Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Musikktjeneste i Norge (Slacker ikke tilgjengelig).

Startet av kjonix, lørdag 19. oktober 2013, klokken 00:30

« forrige - neste »

kjonix

Jeg har 3 fas 20A i kjelleren. Vil denne kunne benyttes til TMS?

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lille Lance

Sitat fra: kjonix på torsdag 10. oktober 2013, klokken 13:25
Jeg har 3 fas 20A i kjelleren. Vil denne kunne benyttes til TMS?

Selvsagt, men du får kun brukt 1-fas (Tesla har ikke 3-fas 230V opsjon).
Enkleste er å ta ut 1-fas 16A kurs til vanlig stikkontakt.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lanber

#3
Hvis det er 400V 3 fase 20A.
Få satt opp en rød 16A kontakt og bruk rødt 16A adapter for 3 fase, da får du ut 11kwh

Hvis det er 230V 3 fase 20A er det litt verre
Da kan du kun bruke 1 fase. For å utnytte 20A må du sette opp ett blått 32A stikk på veggen, bruke blått 32A adapter til bilen og manuelt sette strømtrekket til 20A.  Dette gjør du bare 1 gang, så husker Teslaen det.
Da får du ut 4,6kwh  <-- Det er 50% mer enn du får på en vanlig stikkontakt.


Oreo

Sitat fra: Lanber på torsdag 10. oktober 2013, klokken 13:39
Hvis det er 230V 3 fase 20A er det litt verre
Da kan du kun bruke 1 fase. For å utnytte 20A må du sette opp ett blått 32A stikk på veggen, bruke blått 32A adapter til bilen og manuelt sette strømtrekket til 20A.  Dette gjør du bare 1 gang, så husker Teslaen det.
Da får du ut 4,6kwh.
...og jeg som har en 3 fase 25A kurs (230V) ledig, kan gjøre det samme, men stille strømtrekket i Tesla'n til å lade 25A?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017


Epleskreller

Sitat fra: Lanber på torsdag 10. oktober 2013, klokken 13:39
Hvis det er 400V 3 fase 20A.
Få satt opp en rød 16A kontakt og bruk rødt 16A adapter for 3 fase, da får du ut 11kwh

Får man lov til det? Må vel da også bytte sikring til 16A så ikke kursen tåler mer enn stikkontakten.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 10. oktober 2013, klokken 14:44
Sitat fra: Lanber på torsdag 10. oktober 2013, klokken 13:39
Hvis det er 400V 3 fase 20A.
Få satt opp en rød 16A kontakt og bruk rødt 16A adapter for 3 fase, da får du ut 11kwh

Får man lov til det? Må vel da også bytte sikring til 16A så ikke kursen tåler mer enn stikkontakten.
Ja. Jordfeilautomatsikringen må også byttes til 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mylo

Er det ikke greit å kjøpe en slimbox trafo til 7000kr og lade med 400v rød adapter på 3 fas?? Det jeg må gjør, men jeg regnet ut at 230v 16A 3 fas blir om til 6,7kw 3 fas 400 9A. Lader 85kw fra 0 til 500km på mellom 13 og 14 timer. Hvis du har 20A til disposisjon tipper jeg at du kommer i mål enda raskere ;-)

Griffel

Sitat fra: mylo på torsdag 10. oktober 2013, klokken 23:05
Er det ikke greit å kjøpe en slimbox trafo til 7000kr og lade med 400v rød adapter på 3 fas?? Det jeg må gjør, men jeg regnet ut at 230v 16A 3 fas blir om til 6,7kw 3 fas 400 9A. Lader 85kw fra 0 til 500km på mellom 13 og 14 timer. Hvis du har 20A til disposisjon tipper jeg at du kommer i mål enda raskere ;-)

20A 3fas gjennom transf til 400V vil gi drøyt 7 kW. (altså ca 11 timer).
Men hvor mange trenger å lade fra 0 til det en trenger på neste tur?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjonix

Takk for gode svar. Tolker det slik at beste løsning for meg er å gjøre om til 1-fas 20A med blått stikk.
Alternativet er 400v trafo, men slik jeg leser dette vil ikke det gi mye ekstra.

Vil dobbeltlader i TMS gjøre ting annerledes? Kan noen forklare hvordan dobbeltladeren fungerer og hvordan man nyttiggjør seg den?

Lille Lance

#11
Sitat fra: kjonix på fredag 11. oktober 2013, klokken 07:14
Takk for gode svar. Tolker det slik at beste løsning for meg er å gjøre om til 1-fas 20A med blått stikk.
Alternativet er 400v trafo, men slik jeg leser dette vil ikke det gi mye ekstra.

Vil dobbeltlader i TMS gjøre ting annerledes? Kan noen forklare hvordan dobbeltladeren fungerer og hvordan man nyttiggjør seg den?
Det er kun ved 3-fas 400V/32A at du får utnyttet dobbeltladeren. se http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Jeg har ingen teknisk info om hvordan den virker.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

jorkus

Som Lille Lance sier: du må ha 400V 32A hjemme for å bruke den der, men den kan brukes på type 2 ladestasjoner med 32A, da får du 22kW med dobbeltlader men bare 11 kW med enkeltlader.
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

kjonix

Var det slik at dobbeltladeren ettermonteres i Norge pga leveringsproblemer? Hvordan vet jeg om dobbeltladeren er installert?

Lanber

Dobbellader gjøre bare at bilen kan ta imot mer strøm. 
Det som begrenser i de fleste tilfeller er hva du kan FÅ av strøm.

20A 230V = under halvparten av det en enkeltlader kan ta imot, men fremdeles 50% mer enn en vanlig stikkontakt løsning.
En dobbellader kom til sin rett når du står ved en type 2 ladestasjon som KAN levere 22kw, da får du bare utnyttet halvparten av dette hvis du ikke har dobbellader.  Jeg valgte å droppe dobbellader av denne grunn, den ene gangen jeg trenger den dobbelladeren de neste 5 årene får jeg heller bite i meg lengre ventetid og tenke at det er god timelønn for å vente.

Sitat fra: kjonix på fredag 11. oktober 2013, klokken 07:14
Takk for gode svar. Tolker det slik at beste løsning for meg er å gjøre om til 1-fas 20A med blått stikk.
Alternativet er 400v trafo, men slik jeg leser dette vil ikke det gi mye ekstra.

Vil dobbeltlader i TMS gjøre ting annerledes? Kan noen forklare hvordan dobbeltladeren fungerer og hvordan man nyttiggjør seg den?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA