Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rapport etter batteridiagnostikk

Startet av Electra, lørdag 19. oktober 2013, klokken 23:31

« forrige - neste »

Electra

Etter at jeg bestilte en ny Leaf Tekna (som jeg nå har fått :)) har jeg hatt en høy tanke om å kunne bruke denne på en forholdsvis effektiv måte til Oslo.
(Kun 2-3 ganger i året)

Jeg bor i Kristiansand og kan lade hjemme. Jeg hører at det er en hurtiglader på Stoa i Arendal. Dette er ca 70km hjemmefra. Er det noen som har erfaring med denne? Er den oppe å går? Hvordan betaler man?

Er det noen som kjenner til hurtigladere mellom Kragerø og Tønsberg?

Mitt endelige mål er egentlig Langhus (Ski), slik at Horten-Moss fergen vil være mest naturlig, særlig da elbil er gratis på riksferger :) Er det noe som har erfaring angående lading ombord på disse fergene? Hadde vært ypperlig med hurtiglading her da turen tar ca 30 min.

Alle innspill mottas med takk :)

TorC

Husk at selv om selve fergen for bilen er gratis, så må du betale for menneskene ombord. Så det blir som regel bare halv pris...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Popper

Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

klatrechris

Hei, kjørte selv t/r kristiansand fra oslo for 3 uker siden.

Nedover: godt tørt føre 12-17 grader.

la inn lading i tønsberg med tilhørende middag på kladdlader 16A i 1,5 time for å få 100%
Kom meg til stoa med ett nødskrik.. 4% igjen på SOC.

Oppover. Regn:/ var bare å glemme stoa-tønsberg i ett strekk. 166 km..

stoppet i porsgrunn og fikk kladdladet i 2,5 t men jeg spiste og så meg om. kom meg så til tønsberg. og ladet også på kjellstad i drammen da jeg vet bakkene til liertoppen tar mye batteri.

tar noen timer ekstra men føles verdt det:)

på stoa trenger du Grønn kontakt ladekort. for nissan i tønsberg trenger du også klippekort. (ring de) tror de ikke har åpent utenom åpningstider på hurtigladeren.

http://gronnkontakt.no/

Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

Belloq

Kan betale med kort på Nissan i Tønsberg , 45,- for 15 min kan lade der hele døgnet. Når jeg var der og ladet var Nissan stengt.
P85 2014

Hall

Jeg har slektninger i Egersund og bor selv i Oslo. Her har man beskrivelse av strekningen Oslo - Kristiansand. Noen som har forsøkt seg på Kristiansand - Egersund?

emil

Sitat fra: Electra på fredag 11. oktober 2013, klokken 00:58
Etter at jeg bestilte en ny Leaf Tekna (som jeg nå har fått :)) har jeg hatt en høy tanke om å kunne bruke denne på en forholdsvis effektiv måte til Oslo.
(Kun 2-3 ganger i året)

Vi har før hatt 5-6 Osloturer i året fra Arendal med bensinbil, men har ikke gjort noen forsøk med Leaf enda.

Sitat
Jeg bor i Kristiansand og kan lade hjemme. Jeg hører at det er en hurtiglader på Stoa i Arendal. Dette er ca 70km hjemmefra. Er det noen som har erfaring med denne? Er den oppe å går? Hvordan betaler man?

Laderen er tilsvarende den som står på vesterveien i Kr.sand og man må ha abonnement hos grønnkontakt (den i kr.sand var åpen for alle da jeg brukte den i forrige uke). Har selv kjøpt et klippekort med 10 ladinger og brukt laderen på Stoa tre ganger uten noen problemer. Den ligger litt bortgjemt men burde ikke være vanskelig å finne.

Det er et par tre butikker på området der laderen står, inkludert byggvarebutikk med liten kafe.

Med start på 100% og fornuftig kjøring burde du ha godt over 50% igjen ved ankomst Stoa. Jeg kjører ikke veldig sparsommelig og bruker ca 50% hver vei på den daglige turen. Problemet blir kanskje å komme seg videre derifra hvis du kun lader til 80%.

Sitat
Er det noen som kjenner til hurtigladere mellom Kragerø og Tønsberg?

Ishavsveien har vel planlagt noe både på Brokelandsheia, Brevik og Sandefjord. Hvis disse kommer på plass til en fornuftig pris på bruk vil vi nok gjøre forsøk på elbiltur til Oslo. Hvis ikke skal den småtørste bensinbilen får seg en tur.


Electra

Mange takk for gode og utfyllende svar.

Mener å ha sett ikonet for hurtiglader rundt Skien området (?). Er det slik at det ikke finnes noen hurtiglademuligheter mellom Arendal og Tønsberg pr dags dato?

svingen

er semi hurtiglader i skien.. så der får du fult på ca 1 time :)

ellers er det hurtigladr kart her,som du ser kommer det flere snart.

http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet

ellers fin side og sjekke ut rekkeviden.

http://www.jurassictest.ch/GR/


her er info om priser etc http://www.ishavsveien.no/bli-kunde/priser-vilkar/ koster 1000 kr får klippekort på 100 kr eventuelt 1050 kr får 3 mnd

så da kan du kjøre fra arendal til Brokelandsheia og så til skien eller Nordbyen på sten og strøm og så til drammen og hurtiglade litt før du kjører til oslo :)

men som du ser kommer det flere og flere ladere blir bra det her :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Electra

Takker for info:) Og ja, dette blir bra!

Var nettopp inne og bestilte klippekort på Grønnkontakt :)

Det er en ting jeg umiddelbart legger merke til og det er prisnivået, eller rettere sagt forskjellen. Sammenliknet med fossilbil så er det uansett billig, men men Grønnkontakt tar 50 kr for en lading og Ishavsv. tar 100kr for en lading. Klippekort i begge tilfellene. Videre koster et erstatningskort 3 ganger så mye hos Ishavsv. (150kr vs 50kr).

Ser av ladekartet at mye spennende er på gang i november, så dette skal bli gøy :)

Mvh
Frode

Electra

Vil bare legge til at Nissan i Kristiansand har hurtiglader og den er foreløpig gratis for Leafkunder :) Og åpen hele døgnet. Sørlandets bilsenter i Sørlandsparken. Står inntil veggen utenfor butikken.

leaf-newbe

litt avsporing men fortsatt relevant.
hadde det vært en ide at alle sente en mail og klaget på de høye prisene til ishav.. og statoil.
er vel litt vel drøyt det de driver med om man samenligner prisene i forhold til kostnad el mot bensin.
kommer ikke til å skaffe meg ishav kort med de blodprisene.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA