Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Timer på varmer

Startet av kasara, fredag 18. oktober 2013, klokken 23:40

« forrige - neste »

kasara

Hei!

Jeg fikk brev fra BOS, hvor de anbefaler at jeg kommer innom for service på bilen (siden den blir ett år i oktober). Jeg har ikke noe behov for å dra inn på service, men bør jeg gjøre det? Når jeg starter opp bilen nå, lyser skiftnøkkelen over skjermen med rekkevidden, men så blir den borte igjen.

Mr.Zero

Sitat fra: kasara på torsdag 10. oktober 2013, klokken 12:37
Hei!

Jeg fikk brev fra BOS, hvor de anbefaler at jeg kommer innom for service på bilen (siden den blir ett år i oktober). Jeg har ikke noe behov for å dra inn på service, men bør jeg gjøre det? Når jeg starter opp bilen nå, lyser skiftnøkkelen over skjermen med rekkevidden, men så blir den borte igjen.

Dette kan jo diskuteres i timesvis... Hvor langt du har kjørt, er en vesentlig greie. Bremser som setter seg fast pga lite kjøring (bremsing) er et tema. Likeledes KAN bilen din ha andre feil som avdekkes under servicen og som repareres kostnadsfritt på garanti. Det utføres også en kontrollert batteriutlading med påfølgende lading via pc. Denne handlingen gir deg en statusrapport på batteriet dersom verkstedet "gidder" å printe den ut. Det er forresten avgjørende hvor langt du har kjørt - om verkstedet utfører denne testen eller ei - kan det virke som da praksisen rundt dette er varierende.. 

Bilen min er på sin første service i dag. Ett år gammel og kjørt 17.000km. Koster noen kroner, men det blir aldri feil med et servicehefte som er i orden den dagen du skal selge bilen, og/eller hvis noe uforutsett skulle dukke opp. Kjøpsloven er sterk, men greit å slippe krangling og truing med NAF og Forbrukerrådet dersom importør nekter å utføre en garantijobb pga manglende service...

Ditt valg! Og husk at det er lov til å prute! Har du kjørt få kilometer, sier du nei til skifte av kupèfilter. Da sparer du 700,-.. :-)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

kasara

Den har kjørt 10 000 km, mener jeg.

Hvor mye betaler du for servicen din?

TB

Litt avhengig av produksjons tidspunkt så vil software for batteri bli kostnadsfritt oppdatert, samtidig som vakumpumpe blir skifta, den kan brått stoppe med tunge bremser som resultat.

Fyrste service kan vere greit og koste på seg, men kutt gjerne ut kupefilteret som nevnt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Sitat fra: kasara på torsdag 10. oktober 2013, klokken 14:07
Den har kjørt 10 000 km, mener jeg.

Hvor mye betaler du for servicen din?

Nå jobber jeg i bilbransjen, så prisen blir lav. Men rundt om tror jeg det ligger på drøye 3000,-. Det er absolutt nok for en sjekk, men likevel lurt. Har ikke bilen din vært på verksted enda, får du trolig som nevnt montert ny vakumpumpe samt oppgradert softwaren til batteriestyringen. Jeg hadde ikke byttet kupefilter og heller ikke viskerblad - var jeg deg. Svindyre saker! Mener mitsubishi selger løs viskergummi til en brøkdel av et viskerblad.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

kasara

Er kupéfilter det samme som pollenfilter? Har fått følgende tilbud:

Vanlig sjekk - 1575 kr
Spylervæske - 18 kr
Skifte pollenfilter - 1025 kr
Kontroll og opplading av batterier - 473 kr

Kan jeg droppe pollenfilteret?

Olemann


Har alltid tatt service hos merkeforhandler. Det har vært lønnsomt totalt sett.  Har hatt endel biler og alltid solgt før de er 5 år.  Har ikke tall på de turboer, bremseskiver, +++ som er byttet på garanti, og aldri noe pes med dette nettopp fordi bilen har vært inne iht. servicekrav.
Dessuten; å selge brukt er mye lettere med papirer i orden.

Tatt service på min ion også etter 1 år og 10k km, betalte rett under kr. 2000.- uten pollenfilter.

Pollenfilter derimot ble for dyrt, dette kjøpte jeg på eBay for 80 kroner, likte den prisen bedre enn de 900.- Bertel skulle ha.  Så nå blir det litt egenjobb med å bytte det til våren.

Ole

sven erik

ja på nye biler lønner det seg  følge service  og sælig på elbilene  en blir mer fornøyd  å følg opp på merke verkstedet  eller på et av de andre sitt  så det er fagpersoner som  tar elbilen  å faktisk  etter garantien  kan du få lenger garanti visse steder om en følger  service og i allefal i mieven der får en gratis  veiasistanse en følger denne  og jeg nå må ha bilen min inn for den sliter dek skjeft  ja det må de ta min er gått mer en 60 tusen og er 3 år  dette regner jeg med at de tar  men hadde jeg ikke følt opp så hadde en ikke fått dete fikset  og etter norsk lov  kan en si at en ikke får noe om en ikke følger  service  for det heter seg at  en skal ha brukt tingen riktig og fulgt riktig vedlikehold  gjør man ikke det  sier alle at man ikke kommer noe vei

Mr.Zero

Sitat fra: kasara på lørdag 19. oktober 2013, klokken 18:36
Er kupéfilter det samme som pollenfilter? Har fått følgende tilbud:

Vanlig sjekk - 1575 kr
Spylervæske - 18 kr
Skifte pollenfilter - 1025 kr
Kontroll og opplading av batterier - 473 kr

Kan jeg droppe pollenfilteret?

Kupefilter og pollenfilter er det samme. Mitt har sittet i 17.000km uten merkbar stengsel for luft inn. Så i mitt hode kan du trygt vente med å bytte dette. Blodpris for å skifte det, da..!! Tar ikke mange sekundene å skifte det.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

sven erik

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 20. oktober 2013, klokken 13:09
Sitat fra: kasara på lørdag 19. oktober 2013, klokken 18:36
Er kupéfilter det samme som pollenfilter? Har fått følgende tilbud:

Vanlig sjekk - 1575 kr
Spylervæske - 18 kr
Skifte pollenfilter - 1025 kr
Kontroll og opplading av batterier - 473 kr

Kan jeg droppe pollenfilteret?

Kupefilter og pollenfilter er det samme. Mitt har sittet i 17.000km uten merkbar stengsel for luft inn. Så i mitt hode kan du trygt vente med å bytte dette. Blodpris for å skifte det, da..!! Tar ikke mange sekundene å skifte det.

eneste du får mer pollen inn i bilen

elektrolux

#10
Sitat fra: sven erik på søndag 20. oktober 2013, klokken 13:56
eneste du får mer pollen inn i bilen

Når kupeluftfilteret står for lenge i bilen går det tett, ikke åpent. Det betyr at en tilslutt hverken får pollen eller luft inn i bilen. Dette vil en oppdage ved at bilen dugger lettere enn normalt, og det blir tett luft inne i bilen. Normalt går det 60000 km med variert kjøring før dette inntreffer, men kjøring i byen, og i pollensesongen kan redusere dette til ganske få km. Kan faktisk være lurt å ikke ha på kupeviften i det hele tatt de dagene en ser at bilen er dekket av pollenstøv.

Uansett ikke farlig med tett pollenfilter, og har du skiftet pose i støvsugeren er du kvalifisert til å gjøre det samme i bilen din. ;)

Ligger nå en tråd på forumet som viser hvor enkelt det er.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

Helt enig med alle at pris på pollenfilter kunne vært halvert,minst.  Men det lukter dritt når filteret er "gammelt". Bør helst ikke kjøre uten,da kommer støvet inn i "kjøleren" inni bilen.     Det er jo greit og bruke papir når vi har "driti",men penger kan spares. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Haahov

Har hatt ELiOn inn til 20.000 service. Kom på den nette sum av 5637 kr  :( Sa ifra at jeg syntes det var en heftig pris på en så enkel bil. Fikk til svar at det var en myte at det er mindre å gjøre på service av elbil enn andre biler.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

elektrolux

Syntes der var veldig mye bruk av verkstedsmateriel på servicen din. Og det burde vært en selvfølge at de kaster den brukte bremsevesken og pollenfilteret på rett plass uten å ta godt over hundrelappen for det.

Men så skal jo verkstedet tjene penger, og da er slike serviser en fin melkeku.

 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mr.Zero

Sitat fra: Haahov på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 17:12
Har hatt ELiOn inn til 20.000 service. Kom på den nette sum av 5637 kr  :( Sa ifra at jeg syntes det var en heftig pris på en så enkel bil. Fikk til svar at det var en myte at det er mindre å gjøre på service av elbil enn andre biler.

Auda, dette var dyrt..! Men bremsevæske og pollenfilter drar prisen opp kraftig..
Ble bremser demontert, rengjort og smurt opp?
Sto bilen din 2 dager på verksted for "battericelle-korrigering"..?

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA