten din i selskapet så skal jeg prøve jeg og.

Det kan være en utfordring å blande 1999 blokker med 2003 blokker, men i nøden spiser fanden fluer. Men alle 2003 blokkene inn i 1999 bil er perfekt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på onsdag 16. oktober 2013, klokken 23:12
Det kan være en utfordring å blande 1999 blokker med 2003 blokker, men i nøden spiser fanden fluer. Men alle 2003 blokkene inn i 1999 bil er perfekt.

Et tips i den forbindelsen er å blandet 50/50 nye og gamle og helst kombinert med batteriovervåkning. Med batteriovervåkning kan det meste blandes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

#5
SitatDet kan være en utfordring å blande 1999 blokker med 2003 blokker, men i nøden spiser fanden fluer.

Hva er egentlig utfordringen med dette? Det eneste er vel at pakken ikke får perfekt balanse, men dette har vel ingen praktisk betydning? Evnt kan man bare stokke litt om på batteriene. Min bil hadde fra starten av en 11'er kasse med nesten nye batterier, mens resten er orginale. I tillegg har jeg byttet 5-6 batterier underveis, alle av ulik alder. Jeg har også tidligere lest at man ikke bør blande gammelt og nytt, men aldri forstått hvorfor.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:39
Jeg har også tidligere lest at man ikke bør blande gammelt og nytt, men aldri forstått hvorfor.

Det er på det nivået med meg også. Det var derfor jeg skrev at det kan være en utfordring ;)
Det jeg har lest er vel egentlig at helt nye blokker tar skade av å stå i en gammel pakke.

Men nå er jo ikke akkurat 2003 heller særlig nye blokker da.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Problemene dukker opp når en bytter til en eller to nye blokker i en gammel Think pakke.

De nye blokkene vil ha redusert kapasitet, og siden bilens BMS er programmert feil VIL disse blokkene gå tomme for energi og reversere lenge før resten av pakken, og uten at bilens fører merker noe som helst. Dermed blir de raskt ødelagt.

Med batteriovervåkning oppdages reverseringen og en kan lade bilen før reversering.

En kan også la være å kjøre batteriet tomt ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. oktober 2013, klokken 06:30
Problemene dukker opp når en bytter til en eller to nye blokker i en gammel Think pakke.

De nye blokkene vil ha redusert kapasitet, og siden bilens BMS er programmert feil VIL disse blokkene gå tomme for energi og reversere lenge før resten av pakken, og uten at bilens fører merker noe som helst. Dermed blir de raskt ødelagt.

Du skriver at "de nye blokkene vil ha redusert kapasitet"...hvorfor det? vil det ikke være motsatt? at de nye blokkene er sterkere enn resten? Jeg vil anta at f.eks 2 av 20 blokker som er sterkere enn resten kun vil medføre at disse ikke kjøres helt ned før bilen trenger strøm.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Sitat fra: Lynvingen på fredag 18. oktober 2013, klokken 10:45
Jeg vil anta at f.eks 2 av 20 blokker som er sterkere enn resten kun vil medføre at disse ikke kjøres helt ned før bilen trenger strøm.

Helt riktig, men som sagt vil Nye blokker ha lavere kapasitet i inntil 15000 km
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

terjeeri

Hei , tenkte jeg skulle oppdatere forumet med foreløpig 'happy ending' på min Saxo.
2003 modellen havnet hos høggern Trøndelag Bildemontering Malvik, jeg klarte å få kjøpt ut hele batteripakka, sagemboxen de 2 framre drivakslingene og ladekabelen fra 2003 modellen.

Din Bil i Trondheim har byttet rundt hele pakka og den er original 2003, samt tatt EU kontroll, initiallading, vannservice og reparert/limt noen kjøleslanger til blokken da det var en liten utetthet.
Dette tok de 15.000 kr for. Verkstedtimer er dyrt, men alt i alt hadde jeg et budsjett på 25.000 for å få bilen til å vare minst 2 år til.

Nå har jeg kjørt ca 20 mil, den går ca 6 mil pr lading, ladelampa kommer på 5-10%. Jeg er meget fornøyd med det. De gamle batteriene har jeg nå i garasjen og har gjort en del målinger. Ingen batterier viste tegn til eksplosjon eller synlige defekter. Vedlegger målinger her på batteriene, E meteret stod på 70% da jeg leverte bilen. Jeg tenker å lade ut batteriene og lagre dem litt og vurdere hva jeg gjør med dem. Det er mulig mange er dem er gode og kan gjenbrukes.

Batteri   Spenning E=70%
3-1   6,51
3-2   6,47
3-3   5,06
6-1   6,46
6-2   6,52
6-3   6,49
6-4   6,52
6-5   6,34
6-6   6,49
11-1   6,46
11-2   5,2
11-3   3,87
11-4   6,47
11-5   5,2
11-6   6,5
11-7   6,46
11-8   6,51
11-9   3,9
11-10   6,51
11-11   5,21

Verkstedet rapporterte om dårlige støtdempere bak og de klarer ikke skaffe orignial dempere. Noen som vet hvor jeg kan få tak i 2 støtdempere ?  Ellers gjerne råd om hva jeg gjør med batteriene.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

elektrolux

Sitat fra: terjeeri på torsdag 21. november 2013, klokken 23:40
Nå har jeg kjørt ca 20 mil, den går ca 6 mil pr lading, ladelampa kommer på 5-10%. Jeg er meget fornøyd med det.

Hmm.. Høres ut som der fremdeles er en dårlig celle et sted.


hva jeg gjør med dem. Det er mulig mange er dem er gode og kan gjenbrukes.

Batteri   Spenning E=70%
   God info.

3-1   6,51       OK
3-2   6,47       Kanskje OK
3-3   5,06       Gjennvinnes
6-1   6,46       Kanskje OK
6-2   6,52       OK
6-3   6,49       OK
6-4   6,52       OK
6-5   6,34       Gjennvinnes
6-6   6,49       OK
11-1   6,46       Kanskje OK
11-2   5,2         Gjennvinnes
11-3   3,87       Gjennvinnes
11-4   6,47       Kanskje OK
11-5   5,2         Gjennvinnes
11-6   6,5         Gjennvinnes
11-7   6,46       Kanskje OK
11-8   6,51       OK
11-9   3,9         Gjennvinnes
11-10   6,51       OK
11-11   5,21       Gjennvinnes

Ideelt kjøres restkap test på disse blokkene og resultatet sammenlignes innbyrdes. De som er markert kanskje OK vil kunne friskmeldes om de da viser god kapasitet. De merket OK kan gå rett inn i en pakke etter tilpassning i ladetilstand. RoboMeter anbefales for kontinuerlig batterikontroll og for å øke gjennkjøpsverdien på bilen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svesa

Sitat fra: elektrolux på fredag 22. november 2013, klokken 04:56
Sitat fra: terjeeri på torsdag 21. november 2013, klokken 23:40
Nå har jeg kjørt ca 20 mil, den går ca 6 mil pr lading, ladelampa kommer på 5-10%. Jeg er meget fornøyd med det.

Hmm.. Høres ut som der fremdeles er en dårlig celle et sted.


hva jeg gjør med dem. Det er mulig mange er dem er gode og kan gjenbrukes.

Batteri   Spenning E=70%
   God info.

3-1   6,51       OK
3-2   6,47       Kanskje OK
3-3   5,06       Gjennvinnes
6-1   6,46       Kanskje OK
6-2   6,52       OK
6-3   6,49       OK
6-4   6,52       OK
6-5   6,34       Gjennvinnes
6-6   6,49       OK
11-1   6,46       Kanskje OK
11-2   5,2         Gjennvinnes
11-3   3,87       Gjennvinnes
11-4   6,47       Kanskje OK
11-5   5,2         Gjennvinnes
11-6   6,5         Gjennvinnes
11-7   6,46       Kanskje OK
11-8   6,51       OK
11-9   3,9         Gjennvinnes
11-10   6,51       OK
11-11   5,21       Gjennvinnes

Ideelt kjøres restkap test på disse blokkene og resultatet sammenlignes innbyrdes. De som er markert kanskje OK vil kunne friskmeldes om de da viser god kapasitet. De merket OK kan gå rett inn i en pakke etter tilpassning i ladetilstand. RoboMeter anbefales for kontinuerlig batterikontroll og for å øke gjennkjøpsverdien på bilen.


Blokk 11-6 mener du vel er OK.... 

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA